Wainonia aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:25

Omdat Wainonia door de dracht en het veulen aan haar voet flink te lijden heeft gehad, hebben we besloten om het rijden eerst maar even achterwege te laten en nu vanaf de grond te beginnen. Haar bespiering is behoorlijk ingevallen en het is de bedoeling om daar nu rustig mee aan het opbouwen te gaan.

Vanmorgen was de tweede keer dat ze ermee aan het werk mocht en ze doet flink haar best! Waar ze onder het zadel zich erg vasthield (zadel past nu niet meer goed doordat ze zo is ingevallen), laat ze zich aan de longe al veel beter los!

Mede hierdoor zijn we tot de conclusie gekomen om de eerste weken te gaan longeren: [HAR] zadelperikelen merrie na dracht en [RT-HAW] Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10771
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:27

Ik zou hem wt lager en losser instellen zodat er neusje er ook uit kan, hij lijkt nu te strak te staan. Ze loopt wel beter dan op de rij foto's

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:28

Ze is inderdaad wat schraal,maar dat komt wel weer bij.Dit is niet mijn manier van longeren,ze heeft namelijk geen keus,moet naar beneden met haar hoofd.Maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:50

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp jullie wel hoor, maar ik kies hier nu wel voor om het eerst zo te doen (zonder de keuze om met de neus in de wind te lopen), omdat ze juist haar rug moet gebruiken. Ze kan haar hoofd wel hoger houden, ze zakt zelf tegen deze aanleuning aan op deze foto's overigens. Als ze wil kan ze die spanning er wel afhalen. De touwtjes zitten aan de onderste ring, dus lager gaat daarlangs niet. Dan zouden ze onderaan de singel komen en dan gaat de werking vbt stelling en buiging eraf. Ik zet hem zeker niet hoger dan dit. Wellicht wel iets langer (heeft niet veel speling meer) nog, maar pas als ze nog iets meer van zichzelf uit dit ruggebruik en deze aanleuning opzoekt.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:52

Ik heb je vorige topic(s) ook gevolgd, en wat me nu als eerste te binnen schiet: ze komt zo 'strak' op me over. Strak als in dat het lijkt alsof ze een hele hoge spierspanning heeft. Lijkt dat alleen maar zo? Of is het ook zo?

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:53

Dat valt echt razend mee, ze is juist heel losjes ook qua aanleuning in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:54

Ik zou zeggen meer ruimte geven, dit lijkt me niet heel lekker voor haar.
Ze loopt wel beter dan de rijfoto's van het vorige topic!

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 11:57

Meer ruimte geven, dat zou dus betekenen dat ze gewoon met een weggedrukte rug kan gaan lopen en dat doen we dus niet, want dat is juist waarom we dit doen. Zoals ik zei, dit was de tweede keer dat ze ermee aan het werk was en ze vindt het nog best lastig, maar deze stukken vind ik al super van haar. Als ze dat zelf meer doorkrijgt en zich zelf meer los laat dan kan ze ook meer ruimte krijgen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:04

ze vind dit moeilijk omdat haar spieren deze houding nog helemaal niet aankunnen.Nu dwing je haar naar beneden,beter is begrenzen.Dus dat ze niet meer omhoog kan komen dan een bepaalde hoogte.

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:08

Daar ben ik het niet mee eens, want ik zie haar er fijn in ontspannen en ken mijn paard goed genoeg om te kunnen zien of ze iets met tegenzin doet.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:11

Oeh, ziet er nogal geforceerd uit al kan dit natuurlijk een momentopname van de foto's zijn. Heb je toevallig een filmpje? Ik begrijp de achterliggende gedachte, ben alleen wel van mening dat je een paar stappen hebt overgeslagen. Hoe lang longeer je meestal?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37377
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:16

Om de rugspier van onze tinker te verbeteren moesten we juist de stand gebruiken die nog een stand lager is. De lijn vastzetten aan de ringen onder de singel tussen de voorbenen door. Daarmee liep hij juist meer ontspannen en losser dan de stand die jij nu gebruikt. De hele lijn van bil via rug hals en nek liep dan ook mooier door. Hij kon er in langere stand ook niet mee neus in de lucht lopen.

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:18

In totaal een 15 minuutjes met veel stapwerk daarvan. Ze komt nu niet helemaal uit het niks ook he, ze liep hiervoor al zeker weer twee maanden regelmatig onder het zadel dus conditie is er wel. Enkel omdat het zadel niet lekker ligt door de ingevallen bespiering schuift het naar voren op de schouder. Gevolg was een paard dat zich niet los kon laten en werd belemmerd. Nu moet ze wel inderdaad, maar ze doet het ook en dit gaat niet met tegenzin, dat kan ik verzekeren. Dit paard laat zich niet dwingen tot iets wat ze niet wil, dan is ze HEEL duidelijk.

7ofhearts

Berichten: 2854
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:23

Als kijkvoer vind ik dit er niet zo leuk uitzien.
Te veel toeters en bellen......sorry.

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:24

Het is ook niet direct als kijkvoer bedoeld hoor :-).

belle_boef

Berichten: 10771
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:29

Maar als je wil dat ze leert haar lijf te gebruiken moet je haar niet in een houding dwingen. Ik zou ook gaan voor touwtjes tussen de voorbenen zodat ze verder kan zakken of voor een andere longeeroptoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:30

Waarom niet met dubbele lijnen werken? Paard loopt nu hol op rechts op de volte linksom.
Ik vind je foto's er niet prettig uitzien, erg gedwongen en alsnog met verkeerd lichaamsgebruik.
Shortcuts bestaan imo niet in Paardenland. Begin bij het begin en laat de trucjes/dwangmiddelen achterwege...

Muronia

Berichten: 19663
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wainonia aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 12:32

Sorry, maar ik doe het op deze manier. Dat is mijn keuze. Wel bedankt voor de adviezen uiteraard.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:32

Ik snap wel wat je zegt als je uitlegt waarom je een pessoa gebruikt (ik hou er persoonlijk helemaal niet van, maar dat is niet relevant). Alleen denk ik dat het voor jouw paard (ook al is het maar 15 minuten) behoorlijk pittig is. Ze loopt wel 15 minuten in een gedwongen houding en kan daar niet tot nauwelijks uit. Als je al graag een hulpteugel gebruikt, dan zou ik zo'n longeerkoord overwegen.

Overigens kun je als je goed kunt longeren je paard zonder toeters en bellen longeren. En dan op zo'n manier dat je paard echt aan het werk is. Ik ben nog maar een enorme beginner op dat vlak (in de omscholingsfase zit ik), maar daarmee heb je wel een goede basis en opbouw. Sterrenkijken is er niet bij en qua bespiering lijkt mijn 4-jarige wel een Quarter.

Voor wat betreft de opmerking die ik maakte over de spierspanning; ik geloof je als je zegt dat die niet hoog is. Alleen zo ziet het er dus niet uit. Sommige merries hebben het met de geboorte ook al zwaar (groot veulen) en dan kan er in het eigen lijf nog wel eens iets mis gaan. Heb je haar na de geboorte wel eens laten checken door een osteo of fysio?
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 12-08-15 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:33

Ik vind het er niet gedwongen uit zien, maar ook niet lekker ontspannen.
Wat mij betreft zou je beter onderlangs kunnen doen. Dan wordt ze echt gevraagd om haar rugspieren aan te spannen. Vanuit daar kan ze ook niet meer haar hoofd te ver omhoog doen. Juist lang en laag knapt ze in deze fase denk ik van op. Ipv nu al opgerichter lopen. Ookal is ze M startgerechtig. Ze heeft een aantal maanden met veulen aan de voet gelopen en ookal heeft ze alweer twee maanden regelmatig onder het zadel gelopen. Lichamelijk kan ze het niet aan. Dus helemaal beginnen bij het begin is in dit geval(in mijn ogen) het beste. Betekend ook niet dat je net zo lang bezig bent als voorheen. Aangezien ze die spieren al gehad heeft, worden deze sneller opgebouwd.

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:33

Kun je zelf met dubbele lijnen longeren? Dat zou denk ik mijn eerste keuze zijn. Op de foto's lijkt ze nu wat contra stelling / buiging te pakken en met de dubbele lijnen kun je haar mooi leren inbuigen en heb je meteen de kans om mooi te blijven voelen wat er daadwerkelijk gebeurd in het lijf.

Wanneer je bij de pessoa blijft. Bij het optrainen van de bespiering in de rug zou ik er denk ik ook voor kiezen om de set te bevestigen aan de singelring tussen de voorbenen. Dan kun je iets meer ruimte laten waarbij ze toch de bolling moet maken.

Ik hoop dat ze snel weer lekker bijtrekt :)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:36

Murosch schreef:
Sorry, maar ik doe het op deze manier. Dat is mijn keuze. Wel bedankt voor de adviezen uiteraard.
Dan ontgaat me de essentie van je topic, sorry.

Ik ben sowieso geen voorstander van een pessoa bijzet, zal hem zelf dan ook nooit gebruiken. Wanneer anderen dit wel willen is dat natuurlijk hun goed recht, in jouw geval zou ik toch iets langer de tijd nemen om het op te bouwen, je zet haar nu gelijk behoorlijk vast en dit komt de spieropbouw niet ten goede.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:36

belle_boef schreef:
Maar als je wil dat ze leert haar lijf te gebruiken moet je haar niet in een houding dwingen. Ik zou ook gaan voor touwtjes tussen de voorbenen zodat ze verder kan zakken of voor een andere longeeroptoming.

Want? Met de longeerhulp word een paard ook naar beneden gedwongen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:38

SindyKaya schreef:
belle_boef schreef:
Maar als je wil dat ze leert haar lijf te gebruiken moet je haar niet in een houding dwingen. Ik zou ook gaan voor touwtjes tussen de voorbenen zodat ze verder kan zakken of voor een andere longeeroptoming.

Want? Met de longeerhulp word een paard ook naar beneden gedwongen ;)


De correcte gebruikwijze is om 'm begrenzend in te stellen, niet dwingend. Alleen dat zie je in de praktijk helaas wat weinig terug.
Paard hoort ook bijgezet VOOR de loodlijn te kunnen komen met de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:40

Murosch schreef:
Sorry, maar ik doe het op deze manier. Dat is mijn keuze. Wel bedankt voor de adviezen uiteraard.


Prima toch? Jouw paard.
Zolang je dan tenminste geen oh, ah en applaus van je digitale publiek verwacht :)

Je maakt me wel een beetje nieuwsgierig naar de reden van je topic, dat wel.