longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:39

hey,allemaal
ik heb een verzorg shetlander en die kan ik niet longeren
want: telkens als ik haar longeer gaat ze keihard in volle rengalop rechtuit en sleurdt mij mee
ik weet niet hoe ik haar aan kan leren goed te longeren en het leek mij ook niet slim om een longeerzweep te gebruiken want mischien gaat ze er nog harder van door,..................
ik hoop op antwoord /3 *D

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:40

Kan de eigenaar je niet helpen? Zo is het alleen maar gevaarlijk en je hebt vast de blaren op je handen staan.
Is er een longeercirkel op stal?

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:40

In een kleine ruimte, het liefst een longeercirkel.
Maar je kunt ook een stukje bak of wei afzetten met schrikdraad!

MarliesV

Berichten: 15198
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:41

Even een stuk van de bak of het weiland afzetten in een cirkel is verstandig.

Gewoon een grote ronde maken met paaltjes en lint.

Verder is het misschien fijn als iemand die handig is met longeren je een paar keer komt helpen. Zo leert de pony dat hij moet luisteren en jij hoe je moet handelen als het niet goed gaat.
De pony kent misschien helemaal geen longeren of snapt het niet.

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:48

we hebben idd een longeercirkel aleen ehm... ze is een shetlander en schiet door het draad
de eigenaar is inmiddels 70
maar ik ga mijn oude rij instructrice eens vragen om hulp!
dank jullie wel voor de suuupersnelle reactie!

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:03

Dat is een goed idee, hopelijk wilt ze je helpen :)
Hoe is de pony met wandelen? Loopt ze door je heen of weg of blijft ze netjes bij je?

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:15

[JI] >>> [TVG]

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 19:13

Ze is met het lopen opzich wel braaf maar,
Draafde soms een beetje, dat heb ik haar inmiddels al afgeleerd en ze loopt nu braaf mee
Maar echte rondjes om mij heen heeft ze nooit gemaakt
Ik zou denk ik zelf het longeren wel aan kunnen leren, door haar steeds terug te nemen als ze wil gaan zegmaar
Alleen ben ik gwn niet te sterk dus ik ga mn oude rij instructice vragen want volgens mij heeft die meer kracht

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:25

En als je ze korter neemt? En goed belonen als ze een paar rustige stappen gedaan heeft.
Je kan haar ook eerst leren om haar achterhand te verplaatsen zodat ze met haar hoofdje naar jou komt en dit vragen als ze ervandoor wil gaan. Daarna elke keer opnieuw beginnen, in het begin ga je dit dikwijls moeten herhalen maar als ze het 1 x snapt kan je haar ook meer belonen en zal ze met meer plezier iets willen doen voor jou.

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:19

Ohja @mindful ik ga het morgen meteen proberen dankjewel
Ps: mijn oude rij instructrice blijkt inmiddels in spanje te zitten dus dat word em niet meer helaas...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:27

Waar kom je vandaan? Misschien dat iemand op bokt je kan helpen.
Op kracht ga je het sws niet winnen dus je moet gewoon slim en handig zijn en wat weten van longeren. Op kracht gaat het je sws niet lukken. Zou wss alleen maar ave rechts werken.

Met wat longeer je? Hoofdstel? Halster? Met singel? Zonder singel? Enkele lijn? Dubbele lijnen?

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:37

Ik longeer met 1 lijn, en soms met hoofdstel soms met halster het maakt eigenlijk niet zo veel verschil bij dr ze reargeert op bijde even goed
En ja met kracht berijk ik idd niet zo veel
Maar ik ga de tip oovolgen van de gene boven jou die zei leren het hoofd naar mij te keren en dat te gebruiken als ze gaat rennen,
Ik ga kijken of dat werkt
Maar zou een longeersingel verschil uitmaken denkje?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:10

Ja dat denk ik wel. Als een paard weet wat hij moet doen aan de longe, dan kan je er een singel omheen hangen en met dubbele lijnen gaan werken. Dan kan je net even wat preciezer en beter ingrijpen, maar dit zou ik wel onder begeleiding doen van iemand die weet hoe of wat. Op je profiel staat dat je 12 jaar bent, dus om dan ineens met dubbele lijnen en singel aan de slag te gaan zonder iemand met ervaring erbij.. Dan raak je misschien nog verder van huis. Er is vast wel iemand die je hierin kan begeleiden! De lijnen kan je op verschillende manieren bevestigen dus het is vooral uitzoeken wat voor jullie werkt, en voor jou hoe je omgaat met de lijnen. Zou je er graag bij helpen maar ik weet niet waar je vandaan komt haha. Je vind vast iemand die je hierin kan begeleiden!

AngelHeart

Berichten: 510
Geregistreerd: 11-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:21

Ik heb er niet zoveel verstand van maar alser iiemand op je vp gaat rijden dan kan jij je shet longeren en hij/zij zorgen dat ne vp er niet vandoor gaat :)

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:48

Ik woon in drente en ja dat kan ik ook proberen dat er iemand opgaat
Ik heb ook wel eens iemand ernaast geprobeerd maar zodra die losliet ging het weer fout ik zal ff een licht persoon zoekrn die ook een beetje kan rijden en dan probeer ik dat.
Ik heb ook een zus van 17 en die kan mis helpen met singel?
Bedankt voor jullie antwoorden he?

ladyybb
Berichten: 38
Geregistreerd: 18-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:52

Kent ze longeren wel? Begin bij de basis. Ga grondwerk doen zodat ze commando's leert zoals draf en stappen.
Doet ze het goed dan belonen!

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:56

klinkt precies als mijn paard als die er geen zin in heeft. laat iemand sterker (je vader) hem een paar keer vasthouden met handschoenen aan. jij wandeld bij ponylief en neemt steeds meer afstand. het is belangrijk het patroon de doorbreken, als het nu enkele keren goed gaat ziet de pony dat het ook anders kan.

Deze tips geld wel enkel als je weet dat je pony het kent, en gewoon loopt te klooien. Als hij je gewoon niet begrjpt helpt dit niets

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:03

Zoe_97 schreef:
klinkt precies als mijn paard als die er geen zin in heeft. laat iemand sterker (je vader) hem een paar keer vasthouden met handschoenen aan. jij wandeld bij ponylief en neemt steeds meer afstand. het is belangrijk het patroon de doorbreken, als het nu enkele keren goed gaat ziet de pony dat het ook anders kan.

Deze tips geld wel enkel als je weet dat je pony het kent, en gewoon loopt te klooien. Als hij je gewoon niet begrjpt helpt dit niets


Iemand die sterker is gaat hierbij wss alleen maar ave rechts werken

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:08

als het gewoon klooien is en de shet ziet dat het anders kan is het wel ene hulp hoor. Ik zeg niet dat die persoon de shet om moet trekken ofzo, gewoon stoppen ls die wegrent.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:09

Maar het is ook niet de bedoeling dat de pony steeds degene die longeert door de bak heen sleurt. Een sterk iemand hoeft niet per se te trekken, maar kan er in ieder geval wel voor zorgen dat de pony niet weg kan rennen/los kan komen.

Overigens kan de pony in een korte longeercirkel nooit in rengalop TS. Daar hebben ze echt een lang, recht stuk voor nodig om op snelheid te komen.

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:09

Ja klopt ik ben nu vanmiddag begonen met een nieuwe longeer cirkel ring afzetten maar ze rende gwn door het draad...
Kan het ook zijn dat ze het niet leuk vind?
Ik eb het idee dat ze het wel snapt hoe het moet.
Omdat ik nooit kon.longeren gooide ik haar los in de bak en ze kent de comando's dus wel.
Ehm ik ga volgende week pas weer heen dus ik kijk dan wel ff

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:10

niet leuk vinden heeft hier niets mee te maken. jij bent de baas en pony moet luisteren ;) al ze het kent zeker. Hoe oud ben je ts?

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:11

Ik ga gwn proberen iemand erop te zetten en longeren tegelijk en als ze wil gaan rennen terug te nemen
Komt vast goed want nogmaals het is voor de rest een hele brave pony
En ze wil dolgraag voor me werken <3

nienketjeh
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-06-15

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:13

Ik ben 12
Ik rijd in de jeugdpaarden les (op mn manege ena hoogste niveau)
Maar rijd nog maar 2 jaar :D

Qoso

Berichten: 59
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:19

Mijn shet doet dat ook altijd, gewoon losgooien, vinden ze meestal naar mijn idee ook veel leuker! Deze dingen kun je gewoon amper oplossen, je kan met bit longeren, maar goed, dat is je eigen keus. Je kunt ook kijken of het lukt om met je lichaamstaal te gaan longeren. Dan loopt een shet soms van zichzelf rondjes om je heen, een soort onzichtbare longeerlijn :D Werkt bij mij heel goed ik heb geen bit, longeerlijn, of zweep nodig :o . Maar heb wel een leadrope nodig :D
Laatst bijgewerkt door Qoso op 18-06-15 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt