Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:04

SBravour dat kan ik alleen maar beamen. Als ik zie hoe mijn schimmel was en hoe hij nu is en dan heb ik het vooral over het wantrouwen dat hij had naar iedereen en hoeveel vertrouwen hij nu weer heeft daar heeft het wadh een grote bijdrage aan geleverd, maar het heeft hem ook lichamelijk veel goed gedaan en ook dat vertaald zich weer in vertrouwen.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:12

Daar sluit ik me volledig bij aan.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:22

Hier gaat alles op z’n rolletjes

Heb vlog gemaakt over m’n 3e lesdag. Van de opleiding

https://youtu.be/1CKmML_sA4E

Schouder voor gaat hij eindelijk steeds beter snappen en op 3 sporen doen en met normale stalling ipv te veel

Gister m’n 4e lesdag gehad

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 19:22

Hier gaat alles op z’n rolletjes

Heb vlog gemaakt over m’n 3e lesdag. Van de opleiding

https://youtu.be/1CKmML_sA4E

Schouder voor gaat hij eindelijk steeds beter snappen en op 3 sporen doen en met normale stalling ipv te veel

Gister m’n 4e lesdag gehad

Ik ga zo nog even bijlezen en reageren

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:23

Ik wil mij ook graag melden, Sinds 1,5 jaar les ik bij Angela Remie met mijn pony. Ik combineer het werken aan de hand met het rijden. In de tijd dat ik bij Angela les heb ik lange periodes gehad waarin we niet heel fanatiek aan het trainen waren maar inmiddels zit de basis er in *\o/*
Inmiddels hebben we de laatste oefening van het eerste Level van de opleiding bij Angela Remie bijna voltooid.

Hier een filmpje van de Renvers, voor ons een moeilijke oefening. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik hem zelf snapte waar de benen heen moesten en welke stelling hij moest hebben, maar inmiddels is dat helemaal duidelijk. Nu vind Falco alleen dat hij niet meer kan lopen in die houding :+

https://youtu.be/pRgagBPQhAo

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:03

Hoi allemaal! Ik kom hier even binnen vallen. Ik vind werken aan de hand onwijs interessant en de osteopaat adviseerde mij ook om mijn paard aan de hand te gaan werken om hem op de juiste manier zijn bekken te leren kantelen. Maar waar vind ik een goede instructeur/instructrice die me hierbij kan gaan helpen? Paard loopt op Z2 niveau en ik ben zelf heel erg van het ‘begrijpen’ waarom ik iets moet doen. Iemand die alleen opdrachten geeft past niet bij mij. Ik zoek iemand in de omgeving van Wierden, maar ben bereid ong 30 min met de trailer te rijden indien nodig.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:41

Welkom Mloui, je kunt kijken op de website van de NCSAH, daar is een lijst te vinden van instructeurs.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:14

No_No schreef:
Zijn er nog mensen uit dit topic die in de facebookgroep willen? Volgens mij staat de teller nu op ongeveer 25 personen en was de wens om het niet te groot te laten worden?


Graag!

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:39

EliseXJoelle leuk filmpje, je ziet hem echt nadenken.

Plutolover ook leuk filmpje. Dat aan de 'verkeerde kant' lopen vind ik een leuke, die heb ik eigenlijknog niet gedaan :o Die ga ik ook meenemen.

Dat gelijk meelopen met de voorbenen ben ik momenteel ook meer op het focussen maar is met een paard wel lastig vind ik. De passen zijn net even te traag.

En met travers vragen ga ik automatisch de achterbenen vaak volgen ipv de voorbenen..


Mijn merrie vind schouder voor echt lastig en knikt ze met haar hoofd naar de looprichting. Dat krijg ik moeilijk gecorrigeerd.... Gisteren voor het eerst renvers geprobeerd en dat deed ze met twee vingers in de neus want had ze de stelling de ze het liefste wilt.... Iemand nog tips eventueel? Ik zal eens kijken of ik wat kan filmen een keer.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:56

Tancreda: schouder voor is 1 van de moeilijkste oefeningen. Mijn haf vind hem ook erg moeilijk. Met werk aan de hand krijg ik hem beter voor elkaar dan via de grondwerk positie.

Al liet hij donderdag tijdens de opleidingsdag ineens een hele mooie schouder voor zien... nu nog als ik thuis ben haha.

Ik heb vooral veel geoefend.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:50

Skippy01 schreef:
@Peetstap: leuk project! Houd ons op de hoogte!



Nou bij deze; de kar gaat er komende week al voor, zo goed doet ze het :D
Pallet slepen met de hele balk , kettingen en touwenzooi erbij had ze geen probleem mee, effe wat achterom kijken, eraan ruiken, goedkeuren, oortjes erop en gaan..., zo braaf.

De fase kar ervoor Doe ik niet zelf hoor, mag meedraaien met ervaren iemand en hoop er een hoop van te leren.
Vindt het hele mennen en alles eromheen reuze leuk +:)+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:59

plutolover schreef:
Hier gaat alles op z’n rolletjes

Heb vlog gemaakt over m’n 3e lesdag. Van de opleiding

https://youtu.be/1CKmML_sA4E

Schouder voor gaat hij eindelijk steeds beter snappen en op 3 sporen doen en met normale stalling ipv te veel

Gister m’n 4e lesdag gehad

Duidelijke uitleg geef je tijdens het werken zelf, en het ziet er fijn in ontspanning uit tussen jullie.
Misschien zie je kans je van dichterbij te laten filmen ?, dan zie je beter wat je precies aan hulpen geeft voor de meekijkers die hier niet veel van weten.

Wat een perfecte bakbodem heb je trouwens voor dit werk +:)+ , ik moet hier toch echt regelmatig me een weg zoeken door een mulle ondergrond.
Voor paard geen probleem, maar voor mezelf wel erg zwaar.
Zoek nu de buitenbak liever op, die is wat ingeregend en wordt vrijwel niet bereden.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:11

Peetsstap: ik wou graag met m’n vlog camera filmen maar de dag ervoor kwam iemand in de bak. En de dag daarna was ik geheugenkaart vergeten terug te doen... dus heb toen met m’n telefoon opgenomen

Bedankt voor de compliment dat het er fijn uitziet.

Ik moet voor mijn opleiding ook audities filmpjes maken die zal ik dan ook plaatsen. Dan wordt er nog beter gefilmd. Moet ook nog m’n Pixio keer uitproberen met grondwerk/werk aan de hand.

De bodem is bij ons best fijn vooral smorgens als er net gesleept is.

Soms ben ik net bezig en wilt de stalbaas bak slepen en dat kan makkelijk samen zegt hij. Stan heeft ook niks om de tractor met sleepding. Beste man is al zo druk. Dus hoeft hij van mij niet op me te wachten tot ik keer klaar ben.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:13

Mopjemop schreef:
Vandaag voor het eerst geoefend met er naast lopen. Ik kon een Slofteugel lenen van een lieve stadgenoot. Maar eh, we moeten nog even oefenen _O- mijn merrie mag graag aan me plakken en dat gaat niet wanneer ik bij haar buik loop. Eerst maar even de vooruit-knop installeren. :D
Ik vind het wel onwijs leuk om zo bezig te zijn :))

Hebben jullie nog tips wat betreft sites/filmpjes?


Zelfde hulpen geven op je stem als met je longeren.
De basis leidpositie en volgen kennen ze immers.
Vandaar uit opschuiven naast hoofd, hals en zo verder naar achter toe tot je er ruim achter kunt zijn met twee lijnen ( men positie)
Veel, veel belonen , ze willen echt wel maar snappen gewoon wat je wilt nog niet.
Vaak zo braaf dat ze immers geleerd hebben om je nooit voorbij te mogen lopen..., en dat mag opeens nu wel :P

Je mag gerust aan de lijn met jou ernaast op bv schouderhoogte met vrije uiteinde lijn een draai beweging maken achter je rug, maar altijd eerst stem, eigen lijf houding en ze tijd geven om te reargeren.
Zul je zien dat ze in notime op jou lichaamstaal naast paard al synchroon willen mee bewegen, dat zit in ieder paard.

Op kont of staarthoogte mag je gerust toucheren met korte zweep, duidelijkheid is fijner als omklooien.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:21

Peetstap schreef:
Mopjemop schreef:
Vandaag voor het eerst geoefend met er naast lopen. Ik kon een Slofteugel lenen van een lieve stadgenoot. Maar eh, we moeten nog even oefenen _O- mijn merrie mag graag aan me plakken en dat gaat niet wanneer ik bij haar buik loop. Eerst maar even de vooruit-knop installeren. :D
Ik vind het wel onwijs leuk om zo bezig te zijn :))

Hebben jullie nog tips wat betreft sites/filmpjes?


Zelfde hulpen geven op je stem als met je longeren.
De basis leidpositie en volgen kennen ze immers.
Vandaar uit opschuiven naast hoofd, hals en zo verder naar achter toe tot je er ruim achter kunt zijn met twee lijnen ( men positie)
Veel, veel belonen , ze willen echt wel maar snappen gewoon wat je wilt nog niet.
Vaak zo braaf dat ze immers geleerd hebben om je nooit voorbij te mogen lopen..., en dat mag opeens nu wel :P

Je mag gerust aan de lijn met jou ernaast op bv schouderhoogte met vrije uiteinde lijn een draai beweging maken achter je rug, maar altijd eerst stem, eigen lijf houding en ze tijd geven om te reargeren.
Zul je zien dat ze in notime op jou lichaamstaal naast paard al synchroon willen mee bewegen, dat zit in ieder paard.

Op kont of staarthoogte mag je gerust toucheren met korte zweep, duidelijkheid is fijner als omklooien.


Ik heb engelen geduld en ben een super softy :D Mijn merrie wil echt graag met me samenwerken... (lees snoepjes verdienen O:) :D ) en is heel sensibel en heel rustig. Dat is echt zo een groot voordeel vooral met nieuwe dingen aanleren. Stemhulpen komen nu idd van pas. En ga ik haar ook aanleren. Dit kent ze namelijk niet. Gaan we mee aan de slag.

Ik vind het zo mooi om te zien hoe goed ze haar best doet om mij te begrijpen. En we doen rustig aan.... we hebben alle tijd.

Wat je zegt... eerst mogen ze niet voorbij lopen en nu moeten ze. Dat is verwarrend. Dat vond zij dus ook.

Op YouTube heb ik mooie en leerzame filmpjes gezien.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:54

Leuk topic. Gaat me eerst maar even inlezen hier hahaha. Maar ik vind grondwerken en werken aan de hand een noodzakelijk kwaad voor een goed contact met mijn paard. Vanaf de grond basisstappen maken zodat het onder het zadel hopelijk makkelijker gaat. Hahaha.

Ik heb trouwens geen specifiek doel, behalve dat ik en mijn paard in goede balans zijn en we veel lol mogen hebben in alles wat we doen.

Ik heb me opgegeven voor de 5 daagse minicursus van paardnatuurlijk, via Facebook.
Werken aan de lange teugel.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:22

AMieke79 schreef:
Ik heb me opgegeven voor de 5 daagse minicursus van paardnatuurlijk, via Facebook.
Werken aan de lange teugel.


Ik ook idd! Ben benieuwd.

Dit zijn wij. Travers, schoudervoor en poging renvers aan het eind. Schoudervoor is echt lastig en dit filmpje is wel goed ook voor mijzelf. De stelling vind ik teveel. Ik krijg de juiste stelling op bit niet voor elkaar dus heb hem weer aan de Kaptoom op de neus vastgemaakt. Dan kantelt ze met schoudervoor minder snel met haar hoofd / beter te corrigeren.

En alles blijft langzaam gaan. Het mee stappen in zelfde ritme is daarom ook echt lastig omdat de passen traag en groot zijn. Ondanks dat ze traag blijft gaat het haar wel steeds makkelijker af. Travers vind ze het makkelijkste.

Tips zijn altijd welkom! Ik heb nu al eventjes geen les gehad. Wil ik wel gaan oppakken.



Dit is ze. Tuigen, plat kruis en strakke lendenen. Geen dressuurpaard en draf aan de hand gaat m wss nooit worden :Y) maar ze doet zo dr best <3
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:47

Ziet er al netjes uit hoor :D

Ik heb me ook ingeschreven voor de 5-daagse cursus. Ben heel benieuwd :)

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:55

Knap hoor als je paard er van nature wat moeite mee heeft ;)
Leuk dat je het filmpje deelt +:)+

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:09

Tancreda4 waarom is je tempo zo laag, is dat een bewuste keuze? Bij schoudervoor/ binnen moet je wel je buitenteugel gebruiken, je binnenteugel gebruik je niet.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:17

Skippy01 schreef:
@ingridxxs wat een leuke fjord heb je! Heb even in je profiel gespiekt, netjes gereden ook! :)

Ik ben wat jongere garde aan het stimuleren werken aan de hand op te pakken :D Had al twee lesklanten (zusjes) van 16 en 13 die met hun arabier aan de hand werken. En inmiddels een vriendinnetje van beide dames met een piepjonge haflinger ook! Beestje is 3,5 en heeft niet meer geleerd dan 'longeren is rondslingeren aan de lijn', dus het is écht heel basic werk nog (op eigen benen lopen, niet plakken en niet racen als je het spannend vindt), maar de jongedame was zó enthousiast dat ik spontaan een knuffel kreeg na de les! Blij dat de jonge garde ook geïnspireerd raakt! :D


Dankjewel!! Ik ben zelf ook van de 'jonge garde'. Ik ben 22. Ik heb mijn instructeurs diploma en ik geef nu ook les waar ik gestald sta (paddock Paradise). Ik heb mijn diploma met bloed zweet en tranen gehaald, niet vanwege de theorie maar de irritaties tijdens het rijden en het rijexamen.. Zo tegen mijn gedachtegang in, maarja ik wilde mijn papiertje.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:01

ingridxxs schreef:
Dankjewel!! Ik ben zelf ook van de 'jonge garde'. Ik ben 22. Ik heb mijn instructeurs diploma en ik geef nu ook les waar ik gestald sta (paddock Paradise). Ik heb mijn diploma met bloed zweet en tranen gehaald, niet vanwege de theorie maar de irritaties tijdens het rijden en het rijexamen.. Zo tegen mijn gedachtegang in, maarja ik wilde mijn papiertje.


Herkenbaar! Toen ik mijn instructeursdiploma haalde 13 jaar geleden, moest dan van de baas bij de knhs. Prima... Als ik nu terugkijk... zou ik nóóit meer zo willen trainen ;) De theorie klopt best, maar hoe de uitvoering geïnterpreteerd wordt... {:)-:(

Er zijn inmiddels ook instructeursopleidingen die beter aansluiten bij het klassieke werk, en die werken aan de hand meenemen. Ook die moeten bij je passen natuurlijk, maar het is lang zo eenzijdig niet meer, het opleidingsaanbod :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:34

Ik ben ook vd jonge garde! Bijna 18. Ik doe het nu bijna twee jaar. Helaas ken ik weinig van mijn leeftijd. Op de clinics van BB ben ik tot nu toe ook altijd de jongste.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:49

fardoe schreef:
Tancreda4 waarom is je tempo zo laag, is dat een bewuste keuze? Bij schoudervoor/ binnen moet je wel je buitenteugel gebruiken, je binnenteugel gebruik je niet.

Ik krijg dat tempo nog slecht hoger met deze oefeningen. Al was ze gisteren erg opgefokt en kon ze het wel aardig dus dat ga ik proberen uit te werken.

Ik gebruikte nu 1 teugel en dan middelste ring Kaptoom. Maar moet idd zorgen dat de buiten teugel er meer bij gaat. Vind dat erg lastig omdat ze zo snel kantelt met dr hoofd en dan helemaal makkelijk.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:40

Weet iemand hier of er ook wel eens clinics, lesdagen of dergelijke in Drenthe/Groningen worden gegeven. Ik zou graag meer willen zien hoe anderen met hun paarden werken.