Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:49

Hoi, ik wil me hier ook graag aanmelden. Ik heb twee ponies (moeder een zoon). Younah is een bonte dame van ruim 5 en Mick is bijna 3. Met beiden doe ik grondwerk (Parelli) en ben met Younah bezig met de beginselen van het zadelmak maken. Mijn doel: eind vd zomer erop te kunnen zitten en een rondje kunnen stappen. Younah is een Rightbrain introvert en Mick is Leftbrain extravert. Tegenovergestelde dus.

Met Younah wil ik ook aan de slag met lange lijnen en werken aan de hand. ik hoop hier nuttige info te krijgen zodat we een goede start kunnen maken :j

Een Micklem en Longeersingel heb ik aangeschaft. Ik ben nu nog op zoek naar teugels.

Nu vroeg ik me af wat fijne teugels zijn om mee te werken. Zowel voor werk aan de hand als lange lijnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn mijn lieve pony's.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 07:59

@Mopjemop welkom! wat een leuke pony's!
Voor wat betreft teugels is het denk ik net wat je zelf fijn vindt. Voor het werken aan dubbele lijnen werk ik met licht paracord (moet je misschien niet doen als je paard nog wel wil hangen in het begin, want dan brand je je handen ;) ). Voor werken aan de enkele teugel aan de hand heb ik gewoon leren rij-teugel aan de bovenste ring van de kaptoom. Voor werken aan de dubbele teugel gebruiken veel mensen ofwel speciale teugels op lengte - materiaal afhankelijk van wat je fijn vindt, FRA heeft speciale teugels in leer ervoor, je kunt ze ook laten maken van supergrip (touwmateriaal doorweven met rubber) of gewoon van touw -, ofwel een slofteugel (komen die krengen toch nog ergens voor van pas, ze hebben een fijne lengte ervoor...).

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:18


Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:35

Welkom! Ik gebruik zowel de Equiplay lange teugel, als het Harry's Horse bijzettouw als lange teugel.
Nu nog met een longeersingel (pony vindt het raar als de teugel niet naar boven/handen loopt), maar einddoel is om de singel uiteindelijk achterwege te laten.
Voor werk aan de hand gebruik ik gewoon een leren teugel of soms een halstertouw, pony is niet de slimste als het op werken aan de hand aankomt (in welke vorm dan ook :=), dus creatief denken is vereist hier :)

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:42

Ik meld mij ook! Leuk om mee te lezen. Ik train veel aan de hand, rij klassiek. Krijg hier ook goede hulp bij.

Afbeelding

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:14

Vandaag voor het eerst geoefend met er naast lopen. Ik kon een Slofteugel lenen van een lieve stadgenoot. Maar eh, we moeten nog even oefenen _O- mijn merrie mag graag aan me plakken en dat gaat niet wanneer ik bij haar buik loop. Eerst maar even de vooruit-knop installeren. :D
Ik vind het wel onwijs leuk om zo bezig te zijn :))

Hebben jullie nog tips wat betreft sites/filmpjes?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:17


fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:54

Grappig Peetstap dit filmpje heb ik toevallig vorige week doorgestuurd naar iemand die ik les geef.

Leuk dat er weer een aantal nieuwe mensen in dit topic zitten.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:25

Zijn er nog mensen uit dit topic die in de facebookgroep willen? Volgens mij staat de teller nu op ongeveer 25 personen en was de wens om het niet te groot te laten worden?

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:43

No_No schreef:
Zijn er nog mensen uit dit topic die in de facebookgroep willen? Volgens mij staat de teller nu op ongeveer 25 personen en was de wens om het niet te groot te laten worden?


Ik zou ook lid willen worden als dat kan :o

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:45


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:19

@ingridxxs wat een leuke fjord heb je! Heb even in je profiel gespiekt, netjes gereden ook! :)

Ik ben wat jongere garde aan het stimuleren werken aan de hand op te pakken :D Had al twee lesklanten (zusjes) van 16 en 13 die met hun arabier aan de hand werken. En inmiddels een vriendinnetje van beide dames met een piepjonge haflinger ook! Beestje is 3,5 en heeft niet meer geleerd dan 'longeren is rondslingeren aan de lijn', dus het is écht heel basic werk nog (op eigen benen lopen, niet plakken en niet racen als je het spannend vindt), maar de jongedame was zó enthousiast dat ik spontaan een knuffel kreeg na de les! Blij dat de jonge garde ook geïnspireerd raakt! :D

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:20

O ik absoluut. Onze vliegende start is even uitgesteld vanwege mijn gebroken vinger maar kan me maar inlezen ondertussen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:34

Bij dressuurnatuurlijk is het mogelijk om een 5 daagse mini cursus te volgen (gratis). Wellicht ook nog interessant voor mensen van hier :)

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:02

@ skippy, dat is idd heel erg leuk. Mijn dochtertje Silvy van 11 is zo'n beetje met werken aan de hand opgegroeid. Ook zij vind het heel leuk. Het hoort eigenlijk gewoon bij de paarden opvoeding vind ik hahaa.

Maar wat is het toch fijn als je (of je kind) op het grondwerk terug kan vallen en zo je pony kan helpen.
We haalden woensdag Woody uit de wei en bij het opzadelen (sjabrakje erop) reageerde hij zo fel dat we even verder moesten kijken. Blijkt hij een flinke wond te hebben net boven de schoft in zijn dikke bos manen. Dus helaas niet rijden voor Silvy. Maar dat vind ze niet erg hoor. Dan maar aan de hand gaan lessen. De instructrice vroeg of ze woody even op de volte wilde laten draven. Blijkt hij helemaal niet goed te lopen. Leek wel of hij helemaal vast zat op zijn rug. Waarschijnlijk heeft hij ergens vast gelegen met oud op nieuw. Dus aan het werk hahaa. Schouderbinnenwaarts op de hoefslag. (zo leuk als je dochter dat zelf kan). Daarna nog een keertje op de volte laten draven en hij liep weer helemaal goed.
Silvy kei blij. Zij had haar pony zelf los kunnen werken door met hem aan de hand te werken..Morgen nog maar een keertje en dan kijken we volgende week of het zadel er weer op kan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:04

@Jane2 wat goed dat je dochter dat zelf kan! Beterschap voor jullie pony!

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:11

Het is bij ons een beetje een eis dat ze zelf verantwoord naast de tinkers kan lopen. Dat ze respect voor ze heeft en dat de tinkers respect voor haar hebben. En dat heeft ze moeten leren en bereiken door grondwerk met ze te doen.
Nu is het nog steeds de schouderbinnenwaarts, traver, appyument enz aan de hand, maar zodra het zadel of pad er weer op kan gaat ze deze onder het zadel leren. Voordeel is dat ze weet hoe de pony moet lopen en wat de oefening is. De instructrice of ik begeleid haar dan aan de hand zodat zij de goede zithulp leert onder het zadel. Na een paar keer kan ze het waarschijnlijk zelf. En leert ze dat je een paard veel kan leren zonder te hoeven schoppen en trekken. Dat is het voordeel van aan de hand werken.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:56

Jane2, wat ik me afvraag, merk je dat er bij jouw op stal meer kinderen/ jongeren enthousiast worden om het ook te gaan doen als ze jouw dochter zo bezig zien.
Ik merk zelf nl wel dat als ik er enthousiast over vertel dat mensen reageren met , oké leuk. Maar dat als ze zien en zelf ervaren hoe leuk het is, ze vaak overstag gaan.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:01

Bij ons op stal zijn er verschillende die aan de hand werken. Maar dat komt vooral door onze instructrice. Wendy is erg van eerst kijken aan de hand en dan pas erop. Dan is er ook nog een groepje die een les pakken bij Wendy maar haar aan de hand laten werken. Zij zeggen dat ze het goed vinden voor hun paard maar dat ze er zelf geen zin in hebben.

De meeste vinden het erg knap als ze Silvy met een flinke tinker aan de hand zien werken. Maar degene die dat ook willen haken vaak af als ze bij het begin moeten beginnen. De meeste bedenken dat ze gewoon bij de traver kunnen beginnen aan de hand. Alles daarvoor vinden ze vaak saai.

De kinderen (15+) die ook bij Wendy lessen kunnen bijna allemaal ook alles aan de hand. De andere vinden het onzin, waarom ernaast lopen als je er ook op kan gaan zitten

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:05

fardoe schreef:
Jane2, wat ik me afvraag, merk je dat er bij jouw op stal meer kinderen/ jongeren enthousiast worden om het ook te gaan doen als ze jouw dochter zo bezig zien.
Ik merk zelf nl wel dat als ik er enthousiast over vertel dat mensen reageren met , oké leuk. Maar dat als ze zien en zelf ervaren hoe leuk het is, ze vaak overstag gaan.


Ik merk dat bij echte kinderen wel - alles is leuk en ze willen alles proberen - en bij best veel volwassenen ook wel. Bij tieners ligt het wel heel anders... Als hun reguliere trainer het NIET doet, doen zij het vaak ook niet. Uitzonderingen daargelaten. Die uitzonderingen zijn vaak de tieners wiens paard bijv echt scheef blijft ondanks rechtrichtende gereden arbeid - vooral als ze daarop afgerekend worden door de jury in de dressuurring...

en inderdaad, wat Jane2 ook aangeeft: als ze bij de basis moeten beginnen, haken er veel af... want hoe gruwelijk sáái is het om je paard gewoon te laten lopen, te bekijken hoe hij dat doet, balans te laten zoeken in stap... ;) Pas als ik dan uitleg dat ik pas 1,5 jaar bezig ben met Doortje,ze pas 4,5 is en ze nu toch al best wat kan... wordt het weer een beetje interessant.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:15

Dat is het inderdaad.

Toen ik pas bij Wendy leste vroeg ze me om gewoon zo als altijd met mijn paard te wandelen, stop zetten en weer aan te lopen. Als ik daar nu aan terug denk hoe ik dat deed hahaaa, krijg er nog de slappe lach van. Ook het longeren bv. Ik liep zelf om mijn paard heen als we op de andere hand gingen. Paard achteruit zetten, Hahaa, ik duwde die achteruit Hahaa.

En als ik zie wat Silvy met haar elf jaar allemaal aan de hand op een verantwoorde manier met voor haar grote tinkers doet....echt heel gaaf. Maar zij weet niet anders dan dat wij zo met de paarden omgaan

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:01

Leuk om te lezen hoe jullie dat ervaren. Ik merk een duidelijk verschil tussen de mensen die het rijden belangrijk vinden en absoluut geen interesse hebben in het werken aan de hand of het inderdaad uitproberen en dat het moeilijker blijkt te zijn dan ze denken en dan afhaken en de mensen die het een keer proberen en dan toch snel verbetering zien bij hun paard, mede door mijn instructeur dat ze het blijven doen. Degene die ik les geef zijn heel toevallig in de leeftijd tussen de 16 en 19 en hebben heel toevallig ook nog eens jonge paarden. Zij hebben er heel veel plezier in en zien ook absoluut de vele voordelen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:34

Mopjemop schreef:
Hoi, ik wil me hier ook graag aanmelden. Ik heb twee ponies (moeder een zoon). Younah is een bonte dame van ruim 5 en Mick is bijna 3. .


Welkom in topic, altijd goed om dingen uit te wisselen met anderen en ideeen op te doen.
Die Mick heeft een mooie aftekening zeg, zie daarin ijsjes bloed :)* ???

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:42

Skippy01 schreef:
@ingridxxs wat een leuke fjord heb je! Heb even in je profiel gespiekt, netjes gereden ook! :)

Ik ben wat jongere garde aan het stimuleren werken aan de hand op te pakken :D Had al twee lesklanten (zusjes) van 16 en 13 die met hun arabier aan de hand werken. En inmiddels een vriendinnetje van beide dames met een piepjonge haflinger ook! Beestje is 3,5 en heeft niet meer geleerd dan 'longeren is rondslingeren aan de lijn', dus het is écht heel basic werk nog (op eigen benen lopen, niet plakken en niet racen als je het spannend vindt), maar de jongedame was zó enthousiast dat ik spontaan een knuffel kreeg na de les! Blij dat de jonge garde ook geïnspireerd raakt! :D


Wat super dat je de jonge garde hiervoor warm kunt maken, alle grondwerk levert zoveel meerwaarde in zowel mentaal als fysieke gezondheid.
Vermoed dat vele niet echt doorhebben wat je allemaal niet kunt verbeteren a.d.h. ipv puur onder zadel.

Krijg hier op stal maar weining response, ze laten me wel mijn gang gaan, maar hebben niet door dat ons paard zo fijn beweegt en lekker in zijn vel zit, door o.a. het vele grondwerk.

Er wordt volop gekloot met touwtjes en longeren etc, etc maar zie meeste paarden en pony''s hier ronduit beroerd bewegen en afgedwongen hun ding doen, al dan niet samen met blessure leed...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:25

Een toevoeging, ze hebben vaak ook niet door hoe waardevol het is voor de relatie met je paard.
Hoe vaak ik wel niet de vraag krijg ‘waarom is jou paard zo gek op jou/waarom hinnikt die van jou wel en die van mij niet’...