Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:51

Ja raar, misschien toch teveel weggehaald (of juist te weinig?)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:52

@Narita: ik weet niet waar je woont? Maar als het een beetje in de buurt is wil ik je wel af en toe een beetje helpen tegen een kleine vergoeding. Ga in maart starten met mijn examenjaar op de opleiding(http://www.dressuurnatuurlijk.nl) en wil alvast wat ervaring op gaan doen in het lesgeven.

@rianne: Ik werd wel door de tandarts gewaarschuwd dat die klachten kunnen gebeuren in de week na de behandeling. Paarden moeten vaak even wennen aan hun "nieuwe" gebit en krijgen wat spierpijn in het kaakgewricht. Daardoor kunnen ze wat tegen het bit/algehele buiging in komen en kunnen ze wat proppen gaan maken.
Maar dat ze zolang na de behandeling last hebben lijkt me niet normaal..

RianneH

Berichten: 28251
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:00

Ik geef ze altijd ruim de tijd om bij te komen na een behandeling. Melis staat ook niet echt zwaar in training, dus een extra week tot twee weken vrij is geen punt. Vreemde is dat de klachten dus pas nog later zijn gekomen, kleine maand na de behandeling. Terwijl daarvoor geen klachten waren, het alleen weer tijd was. Pff.. wat een gedoe die paarden :P

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

Misschien is er dan toch iets anders gebeurd, geen idee wat, maar het blijven paarden he.. :P Dus een controle zou idd geen kwaad kunnen! Ben benieuwd.

RianneH

Berichten: 28251
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:10

Ik dacht eerst ook zoiets. Nieuwe buurvrouw, dus misschien heeft ze wel te fanatiek in de tralies gehangen oid. Maar nu twee weken na de nieuwe buuf reageert ze niet alleen op het bit, maar ook draait ze proppen. Vandaar dus het contact met de tandarts, het is allemaal iets te logisch om niet verband te houden met de tanden. Maar wat het dan is met die tanden..?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:11

Dan zou je haast denken dat er in die tussentijds iets anders gebeurd is inderdaad! Wel apart hoor..
Ach het houd je van de straat he ;)

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:25

ijssnuiver schreef:
Leuk dier heb je Fransje! Heb je het bit nou aan je zadel opgehangen?
Bij je schouderbinnenwaarts lijkt het alsof hij erg op de voorhand duikt. Maar ik lees ook dat het 1 van de eerste keren was.


Dat klopt was de eerste of tweede les :j Was toen ook nog heel erg bezig met hoe ik zelf moest lopen en dan ook nog op je paard en zijn houding letten. Gewoon even teveel , was in het begin na zo een les ook bekaf metname mentaal :D

Bit hangt aan het zadel omdat ik de tweede helft van de les onder het zadel deed. Heb een halster-hoofdstel-kaptoom dus bit kan je er zo aanklikken.

@Zusjacobs, ze is inderdaad 100% draver!

RianneH, wat een leuk compliment! Ik ga het niet tegen Koek vertellen anders vertoont ze strak helemaal diva-gedrag ;)

Ik heb geen ervaring met tandproblemen maar heb je al goed aan de kaak gevoeld? Soms kan je de plek van buitenaf a voelen als het echt gevoelig is. Hoe oud is ze?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:32

Zoiets vermoede ik al inderdaad! Maar vond het een grappig gezicht zo daar te hangen.
Het is inderdaad logisch dat je eerst veel op jezelf moet letten, pas daarna kun je echt van het paard verwachten dat die het voor je gaat doen!

Whisper, mijn kleine pony. Zette vandaag zomaar zijn eerste paniekvrije passen traverse aan de hand. Hij vind travers echt super spannend(ik loop voor 'm en aan 1 kant omheining, het opgesloten zijn). Dus we pakken altijd even de travers mee en dan licht de nadruk op het ontspannen blijven. In het begin was dat dus dat ik omdraaide en dus achteruit ging lopen, en dan gewoon hoefslag volgen en zo steeds een stapje verder. Vandaag zette hij heel rustig een pasje, echt heel minimaal maar wel met behoud van de rust en de juiste LVO.

Ik ben trouwens op zoek naar een bitje(ongeveer 12,5 cm) voor hem. Hij heeft nu een leerbitje in, maar ik wil ook dat hij went aan "normale" bit. Maar wat is nou een fijn bitje om te gebruiken in de beleer/aanwen fase? Hij heeft maar een klein mondje, dus niet al te dik bit moet het zijn.

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:41

ijssnuiver schreef:
Het is inderdaad logisch dat je eerst veel op jezelf moet letten, pas daarna kun je echt van het paard verwachten dat die het voor je gaat doen!


Ja, het ziet er zo simpel uit maar om te doen is het best lastig. Je moet toch op een andere manier lopen, daarbij erg letten op je lichaamstaal en meteen reageren op je paard. Hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt Inmiddels ben ik vooral bezig met de interactie van het paard en kan ik bijna niet meer indenken dat ik dat toen zo lastig vond. Dat gevoel komt pas weer als ik mensen introduceer met het werken aan de hand en hun zie stuntelen :D

Ik zou bij een klein mondje inderdaad een dun bitje kiezen. Voor de stabiliteit misschien een kneveltrens, die liggen rustig in de mond. Mylerbitten zijn vaak erg dun en kunnen niet knijpen. Mijn ervaring is echter dat ieder paard een eigen voorkeur heeft en het een kwestie van uitproberen is. De mijne heeft een hekel aan dubbelgebroken en loopt bijvoorbeeld het fijnste op een enkel gebroken watertrens. Kan je niet iets lenen van iemand om te kijken hoe hij er op reageert?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:43

Ik vind zelf sowieso bustrensen fijner dan watertrensen, liggen gewoon stiller. En dan of een ongebroken of een dubbelgebroken. 14 mm is een mooie dikte (gebruik ik voor mijn shetlanders), dunner dan dat vind ik imo te dun. Ongebroken ligt heel stil, maar voor sommige dus te stil, voor de wat meer kauwers moet er wat te knabbelen zijn en kan een dubbelgebroken fijner zijn. Maar al met al is het eigenlijk onwijs paard gebonden.. Beetje uitproberen dus :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:45

fransje23 schreef:
ijssnuiver schreef:
Het is inderdaad logisch dat je eerst veel op jezelf moet letten, pas daarna kun je echt van het paard verwachten dat die het voor je gaat doen!


Ja, het ziet er zo simpel uit maar om te doen is het best lastig. Je moet toch op een andere manier lopen, daarbij erg letten op je lichaamstaal en meteen reageren op je paard. Hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt Inmiddels ben ik vooral bezig met de interactie van het paard en kan ik bijna niet meer indenken dat ik dat toen zo lastig vond. Dat gevoel komt pas weer als ik mensen introduceer met het werken aan de hand en hun zie stuntelen :D



Grappig, laatst begonnen met twee mensen uit de buurt en jeetje idd ik herkende een heleboel van mij eerst. Dat gevoel moet je echt vinden, en eenmaal gevonden gaat het zo snel! Heel leuk om nu te merken aan hun, pas een paar weken verder maar dat gaat dan zo snel! :)

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:49

*komt binnenvallen, sorry :') *

ik vind het erg interessant, lange lijnen heb ik wel eens gedaan maar ik wil graag verder met mijn pony, wat raden jullie aan als ''opstapje'' om te beginnen? boek/DVD, les? weet een van jullie iemand in de omgeving flevoland?

RianneH

Berichten: 28251
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:53

Altijd les totdat je een paar handvaten hebt. Hoeft geen dure les te zijn, iemand die er al een tijdje mee bezig is kan je ook veel helpen op weg te komen ;)

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:53

Ik zou beginnen met een paar lessen zodat je een beetje een idee hebt wat de bedoeling is en een basis. Zoals ik hier boven ook schrijf moet je het echt even door hebben hoe je moet lopen etc. Dat kan je niet zo makkelijk leren van theorie maar moet je in de praktijk doen.

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:24

ja dat leek mij ook wel verstandig ja! dat is sowieso ook fijner dan een boek of iets dergelijks, omdat je natuurlijk niet alles uit een boek kunt leren, raden jullie nog iemand aan, die ergens omgeving flevoland zit ? :) of geeft een van jullie les?

Liannevh
Berichten: 1747
Geregistreerd: 24-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:39

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:33

Narita schreef:
Hallo! Ik heb even een vraagje, omdat ik met mijn paard ook met de methode van Marijke de Jong wil gaan werken wilde ik het pakket op de site bestellen, maar daar zitten ook een aantal E-books bij, maar hier thuis werd gezegd dat ik die alleen kan lezen op een speciale E-reader, klopt dat? Want die heb ik niet.
Dankjewel! :)


Op de site van de atletische rijkunst staan ook een hoop e books, je hoeft je alleen aan te melden en dan krijg je ze gratis toegestuurd.. :){ :D (mijn zoon wilde even een paar smileys toevoegen).

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:49

Mag ik hier ook wat zeggen? :)
Ik heb nu een KWPN'er waar ik op rijd,maar met mijn shetlander werk ik dus aan de hand.
Ik doe dit heel gevarieerd met haar,dit doen we allemaal:
-Wandeltochten door allemaal verschillende parken en bossen
-Sinds een tijdje hebben wij professioneel Parelli les (Nog meer mensen die dit doen?Anders zeker een aanrader!)
-Cross parcourtjes aan de hand
-En soms maak ik ook schrikparcouren,en behendigheidsparcouren etc.
En tja,soms poets etc ik haar mooier dan normaal,doe wat dingetjes in haar manen,en dan ga ik fotograferen!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:53

Hoi Joysieeeeeeeeeeeeeeee ( :') )

Ik denk dat wij wat anders bedoelen met aan de hand werken dan jij bedoeld :)

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:58

Joysieee, wat jij noemt is natuurlijk ook werken aan de hand maar hier gaat het over anders werken aan de hand. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op http://www.paardenbegrijpen.nl/!
Parelli is wel heel leuk! Dit doe ik ook met mijn paard. Je mag een PB'tje sturen. :)

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:59

Oh,wacht,gehghe,niet goed gelezen :P
Sorry dan :o

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:19

Ik werk ook {gedeeltelijk noodgedwongen door ongeluk waar ik nog van aan het revalideren ben} aan de hand met de paarden.

Ik gebruik graag een dubbele longe met een schoftje van het mentuig..die manier vindt ik het prettigst om de paarden te trainen en ze blijven vebeteren door deze manier van trainen.Ook kan ik er op die manier achter lopen,en ze dus ook een pasje laten wijken,schoudervoor/binnen,travers etc. laten doen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:19

fransje23 schreef:
Ik zou bij een klein mondje inderdaad een dun bitje kiezen. Voor de stabiliteit misschien een kneveltrens, die liggen rustig in de mond. Mylerbitten zijn vaak erg dun en kunnen niet knijpen. Mijn ervaring is echter dat ieder paard een eigen voorkeur heeft en het een kwestie van uitproberen is. De mijne heeft een hekel aan dubbelgebroken en loopt bijvoorbeeld het fijnste op een enkel gebroken watertrens. Kan je niet iets lenen van iemand om te kijken hoe hij er op reageert?


ZusJacobs schreef:
Ik vind zelf sowieso bustrensen fijner dan watertrensen, liggen gewoon stiller. En dan of een ongebroken of een dubbelgebroken. 14 mm is een mooie dikte (gebruik ik voor mijn shetlanders), dunner dan dat vind ik imo te dun. Ongebroken ligt heel stil, maar voor sommige dus te stil, voor de wat meer kauwers moet er wat te knabbelen zijn en kan een dubbelgebroken fijner zijn. Maar al met al is het eigenlijk onwijs paard gebonden.. Beetje uitproberen dus :)


Ja precies, zoiets had ik ook wel in gedachten inderdaad. Ik wil sowieso hier in de omgeving even wat rondvragen of mensen iets hebben liggen wat ik even mag uitproberen. Whisper is nog wel ietwat onrustig in de mond(leerbitje hangt er nu doelloos en in en ik werk nog met freestylehalster of kaptoom, pure gewenning nu nog), hij wil sowieso wel graag alles vastpakken en als er wat spanning optreed zie je dat ook meteen weer in het neurotisch op het bit bijten. Ik merk nu wel, we zijn een aantal weken verder en hij bijt er lang niet zoveel meer op. Dus het zal inderdaad een uitprobeer kwestie worden.

Met Calypso, mijn paard. Was het met bitten helemaal een drama, achteraf gezien logisch omdat ze overal weinig ruimte voor had. Dus advies van de tandarts was "of een bit dat dunner is als je pink of bitloos". Het perfecte bit heb ik nog niet gevonden, dus voorlopig blijven we lekker bitloos rijden en zien we in de toekomst wel weer eens verder.
Maar die kon niet tegen enkel gebroken, dubbel gebroken. Ongebroken/stang liep ze nog het fijnst op eigenlijk, voor haar heb ik ook een myler van iemand geleend, maar toen ik de teugels op minimaal contact nam stond ze recht overeind. Bit maar weer teruggebracht naar de eigenaar...

fransje23

Berichten: 15417
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:59

Ik heb vanavond ook weer eens aan de hand gewerkt Ging best lekker al had ze soms weer wat overtuiging nodig dat ze het echt wel kon met een lichte buiging en stelling. Dan gaat ze ook met haar mond frummelen, tegen mijn hand, en mij aankijken dat ze het heel moeilijk vind. Na zo een oefening mag ze lekker even laag met haar hoofd en dat zoekt ze dan ook echt op.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:36

Even een vraagje. Ik ben al een tijdje aan het oefenen met de travers aan de hand, maar dat wil niet echt vlotten. Ik doe dus iets fout, maar kan er de vinger niet op leggen. Onder het zadel vindt ze travers niet eens zo moeilijk en pakt ze het eigenlijk goed op. Volgens mij begrijpt ze gewoon niet goed dat ze met haar achterhand naar me toe mag komen, ipv van me af. Hebben jullie de gouden tip?