Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:18

Tancreda4 schreef:
Nogbedankt voor de reacties en tips nav mijn filmpje! Ben wat meer met het tempo bezig en dat gaat moeizaam maar wordt wel iets hoger lijkt het!

Waar ik nu tegenaan loop is met twee teugels werken; het neckreining idee/ wijken voor druk. Ze is net te hoog om mijn hand op de schoft te houden maar alsik mijn hand lager doe en buiten teugel wil aannemen om bv te sturen naar buiten, komt er ook druk op de hals en komt ze juist naar binnen... Best lastig als je d'r wilt corrigeren met naar binnen vallen want dan versterk ik het juist. Dus toch weer naar 1 teugel over gegaan voor nu.

Ik werk met touwteugels, dan heb ik idd een klip in mijn hand bij wadh maar dat vind ik niet vervelend.


Dus als ik het goed begrijp wil je dan een wending naar rechts maken, terwijl je zelf aan de linkerkant loopt? In principe reageert je paard nu perfect, want sturen doe je met je buitenteugel. Dus om naar rechts te gaan, neem je jouw linkerteugel aan en met rechts vraag je stelling.

Al even niks geschreven hier, wel lekker meegelezen. :D Mijn jonkie rijd ik nu een paar keer per week en blondie staat op rust na behandeling door de osteopaat. Maar met dit weer staan ze allebei even stil. :brr:

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:53

Ik had dus Romy gemaild voor een les, ze kan in die week die ik wilde! :):)

Nu nog hopen dat het weer dan goed is, ik heb namelijk alleen een buitenbak. Heb er wel enorm zin in!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:22

Lesje werken aan de sneeuw... ow nee, hand! :Y)

Ze is momenteel nogal wakker, dus we zijn vooral bezig geweest met ontspanning, balans, schouderpositionering en achterbeenzetting. Gewicht van de schouder af en achterbeen onder de massa dus. Ben weer trots op mijn kind <3

Afbeelding

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:31

[RIJ-ITP] Sneeuwpret

Wij hebben x er opgegerden tijdens
Sneeuw even x wat anders als aan Dr hand in de sneeuw haha

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:19

Knappe vent met nieuwe kaptoom <3 Kan zelfs als hoofdstel, bitloos en met bit. Geweldig ding!

Vanmiddag voor het eerst gepast en meteen gekeken hoe hij er op reageerde. Op het begin vond hij het vervelend hoe het touw op zijn neus lag. Maar vooral omdat hij altijd in het touw wil happen en dat ging nu wat moeilijker :+ .
Na een paar minuten had hij geaccepteerd dat hij het touw niet te pakken kreeg. Hij snapte mijn hulpen veel beter dan met een normaal halster! Als er wat minder sneeuw ligt ga ik weer verder, hij is erg voorwaarts en toen ik hem daarvoor achteruit zette gleden zijn hoeven soms weg..
Afbeelding

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:26

Ik schop het topic ook weer even omhoog! Vanavond weer les van Romy (om even in te haken op de eerdere berichten, hier ook alleen maar positieve ervaring! En dat terwijl ik al 5/6 jaar geleden mijn eerste rijlessen van haar had en ze sindsdien enorm gegroeid is en populair geworden, maar toen vond ik haar al erg prettig :) ) en ik hoop vooral dat de bak een beetje ontdooid is tegen die tijd...

Aangezien het topic ook wat stiller is, is het qua training ook stiller bij jullie door de koude wintermaanden en slechte bak omstandigheden? Wat doen jullie eraan om de training niet helemaal stil te laten vallen/wat voor creatieve dingen bedenken jullie om paard toch soepel te houden?

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:28

ninaphilo schreef:
Knappe vent met nieuwe kaptoom <3 Kan zelfs als hoofdstel, bitloos en met bit. Geweldig ding!

Vanmiddag voor het eerst gepast en meteen gekeken hoe hij er op reageerde. Op het begin vond hij het vervelend hoe het touw op zijn neus lag. Maar vooral omdat hij altijd in het touw wil happen en dat ging nu wat moeilijker :+ .
Na een paar minuten had hij geaccepteerd dat hij het touw niet te pakken kreeg. Hij snapte mijn hulpen veel beter dan met een normaal halster! Als er wat minder sneeuw ligt ga ik weer verder, hij is erg voorwaarts en toen ik hem daarvoor achteruit zette gleden zijn hoeven soms weg..
[ [url=m/n4z19u.jpg]Afbeelding[/url] ]


Sorry dat ik even kom binnenvallen :wave:
Ga hier ook terug wat meer proberen te posten; ben ook een actieve "handwerker" :)

Suliko als mijn bak niet berijdbaar is werk ik in de wei. Het hogergelegen stuk is best doenbaar, ook bij slecht/verzopen/bevroren weer. En dan wel voornamelijk oefeningen in stap, niet in draf of galop. Ga het dan ook niet zoeken natuurlijk.

Ninaphilo vanwaar is je kaptoom als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door miezelke op 31-01-19 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:37

Suliko schreef:
Ik schop het topic ook weer even omhoog! Vanavond weer les van Romy (om even in te haken op de eerdere berichten, hier ook alleen maar positieve ervaring! En dat terwijl ik al 5/6 jaar geleden mijn eerste rijlessen van haar had en ze sindsdien enorm gegroeid is en populair geworden, maar toen vond ik haar al erg prettig :) ) en ik hoop vooral dat de bak een beetje ontdooid is tegen die tijd...

Aangezien het topic ook wat stiller is, is het qua training ook stiller bij jullie door de koude wintermaanden en slechte bak omstandigheden? Wat doen jullie eraan om de training niet helemaal stil te laten vallen/wat voor creatieve dingen bedenken jullie om paard toch soepel te houden?


Ik doe juist eigenlijk héél veel aan de hand momenteel. Zonder ruiter erop is het toch makkelijker in balans komen en blijven in de blubber...

Toevallig dinsdag heel even erop gezeten, maar verder al 1,5 maand eigenlijk niet of nauwelijks.

Merk alleen wel dat steeds serieus aan de hand werken ook gaat vervelen bij ons beiden. We willen ook spelen en rennen en andere dingen doen, en daar is de bodem nu niet naar... Ja, op de wei speelt ze natuurlijk wel de hele dag :j

We komen ook niet echt verder aan de hand omdat we het beide een klein beetje beu zijn om de héle week niet anders te kunnen dan dat... (naar buiten is voor mij fysiek even geen optie, gruwelijke last van mijn schouder die afgelopen najaar voor de 2e keer uit de kom geweest is, dus ik neem geen risico's met heet paard en gladde bodem...)

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:58

Suliko schreef:
Ik schop het topic ook weer even omhoog! Vanavond weer les van Romy (om even in te haken op de eerdere berichten, hier ook alleen maar positieve ervaring! En dat terwijl ik al 5/6 jaar geleden mijn eerste rijlessen van haar had en ze sindsdien enorm gegroeid is en populair geworden, maar toen vond ik haar al erg prettig :) ) en ik hoop vooral dat de bak een beetje ontdooid is tegen die tijd...

Aangezien het topic ook wat stiller is, is het qua training ook stiller bij jullie door de koude wintermaanden en slechte bak omstandigheden? Wat doen jullie eraan om de training niet helemaal stil te laten vallen/wat voor creatieve dingen bedenken jullie om paard toch soepel te houden?


Haha, toen idd jouw eerste lessen op onze verzorgpony! (Inmiddels mijn pony).

Ik hoef in principe niet rustig aan te doen qua weer, we hebben een goede binnenbak. Maar helaas nog altijd tijd gebrek.. ik werk nog steeds het meeste aan de hand, maar merk ook dat dit ons beide gaat vervelen als we dit alleen maar doen. Laatst is mijn zoontje eens mee geweest en hij mocht kiezen: hij wou er graag naast lopen (geen enkele ervaring). Ging ie wedstrijdje doen wie het hardst kon, pony helemaal blij en galopperen naast hem. Vond het nog wel spannend want was in het bos, maar pony reageerde zó goed op hem! Dat was echt leuk voor allemaal.

Heeft natuurlijk niet veel te maken met WADH

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:23

Skippy01, WADH doe ik ook zeker meer dan rijden in de bak, mijn doel is wel om dit weer op te pakken maar ik vind het zoveel gemakkelijker om een juiste balans en houding bij Mano te krijgen vanaf de grond. Ik merk dat ik daardoor het grondwerk veel makkelijker vind om te doen omdat het zo goed gaat en het rijden meer een drempel krijgt omdat ik weet dat hier nog heel erg veel werk in zit.

Maar op het moment rijd ik juist veel buiten. Als er plassen in de bak liggen is Mano vooral de hele tijd afgeleid omdat hij liever niet door de nattigheid loopt :') wat resulteert in een erg korte concentratieboog. Terwijl als de bak droog is, hij enorm zijn best doet. Dus de irritaties die modder opleveren probeer ik vooral te vermijden :=

Ik kan begrijpen dat te veel wadh juist verveling oproept, vooral als je het niet kan afwisselen door lekker naar buiten te gaan of even te spelen zonder al te veel serieusheid, balen van je arm wat dat betreft. :(:)

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:17

Onze rijbak ligt er met veel neerslag perfect bij (in tegenstelling tot als het droog is) en met mijn jonkie volg ik sinds kort af en toe een gangenles, dus hier ligt de focus momenteel op het rijden. Behalve nu met de sneeuw, maar dan zijn ze gewoon even vrij.

We profiteren wel dik van al dat wadh. :D

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:40

miezelke schreef:
Ninaphilo vanwaar is je kaptoom als ik vragen mag?

Harrys Horse! Ik heb hem bij agradi gekocht, daar heet hij 'Harrys Horse Kaptoom hoofdstel leder'.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:35

Stanley zit in een winterdipje. Hij heeft op moment weinig energie

Tja 20 jaar, aan t verharen (kost ook energie), 24/7 in een hitactief stal lopen, en maar 1x krachtvoer..

Ik wil hem niet meer geven ivm dik worden.

Maar vorig jaar had hij dit ook. Dus komen we wel door heen. Gewoon wat grondwerk

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:13

Mijn bak is ook nog prima te doen, maar ben momenteel druk met de verbouwing van het huis. De paarden worden een beetje gelongeerd en staan veel buiten. Gelukkig spelen ze veel dus in beweging blijven ze wel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:04

Jaloers op de mensen met een fijne bak nu hoor!
Wij hebben gisteren alles even helemaal losgelaten, lekker vrij gespeeld in de bevroren rijbaan. Een van de eerste dingen die Doortje geleerd heeft bij mij was 'touch', zodat ze objecten aanraakt. Heel handig als iets spannend is: aanraken, clicker (in mijn geval een woord ipv een clicker overigens), snoepje.
Gisteren een begin gemaakt met touch-op-afstand, dus 'loop naar het object toe en raak het aan, en kom dan terug'. Héél ingewikkeld, van mij wég lopen. Maar uiteindelijk ging ze een aantal keer de paar meter van mij naar de autoband die ik weggooide en weer terug. Even niet te technisch werken nadat zo ontzettend veel aan de hand gewerkt hadden. Ook wel even fijn, zeker omdat Doortje gewoon echt nog jong is (bijna 5, en nog echt een kleuter).

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:42

Ik vind het nog steeds bijzonder om met de schimmel te “spelen”. Het heeft echt een jaar geduurd voordat hij gewoon los samen met mij in de bak kon zonder in paniek te raken en als een gek om me heen te rennen. Het is morgen twee jaar geleden dat ik mijn eerste paard in heb laten slapen, ik mis dit paard nog iedere dag. Van mijn pony die ik eerder in heb laten slapen heb ik foto’s staan in huis. Van mijn paard niet, ik kan het niet, heb er nog steeds veel verdriet van.
Ik had ook nooit verwacht dat er ooit nog een paard zou komen dat zo bijzonder voor me zou zijn, wel op een hele andere manier bijzonder, maar toch.

Nu lijkt het net alsof mijn jonkie en mijn mini minder voor me betekenen, dat is niet zo. Maar zij zijn vanaf een hele jonge leeftijd al bij me, zijn ook samen geweest met mijn paard, zijn veel evenwichtiger in gedrag en karakter en maakt het veel makkelijker om met ze te werken. Mijn jonkie heeft een heel sterk karakter, ben wel benieuwd hoe dat gaat worden onder het zadel.

Wie van jullie kent Feather Light en werkt met deze methode, ik vind haar heel bijzonder.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:17

@fardoe ik ken feather light wel. Ik werk niet echt met 'methodes' - heb zelf twee fijne trainers (Paard en Connectie, en Via Equestra) die ook redelijk 'methode-avers/ methode-divers' zijn en combineer hun inzichten naast die van mijzelf.
Feather light vind ik van wat ik ervan gezien heb zeker positief.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:22

Skippy01 schreef:
@fardoe ik ken feather light wel. Ik werk niet echt met 'methodes' - heb zelf twee fijne trainers (Paard en Connectie, en Via Equestra) die ook redelijk 'methode-avers/ methode-divers' zijn en combineer hun inzichten naast die van mijzelf.
Feather light vind ik van wat ik ervan gezien heb zeker positief.



Leuk, Carolien is een studiegenootje van mij, we hebben dezelfde instructeurs opleiding gedaan

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:29

Caira schreef:
Skippy01 schreef:
@fardoe ik ken feather light wel. Ik werk niet echt met 'methodes' - heb zelf twee fijne trainers (Paard en Connectie, en Via Equestra) die ook redelijk 'methode-avers/ methode-divers' zijn en combineer hun inzichten naast die van mijzelf.
Feather light vind ik van wat ik ervan gezien heb zeker positief.



Leuk, Carolien is een studiegenootje van mij, we hebben dezelfde instructeurs opleiding gedaan


Ow wat leuk!
Ik heb qua instructeursopleiding zelf alleen de knhs basissport gehaald ooit en richt me verder heeeeeeeeel veel op biomechanica/ fysiologie opleidingen en ik les dus zeer regelmatig bij bovenstaande dames - naar volle tevredenheid! Beide absoluut toppers in hun veld :) Ooit wil ik zelf ook weer een additionele instructeursopleiding halen, die meer aansluit bij mijn huidige en aankomende kennis en inzichten.

Edit: even op jouw website gespiekt. Inderdaad een voor mij bekende naam uit Caro's netwerk :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:30

Hoi, ik kom even binnen vallen :=

Ik heb interesse in het werken aan de hand en dan voornamelijk om mijn pony te gymnastiseren omdat ze momenteel heel haar rug etc vasthoudt en we het niet makkelijk opgelost krijgen onder het zadel of tijdens het longeren. Doordat je het aan de hand onbelast kan doen lijkt mij dit wel interessant voor ons alleen heb ik er geen ervaring in :')
Nu zag ik hierboven toevallig al twee lesgevers voorbij komen die redelijk in de buurt zitten maar misschien kennen jullie nog mensen die mij hierbij kunnen helpen?
Ik woon onder Breda dus in die omgeving zou fijn zijn, mocht het nog aan te rijden zijn kan ik ook heel makkelijk naar die persoon toe, zelf heb ik namelijk geen al te fijne bak om aan het werk te kunnen.. :Y)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:36

Robin_Rikkie schreef:
Hoi, ik kom even binnen vallen :=

Ik heb interesse in het werken aan de hand en dan voornamelijk om mijn pony te gymnastiseren omdat ze momenteel heel haar rug etc vasthoudt en we het niet makkelijk opgelost krijgen onder het zadel of tijdens het longeren. Doordat je het aan de hand onbelast kan doen lijkt mij dit wel interessant voor ons alleen heb ik er geen ervaring in :')
Nu zag ik hierboven toevallig al twee lesgevers voorbij komen die redelijk in de buurt zitten maar misschien kennen jullie nog mensen die mij hierbij kunnen helpen?
Ik woon onder Breda dus in die omgeving zou fijn zijn, mocht het nog aan te rijden zijn kan ik ook heel makkelijk naar die persoon toe, zelf heb ik namelijk geen al te fijne bak om aan het werk te kunnen.. :Y)


Ah, in mijn regio dus: ken er drie voor je: Roos Bijleveld (Via Equestra), Carolien Wessels (Paard en Connectie) en Angela Remie (Avalon). De eerste twee zijn instructeurs van mij. De laatste een bekende van me. Alle drie toppers! Bij allemaal kun je als het goed is ook daar naartoe (vinden ze denk ik alleen maar fijn ;) )

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:03

Goedemorgen

Ik heb een beetje globaal gezocht, maar wij willen met een groepje van stal ook een begin gaan maken met werken aan de lange teugel/ aan de hand werken.

Hebben jullie nog aanraders qua instructie in omgeving Gouda, Zuid Holland?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:40

Leuk dat mensen w.a.h gaan oppakken of het teugelwerk, en heel goed voor je paarden.
En helemaal top als je een groep van stal meekrijgt.

Heb echter geen instructie adressen voor jullie, zit in andere regio.
Maar de basis dingen aanleren zoals het wennen aan de lijnen en in alle positie's dichtbij je paard kunnen lopen is door jullie zelf gewoon goed te doen.

Kom je in het d. Lijnenwerk in fase van menpositie , er scheef achter of ernaast en alles gaat relaxed tussen jou en paarden, dan is het nuttig om er instructie bij te halen.
Dan ben je toe aan feitelijke oefeningen.


Projectje trekpaard bleek niet zo'n echt "project" , na 3a4x voor de rammel beleerkar was het wel ok voor haar :) , normaal doe je daar weken over.
Enkel in de bochten de bomen voelen tegen haar lijf vondt ze wel wat eng, maar ze kan vlot spanning loslaten.
Iemand die deze merrie niet kent , ziet die spanning niet eens.
Maar de goede basis hiervan is toch altijd het lijnenwerk, slepen , stem commando's erop en veel ernaast en erachter bezig zijn.

Eigenaar heeft helaas weinig tijd, maar ze gaan binnenkort de al weg op.
Ivm privacy kan ik geen foto's plaatsen, het is niet mijn paard.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:48

_pauline_ schreef:
Goedemorgeni

Ik heb een beetje globaal gezocht, maar wij willen met een groepje van stal ook een begin gaan maken met werken aan de lange teugel/ aan de hand werken.

Hebben jullie nog aanraders qua instructie in omgeving Gouda, Zuid Holland?


Hoeveel mensen heb je bij elkaar? Ik wil best een lesdag zuid Holland doen

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:55

ik ben op moment druk bezig met een logo te ontwerpen. Maar wat is dat lastig ik ben alles behalve creatief of goed met bewerken van afbeeldingen. ik heb wel een photobewerk progamma maar dat is niet zo mooi als bij photoshop. voor mijn website

Ik geef zo nu en dan les aan bekende. Laatst mijn eigen haflinger gebruikt voor een les. En wat deed mn hafje het toch goed haha. (geef toch bevestiging dat hij de oefeningen goed door heeft)

Want voor diegene was het de eerste keer het grondwerk.

Morgen ga ik ook les geven.

Zodra ik de apyment (schrijf ik dat zo goed??) goed bevestigd heb in grondwerkpositie in stap. Wil ik mijn audities op gaan nemen voor de opleiding die ik doe.

Travers, renvers gaan super goed. Stelling op de volte ook steeds beter. Schouder voor gaat langzaam steeds beter in de grondwerkpositie.

Ben nu langzaam bezig met diagonaliseren. om daar vanuit de piaffe aan te leren. Maar ik vind dat nogal lastig. Hij snap wel als ik me zweep ongv hak hoogte houd dat hij zn achterbeen op moet tillen,maar ik kan niet goed zien of hij dan de tegenovergestelde voorbeen ook op tilt.

En als ik hem 'tegen' hou om vooruit te gaan slaat hij naar de zweep ipv zn been optilt haha. Als mijn energie is van kom naar voren tilt hij wel zn been goed mooi hoog en naar voren op :D. Maar dan gaat hij wel lopen. En dat is verder prima maar kan dan niet goed oordelen of dan het juiste voorbeen naar voren gaat. (volgen jullie het nog)

Ik zal kijken of het lukt om het van de week te filmen haha.