Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:34

Sijs15 schreef:
Hallo! Ik werk ook veel aan de hand! :) Net als Zus les van YlvieFros en geef op beperkte schaal ook zelf wel eens wat lesjes :) Mijn pony is een arabier en vindt het werken aan de hand heel erg leuk (komt omdattie veel meer knuffels bij elkaar kan bedelen ;) ). Momenteel gebruik ik het als fysio (hij had een glijer in de paddock gemaakt), maar als hij er zin in heeft springt hij zelfs aan in galop ;) http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater

Hé leuk! Jij ook hier :D

Sodeletuut

Berichten: 21307
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:42

Een kaptoom lijkt me wel heel erg fijn! Zou ik wel eens willen uitproberen. Ik werk nu gewoon met een Marylot sidepull, en heb een tijdje een leren sidepull gebruikt (geleend). Ik zie net dat ik toch wel aan de hand werk foto's heb. :D Alleen al wel lang geleden, valt veel aan te verbeteren natuurlijk. :) (1 jaar geleden)
Afbeelding
Afbeelding

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:15

Nirvana_ schreef:
ijssnuiver schreef:
Wat leuk zeg dat er nog zo veel mensen op Bokt bezig zijn met het WADH! Had ik niet verwacht eigenlijk...


Ik sta er ook verbaasd bij te kijken :D

Wat ik vooral bijzonder vind aan het werken a/d hand is de invloed die je op je paard hebt zonder erop te zitten. Als ik mijn passen langer maak, doet paard dat ook; als ik oefeningen aanpak met de air van 'makkie, doen we even' maakt het paard er ook geen probleem van; als ik er meer energie in breng, zie ik dat bijna direct terug in het paard.

Ontzettend bijzonder is dat :) Vind het ontzettend jammer dat het zo'n bijna uitgestorven discipline is. Eigenlijk zou elke paardeneigenaar de basis moeten kunnen. :P


Ja klopt inderdaad, dat is een super bijzonder ervaring, iedere keer weer! Ik ben nu met mijn paard gestart met de draf en in het begin had ik zelf heel erg de neiging om gehaast te gaan lopen(zovan, zij moet leren/sterker worden om te dragen en het tempo minder hoog, maar met behoud van de energie). Maar juist daardoor werd zij ook gehaast in de gang. Nu geef ik de hulpen voor het aandraven, maak rustige ruime passen en rol mijn zwaartepunt iets terug. Door het terugbrengen van mijn eigen zwaartepunt, gaat mijn paard daarin mee en daardoor ontstaat een heel fijn draftempo.
Er is nog veel werk aan de draf, maar nu is het een stabiel en rustig tempo zodat er ook in gewerkt kan worden.
Mijn pony is nog veel gevoeliger, daarbij is plaatjes denken 9 vd 10 keer al voldoende.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:08

Kunnen jullie me een tip geven ? Mijn juf komt pas over 10 dagen ... ;)
Lvo op de volte gaat nu redelijk goed, dus ik wilde eens proberen om het iets verder weg van me te proberen. Op de ene kant gaat het super, maar op de andere kant verliest hij zijn buiging weer en loopt zowat rechtdoor ( waardoor er veel druk op de lijn komt te staan ). Dat gebeurd op de kant dat hij bol is. Dus eigenlijk zou je verwachten dat hij naar binnen komt op die kant ( rechtsom ), maar hij verliest de buiging en loopt van me af.
Hoe dit op te lossen ? Of gewoon nog meer lvo op de volte gewoon dichtbij lopend doen ?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:12

Hij heeft dan kennelijk nog niet voldoende balans om verder van je af te lopen. Zoals je het omschrijft lijkt het alsof hij over de buitenschouder weg valt.
Ik zou qua afstand terug gaan naar het punt wat goed gaat en vandaaruit echt in minimale stukjes de afstand vergroten en dan liever 1 of 2 goede passen in balans en dat je dan de afstand weer verkleind, dan tig rondjes waarbij hij over de buitenschouder wegvalt en in de lijn komt te hangen.

En een belangrijke, hoe is jou eigen lichaamstaal? Het kan ook doordat jij je schouder te ver naar het paard toe draait, dat hij dit oppakt als signaal om weer rechtuit te gaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:16

dank je wel voor je aanbod. ik denk dat mijn lichaamstaal wat goed is ( emiel voest lessen gehad ook ). Alhoewel daar altijd wel wat aan te verbeteren is.
Ik weet niet of hij op zijn buitenschouder ( links dan ) valt. Denk het niet, hij stuwt van linksachter naar rechtsvoor normaal gesproken. Het is meer dat hij totaal geen buiging aan neemt.
Oplossing is dus gewoon weer dichterbij .....

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:19

Het kan altijd goed zijn om weer eens even kritisch naar je eigen houding te kijken. Merk het bij mezelf ook wel eens(ook veel lessen van een instructeur van Emiel Voest gehad), dat ik soms minimaal met bijvoorbeeld mijn schouders iets raars doe, waardoor mijn paard ook iets raars gaat doen :') .

Ik zou inderdaad weer wat dichterbij gaan werken en kijken of je tijdens het vergroten ervoor kunt zorgen dat de binnenschouder hol blijft en dan dus het binnenachterbeen onder de massa.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:25

Dank je wel !

lailapri

Berichten: 22127
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:44

Wat een theorie! Ik zou het niet weten als je het zo omschrijft, maar wat ik zou doen:
Ik zou eerst voor de spiegen gaan staan, kijken welke beweging maak ik als ik het vraag, wat zou het effect op het paard kunnen zijn. Hoe zou ik met mijn bekken kunnen ondersteunen en welke hulp zou ik in het zadel geven. Hoe kan ik dat nabootsen op de grond.

Is dit allemaal goed zou ik zeggen dat je hem uit zijn balans haalt op het moment dat je er kort op staat, je zet hem dan in een houding en er is geen balans meer krijgt hij ruimte, zoekt hij eerst weer balans alvorens hij kan aanbieden wat hij op dat moment uberhaupt kan in balans.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:22

maris: Oefen het nog eens dichtbij en kijk dan naar zijn voorbenen. Hij moet het gewicht gelijk verdelen. Pak je buitenteugel hoog op de schoft vast, maar laat hem wel loshangen. Als hij op de buitenschouder valt trek dan niet aan zijn hoofd met je binnenteugel, maar ´aai´ met je buitenteugel via de schoft zijn buitenschouder. Je haalt dus met je buitenteugel de buitenschouder naar je toe. Probeer op deze manier steeds te schakelen tussen gewicht op buiten en binnenschouder. Daar leert hij zelf van schakelen ipv jou als zijwieltjes te gebruiken ;-) succes!

Dat dit aan zijn holle kant gebeurt is logisch in mijn ogen. Hij heeft stelling en buiging naar binnen. terwijl hij dat dus liever andersom heeft. Zijn binnenachterbeen treedt verder onder. Dat is ook de bedoeling. Wat er aan de binnenkant achter inkomt aan stuwing moet je aan de buitenschouder begrenzen om de buiging te behouden. Dus teugel buitenschouder en niet aan binnenteugel trekken. Hopelijk heb ik het begrijpelijk omschreven

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:52

maar het gebeurd dus aan de bolle kant ( of maakte je een foutje en bedoelde je dat ook ?. Zo te zien aan je verhaal wel ....)
! Dus als ik naast hem loop, moet ik hem soms corrigeren juist naar zijn buitenschouder toe . Hij valt teveel op de binnenschouder rechtsom.
Maar verder van hem vandaan verliest hij de lengte buiging. dus ik moet dan, volgens mij, meer drijven richting singelplek en tegelijk meer stelling vragen. dan komt de voorhand vanzelf wat naar binnen . Toch ???????

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:11

Heb je wel eens geprobeerd om bij meer afstand met je zweepje/aanwijsstokje naar de schouder te wijzen op het moment dat het buitenvoorbeen in de lucht is? Als het goed is kent je paard die hulp al van het dichtbij werken en op die manier kun je dan weer het gewicht naar buiten plaatsen en daarna weer stelling vragen gecombineerd met het binnenachterbeen uiteraard!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:22

ijssnuiver schreef:
Heb je wel eens geprobeerd om bij meer afstand met je zweepje/aanwijsstokje naar de schouder te wijzen op het moment dat het buitenvoorbeen in de lucht is? Als het goed is kent je paard die hulp al van het dichtbij werken en op die manier kun je dan weer het gewicht naar buiten plaatsen en daarna weer stelling vragen gecombineerd met het binnenachterbeen uiteraard!


Ga ik proberen ( ik lette niet echt wanneer ik de hulp gaf de laatste keer :o ). Maar het moeilijkste vind hij de stelling geven naar rechts. Voor een snoepje doet hij ook niet super veel moeite met bugien naar rechts. dus daar zit nog werk te doen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:51

Op moment dat je de hulp geeft als eht buitenvoorbeen op de grond staat, dan kan het paard ook niet naar buiten. Dan duw je hem alsware klem op zijn buitenbeen.

Voor een snoepje doen paarden heel veel(voor een volle hand brok nog meer, haha). Heb je hem wel eens laten nakijken of erg een blokkades zijn?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:59

De osteopaat komt ieder jaar. zal ook wel een beetje zijn leeftijd zijn misschien dat hij stijf is. Ik hoop dat het door de AR soepeler wordt !!!

Bedoel je een beetje zoals op de eerste foto van Sodeletuut hierboven. Als je op dat moment de hulp geeft dat zijn schouder naar buiten moet, dan gaat het niet ?!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:06

Ja dat bedoel ik inderdaad. Op de foto daaronder heeft het paard het buitenvoorbeen in de lucht en dat zou een mooi moment zijn om hulp te geven(misschien net een fractie eerder dan op het fotomoment).

Je paard zal door AR zeker soepeler worden, maar het heeft wel even tijd nodig! Maar dat is met mijn paard ook, die is ook al wat ouder, beleerd toen ze 1,5 was en heeft nu kissing spines in de rug. Kost allemaal wat meer tijd en moeite en begin de laatste tijd echt te merken hoeveel ze verbeterd is de afgelopen 2 jaar.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:14

Worden zijn tanden ook regelmatig gecontroleerd? Stelling komt uit de kaak, en als er daar haken zitten dan lukt het vaak ook niet (lastig uit te leggen).

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:20

ZusJacobs schreef:
Worden zijn tanden ook regelmatig gecontroleerd? Stelling komt uit de kaak, en als er daar haken zitten dan lukt het vaak ook niet (lastig uit te leggen).


Daar had ik nog niet eens aangedacht, terwijl wij op de opleiding toch een hele lesdag hebben gehad van een paardentandarts. Mega interessant om te zien wat voor gevolgen een slecht gebit heeft!
Scherpe randen(haken in de volksmond), zorgen ervoor dat de kiezen niet gelijkmatig over elkaar heen kunnen schuiven, waardoor het alsware blokkeert. Ook een slecht voorgebit zorgt voor problemen. Op moment dat het paard nageeft en ook de kaak daadwerkelijk loslaat, schuift het ondergebit iets naar voren, op moment dat de boventanden dan te lang zijn is dit niet mogelijk. Wat dus ook weer blokkeert.
Slecht gebit zorgt ook weer voor problemen in/rondom de atlas...

Soms baal ik er wel van dat het gebit van Calypso maar voor 75% recht gezet kan worden vanwege de weinige ruimte die ze heeft in haar mond...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:26

Tandarts komt ook ieder jaar ;)
Maar 1,5 jaar geleden zat het echt niet lekker met zijn gebit. Hij heeft toen ook een tijd slecht kunnen eten. Boventanden zijn toen wat ingekort. Sinds die tijd heeft hij ook moeite met buigen naar rechts..... Dus daar zit zeker wat in. Alhoewel het voor mijn gevoel meer in zijn hals of schouder niet lekker zit.
Ik ga er eens over nadenken !

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:40

maris? Valt hij nou naar binnen of naar buiten? Wanneer bij naar binnen valt komt er meer gewicht op zijn binnenschouder/been en als hij naar buiten valt te veel op zijn buitenschouder. Ik lees twee verschillende dingen in je posts. Misschien is het een combi. Dus wanneer hij naar binnen valt en jij hem naar buiten stuurt dat hij er dan gelijk uitvliegt. Dan zitten het hem in lengtebuiging. En hij moet leren zijn gewicht evenredig te verdelen over twee voorbenen. Dit kun je alleen oplossen door veel te oefenen. Elke dag 10 minuten heeft soms snel resultaat. Maar dan dus nog van dichtbij oefenen en dan steeds verder uitbouwen. En wanneer je stapt onder de man veel 8+tjes en slangevoltes rijden in schouderbinnenwaarst. en op de volte steeds de volte openen met schouderbinnenwaarts en de volte sluiten dmv van contrastelling. Dus buitenteugel naar binnenheup (Heel overdreven). Steeds om de paar passen wisselen.
Ik heb hetzelfde gehad rechtsom aan de longe. Nu een paar maanden verder loopt hij prima op de volte in drag en galop zonder dat ik hoef te skiën *\o/*
Hoe lang ben je nu bezig? Alle begin is moeilijk :-)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 17:46

Als ik dichtbij loop valt hij wat naar binnen rechtsom. Maar als ik hem verder van me vandaan laat lopen, maakt hij zichzelf rechter en komt er druk op de lijn te staan. ik heb dan niet het idee dat hij echt op zijn buitenschouder valt, meer dan er druk op de lijn komt omdat hij de lengtebuiging verliest en eigenlijk meer rechtdoor loopt dan op een volte.
Leg ik het zo beter uit ????
We zijn net een maand bezig, dus misschien wil ik gewoon wel veel te veel en te snel :o :Y)

Linksom doet hij het al super op de volte wat verder weg, zelfs in draf is er lvo dan *\o/*

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:01

Gewoon rustig aan doen, en anders nog even niet longeren op die afstand maar het wat meer dichtbij houden. Gezien je pas een maandje bezig bent.. :)

Kunnen we allemaal niet even foto´s spammen van de combi´s hier?
Ik ga eventjes zoeken :D

Edit] oké faal, ik heb geen eens foto's.. :') Dat wordt maar eens tijd haha, wel filmpjes maar niet upload waardig :Y)

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:30

Ik heb alleen oude foto´s van juni ofzo. Zijn niet representatief voor het beeld nu :+ Ik zal binnekort ook recente plaatsen en dan is het misschien wel leuk om er een oude foto bij te zetten voor het veschil :D

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:50

Ik heb opzich wel foto's van de paarden(ook wel te zien in mijn profiel). Daar staat ook 1 foto van het wadh, dat was van 1 van de eerste keren dat we samen werkten op deze manier op de opleiding.
Echt recente foto's van het wadh heb ik niet.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:59

Ik voel een fototopic aankomen :-)