Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:49

Bas ken ik, maar die zit aan de andere kant van het land. Geef jij ook les Evenaar? Jij woont niet zo gek ver bij mij vandaan.
Ik hobbel een beetje hetzelfde als jij, vind wat Bas doet echt geweldig! Ben er nog niet helemaal uit wat ik nu leuker vind, lange teugel of wadh. Wil eigenlijk een gulden middenweg haha.

Mijn pony is ook zo enthousiast, die vindt alles leuk als ze maar mag lopen. :')

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:15

Jazeker, kijk maar op de website in mijn onderschrift :-)

Bas zit inderdaad een piep-eind weg, en heeft het ook ook nog eens heel erg druk dus zomaar even een lesje boeken zit er niet in...

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:00

Ik kom hier ook eens om de hoek kijken.
Ben met 2 3 jarige bezig die ik eigenlijk beide aan het werk wil zetten aan de lange teugel.
Mijn eigen pony snapt het principe al, de andere nog helemaal niet.
Tot nu toe met mijn pony met een longeerlijn gewerkt, maar wil eigenlijk wel richting de teugels.
Nu heb ik die van Emiel voest gevonden maar die zijn al €60,-
Dat zal toch zeker ook goedkoper kunnen?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:36

Renske_W schreef:
Ik kom hier ook eens om de hoek kijken.
Ben met 2 3 jarige bezig die ik eigenlijk beide aan het werk wil zetten aan de lange teugel.
Mijn eigen pony snapt het principe al, de andere nog helemaal niet.
Tot nu toe met mijn pony met een longeerlijn gewerkt, maar wil eigenlijk wel richting de teugels.
Nu heb ik die van Emiel voest gevonden maar die zijn al €60,-
Dat zal toch zeker ook goedkoper kunnen?


Hoe groot is je pony? Voor de kleinere kan een slofteugel ook al lang genoeg zijn als lange teugel.

Ik heb ooit touwteugels op maat laten maken, zal eens kijken of ik nog kan vinden waar dit was.


Blixem schreef:
Hebben jullie nog tips om een pony weer scherp en actief op het zweepje te maken? Ze zijn namelijk liever lui dan moe.
En hoe hebben jullie de galop getraind/aangeleerd aan de lange teugel? Ik galoppeer afentoe aan en ren dan mee maar dat is ook niet ideaal :+


Wat heb je geprobeerd mbt actiever krijgen? Maak je ook gebruik van je lichaamstaal als ze actiever moeten?

De galop heb ik bij mijn vorige paard aangeleerd vanuit het achterwaarts(mijn paarden leer ik eerst aan de longe al stemcommando ‘galop’) en vandaaruit 1 tot 2 passen aangaloperen en dam weer terug. Terugnemen voordat ze van het achterbeen afkomen en je moet gaan rennen. Als ze sterker worden, ga je het aantal galopsprongen uitbouwen.

Mijn huidige paard is een draver kruising en vond het verzameld draven al heel moeilijk. Inmiddels gaat dit best heel goed en gaat hij zich uitsloven en in zijn enthousiasme komen er dan soms een aantal galopsprongen uit, hier maar ik dan weer gebruik van.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:30

Op www.touwhalsters.nl kun je lange teugels laten maken, ook de DLLvan voest hebben zij goedkoper. Maar dat is een andere techniek dan de lange teugel

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:43


Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:50

Bedankt voor alle reacties!

Pony is 1.12 de andere is 1.50/1.55
Maar zou dan dus 2 paar teugels moeten bestellen?

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:22

Zijn hier ook mensen die een instructeur rondom Arnhem weten?
Ik doe nu a la voest ( dus erachter lopen met lange lijnen). Zou daar wel ietsje meer verfijning in willen leren.. gewoon een paar lesjes ofzo

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:07

ijssnuiver schreef:
Renske_W schreef:
Ik kom hier ook eens om de hoek kijken.
Ben met 2 3 jarige bezig die ik eigenlijk beide aan het werk wil zetten aan de lange teugel.
Mijn eigen pony snapt het principe al, de andere nog helemaal niet.
Tot nu toe met mijn pony met een longeerlijn gewerkt, maar wil eigenlijk wel richting de teugels.
Nu heb ik die van Emiel voest gevonden maar die zijn al €60,-
Dat zal toch zeker ook goedkoper kunnen?


Hoe groot is je pony? Voor de kleinere kan een slofteugel ook al lang genoeg zijn als lange teugel.

Ik heb ooit touwteugels op maat laten maken, zal eens kijken of ik nog kan vinden waar dit was.


Blixem schreef:
Hebben jullie nog tips om een pony weer scherp en actief op het zweepje te maken? Ze zijn namelijk liever lui dan moe.
En hoe hebben jullie de galop getraind/aangeleerd aan de lange teugel? Ik galoppeer afentoe aan en ren dan mee maar dat is ook niet ideaal :+


Wat heb je geprobeerd mbt actiever krijgen? Maak je ook gebruik van je lichaamstaal als ze actiever moeten?

De galop heb ik bij mijn vorige paard aangeleerd vanuit het achterwaarts(mijn paarden leer ik eerst aan de longe al stemcommando ‘galop’) en vandaaruit 1 tot 2 passen aangaloperen en dam weer terug. Terugnemen voordat ze van het achterbeen afkomen en je moet gaan rennen. Als ze sterker worden, ga je het aantal galopsprongen uitbouwen.

Mijn huidige paard is een draver kruising en vond het verzameld draven al heel moeilijk. Inmiddels gaat dit best heel goed en gaat hij zich uitsloven en in zijn enthousiasme komen er dan soms een aantal galopsprongen uit, hier maar ik dan weer gebruik van.


Aan de longe galopperen ze nu al aan op stem aan, en ook weer op stem terug. Nog meer activeren met lichaamstaal en stem ga ik nu proberen.
Bedankt voor de tips :)

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:57

Ladygiroc schreef:
Leeft dit topic nog? Mag ik mij ook melden?

Ik heb vandaag voor het eerst aan de lange teugel gewerkt met mijn pony. Wonder boven wonder pikte ze het heel snel op. Nu heb ik wel het voordeel dat zij ook voor de wagen beleerd is dus het sturen etc al snapt, verzameld draven en schakelen heb ik aan de dubbele longe aan geïnstalleerd. Ik hoefde alleen te sturen, wat kun je dan blij zijn met je poown <3.

Lessen jullie allemaal? En hoe kom je aan je lesgever? Heb in het sticky gekeken maar zit niks bij mij in de buurt :( .


Waar kom je vandaan?

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:25

Pony staat in Dordrecht PFT. Had eerst op je pb gereageerd en later pas op je site gekeken, jij zit te ver weg.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:21

Ik ben de zoektocht naar een instructeur ook gestart.
Maar er zijn ongetwijfeld ook leuke/leerzame filmpjes op YouTube staan, dus mocht er nog iemand tips hebben. :)

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:05

De filmpjes van Bas de Recht vind ik inspirerend om naar te kijken. Hij doet het alleen wel heel makkelijk lijken, maar in werkelijkheid valt dat nog tegen. :D

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:36

Wijslander schreef:
De filmpjes van Bas de Recht vind ik inspirerend om naar te kijken. Hij doet het alleen wel heel makkelijk lijken, maar in werkelijkheid valt dat nog tegen. :D

Dat is met alles zo toch? :')
Dat het er makkelijker uit ziet dan het is.
Ik ga ze eens opzoeken.

Sylvia_muis

Berichten: 123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:17

Ik meld me ook! Lees al een tijdje mee en ben zelf al tijden actief met dressuur aan de lange teugel.

Ik ben fanatiek geworden door Piet Bakker, die regelmatig op stal komt voor weekend cursussen.

Ik ben momenteel voornamelijk met mijn shetlander hengst aan het trainen. Geen gemakkelijke, als hem iets te moeilijk wordt, of als hij geen zin meer heeft is hij niet bang om mij flinke schoppen te verkopen (wat ik gelukkig inmiddels vaak voor ben en eigenlijk altijd goed kan ontwijken). Als iemand hier toevallig nog tips voor heeft haha?

Wij zijn inmiddels al wel behoorlijk ver, schouder binnen/Buitenwaards, travers, wijken etc. Verzamelen is zijn sterkste punt, de piaff is inmiddels aardig bevestigd. Alles onder begeleiding van Piet Bakker, geweldige vent.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:30

Ik mag van de zomer 3x naar Piet!!!!
Deedee heeft nu een keer of 10 aan de lange teugel gelopen. Zo braaf, fijn draven, schouder binnen, schouder buiten, wijken doet ze heel braaf. Schouder binnen op de volte begint ook te komen. Dus niet gek voor een pony die zo weinig aan de langel teugel gelopen heeft (wel onder het zadel, aan de dubbele longe en voor de wagen, dus geen groene pony).

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:32

Dennis schreef:
Ik mag van de zomer 3x naar Piet!!!!
Deedee heeft nu een keer of 10 aan de lange teugel gelopen. Zo braaf, fijn draven, schouder binnen, schouder buiten, wijken doet ze heel braaf. Schouder binnen op de volte begint ook te komen. Dus niet gek voor een pony die zo weinig aan de langel teugel gelopen heeft (wel onder het zadel, aan de dubbele longe en voor de wagen, dus geen groene pony).


Uitslover

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:00

Voor de liefhebbers:


Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:43

Geen liefhebbers hier? -O-

Hoe gaat het bij iedereen met lange teugelen? Ik ben begonnen met draven, nog wel in de roundpen om het bij te kunnen houden. Van verzameling is namelijk nog niet echt sprake. :P Maar vind het wel superstoer van ons!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:52

Ik heb me voorgenomen om het langeteugelen ook weer een beetje op te gaan starten, vorige week na maanden weer een keertje gedaan, was voor beide weer even wennen...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:04

Wijslander schreef:
Geen liefhebbers hier? -O-

Jewel, dank je voor het delen!

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:11

Ik ben vorige week begonnen met een jonge tinker, en dat is nu vooral voorzichtig aanleren en niet te snel willen. Wel ben ik nu voor hem op zoek naar een longeersingel met voldoende ringen, want zodra je je hand over de hals haalt, snapt hij het niet meer, dus ik wil het hem wat makkelijk maken zonder dat ik zelf met spierpijn loop :')

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:26

Ik heb het lange teugelen op een laag pitje helaas. De bak op de nieuwe stal is wat zwaar voor mijn kleine shetje, dus nu maak ik vooral lange wandelingen. Soms aan de lange lijnen, want binnenkort wil ik hem weer in gaan spannen. Afbeelding

Erg gave video trouwens! Ik vind het maar knap allemaal.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:52

Vorige week les gehad. Gewoon met leidselvoerig op 'mijn' manier. Dus dat je snel kan schakelen tussen dubbele longe en lange lijnen/teugelen. Stukjes geoefend met wijken, travers, schoudervoor(of binnen, ik vergeet steeds wat wat is). En als laatste over de crossbaan aan de lange lijnen! Super gaaf was dit! Boef kon springen joh, op een gegeven moment trok hij ook echt zelf op de hindernis af ipv dat ik moest sturen en begrensen om hem er naar toe te leiden. Hij had de smaak te pakken! Pakte zelfs uit zichzelf de hogere vatianten mee.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:05

Vraagje: hoe hebben jullie 'voorwaarts' aangeleerd?
Aan de hand moet mijn paard ten alle tijde achter mij blijven. Longeren gaat goed, maar zo gauw ik schuin achter hem kom stopt hij en loopt hij achteruit tot hij weer netjes achter mij staat.

En weten jullie toevallig iemand die les geeft op locatie in de buurt van Flevoland - Noordoostpolder?