Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:43

Wijken en sbb kan gewoon aan de DLL hoor :) Bij travers en appuyement kom je in de knoop met lijnen die door de singel lopen.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:46

Ah kijk, dan was mijn suggestie over zijgangen in draf toch geen onzin. :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:49

Zeker niet! Het is wel belangrijk om ze in de zijgangen actief te houden. Ik heb het filmpje niet gezien, maar als jullie aangeven 'actiever', dan zou ik met wijken gaan voor twee passen wijken en dan actief naar voren. Anders gaan ze wel opzij, maar niet vooruit en dat is de bedoeling niet. Ik begin alle zijgangen overigens altijd in stap.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:32

Ik lees al een tijdje mee en zou jullie nu graag iets willen vragen. Het afgelopen jaar heb ik in een zoektocht naar meer afwisseling een begin gemaakt met het werken vanaf de grond. In eerste instantie was dat vooral werk aan de hand en daar zijn we inmiddels leuk mee op weg. Om nog meer te kunnen afwisselen, zou ik ook graag het werk aan de lange teugel oppakken. Ik heb een heel braaf paard dat alles prima vindt, dus heb er op een gegeven moment maar gewoon een langere teugel aan gedaan en ben zelf wat verder naar achter gaan lopen. Gaat op zich prima, we kunnen sturen, overgangen tussen stap en draf maken op stem en schouderbinnenwaarts en wijken snapt ze eigenlijk ook wel goed.

Waar ik tegenaan loop is dat mijn paard het liefst met haar neus over de grond loopt en ik niet zo goed weet hoe ik dat moet corrigeren. Ze is heel ontspannen en los, daar ben ik uiteraard blij mee, maar ik mis in die positie schuin achter haar een beetje de mogelijkheid om een ophouding omhoog te maken zoals je bij het werk aan de hand wel kunt doen. Heb al geprobeerd om veel overgangen achter elkaar te maken, maar 'helaas' maakt ze die ook vloeiend met haar neus over de grond. Soms richt ze zich wel wat meer op en dan voelt het erg fijn, maar ik heb niet het idee dat ik daar op dit moment enige invloed op heb. := Misschien dat iemand hier dit probleem herkent en ons op weg kan helpen met een goede tip?

Ik heb overigens les in het werk aan de hand en mijn instructeur werkt zelf ook aan de lange teugel, dus die zal ik de volgende keer zeker ook vragen om mee te kijken, maar het leek me wel interessant om het hier ook eens voor te leggen. :)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:43

Ehm misschien denk ik nu wel heel makkelijk maar teugels op maat nemen en aanspanning vanuit het achterbeen/rug/buikspieren vragen? Zodat paard wel van de hand afkomt.
Met de neus naar de grond zegt mij vooral iets over de lengte van je teugels eigenlijk.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:04

Ik denk dat ze een beetje te laag duikt dan? Ik werk die paarden eerst graag met dubbele lange lijnen, met een longeersingel. Jouw positie is hetzelfde, maar je hebt een extra steunpunt in de longeersingel. De lijnen doe je door de singel op hoogte van de schouderpunt van het paard. Iets lager dan op de foto mag ook.
Afbeelding
Het idee vanuit Voest is dat een paard wat 'duikt' nog niet voldoende zelfhouding om het zonder longeersingel te doen.
Verder: teugelcontact houden en activeren van achteren.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:16

Kun je iets meer vertellen over dat activeren van achteren?
Ik mag waarschijnlijk binnenkort met een nog erg jeudige 6-jarige beginnen. Hij is zeer gevoelig voor positieve bekrachtigingen, maar aanraken op de achterhand (zelfs een klein klopje) kan al een vliegend achterbeen geven.

Sensibilisering is wel een doel, maar als het kan wil ik hem wel van achteruit activeren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:33

Ik gebruik daar stemhulp voor (tongklik, kusje) en als mijn paard (die van de foto) niet reageert tik ik hem zachtjes aan met de lijnen (wel teugelcontact houden). Hem moet ik zachtjes kietelen met de lijnen, tik ik hem te hard aan, dan schiet ie ongecontroleerd weg en doe ik er een tijd over om hem weer rustig te krijgen. Mijn merrie kan ik wat steviger aantikken, die is niet zo onder de indruk.
Belangrijk is wel dat je teugelcontact houdt en je paard iets opvangt. Je wil meer activiteit, geen wegstuivend paard op de voorhand duikend.
Verder gebruik ik tempowisselingen, vier passen naar voor, vier passen terug en zo door, en overgangen stap-draf-stap.

Qua desensibilisatie:
*Disclaimer: mijn paard doet dit met twee vingers in z'n neus, daarom kan ik hem los laten om foto's te maken.
Werk met handschoenen en hou je aan de leerprincipes (druk eraf als ie braaf is en ontspant).
Afbeelding
Lijn over de rug zwaaien en laten vallen, hiervoor het hele paard gebruiken.

Afbeelding
Één deel van de lijn (het stuk dat naar het halster gaat) laten liggen en met het andere deel van de lijn over de rug 'wandelen' / hobbelen naar de achterhand en weer terug.

Deze twee stappen bevestigen aan de linker- en rechterkant van het paard, daarna door naar de volgende stap. Paard moet stil blijven staan en ontspannen voordat je doorgaat naar de volgende stap.

Afbeelding
Het uiteinde van de lijn om de achterhand leggen. Dit is het meest spannende meestal; hier gaan ze op lopen, bokken of trappen. Lijn op z'n plek houden tot het paard ontspant, dan lijn laten vallen en weghalen (ook een beetje wat je in de volgende foto ziet).
Als je de lijn om de achterhand kunt leggen zonder dat het paard reageert, kun je wat druk op de lijn zetten. Ook hier geldt dat het paard kan gaan lopen / bokken / trappen.
Als je druk kunt zetten, kun je met wat druk de lijn heen en weer schuiven.

Afbeelding
Tot slot moet de lijn er weer af. Uiteinde laten vallen en de lijn vanaf / over de rug weer terug halen. De lijn glijdt dan langs de achterbenen, wat ook een reactie kan geven.

Persoonlijk zet ik er nooit een aan de lange lijnen of lange teugel voordat ik zeker weet dat ik bovenstaande oefeningen kan doen met een ontspannen paard.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:30

Heel erg bedankt, zeker voor de foto's :j
Hij wordt niet de eerste die aan de lange teugels mag nemen, maar de vorige was zo makkelijk en vertrouwd, altijd met een zeer licht teugelcontact, vond alles goed en was lekker voorwaarts. Helaas heeft uiteindelijk de artrose daar een eind aan gemaakt. Maar de nieuwe is een leuke uitdaging.

Dan wordt de desensibilisatie gewoon het eerste doel. Ik moet toch afwachten hoe hij gaat reageren op iemand die achter hem loopt of een teugel die langs de achterhand gaat.
Longeren lusitert hij gelukkig wel goed mee.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:34

Ik zit ook met een opgave. Ik probeer mijn andere pony ook te beleren aan de lange teugel.
Hij snapt het wel ongeveer dat hij moet stappen als ik bij de schouder sta en commando stappen geef, maar hij snapt het sturen niet. Zowel met bit als gewoon aan een halster niet. Hij geeft niet mee met de druk van de teugel als ik naar links of rechts vraag.
Als ik er voor sta en zijn hoofd van links naar rechts beweeg (met een vinger trek ik wat aan de linker of rechter zijde van het halster) dan geeft hij wel mee. Ga ik bij de schouder staan dan houdt hij zijn hoofd stijf op 1 plek, of hij draait zich om. Ik heb het nu een keer of 3 geprobeerd maar nog geen resultaat geboekt met het sturen.

Hebben jullie hier een tip voor? Heel vaak proberen tot het kwartje valt of is er nog een andere tactiek?
Bij mijn andere pony ging het allemaal helemaal vanzelf, daar heb ik nooit dit 'probleem' mee gehad.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:44

Kun je niet met iemand oefenen?
Jij sturen en de ander de pony aan een touwtje meenemen tot die het snapt?

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:48

Bedankt voor de tips!
Eliine schreef:
Ehm misschien denk ik nu wel heel makkelijk maar teugels op maat nemen en aanspanning vanuit het achterbeen/rug/buikspieren vragen? Zodat paard wel van de hand afkomt.
Met de neus naar de grond zegt mij vooral iets over de lengte van je teugels eigenlijk.

Dat zou best eens kunnen. Ik heb snel de neiging om teveel mee te geven als ze erom vraagt, ook bij het rijden, dus zou best kunnen dat dat het gewoon is.

Hilary schreef:
Ik denk dat ze een beetje te laag duikt dan? Ik werk die paarden eerst graag met dubbele lange lijnen, met een longeersingel. Jouw positie is hetzelfde, maar je hebt een extra steunpunt in de longeersingel. De lijnen doe je door de singel op hoogte van de schouderpunt van het paard. Iets lager dan op de foto mag ook.
[ [url=m/peclg6.png]Afbeelding[/url] ]
Het idee vanuit Voest is dat een paard wat 'duikt' nog niet voldoende zelfhouding om het zonder longeersingel te doen.
Verder: teugelcontact houden en activeren van achteren.

Een singel kan ik ook wel weer eens proberen. Heb dat eerder wel al eens gedaan. Ze bleef toen inderdaad wel wat hoger, maar ging op het gewicht van de lijnen door de singel wat diep lopen. Maar beide problemen (te laag en te diep) zullen wel voortkomen uit te weinig activiteit denk ik, dus daar moeten we sowieso aan werken.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:52

Dat is inderdaad wel mijn plan B. Zou mijn vader eens kunnen vragen of hij deze week even tijd heeft. De pony bijt, dus vind het altijd wat lastig om anderen ermee op te zadelen. Voor je het weet hangt ie in je vinger. Voor de rest ben ik alleen op stal (eigen plekje) en doe ik alles zelf dus vandaar dat er nog geen 2e persoon bij geweest is.
Maar goede tip, ga het proberen. Vanuit voorwaartse drang is het m.i. makkelijker te leren sturen dan vanuit stilstand maar dat kan dan alleen als iemand hem begeleid aan de voorkant.


@Appelflapje: ik had hetzelfde probleem met Boefje. Ik heb daarom vaak een singeltje om. Ik geef een ophouding als hij te laag zakt en zeg dan 'eh, niet doen'. Boefje is een echte stofzuiger die zelfs kan galoperen met zijn neus strak aan de grond.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:15

En uitbouwen vanuit de dubbele longe unleash? Dus juist eerst wat verder erachter in de menpositie en dan simpele figuren stappen?

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:16

Unleash, je kan ook eerst kijken of het werken aan de hand wel lukt. Gewoon hoofdstel, teugels eraan. Je loopt dan net achter het hoofd, hebt de ene teugel blak bij het bit vast en de andere op dezelfde hoogte maar dan verder naar achteren op de hals. Dan loop je nog niet zo ver naar achteren. Eventueel kan je een zweepje in je achterste hand houden om hem voorwaarts te houden. Als hij dan het sturen wel gaat snappen, kan je steeds wat verder naar achteren gaan.
Bijten kon de mijne ook heel goed, bij haar was het echt een uiting van: ik snap het niet, het is te moeilijk, ik heb teveel spanning. Ze had dat ook wel met uit het land halen als ze ergens spanning om opbouwde. Dat heeft wel een tijd geduurd voordat dat eruit was, zo één keer per jaar gemiddeld gebeurt het nog.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:45

Unleash schreef:
Ik zit ook met een opgave. Ik probeer mijn andere pony ook te beleren aan de lange teugel.
Hij snapt het wel ongeveer dat hij moet stappen als ik bij de schouder sta en commando stappen geef, maar hij snapt het sturen niet. Zowel met bit als gewoon aan een halster niet. Hij geeft niet mee met de druk van de teugel als ik naar links of rechts vraag.
Als ik er voor sta en zijn hoofd van links naar rechts beweeg (met een vinger trek ik wat aan de linker of rechter zijde van het halster) dan geeft hij wel mee. Ga ik bij de schouder staan dan houdt hij zijn hoofd stijf op 1 plek, of hij draait zich om. Ik heb het nu een keer of 3 geprobeerd maar nog geen resultaat geboekt met het sturen.

Hebben jullie hier een tip voor? Heel vaak proberen tot het kwartje valt of is er nog een andere tactiek?
Bij mijn andere pony ging het allemaal helemaal vanzelf, daar heb ik nooit dit 'probleem' mee gehad.


Ik leer ze altijd eerst aan dat ze hun hoofd ook kunnen bewegen als ik er naast sta. Ik ga dus staan waar je normaal zit als je rijdt. Ik sta met mijn neus in dezelfde richting als het paard en leg mijn arm het dichtst bij over het paard. Zo houd je contact en kun je voelen wat er onder/naast/tegen je gebeurt. Met mijn 'buiten'hand pak ik de leadrope kort bij het touwhalster en vraag het hoofd naar mij toe (richting mijn buik). Elke beweging de goede kant op beloon ik door de druk weg te halen (hand naar voren). Sommige paarden gaan lopen (draaien); houd de druk constant en draai mee. Er komt een punt (soms enigszins duizelig) waarop ze stoppen en hun hoofd iets geven, dat is dan het punt om te belonen.

Als dat lukt, ga ik aan de lange lijnen verder. Ik werk in een vierkant (15x15 meter; iets groter of kleiner kan ook) en zet ze op aan de lange lijnen. Daarbij gaat één lijn van mijn hand, via de longeersingel naar het bit/touwhalster en één lijn van mijn hand om de achterhand door de singel naar het bit/halster. Paard moet dus al wel gewend zijn aan een lijn om de achterhand. Vanuit het voorwerk wat ik heb gedaan (werk op de cirkel, cirkel opschuiven etc) kan ik het paard met mijn lichaamstaal ondersteunen. Op de rechte zijdes van de bak vraag ik iets buitenstelling. Aangekomen bij de hoek zet ik dit om in binnenstelling (binnenteugel vragen, buitenteugel geeft ruimte). Op 75% van de hoek ga ik weer terug naar iets buitenstelling. Als dit goed gaat, ga ik na de bocht een keer niet terug naar de buitenstelling, maar behoud ik de binnenstelling en geef met mijn lichaamstaal een cirkel aan.

De meeste paarden snappen dit eigenlijk vrij snel; bij één paard heb ik een tijdje als 'reserve' een longeerlijn direct van het halster naar mijn hand gehad om te kunnen corrigeren.

Je kunt dan de rechte zijdes lopen en in elke hoek een cirkel maken. Gaat dit goed, dan maak je een halve cirkel en steek je recht over (dan heb je voor het rechtstellen je buitenlijn weer nodig) en maak je bij de volgende hoek weer een halve cirkel.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:24

Het kwartje is gevallen bij Bikkel vandaag! Eerste stapjes en bochten zijn gemaakt aan de lange teugel. :)

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:05

Top!

Shetbella
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:57

Hee! Ik ben nieuw hier Ik lange lijn ook met mijn shetjes maar wat voor teugels hebben jullie? Ik heb touwteugels in maat pony maar kan zegmaar tot bij de flanken lopen. Daarom vroeg ik me af welke teugels jullie gebruiken (ik wil het gaan gebruiken om het sturen te leren voor de kar omdat ik ze wil beleren)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:20

Ik heb voor mijn shet touwteugels op maat laten maken van 5m. Dan kan ik ernaast en erachter lopen

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:57

Hier biothane teugels van 5,5 meter voor de ijsco's, bevallen goed en ik kan ze gewoon door de modder slepen zonder dat ze nat of vies worden. :P

Mijn jonkie van bijna 5 heeft gisteren voor het eerst aan de lange teugel gelopen, begeleid door zijn bijrijdster tijdens hun les. Alsof ie nooit anders gedaan heeft, dus ik was een trotse mama aan de zijlijn en heb natuurlijk een paar foto's gemaakt!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:10

Ziet er uit alsof ie het al jaren doet +:)+

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:33

Hebben jullie nog tips om een pony weer scherp en actief op het zweepje te maken? Ze zijn namelijk liever lui dan moe.
En hoe hebben jullie de galop getraind/aangeleerd aan de lange teugel? Ik galoppeer afentoe aan en ren dan mee maar dat is ook niet ideaal :+

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:14

Leeft dit topic nog? Mag ik mij ook melden?

Ik heb vandaag voor het eerst aan de lange teugel gewerkt met mijn pony. Wonder boven wonder pikte ze het heel snel op. Nu heb ik wel het voordeel dat zij ook voor de wagen beleerd is dus het sturen etc al snapt, verzameld draven en schakelen heb ik aan de dubbele longe aan geïnstalleerd. Ik hoefde alleen te sturen, wat kun je dan blij zijn met je poown <3.

Lessen jullie allemaal? En hoe kom je aan je lesgever? Heb in het sticky gekeken maar zit niks bij mij in de buurt :( .

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:44

Wat leuk dat het gelijk zo goed ging Ladygiroc!

Ik les zelf bij Bas de Recht, heb bij hem ook de opleiding gevolgd tot langeteugel instructeur. Vanuit de NCSAH zijn meer instructeurs opgeleid, zitten redelijk verspreid door het land dus je zou daar eens kunnen kijken http://www.ncsah.nl/ncsah-instructeurs/
Ook heb ik les gehad van Hanneke Reitsma, tijdens de opleiding. En nu heb ik voornamelijk les in werk a/d hand om mezelf daarin te scholen en paardlief makkelijker te kunnen verbeteren. Alles wat ik nu leer aan de hand of ohz probeer ik dan weer te vertalen naar de lange teugel, en zo verbeterd eigenlijk alles :-)