Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:39

Joehoe, vandaag is Piet weer bij ons op de boerderij voor lessen.
Zin an!!
Laatste tijd amper bezig geweest met lange teugelen, maar dat is prima.
Met Piet is het altijd leuk. Zoveel enthousiasme en inspiratie

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:09

fluffyfox schreef:
Joehoe, vandaag is Piet weer bij ons op de boerderij voor lessen.
Zin an!!
Laatste tijd amper bezig geweest met lange teugelen, maar dat is prima.
Met Piet is het altijd leuk. Zoveel enthousiasme en inspiratie



He das tof zeg, vooral veel plezier vandaag en weet zeker dat je einde dag denkt: meer, meer , meer :j dit is zo leuk.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:46

Ik ben inmiddels ook begonnen met lange teugelen, met mijn verzorg-IJslander. Zij kende het principe al, dus kan ik mooi met haar oefenen. Halthouden, wegstappen, figuren en een drafje lukken ons inmiddels al aardig.

Met mijn shetlanders heb ik het ook geprobeerd maar die kennen veel minder en snapten dus ook niet wat de bedoeling was, of beter gezegd: ze gingen achteruit in plaats van vooruit. Ik denk dat ik daar maar even iemand bij haal en dat iemand ze dan leidt tot ze het snappen.

Daarnaast had ik ook nog een vraag: hoeveel stemcommando's gebruiken jullie? Ik gebruik voor wegstappen en halthouden een commando, maar ik zat me af te vragen of het wellicht voor links en rechts ook handig zou zijn, omdat de zweephulpen zo op elkaar lijken. Hoe doen jullie dat?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:31

AnnickT schreef:
Daarnaast had ik ook nog een vraag: hoeveel stemcommando's gebruiken jullie? Ik gebruik voor wegstappen en halthouden een commando, maar ik zat me af te vragen of het wellicht voor links en rechts ook handig zou zijn, omdat de zweephulpen zo op elkaar lijken. Hoe doen jullie dat?


Ik "monteer" alles erop wat ze nodig heeft straks hopenlijk voor het mennen, hoop dat ze dat straks ook vlot oppakt.
En daar zit links en rechts ook bij in.

Zitten nu in de fase bakslepen waar ikzelf er nog naastloop (is ook wat lastig en link om tussen strengen en de sleepbalk te lopen.. :o ) en daar doe ik ook alles op stem en wat lichaamstaal.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:52

Het was weer zo leuk met Piet!!!
Hij was erg te spreken over de fysieke en mentale vooruitgang van mijn pony (ruim jaar geleden uit Spanje gekomen met een flinke rugzak.)
Echt zo fijn om te horen. We zijn er nog niet. Maar hij bevestigde dat ik op de goede weg zit.
En het ging dus echt super in de les.
Zijgangen, mooie dragende draf. Echt wow. Zo trots

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:41

En waar zijn de foto's fluffyfox? :))

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:06

Sunshinedaan schreef:
En waar zijn de foto's fluffyfox? :))


Helaas dit keer geen foto’s. Ik was de eerste en niemand was zo allert om foto’s te maken ( er waren amper mensen)
Echt heel erg jammer

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:21

Oh wat leuk lekker les gehad!
Ik ben al een tijdje niet in het topic geweest. Maar wel actief met het lang teugelen zelf. Les zal wel even duren voor het kan.

Doe het ook in het bos nu het weer en de bodem beter is 2 a 3 x pw. Zo ook gaan we mee met stalgenootje te paard. Die kunnen gewoon weg in galop of draf en terug. En zo toch samen uit en thuis.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 18:22

Vandaag gaf mijn merrie me een mep met werken aan de lange teugel. Ik maakte de overgang naar de draf, deed ze braaf maar wat achter het tempo, dus ik klakte met mijn tong om haar vooruit te vragen. En toen mepte ze dus.
Nu hebben we een vertrouwensprobleem, ik omdat ik niet achter haar wil lopen nu en Elevada is ineens super angstig. Heb geprobeerd weer schuin achter haar te komen maar dat was echt een uitdaging. Ze probeerde een paar keer weer te slaan maar nu gelukkig niet raak.
Uiteindelijk goed af kunnen sluiten dat ze wel braaf stapte en een paar pasjes draf gedaan, maar hoe pak ik dit nu weer op? Ze is echt wel typetje veel temperament dus geen makkelijk karakter in dit soort gevallen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:01

Beetje meer naar voren richting de schoft gaan lopen om weer vertrouwen op te bouwen?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:12

Ja zo heb ik nu uiteindelijk ook afgesloten. Denk dat dat en heel veel geduld me moeten gaan helpen...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:05

Ik zou wel even duidelijk maken dat slaan niet mag..

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:25

Ik heb haar uiteraard direct gestraft en bij iedere volgende poging ook. Van dat straffen wordt ze dan weer zenuwachtig en gaaf ze dus weer meer slaan dus het wordt een cirkeltje. Les staat overigens al gepland

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:45

Ik breek even in dit topic is hoor :) Ik ben goed bekend met werken aan de hand. Ik ben opzoek naar een lange teugel ( met 2 clips ) voor een groot paard. Ik zoek een leren teugel die langer is dan een normale teugel ( geen idee hoe lang die zijn ) waar ik zowel bij de schouder in een kleine volte als voor het paard kan lopen. Beide teugels moeten te bevestigen zijn.

Waar werken jullie mee?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:59

Ik zou het persoonlijk niet gaan opzoeken Maartje, en met dit paard lekker werken aan de hand op gaan pakken in eerste instantie. Een paard dat zijn onzekerheid/spanning op deze manier uit vind ik persoonlijk niet geschikt voor het werk aan de lange teugel. Je loopt in een enorm kwetsbare positie namelijk.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 00:15

Wat jammer Maartje.
Sluit mij bij Eline aan. Zou met grondwerk oefeningen aan de hand inderdaad verder gaan

Misschien leuk en om aan jullie vertrouwen op de grond te werken https://www.1001tips.be/vrije-tijd/paar ... ruimte.asp op deze website klik je op het rode en dan komt de beschrijving
van de oefening scroll je dan naar beneden zie je ook mogelijke problemen met oplossingen.

Maureen95 ik gebruik nylon kaptomen (zacht onderlegd vd equiva in Duitsland en mijn teugels vlecht ik zelf v paracord vd action. Met haakjes vd ijzerwinkel eraan.
Bitloos met pony maar ook met de met vit gereden groninger v mijn vriendin bitloos en deze kaptoom dus.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 07:46

Ik merk dat ik na een nachtje slapen ook niet zo goed weet of ik dit nog wel durf. Als ik terug denk aan hoe lang we er over gedaan hebben voor we goed aan de dubbele longe konden werken en uiteindelijk bij lange teugelen zijn gekomen... ze heeft gewoon echt een heel moeilijk karakter. Ze was daarin ook heel heftig in haar reacties en ik merk dat ik haar gewoon niet meer helemaal vertrouw.
We gaan deze week lekker andere dingen doen vanaf de grond en dan zaterdag maar even met juf overleggen.
Gelukkig heb ik nog een pony waar ik wel mee kan lange teugelen :)

Svadilfari1 bedankt voor de link, daar ga ik straks eens wat uitgebreider naar kijken!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:05

Maartje_M schreef:
Ik heb haar uiteraard direct gestraft en bij iedere volgende poging ook. Van dat straffen wordt ze dan weer zenuwachtig en gaaf ze dus weer meer slaan dus het wordt een cirkeltje. Les staat overigens al gepland


Lees tegelijk dat je paard het eng vindt als je wat naar achter gaat (dat merk je dus) en hierboven dat je haar "straft" voor haar meppen en slaan.
Ze mag het n.l. eng vinden en daarop logisch reargeren door het "gevaar" weg te meppen als die druk toe neemt.
Dat jij daarop reargeert door harde stem of weet ik wat, doet met haar leren niets, maar is voor jou logisch.

Dan ben je feitelijk ietwat te ver gegaan in je vragen voor wat zij aan kan op dat moment, en in stress leren paarden niet.
Je kunt de fase en positie weer gaan opzoeken waarop ze wel relaxed op jou reargeert en dmv belonen , belonen en belonen haar vertrouwen geven.
Ga je vanuit jezelf te dwingend verder met je eigen doel in je hoofd, en je mist de signalen van stress opbouw dan gaat ze uiteraard weer in verzet.

En voor het teugelwerk moet je toch echt een ontspannen paard bij je hebben, zie het als een vorm van spelen met elkaar, niet als training met doelen.
Ga es meer kijken naar wat je paard je aanbied op jou vragen, en doe dat afwisselend met andere dingen.
Een half uur teugel training is veel te lang b.v.
En vrijwel ieder paard vindt de fase dat hun maatje naar achter loopt eng of raar, zeker als je bij de achterhand komt.
Ga je naar menpositie dan helemaal want dan ben je uit zicht.
Daar moeten ze echt aan wennen, en krijg de indruk dat je specifiek met jou paardje te snel wilt.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:24

Maar het gekke is dus, dat we al zeker 10 minuten super ontspannen aan het werk waren zonder problemen. Er was geen teken van verzet tot het moment dat ze sloeg. Maar ze is sowieso wel een beetje van de 0 naar 100 in 1 seconde (ik noem dat altijd maar gekscherend haar Spaanse temperament).
Ik strafte/corrigeerde inderdaad met mijn stem.

Met grondwerk hebben we er juist heel erg op geoefend dat ik overal mag staan en dat vindt ze allemaal prima. Kan haar met grondwerk ook vanuit dezelfde positie makkelijk benaderen en dingen van haar vragen (bijvoobeeld achterhand een pasje opzij). We hebben eerder ook al wel gewoon goed kunnen werken in draf. Voor mij kwam dit dus echt een beetje uit het niets.

Dit is een filmpje van onze eerste les. Zien jullie daar dan dingen in die ik over het hoofd zie? Ze was hier overigens nog wat onrustiger in haar hoofd dan ze nu is. Nu is de aanleuning al constanter.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:40

Mijn ervaring is dat niet elk paard geschikt is voor dit werk. En dat is echt omdat je, zoals ik al zei, in een kwetsbare positie loopt.
Hoe jammer dat ook is, maar een paard dat op het klikken van je tong uithaalt, of omdat ie even zn dag niet heeft daar moet je imo niet achter willen lopen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 09:46

Wat mij opvalt als ik naar je filmpje kijk, en dan kijk ik als instructeur:

-Wat is de reden voor de singel? In principe is lange teugel zonder singel.
-Je positie is voor mij vrij ver naar achteren en drijvend, dat zie je ook aan de mate van energie die jij geeft en de onrust bij je paard. Ik zou hier zelf zenuwachtig van worden als instructeur.
- waarom gelijk de eerste les in draf? Zelf ben ik van mening dat alles moet kloppen en het paard al een bepaalde gedragenheid moet hebben voor ik de draf mee pak. Risico is anders dat er teveel onrust komt en het paard vluchtgedrag of stress signalen gaat geven.

Voor deze combi zou ik veel meer rust willen zien, meer uitademen bij jou, meer tijd voor het paard, betere positie van de ruiter, en bij een paard als dit kan dat best wel eens betekenen dat je bij de schouder begint. En die singel eraf, geeft storing en hefboomwerking bij een toch al sensibel paard. Mijns inziens doe je OF lange teugel, OF DLL, maar ik vind dit een onduidelijk mix tussen de 2.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:02

De singel geeft een enorme hefboom werking waardoor je paard niet een normale aanleuning kan krijgen. Ik loop veel liever net naast de heup zodat ik veilig sta en ook kan belonen met de hand.
Als mijn paard zich op gaat winden is dat meestal een stukje stress en dat is makkelijker afvloeien met direct lichaamscontact (vind ik).
Voorlopig zou ik het bij stap houden totdat ze zich niet meer oprolt en veel overgang halt-stap. Bij het halthouden moet er dan ook echt ontspanning zijn en geen druk op de teugels omdat ze anders weglopen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:13

Ik denk dat je op deze manier met singel erbij teveel druk geeft aan de voorkant waardoor de spanning niet weg kan en zich dat anders gaat uiten.
Ik werk nooit met een singel met langeteugelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:51

Ik zou proberen aan de dubbele longe te werken en meer kracht op te bouwen voor je langere stukken gaat draven. Ik heb het idee dat ze er enorm veel moeite mee heeft (als ik het filmpje zo zie) en dat is ook niet zo gek aangezien het wel enige mate van verzameling (en bespiering) vraagt om langere stukken te draven. Je ziet ook dat ze enorm op de voorhand probeert te steunen en veel spanning opbouwt. Als dit te lang duurt en die spanning niet weg gaat zal ieder paard zich uiteindelijk gaan verzetten. Ik zou vooralsnog niet lange teugelen en al helemaal geen stukken draven, maar juist die basis aan een dubbele longe erin krijgen. Wanneer ze wat sterker is en ook aan de longe wat meer kan verzamelen, kun je proberen weer langzaamaan richting lange teugelen te werken mocht je dit nog willen/durven. Persoonlijk zou ik het wel aandurven, maar het is natuurlijk enorm persoonsafhankelijk.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:53

Ik wil even voorop stellen dat ik hier met mijn instructrice al wel langer naar toe gewerkt heb en dat het niet de eerste keer is dat we aan de hand werkten. Het was wel de eerste keer dat we in deze positie stonden. We hebben al wel meer stap en drafwerk gedaan waarbij ik ter hoogte van de flank stond en dat ging echt heel goed. Daar waren we deze les ook mee begonnen en vanuit daar zijn we naar deze positie gegaan.
Ik zal zaterdag eens met juf overleggen om zonder singel te werken. Ik ga nu in ieder geval even niet alleen aan de slag.

Conditie en spieropbouw is inderdaad nog een werkpuntje. Daarom draven we maar kleine stukjes en doen we de rest idd aan dubbele longe/onder het zadel. Uiteraard gaan we vanuit nu ook weer beginnen met de stap goed te bevestigen en dan pas weer aan draf denken. Echter hadden juf en ik in de les van het filmpje beide het gevoel dat de stap echt goed genoeg was om een klein drafje te proberen.