Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:08

Sizzle schreef:
De singel geeft een enorme hefboom werking waardoor je paard niet een normale aanleuning kan krijgen. Ik loop veel liever net naast de heup zodat ik veilig sta en ook kan belonen met de hand.
Als mijn paard zich op gaat winden is dat meestal een stukje stress en dat is makkelijker afvloeien met direct lichaamscontact (vind ik).
Voorlopig zou ik het bij stap houden totdat ze zich niet meer oprolt en veel overgang halt-stap. Bij het halthouden moet er dan ook echt ontspanning zijn en geen druk op de teugels omdat ze anders weglopen.


Ga hierin helemaal mee, na het zien van je korte stukje video.
Ik zie ook een paard wat door druk b.v. achter bit gaat, zich opkrult en spanning opbouwt.
Je dwingt hier een soort van verzameling af, wat het totaal niet is, die je paard je ook niet kan geven.
Echte Verzameling is hogere school trainen, en daar zijn jullie nog lang niet aan toe.

Paardje moet nu lekker de neus eruit ,op boeghoogte of lager kunnen stappen en draven, lekker flubber in het lijf en los swingend.
Das net zoals ohz de absolute basis.
Dat jij het dan lopend niet bij kan houden is jou probleem niet die van het paard.
In het rijden ohz noemen we dit getoonde van voor naar achter..

Wat je nu doet met singel en de weerstand van lijnen in de ogen is feitelijk een onderdeel van mentraining, maar dan met teveel druk achterop en tegenhouden van voren.
Hoop oprecht dat je zo ohz niet rijdt.

Ik had je als paard ook graag een rottrap gegeven als ik de kans kreeg. :+

Advies: terug maar de stapbasis, je wilt te snel.
En ben je hier gefilmd door je instructie: zoek een ander voor dit teugel werk.

Kan je wel es wat video linkjes geven van de basis training, maar denk dat je zelf ook wel Piet en Bastiaan video's weet te vinden.
Succes :D en wel heeeel fijn dat je een paardje hebt wat dit niet gelaten pikt maar een eigen mening heeft en dat jou laat merken.
Zijn heerlijke paarden om mee te trainen. :j

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:17

Mijn jonkie kan uiteraard ook nog niet verzamelen en daarom doe ik lange teugel aan de kaptoom (zonder metaal) en niet aan het bit. We oefenen namelijk wel draf, maar dat is gewoon langzaam slenter draven met de neus naar voren zonder druk. Aan verzamelen zijn we nog lang niet toe. Op dit moment is het enige doel gehoorzaamheid, concentratie en ontspanning.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:45

Ik ben ook begonnen met een Rambo hoofdstel aan de neus, heel rustig opbouwen aan een losse teugel, alleen contact om te sturen, verder nog niks.
Later op bit overgegaan en langzaam aan wat meer gaan vragen.
Als je het op de manier van Piet wilt doen gebruik je geen singel en werk je met kleine ophoudingen en niet met constante druk.

Die van mij heeft ook overigs ook een paar keer opzij geslagen, dat was ook meer uit spanning en iets op dat moment niet begrijpen, zelfs een keertje waar Piet bij was, die toen ook gelijk aangaf, Ow nu gaan we te snel..
Dan is het inderdaad weer even een paar stapjes terug en vertrouwen opnieuw winnen en opbouwen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:58

Je kunt wel met een singel werken maar dat is vooral ter voorbereiding op. Echte verzameling met longeersingel is lastig idd vanwege de hefboomwerking.
Ik heb ook wel via de Emiel voest methode gewerkt en dat ging op zich prima, maar dat was meer basiswerk en afwisseling tussen centrum en menpositie. Waarin je zeker in de centrumpositie het paard wat meer gas kunt laten geven ter afvloeiing van evt spanning. Bij het werken aan de lange teugel kun je het eigenlijk niet echt voorwaarts oplossen omdat je dat niet bij kunt benen. Een sensibel paard laat ik het liever naar voren oplossen en dan gebruik ik zelf liever meer longeerwerk en voor de gymnastisering werk ad hand. Dat is dan gewoon een prettigere positie om te zijn. Ook kan het bij dit type paarden prettig zijn ze eerst ohz verder te trainen naar de verzameling omdat je ook dan meer kunt schakelen in tempo om zo langzaam de draagkracht te verbeteren. En dan in een later stadium aan de lange teugel aan de verfijning hiervan te werken.
Maar goed er zijn sowieso meer wegen naar Rome

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:43

Onder het zadel zijn we alleen maar bezig met van achter naar voor en op de achterhand. Daar kan ze ook al wel verzamelen en komt dan ook echt op het achterbeen. Laatste maanden hebben we door de slechte bak alleen niet kunnen rijden.
We gaan weer terug naar stap, meer basis en kijken waar we dan uitkomen

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:39

Gewoon stapje voor stapje, komt helemaal goed!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:22

Heeft een van jullie interesse in de DVD van Piet Bakker?


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:39

Ja!
De mijne is uitgeleend en nu kwijt. Dus heb er graag weer eentje!

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:40

Al verkocht, sorry!

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:41

Komt goed Cis, ik heb hem gekocht 8-) :+

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:47

Caira schreef:
Komt goed Cis, ik heb hem gekocht 8-) :+


Ohhh, dus als ik weer eens wil spieken weer ik waar ik moet zijn.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:08

Grrr, ik wil hem ook :o
Ik heb hem ooit gehad en heb die uitgeleend aan iemand maar nooit meer teruggezien -O-

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:15

Dennis schreef:
Caira schreef:
Komt goed Cis, ik heb hem gekocht 8-) :+


Ohhh, dus als ik weer eens wil spieken weer ik waar ik moet zijn.


Dat ligt er aan of je morgen je best doet in de les }>

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:53

Ik zou deze dolgraag willen! Als iemand een copie kan maken dolgraag!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:05

Ik heb vorige week een beginnetje gemaakt met wijken langs de hoefslag :)

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:31

Sizzle schreef:
Ik heb vorige week een beginnetje gemaakt met wijken langs de hoefslag :)


Leuk! Hoe doe je dat dan langs de hoefslag? Steeds een stapje wijken naar de hoefslag?

Mijn 8jarige merrietje is wat verder met langeteugelen. Was begonnen met een galopje, maar daar wordt ze zo heet van, dat ze erin blijft hangen en verder alleen maar stuitert :')
Denk dat ik de galop maar laat haha.

Afbeelding

Mijn 4 jarige is nog aan het begin, zo leuk om zijn progressie te zien. Van 1 stapje schouderbinnenwaarts, maar 5 stapjes.
Van 2 pasjes draf in het begin, kan hij nu de lange zijde in hetzelfde tempo <3

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:14

Met stelling naar buiten, dus een soort kont-binnenwaarts zonder buiging. Op de P.Bakker DVD (die ik kwijt ben) staat een filmpje ervan.

Draven gaat bij ons inmiddels heel goed, zelfs buiten op een pad. Van hand veranderen in draf via een S lukt 1 kant op ook goed, maar de andere kant valt ze soms terug in stap.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:58

Wijken langs de hoefslag is een soort schouderbuitenwaarts, daarmee heb je de omheining als begrenzing, dus ze snappen dit sneller dan wijken in de ruimte of schouderbinnenwaarts.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:34

@sunshinedaan , wat leuk de foto!
De ontwikkeling is inderdaad ontzettend leuk. Heb je ook les?

Paardenjacq

Berichten: 206
Geregistreerd: 10-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:53

Svadilfari1 schreef:
Ik zou deze dolgraag willen! Als iemand een copie kan maken dolgraag!


Via deze site kan je de dvd online kopen.


Afbeelding

www.ellenofstad.com

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:09

Dankjewel!

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:11

Svadilfari1 schreef:
@sunshinedaan , wat leuk de foto!
De ontwikkeling is inderdaad ontzettend leuk. Heb je ook les?


Ja, ik heb ook les, maar niet zo vaak.
Ik heb het meeste geleerd van die online cursus van dressuurnatuurlijk, maar ik liep op een gegeven moment vast.

Nu loop ik ook vast. Ik snap de travers zelf niet en kan het mijn paardje dus ook niet uitleggen :')

Maar ik gebruik het als toevoeging van mijn trainingen voor de kar. Het is echt krachttraining voor ze en merk dat ze de dag erna echt veel soepeler lopen!

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:28

Leuk dat je de positieve effecten merkt!

Zelf lang teugel ik vooral moet pony nog verder inrijden maar komt er niet van ( paar jr terug zat ik in rolstoeltje oa dus nu ik kan lopen al doet het au zal ik lopen ofzo :):) ) ik merk wel dat hij ruimer loopt en ook zelfverzekerder

Lang teugelen doe ik ook met een paarden v een vriendin die zelf ook onder het zadel rijd. Zij merkte dat paard waar ze ook dressuur wedstrijden mee rijd, verbeterde in oa de galop onder de man , rug beter ging gebruiken. En wat jij ook aangeeft dat het paard soepeler beweegt de dag erna.

Hierdoor is zij zichzelf ook meer met grondwerk bezig gaan houden.

Zelf merk ik het ook, wanneer het tijd wordt voor les hoor.
Wel merk ik dat doordat ik het regelmatig doe met 3 verschillende paarden , de timing en het gevoel worden beter.

Maar op gegeven moment zoals nu , okay nu wil ik verder maar hoe.


En kijken bij andere mensen die een les hadden v Piet Bakker. Dat werkt voor mij ook .

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:11

Ik kom even dit topic binnen met een praktische vraag: wat voor teugel gebruiken jullie voor het lange teugelwerk ala Piet Bakker voor een grote pony/klein paard? Welke lengte en waar weg? Het lijkt me leuk er ook eens mee te beginnen, maar weet niet precies wat ik moet hebben, gewone lange lijnen van Voest lijken me bv te lang daarvoor..

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:32

Ik meld me ook graag in dit topic. Vorig jaar december voor het eerst een cursus bij Piet gedaan, en ik vind het echt ontzettend leuk! We zijn dus fanatiek aan het oefenen geslagen en hopen dat we snel weer mogen!

Solistar, ik heb een biothane teugel van 5.50 meter voor mijn IJslander van 1.35. Ik heb die besteld bij Teugeldiscounter.nl. Voor de shet is die net aan de lange kant, zou daar denk ik voor 5 meter gaan.