Vliegendeken en tropische temperaturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 10:21

Zelf gebruik ik (nog??) geen vliegendekens, ondanks de 'plaag' hier. Maar bij ons is de stal overdag koeler dan buiten en staat ze buiten (ze wordt anders helemaal gek van de dazen en blijft maar rennen) en snachts buiten.

Maar toch zie je ook nog zo nu en dan een paard met een vliegendeken overdag in het land staan. Ik vroeg me af of mensen dat ook doen met de temperaturen van de afgelopen week... Wordt het paard niet dan harstikke warm en bezweet onder een vliegendekentje als het gaan om 30+ temperaturen? Of hebben jullie paarden daar geen last van?

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:53

Die van mij blijft er ook met heel heet weer altijd lekker koel onder Lachen

Anoniem

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:13

VSW --> SV.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:36

Ik heb toevallig deze week een vliegendeken gekocht, ik kon het niet meer aanzien hoe mijn paard de hele tijd een strijd voerde tegen de vliegen, ze stond zeik nat in de wei omdat ze alleen maar bezig was de vliegen van haar lijf te jagen.

Ik ben om een S&K vliegendeken gegaan, met hele fijne maas.
Ik was ook bang dat ze er onder zou zweten maar nee echt geen druppel zweet gezien onder de deken, en die heeft ze toch ook met 30-30+ graden opgehad. Ben blij dat ik er een gekocht heb want nu kan ze rustig een dutje doen in de wei en lekker grazen zonder dat die plaaggeesten haar irriteren.

Afbeelding

Afbeelding

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:40

Ik heb ook een vliegendeken op sinds maandag.
Hij zweet er niet om.
Hij heeft hem om dezelfde reden om als dat Dreeke zegt.
De strijd tegen die vliegen..

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:47

ik heb er ook een gehaald gister, de andere 4 paarden hebben ook al een op en al die vieze dazen gaan allemaal naar de mijne omdat ze bij die andere niet bijkomen...

vind hem luchtig genoeg, en JUIST met die warme temperaturen dan zijn er veel meer van die beesten Clown

ik heb deze Lachen
en de rest van stal ook, bevalt erg goed!

Afbeelding

kijk Haha! Vork
Afbeelding
ja die kale dus (helemaal achteraan) gaat vanaf vandag ook in het lichtblauw de zomer door Vork

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:55

Ik heb ook voor al mijn paarden één met hals behalve voor de Friezen, die hebben een dek zonder halsstuk, want de manen dunnen wat uit door het halsstuk en Friezen hebben genoeg manen om zich te kunnen weren tegen vliegen. Die van mij zweten helemaal niet onder de vliegendekens, ook al zijn ze donkerblauw.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:00

die van mij zweet licht onder zn vliegendeken. Wel een stuk minder als zonder vliegendeken omdat ie anders gek word van de vliegen *LOL* Maarja, met de heerlijke hitte van de afgelopen tijd zweet een paard haast ook zonder deken Knipoog

Berith

Berichten: 369
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Zijderveld

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:05

Ik heb een fries en heb de deken voor 2 redenen. Ten eerste tegen de vliegen en ten tweede omdat de deken wit/licht blauw is en daardoor de zon minder brand dan op haar eigen zwarte vel.
Ze heeft de deken nu al een paar jaar en komt er nooit zwetend onder uit. Ze staat ook veel rustiger in de wei en wordt daardoor ook niet zo warm.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:24

Berith schreef:
Ik heb een fries en heb de deken voor 2 redenen. Ten eerste tegen de vliegen en ten tweede omdat de deken wit/licht blauw is en daardoor de zon minder brand dan op haar eigen zwarte vel.


Klinkt ook heel logisch Ja
Zou ik ook gedaan hebben als ik een zwart paard had Ja

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:10

Mmm, klinkt wel goed... Misschien dat ik er dan ook eentje ga aanschaffen voor merrie. Ze staat nu elke dag in stal vanwege die rot beesten... Boos! Nu is het daar wel redelijk uit te houden (toen met de hete temps juist net iets koeler dan buiten) maar toch is het buitenlopen ook wel lekker. In de winter staan ze al genoeg op stal....

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:25

mijn paard heeft er ook een op, en zweet er niet echt onder. Ik heb juist een schimmel, maar ze verbrand heel snel, de deken die ik nu heb houdt ook uv stralingen tegen en daarvoor is het ook erg handig.

TempJarig

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:47

Ik heb ook die S&K deken, maar dan met hals. Mijn paard is heel donker (nog) van kleur en trok ook erg veel vliegen en dazen aan. Zonder deken stond hij vaak alleen maar de beesten weg te slaan en kon hij niet lekker slapen of grazen. Ook zweette hij meer zonder deken omdat hij donker is, dan met deken, die licht is. Ik ben er dus heel tevreden over Pling

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:52

Mijn paard blijft ook koel onder zijn vliegendeken. Ik heb die lichtblauw van WeatherBeeta.

De eerste keer dat ik paarden in volle zon onder dekens zag staan (inclusief halsdekens en hoofdkappen) was jaren geleden in Australië. Ik vroeg me toen ook af of ze het niet warm hadden, maar ik heb zelf mogen ervaren dat zo'n deken het paard heerlijk koel houdt. Denk aan de witte gewaden die de woestijnvolkeren dragen. In Australië had ik overigens vooral ervaring met dekens van witte katoen (dikker en stugger dan beddenlakens). Divoza heeft ook een tijdje dat soort dekens in de collectie gehad (althans alleen de dekens van dat materiaal, kan me niet herinneren dat er ook halsdekens en hoofdkappen verkrijgbaar waren).

Ik kan de foto hier niet naartoe linken, het gaat om de onderste foto op deze pagina: http://www.horsesaustralia.com.au/yarra ... _rugs.html

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:29

Baloe moet dan weer geen hals hebben omdat als ie dan graast de pasvorm bagger is... staat zo'n deken een end van zn hals af en vliegen alle vliegen naar binnen Scheve mond

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:40

Onder de deken is het juist veel koeler! Mijn deken is zo'n witte zonreflecterende. Alleen hij blijft niet erg lang wit helaas...

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 00:10

Ik heb 3 friezen en die hebben alle 3 een lichte zonreflecterende vliegendeken om in het land. Ze hebben het echt veel minder heet als zonder! Dan brand die zon veel meer op hun zwarte vacht en nu blijven ze heerlijk koel. En ze hebben geen last van de vliegen, anders staan ze de hele dag te zwiepen met de staart en te trappen en te bijten naar de dazen en andere vliegen.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:26

m'n verzorgpony's zweten er helaas wel onder, maar dat is een eczeemdeken.. en als ze die niet ophebben zijn ze binnen de kortste keren helemaal kaal (van het schuren).
Maar 'gelukkig' staan ze alleen overdag buiten (en met warm weer maar een paar uurtjes).

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:13

Hoe gaat het met die vliegendekens als je paard ermee gaat rollen in de wei?
Kunnen ze daar wel tegen ?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:18

Als er goede bilkoorden aan zitten, blijft zo'n deken prima liggen als je paard ermee rolt. Net als bij een regendeken of winterdeken.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:24

bij die van mij zit er een riempje onder de staart door... geen bilkoorden, maar hij blijf echt super liggen! valt me 100% mee Ja

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 13:29

grandeur schreef:
Hoe gaat het met die vliegendekens als je paard ermee gaat rollen in de wei?
Kunnen ze daar wel tegen ?


Ja, dat is natuurlijk ook weer iets... Ik ben dan zo'n muts die geen deken op durft te doen als er even geen mensen in de buurt zijn (thuis zijn) Clown Ondanks dat merrie niet veel (tot nooit) rolt in het land.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:17

Magic_lover; Wat is dat voor deken, die blauwe van jou?

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:18

van pagony Lachen bij divoza 50 euro. iemand op stal heeft hem al 1,5 jaar en is nog helemaal heel en goed!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Vliegendeken en tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:38

Ziet er iig super uit, misschien een optie voor volgend 'seizoen'. Lachen