Geen schaduw in land, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:19

Om de landen van onze pony's staan geen bomen en overdag is het er dus behoorlijk heet..
Zijn er meer mensen hier die geen schaduw in hun weides hebben en weet iemand of dit erg is?
Nog ideeën om schaduw 'te maken' ?

Thnx

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:20

Ga het even volgen, heb binnenkort hetzelfde probleem

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:23

Wij hebben ook geen schaduw. Alleen maar aan paar boom stronkjes die niets voorstellen..

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:24

Wij hebben héél weinig schaduw, we hebben nu een soort van inloopstal gemaakt.

Kan je niet een hokje maken?
4 houten palen, wat balken, plaatje erop?

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:27

bij ons ook geen schaduw hoor, het gaat hartstikke goed, ja tuurlijk hebben ze het warm maar dat hebben wijzelf ook

in mijn ogen kan het weinig kwaad eigenlijk,
als je schaduw wilt maken kun je van alles neerzetten als het maar verrijdbaar is, heb ik me laten vertellen, maar wat je dan precies kan doen...partytent of idd een soort huisje maken.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:28

Partytent heb ik ook al aan zitten denken idd! Maar ik denk dat die zo omgeschuurt wordt...

jeey, m'n 999ste bericht
Laatst bijgewerkt door djodjodjo op 13-06-06 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:29

Wij zetten pony's overdag op stal.. en snachts buiten...

Marlies22

Berichten: 679
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:31

Wij hebben 2 inloop stallen. Gaan ze meestal op t heetst van de dag in staan.

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:32

Ik ben zo bang dat ze zo'n partytent direct ombeuken.. En daar zitten ook touwtjes aan waarmee de tent aan de grond zit, vind ik ook een beetje eng..
Overdag in stal is geen optie, daar is het gloedjeheet!

Voor mensen met een inloopstal: schuren jullie pony's niet de hele tijd aan de stal?

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:35

Nee wij idd ook (of bijna) geen schaduw!
En ja mijn pony heeft een wit neusje en ja dan weet je het wel..
Neusje beetje verbrand, was aan het vervellen!!
Vandaag even wat zonnebrand op gesmeert..
Hoop dat het snel wat beter gaan!

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:43

mijna heeft ook een wit neusje hoop niet dat ie gaat verbranden

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:00

BasiNami schreef:
Ik ben zo bang dat ze zo'n partytent direct ombeuken.. En daar zitten ook touwtjes aan waarmee de tent aan de grond zit, vind ik ook een beetje eng..
Overdag in stal is geen optie, daar is het gloedjeheet!

Voor mensen met een inloopstal: schuren jullie pony's niet de hele tijd aan de stal?



Nee, dat niet.
Gelukkig

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:20

bij ons in het land is wel schaduw, wel ns waar schaduw waar geen enkel paard gebruik van maakt om dat het gras in de zon echt veel lekkerder is dan de schaduw haha.
Ik weet dus niet of die paarden het zo erg nodig hebben, met dit weer in iedergeval kennlijk niet (of onze paarden zijn apard haha)

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:36

ja kan heel makkelijk schaduw maken. 2 delen schutting halen bij de bouwmarkt en in een soort L neerzetten (snap je) dan heb je altijd schaduw

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:45

Ik vind schaduw best wel belangrijk. Mijn eigen pony's hebben volop schaduw waar ze ook vaak bewust in staan. Ze hebben nooit last van verbrande neuzen (hebben wel roze neuzen) en als je ze met warm weer van het land haalt zijn ze gewoon fit en zouden ze zo aan het werk kunnen.
De paarden op mijn werk hebben geen schaduw. Ze hebben allemaal verbrande neuzen en je haalt ze met mooi weer vaak nat en sloom van het land.

Helaas geen mijn pony's binnenkort verhuizen met de paarden van mijn werk mee en daar is ook nog geen schaduw, maar daar ben ik met mijn baas nog over in overleg.

Het mooiste op schaduw te maken is een boom platen , maar dat duurt dan natuurlijk even voodat die groot genoeg is. Voor nu vind ik het idee van de tuinschermen denk ik wel wat.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:52

Schaduw is denk ik wel belangrijk. Ik heb thuis genoeg schaduw, maar mijn paarden gaan dan doodleuk op het heetste moment van de dag gewoon in de brandende zon staan.
Als je geen schaduw hebt, zorg er dan ieder geval voor dat er voldoende schoon en vers water is.

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:06

Mijn paard kan de schaduw echt wel waarderen hoor, die gaat er meteen instaan als ik hem uit de weide haal waar t niet is. Gaat ie lekker in de schaduw een dutje staan doen

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:26

koop een goedkope partytent en zet die in je weiland neer!!!

mijn pony heeft zat schaduw in het land,maar gaat op die plek staan waar de meeste wind waait, dat vind ie lekkerder

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:08

heey
bij mijn jaarling is ook geen schaduw, mishcien dat ik dat van de schuttingen eens ga voorleggen desnoods kopen we het met alle eigenaren samen ofzo als de staleigenaar niet wil.

het kan zeker HEEL VEEL kwaad, het lijkt mischien niet zo maar je paard kan een zonnesteek oplopen
hoorde ik ook pas van mijn DA. Dan zijn ze heel loom zeiknat en reageren amper.
Ook kunnen ze heel erg met hun hoofd gaan schudden, omdat paarden ervan overtuigd zijn dat je hoofdpijn eruit kan schudden, hehe

maar dat van de schuttingen is een goed idee

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:38

Ik heb hier een hoogdrachtige merrie staan die niet op het land mag en dus alleen in de bak kan staan.
Op het zand is het nog warmer dan op de wei dus ben ik tot deze oplossing gekomen:

Afbeelding

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:00

Haha, leuke foto! Ze gaat ook echt in de schaduw staan he!

Ik ben zo bang dat ze schuttingen en parasollen enz om gooien of er tegen aan gaan schuren, aangezien dat een grote hobby van ze is.
Maar we moeten het toch maar eens proberen, wil niet dat ze een zonnesteek oplopen.
Gelukkig is het nu een paar daagjes wat koeler!

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:04

ik heb op mijn weiland ook geen schaduw helaas en aangezien ik twee geiten erbij heb lopen is een partytent geen optie, die beesten vreten werkelijk alles! Wel zorg ik voor meer dan voldoende water
Verder lijken ze er niet echt veel last van te hebben gelukkig

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:07

Ooit hebben wij ook in nood (is al heel lang geleden hihi) een partytent gebruikt. We hadden deze vrij dicht bij het hek gezet en om de poten / randen van het zeil schrikdraad gedaan. Hij heeft het toch een hele poos uitgehouden (paar maanden).

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:48

Hihi, die parasol zou bij die hooligans van mij geen 3 minuten leven. Of misschien de 3 minuten dat ze er schrik van hebben om hem daarna te slopen.

Wanneer het zo warm is, zetten wij de paarden niet in de volle zon. Toen wij een paar jaartjes terug op vakantie waren, zorgde mijn oom voor de paarden en hij had ze welk bij zulk weer op het veld gezet (ondanks dat ik hem gezegd had dit niet te doen). Ik trof 1 van mijn pony's daar aan met heel opgezwollen benen, wat ze anders nog nooit heeft gehad. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om ze in het bos te zetten bij warm weer, waar ze ook lekker kunnen grazen en dus niet in hun stal moeten staan. Ik zou je aanraden om er toch een schuilstalletje te voorzien. Al is het maar om eventjes te gaan uitpuffen. En zorgen voor fris water, kan ook al ietsje helpen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:22

Ik zet mijn paard bij temperaturen boven de 35 graden tussen 12 en 3 uur op stal.