Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:15

Ik heb hem ook moeten scheren vanwege luis 2 ponys, hoe zit dat dan met de zomervacht ?

De een scheer ik volgend jaar weer, dan ga ik die rustig aan beleren. Maar de ander (mijn veulen) niet. Dus dan kan hij wel hele winter zonder deken blijven toch ?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:40

horsewisper schreef:
Ik heb hem ook moeten scheren vanwege luis 2 ponys, hoe zit dat dan met de zomervacht ?

De een scheer ik volgend jaar weer, dan ga ik die rustig aan beleren. Maar de ander (mijn veulen) niet. Dus dan kan hij wel hele winter zonder deken blijven toch ?



krijgt gewoon een zomervacht hoor
mijn fjord werd ook altijd nog laat geschoren en die kreeg ook gewoon een zomervacht. wel iets langer een (regen)deken ophouden. want het duurt wel even voordat hij echt weer in z'n vacht zit.

ja als je paard van begin af aan gewend is zonder deken kan hij normaal gesproken prima zonder deken buiten blijven hoor

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:44

sylva schreef:
Hoi,
Ik heb een vraagje,
mijn 28 jaar oude Welsh pony verhaart ook ieder jaar erg slecht, en heeft het in de zomer dan ook erg warm, moet m erg vaak afspoelen omdat het schuim m tussen de benen zit. Nu heb ik m nog nooit geschoren, dus ben wel een beetje huiverig om dat te gaan doen, vandaar een aantal vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
- Wanneer zou ik m moeten scheren? (Hij is met pensioen en staat de hele dag in de winter op beton buiten met een 200 gr Horseware deken voor gewoon en een 300 gr. Bucas deken voor de koude dagen. En in de zomer dus zonder deken in de wei. In de winter heeft hij gewoon zijn wintervacht onder de dekens, dit doe ik expres zodat hij niet teveel energie hoeft te steken in warm blijven, omdat zijn gebit met deze leeftijd niet meer optimaal is. )
-Is het zo dat er kans is dat de vacht niet meer goed terug komt nadat hij geschoren is?
-Aan wat voor dekens zou ik gaan moeten denken wanneer hij geschoren is? (aangezien hij met z'n wintervacht dit gewend is en wanneer ze de wei op gaan hij elke nacht op stal staat)
- Kan het kwaad om dit te doen, in andere woorden, zou z'n lichaam deze verandering aan kunnen?

Is scheren een aanrader of zou ik m beter zou kunnen laten en wat vaker afspoelen in de zomer zoals ik altijd al doe?
Ik hoop dat er iemand is die mij op deze vragen antwoord kan geven!
Alvast bedankt,
Groetjes Rianne


voor de warme dagen zou het misschien fijner zijn om hem te scheren.
bedenk wel dat het in NL ook in de zomer vaak regent.en dat je in verhouding erg weinig hele warme dagen hebt. dan zul je dus toch weer met deken moeten gaan sleuren, omdat hij het in de regen te koud heeft zonder deken.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:38

Kan je ook je paard nog scheren als ze al volledig in d'r wintervacht zit? (misschien een rare vraag nu ze daar net weer uit is, maar alvast voor komende winter)
Mijn vzpaardje heeft namelijk zoveel last van mok en mijt gehad, dat ik haar volgende winter graag wil scheren, om dit te minderen.
Hoe is dat als een paard nog nooit is geschoren en altijd een superdikke vacht heeft?
Hoe weet je hoe dik je deken moet zijn die je eroplegt daarna?
Tot wanneer moet je die deken houden? Dag en nacht? Alleen als ze buiten staan? Alleen bij/vanaf een bepaalde temperatuur?

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:54

ja als het paard al helemaal in de wintevacht zit kun je ook prima scheren.

als je je paard hebt geschoren zal hij dag en nacht een deken op moeten. op stal staat een staldeken misschien genoeg. maar als het echt koud is zijn 2 deken ook op stal geen overbodige luxe.

buiten heb je een waterdichte deken nodig. zodra het koud wordt een staldeken eronder. als het heel erg koud is misschien zelfs nog een extra deken.


ik deed het met mijn fjord meestal ongeveer in deze volgorde:
begon met regendeken
als het kouder wordt staldeken + regendeken
nog kouder staldeken + waterdichte winterdeken
heel erg koud staldeken+staldeken+winterdeken

dan in omgekeerde volgorde weer afbouwen als het warmer wordt.


maar het verschilt gewoon heel erg per paard. je zult in de gaten moeten houden of het warm genoeg is onder de deken.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:11

Hoi,
zou ik mogen vroeg hoe jullie de staart van je paard opscheren?
Doen jullie dat met een scheermachine of met een schaar?
En voor degene die het met schaar doen, zouden jullie willen uitleggen hoe?
Ik zou graag Winnetou's staart wat op'scheren' omdat het nu echt lelijk is!!
Op de foto is het niet zo duidelijk, maar ik voorlopig geen duidelijkere foto.
Dank je!!
Afbeelding

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:18

Niemand? of ben ik nu heel erg ongeduldig ?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:35

Ik heb een vraag..
Ik wil graag mijn shetlander volgend weekend scheren, maar omdat hij dag en nacht buiten staat en ik geen deken met hals heb, is het dan niet te koud met blote benen en blote hals?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:12

Marieke, nee hoor, geen probleem.
Mag ik vragen waarom jij je shet volgende week nog wil gaan scheren?
De meeste paarden zitten alweer in de rui voor de zomervacht.

Yulan, ik probeer de staartharen juist aan te laten groeien , maar eerdere zomers heb ik de staart van mijn paard wel bijgeschoren.
Dit omdat ze haar staart nog wel eens wou schuren en dit moeilijk te behandelen was met de geknakte haren die er nog opzaten.
Bovenop de staartwortel heb ik ook gedaan, maar als het alleen voor de mooi is zou ik dat zeker niet doen, dan alleen de zijkanten.
Eerst met de haren mee van boven naar beneden, zodat de grootste plukken haar die weg moeten ook weg zijn en daarna netjes bijwerken.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:19

Nou mijn paardje die komt niet uit zijn wintervacht. Het is een drama. Hij wil gewoon niet verharen, het gebeurd gewoon niet. Hij verhaard pas als het echt heet is, eind juli begin augustus. Dan loopt hij dus een maand met z'n zomervacht en gaat hij z'n wintervacht alweer aanmaken.
Ik heb het al een paar jaar aangekeken en verschillende dingen geprobeerd; lijnzaadolie, poetsblok etc. maar hij verhaart gewoon niet! Ik wil hem niet langer 'kwellen' aangezien het mei meestal al warm is en hij nog lekker in z'n wintervacht loopt.
Ik zou hem eigenlijk pas in mei scheren, maar omdat over 2 weken de VDmeeting is wil ik hem graag nu scheren.
Ik had hem vorig jaar te lang op het land laten staan en toen naar stal gebracht (omdat het land onder water was gelopen met die 2 dagen aan een stuk door regen, maar meestal staat hij dus het hele jaar op het land) omdat het dus moest. Hij kreeg het dus warm, maar omdat ik toen nog niet voorzien was van dekens kon ik hem niet scheren en is hij flink gaan schuren.
Z'n vacht is dus heel lelijk en omdat ik hem toch wil scheren en nu voorzien ben van dekens en de VDmeeting over 2 weken is, wil ik het graag nu

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:12

Dan doe je het NU .
Maar dan zou ik wel tot het warm genoeg is, goed onder de dekens zetten.
Nogmaals, een halsdeken hoeft zeer zeker niet.

Ik heb mijn paard van top tot teen geschoren en die staat op het moment onder een dikke en dunne deken buiten.
Heeft nog een mooie dunne vacht, daar waar de dekens liggen en daar waar de dekens niet liggen, je ziet weinig verschil.
Als je paard snel weer haren krijgt op de hals (kun je niet van te voren zeggen, alleen wanneer die eerder geschoren is daar) zou je dat zoveel mogelijk kunnen beperken door een halsdeken op te doen (begin vd winter).
Dat is vooral voor het mooie plaatje, last zal hij er hoogstwaarschijnlijk niet van krijgen.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:05

Oke, bedankt

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:20

Op zijn benen kan hij geen kou vatten marieke, Je moet hem gewoon scheren, en dan nu met dit weer een 200 gram opleggen, en als het gaat vriezen een zweetdekentje erbij, dat doe ik ook.
Alles gaat goed en Jack en Buck zijn helemaal kaal zelfs hun oren enz.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:01

horsewisper schreef:
Op zijn benen kan hij geen kou vatten marieke, Je moet hem gewoon scheren, en dan nu met dit weer een 200 gram opleggen, en als het gaat vriezen een zweetdekentje erbij, dat doe ik ook.
Alles gaat goed en Jack en Buck zijn helemaal kaal zelfs hun oren enz.

psies!
en in t voorjaar als t wat beter weer wordt en toch wat regenachtig is alleen een regendek, als de zomervacht er nog niet is.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:37

Chrystal-gek, ik snap je uitleg niet echt.
Hoe doe je dat? Met een schaar ofzo? en hoe knip je?
Sorry

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:37

horsewisper schreef:
Op zijn benen kan hij geen kou vatten marieke, Je moet hem gewoon scheren, en dan nu met dit weer een 200 gram opleggen, en als het gaat vriezen een zweetdekentje erbij, dat doe ik ook.
Alles gaat goed en Jack en Buck zijn helemaal kaal zelfs hun oren enz.


let wel op dat het nu af en toe snachts nog vriest. ik weet niet of hij dag en nacht buiten staat?
eergister was het snachts nog min 5 graden en dan is 200 grams denk ik wel te weinig hoor.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:03

horsewisper schreef:
Op zijn benen kan hij geen kou vatten marieke, Je moet hem gewoon scheren, en dan nu met dit weer een 200 gram opleggen, en als het gaat vriezen een zweetdekentje erbij, dat doe ik ook.
Alles gaat goed en Jack en Buck zijn helemaal kaal zelfs hun oren enz.


Ik heb er nu toch echt nog wel wat meer dan 200 grams opliggen.
Zweetdeken als onderdeken houd ik niet van.
Ik heb het 1 winter gedaan en kan het echt afraden (al schande leert men he).
Dit jaar heb ik m er heel even onder gehad (ik had de dekens nog niet klaarliggen toen ze geschoren werd, was nl niet die dag gepland) en dat zag je ook weer meteen, ze werd dof in haar vacht en op enkele plekken zag je afgebroken stugge haren.
Als noodoplossing ok, maar langer, nee.
Daarbij denk ik dat jouw shets al wat langer geschoren zijn en alweer een beetje vacht aangemaakt hebben.
Die van Marieke heeft de hele winter met dikke vacht rondgelopen en als je dat dan eraf haalt, maakt dat een heel verschil en moet je er ook wat voor in de plaats terug leggen, zeker nog met deze temparaturen (soms vriest het nog snachts en overdag komt het ook niet boven de 10 graden uit).

Yulan, nee, met een scheermachine (dit is ook een scheertopic he? ).
Daarom ook eerst met de haren meescheren (van boven naar onderen dus), ben bang dat het anders de scheermachine teveel wordt.
En daarna netjes bijwerken met de scheermachine.

Verder snap ik niet zo goed wat je niet snapt .
Chrystal-gek schreef:
Eerst met de haren mee van boven naar beneden, zodat de grootste plukken haar die weg moeten ook weg zijn en daarna netjes bijwerken.


Met een schaar kan ook wel (goed scherpe schaar uitzoeken, staartharen zijn vrij stug), maar het resultaat hiervan vind ik vaak wat minder mooi en strak.
Gewoon scheren of knippen wat weg moet en de rest laten zitten .
Zo moeilijk is het niet hoor .

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:49

Nouja, dank je voor de tip,
ik heb wel geen scheermachine
Ik zal ook niet gaan klooien met een schaar, mijn kennende...
Ik zal het maar netjes zo laten en zoals gewoonlijk voor een wedstrijd gewoon bandageren zodat het plat komt liggen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:10

Het is de eerste keer dat ze geschoren zijn allebij, en ze hebben het warm zat, ze staan nu nu wel onder een 300 grams dat is mijn twenter. En mijn veulen staat onder een 340. Maar het afbouwen komt er ook aan en dan krijgen ze een 200.

Ze staan wel op stal, en alleen met mooie dagen komen ze een poos buiten, Ivm dat Jack echt helemaal kaal is, en nog heel jong, en ik daarom bang ben dat hij ziek gaat worden.

Maar ze kunnen prima buiten, ze hebben het echt niet oud en voelen heel warm aan onder hun deken.

Een echte stal hebben ze niet, het is een karpoort, met een zeil ervoor.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:13

Ow nog even over wanneer ik gescheren heb, ze zijn nu prescies 2 weken geleden geschoren. En mijn twenter had en normale vacht.

Maar mijn veulen had een mega dikke veulenvacht incl wintervacht, het was MEGA maa rdan ook MEGA dik. En het zat daar dus lekker te broeien, scheerapparaat moest er ook 3 keer overheen, hij stond te zweten in de wei, zo dik. En koud heeft hij het echt niet, het licht er maar net aan hoe je ze verwend, de 1 heeft meer nodig als de ander.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:39

Welke deken adviseren jullie me dan op te doen?
Ik heb..

*winterdeken 200 grams.
*zweetdeken.
*regendeken.
*zomerdeken.
*vliegendeken

Ik moet nog wel kijken voor aankomende winter voor minimaal 300 of meer grams winterdeken

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:43

Oei ik las eerst scheet topic , maar das wat anders.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:58

Voor volgende winter heb je nog een 300 grams nodig.

Nu moet je gewoon die winterdeken op doen, van 200 gram, en evt je zweetdeken als het iets kouder word. Als je 1 april gaat scheren is het ook alweer stukken warmer.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:00

Horsewisper, hier zeg je zelf ook al dat je er bij beide nu wel meer op hebt liggen dan 200 grams.
Reactie waar ik eerst op reageerde zei je dat je met dit weer 200 grams op zou doen.
Dat vind ik te koud voor nu, voor het afbouwen is dat wel een mooie dikte.
Zij wil haar shet NU ( ) scheren, dus daarop mijn advies.
En of het dan ala minute is of morgen of aankomende week, nu vind ik het nog niet zo warm.
Hoe het weer is over 2 weken weet ik niet, dat zien we dan wel.

De warmte voel ik trouwens niet onder de deken, maar aan de oren, en dan niet bij het puntje maar onderaan, dat is een betere graadmeter.
Wat vindt jij trouwens mooie dagen? Als ik een veulen had, zou ik die nl iedere dag buiten willen hebben (nog beter, dag en nacht buiten in een grote koppel) wat voor weer het ook is.
Jij hebt je veulen geschoren (neem aan om medische redenen, luis oid was het toch?), als je bang bent dat je veulen ziek wordt omdat het koud is, dan gooi je er toch nog een deken bij op?
En dan zeg ik niet dat je je veulen dag en nacht naar buiten moet gooien, maar toch wel iedere dag, met mooi weer en ook met wat minder mooi weer (sneeuw of regen oid).
Die onbelaste beweging is zo belangrijk voor jongen veulens.
Maargoed, dat is een andere discussie .

En hoeveel (grams) dekens je opgooit hangt niet af van hoeveel je je paardje verwend, maar van hoeveel jij denkt dat je paardje nodig heeft.
Daarom gooi ik ook niet snel met hoeveel grams dekens je zou moeten opgooien, dat ligt nl vooral aan je paardje zelf.
Maar omdat jij het over 200 grams had met dit weer en ik denk dat dat veels te koud is met dit weer, zeker als je je paardje net van een hele dikke wintervacht hebt verlost, ging ik er even op in.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:06

Mooie dagen zonnetje en geen regen.

ik wil hem ook wel iedere dag buiten hebben dat stond hij voorheen ook, maar nu vind ik toch wel eng dat hij ziek word.
Geschoren zijn ze idd vanwege de luis hij zat helemaal onder en had een MEGA en dan ook echte MEGA vacht.

200 gram kan wel hoor, ze gaat hem 1 april scheren dan is het ookal weer een stuk warmer, Ik ga binnenkort ook naar een 200 weet nog niet wanneer, maar haar pony had ook een stal geloof ik ??

Ik denk dat je me ook verkeerd heb begrepen, of ik jou met het verwoorden van dag en nacht op stal. Dat is ook weer niet zo, hij staat ongeveer wel iedere dag een poosje buiten, soms maar een uurtje, met lekker weer een hele dag.