Regendeken Ijslander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 18:00

Hoi allemaal!

Na jaren over een eigen Ijslander te dromen, wordt deze droom binnenkort werkelijkheid. <3

We zijn alles in gereedheid aan het brengen voor zijn komst. Hij zou 24/7 buiten komen te staan en krijgt zijn eigen schuilstal. Ik zou hem liefst zijn eigen jasje laten dragen in de winter dus geen dekens opleggen als dat niet nodig is.
Nu vroeg ik me wel af of ik hem op zo een druilerige dag als vandaag gewoon zonder deken kan laten staan... Hij gaat 's avonds niet op stal, dus krijgt dan ook niet echt de kans om 's nachts op te drogen, tenzij hij zelf binnen gaat staan. Ik weet nog niet hoe zijn vacht in de winter is. Hij is nu 6 jaar en lekker fit en gezond.

Is een regendeken toch aan te raden of zou hij dan een zweetdeken op moeten krijgen tot hij wat is opgedroogd? Hoe doen jullie dat met je Ijslanders?

Alvast bedankt!

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:45

Ik doe het altijd wel met heel regenachtige dagen, maar meer voor mezelf dan voor de paarden :o
En dan een 0 grams of 50 grams en weer af zodra het weer droog is.



Als ze voldoende ruwvoer hebben dan zouden ze zich voldoende warm moeten kunnen houden!

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:47

Ik doe een 0-grams op als het onder de 5 graden is en voortdurend regent.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:58

In principe is een regendeken voor een gezonde IJslander niet nodig als hij kan schuilen. IJslanders hebben een geweldig goede vacht die niet doorlekt zolang je hem niet te veel borstelt, niet wast en niet scheert.
Als je veel wil rijden in de winter, kan een deken wel handig zijn. Niet te veel borstelen, een vies paard en wel rijden is lastig en dan is een regendeken wel een uitkomst.

De winters zijn steeds minder koud en super nat. Met droog weer deken af, dan kan de vacht goed zijn werk doen, dan zijn IJslanders prachtige wollebollen.

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 21:26

Bedankt voor de tips! Hij zal voldoende ruwvoer ter beschikking hebben, zowel overdag als 's nachts. Het is wel de bedoeling om hem meermaals per week te rijden. Een beetje afhankelijk van hoe hij alles opneemt en hij zijn spieropbouw gaat dat deze winter zijn of pas vanaf het voorjaar (of later).

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:34

Een rijpaard doe ik een deken op. Simpelweg omdat een modderig paard niet te borstelen en daardoor niet te zadelen is. :')

Dus ja met regenachtige dagen zou ik absoluut een goed passende regendeken op doen. Ik vind zelf de dekens van Bucas erg fijn, omdat die goed liggen en geen schuurplekken veroorzaken.

Heel veel plezier en geluk met je nieuwe aanwinst <3

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:44

Bij ons op stal staan alle IJslanders zonder deken. Ze zijn gewoon net even wat harder dan het gemiddelde paard. Neemt niet weg dat je gewoon moet gaan kijken naar je paard straks. Rillen, opgetrokken buik, stijf? Dan kan een regendekentje enorm helpen. Ik ken ook een IJslander die een gigantische dekencollectie heeft omdat hij deze nodig had. Het verschilt per paard, per vacht, per leefomgeving en per conditie.

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:31

Hier zul je ongeveer even veel antwoorden op krijgen als er bokkers zijn :Y)

Ik had mijn IJslander onder een regendeken staan bij zulk weer als vandaag. Simpelweg omdat de lange vacht langzaam droogt. Maar vooral omdat natte vacht warmte geleidt. Je paard krijgt het eerder koud als hij kletsnat is.

Weet je. Op IJsland staan de rijpaarden in de winter op stal. Een rijpaard buiten willen houden is prima. Maar geef hem dan wel de kans om daar met ontspannen (niet verkrampt door regen en/of kou) rugspieren te laten staan ;)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:38

Jahoor, die van ons krijgen ook wel een regendeken op als het lang zulk slecht weer blijft.
Vandaag waren de temperaturen wel echt ruim boven +10 dus dan vond ik het wel wat te warm, maar als echt onder de 10/5 zou gaan (of veel (ijzige/koude) wind) dan krijgen ze gewoon wel hun deken op.

Wij hebben dan de Bucas Smartex dekens want die kan je ook op een al nat paard gooien

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:43

hier eentje die gewoon zonder staat, zijn vacht werkt perfect tegen de regen. Hij is altijd zo blij als het slecht weer is. Onze andere paarden staan als het regent onder de overkapping of in de stallen... Onze ijslander stormt naar buiten om midden in de paddock in de hoosregen te gaan staan. Zijn onderkant is geschoren en hij doet het er goed mee.

Appel_33
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:36

Drico schreef:
Jahoor, die van ons krijgen ook wel een regendeken op als het lang zulk slecht weer blijft.
Vandaag waren de temperaturen wel echt ruim boven +10 dus dan vond ik het wel wat te warm, maar als echt onder de 10/5 zou gaan (of veel (ijzige/koude) wind) dan krijgen ze gewoon wel hun deken op.

Wij hebben dan de Bucas Smartex dekens want die kan je ook op een al nat paard gooien


Hier ook een Ijslander zonder dekens, maar als het zo slecht weer is en de hoefsmid of fisio moet komen dan bied ik ze toch liever een droog paard aan. Anders zijn ze zelf daarna ook nat en sanderig.

Dus nu toch maar op zoek naar een deken voor als we een afspraak hebben. Ga mij zelf maar eens verdiepen in de Bucas Smartex dekens! Bedankt voor de tip!

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:39

Ik gooi de mijne wel een deken om als het dagen aaneen regent in de winter. Ongevoerd dat wel.
Afgelopen dagen niet gedaan. Ik had hem eerst onder een Bucas staan, maar nu krijgt hij een rhino wug op.
Ik heb ook nog een bucas power turnout light met een hoge nek liggen voor in de winter als hij wel deels geschoren is. Maar ik denk dat we dat deze winter niet gaan doen.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:06

Bij mijn ijslanders passen de dekens van amigo het best :)

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:07

Ja, hier ook!

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:08

Ik heb geen IJslander maar een Tinker, en die hebben net zo'n robuuste vacht. Hij regelt het keurig zelf, en een regendeken is voor zo'n type paard niet nodig, hooguit dat het wel eens handig is als je niet op een kletsnat paard wilt rijden. De winters hier zijn zo mild dat het niet nodig is.

Na het rijden is het goed uitstappen, laten rollen en klaar om weer de wei of paddock op te gaan. Geen deken nodig. Zonde van het geld. (en uiteraard hebben we het over gezonde fitte paarden en niet over ouwetjes of herstellende, of geschoren paarden...)

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 10:38

Bedankt allemaal voor de info!

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:12

Mijn IJslander heeft tot een paar jaar terug geen dekens gehad. Stond gewoon 24/7 buiten. Zolang ze idd genoeg te eten hebben om warm te blijven. In het najaar tegen de winter wel stuk uit de borst uitgeschoren en streep onder haar manen om de warmte kwijt te raken.

Bij ons op de wei zijn de Bucas Smartex populair, maar die van mij had de IJslander dekens van Horseware. Mocht je voor de gewone dekens van Horseware gaan let er dan op dat je ook even de pony dekens past. Pony dekens gaan tot maat 175 bij Horseware en dan zijn het niet zulke jurkjes en komt deken niet over de knietjes. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de Horseware dekens heb je ook nog de Dry Liner die je onder een regendeken kunt doen.

Afbeelding

Voor een IJslander heb je vaak al genoeg aan 0, 50 en/of 100 gram. Ik heb nog een volledig nieuwe 200 gram liggen, maar die heeft ze nog nooit op gehad. Vaak was 100 gram al voldoende tot -7. Zo vaak wordt het niet kouder in Nederland.

KastorB
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 23:28

Bagheera_206 schreef:
Mijn IJslander heeft tot een paar jaar terug geen dekens gehad. Stond gewoon 24/7 buiten. Zolang ze idd genoeg te eten hebben om warm te blijven. In het najaar tegen de winter wel stuk uit de borst uitgeschoren en streep onder haar manen om de warmte kwijt te raken.

Bij ons op de wei zijn de Bucas Smartex populair, maar die van mij had de IJslander dekens van Horseware. Mocht je voor de gewone dekens van Horseware gaan let er dan op dat je ook even de pony dekens past. Pony dekens gaan tot maat 175 bij Horseware en dan zijn het niet zulke jurkjes en komt deken niet over de knietjes. :=

Voor de Horseware dekens heb je ook nog de Dry Liner die je onder een regendeken kunt doen.

Voor een IJslander heb je vaak al genoeg aan 0, 50 en/of 100 gram. Ik heb nog een volledig nieuwe 200 gram liggen, maar die heeft ze nog nooit op gehad. Vaak was 100 gram al voldoende tot -7. Zo vaak wordt het niet kouder in Nederland.


Goed om te weten! Die IJslanderdekens was ik nog niet tegengekomen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:49

Dit is het verschil tussen de gewone grote paarden 175 en pony 175. Horseware Amigo met rechte sluiting. Ruglengte exact hetzelfde, maar minder hoog.
Afbeelding

175 paard
Afbeelding

175 pony
Afbeelding
Afbeelding

Voor de Horseware Icelandic met V-sluiting heb ik een maat kleiner. De 168.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:07


Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:15

Zijn ze wel even breed Richard? Grappig, want ik wist ook helemaal niet dat er verschil in zat! En dat ze een ijslander model hadden wist ik ook niet :=

Mijn kleinste is vrij breed en lang, maar wat korter aan de benen zou niet erg zijn! Dus ik ga het zeker onthouden.

Afbeelding


Deze hebben ook beide 175 cm.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Regendeken Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:26

Ik ben dan juist weer heel blij dat ik voor mijn pony de paardenmaat heb want ik krijg deze buiksingel al amper dicht. :+

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:29

Skessa_ schreef:
Zijn ze wel even breed Richard? Grappig, want ik wist ook helemaal niet dat er verschil in zat! En dat ze een ijslander model hadden wist ik ook niet :=

Mijn kleinste is vrij breed en lang, maar wat korter aan de benen zou niet erg zijn! Dus ik ga het zeker onthouden.

[ [url=m/9ZHDnD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze hebben ook beide 175 cm.


Yes. Die van mij heeft 175 met rechte sluiting of 168 met V-sluiting.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:31

Celebi schreef:
Ik ben dan juist weer heel blij dat ik voor mijn pony de paardenmaat heb want ik krijg deze buiksingel al amper dicht. :+


True! De 168 IJslander deken heb ik qua singel voldoende speling net als de 175 paard. Bij 175 pony kom ik precies uit en niet superveel speling. Een rechtopstaande vuist ruimte. Over wintervacht past, maar met een liner erbij mss wel strak. :=

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:39

Wij wonen en stuk noordelijker met onze IJslanders en de enige dekens die we hebben zijn regendekens. Ze staan hier eigenlijk altijd zonder, ook bij -30 maar we hebben er eentje die het in de herfst als het wat meer regent echt niet naar zijn zin heeft. Dan krijgt hij een regendekentje op en als het dan weer afkoelt en minder regent gaat het weer af. Ze liggen hier heerlijk te slapen in de sneeuw bij -30 maar staan duidelijk kouder en oncomfortabeler bij veel regen en 5 graden. Als er dan nog eens wind overheen komt is het helemaal klaar en hebben we zelfs sommige die staan te rillen. Wat ik wil zeggen is dat ze het veel aangenamer hebben bij droge echte kou dan in veel regen.