Regendeken om of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 17:12

Heyy! Ik weet niet of deze vraag hier goed past maar ik probeer het gewoon even..

Tegenwoordig is het weer helemaal gek geworden: de ene dag is het prachtig en (te) warm weer, de volgende dag is er veel regen en onweer en wind.

Vandaag was het een irritante dag. Bijna de hele morgen regende het, dus ik deed bij mijn merrie haar regendeken om (0gr). Rond de middag stopte het met regenen, scheen de zon en werd het te warm voor een dekentje, dus deed ik haar deken af. Maar toen begon het weer stevig te regenen, schijnt de zon weer, onweert het een beetje, dan schijnt de zon weer... enzovoort. Heel vervelend dus.

Mijn merrie staat 24/7 in een wei, en ze heeft ook een schuilstal waar ze altijd in kan (ze gaat er bijna nooit in, ook niet met harde regen).

Mijn vraag is dus: Wat zouden jullie doen? Het dekentje om laten? Of het er gewoon niet op doen?

Alvast bedankt!

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:15

Ze gaan niet dood van regen hoor. Het is veel te warm voor een regen deken nu, vooral als het gaat broeien. Met een schuilstal lekker laten nat regenen, ze heeft een keuze. ;) Hier staan ze beide ook zonder, :j

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:20

Deken af hoor, het is alsnog rond de 20 graden. Echt veel te warm voor een deken

SandraWierda

Berichten: 1416
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:21

Ik doe ze hier nu nog geen regendek op. Dat doe ik pas als het kouder wordt tegen de regen/ kou/ drek.

Zolang ze in de regen blijven staan zonder dek hebben ze er duidelijk ook geen last van :j

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:23

Regendeken en 20 graden overdag gaat niet samen. Veel te warm, daar wordt je paard echt ongelukkig van.
Regendekens zijn handig in de herfst bij veel regen, dan is het een 13-14 graden overdag.

Als je bij 20 graden perse een deken wilt gebruiken, dan hooguit een vliegendeken. Maar als er geen dazen ed zijn, dan gewoon lekker bloot.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:32

Hier een quarter met een behoorlijk gevoelige bovenlijn. Als ik die met deze temperaturen bloot in de stortregen zet dan heb ik een extreem stijf paard en met een beetje pech een spierbevangen paard.
Zij staat daarom onder een vliegendeken met hals waarvan de hals en rug een waterdichte strook vormen.
Afbeelding

Ik wil niet anders meer. Uitsluitend bij regen met temperaturen boven de 25 graden staat ze in haar blootje.
Is het 20 graden met veel zon staat ze ook gewoon zonder deken, het zit het hem puur in de regen(koud).
Qua pasvorm zweer ik bij de amigo vamoose, QHP/Bucas trokken erg.

Ellen_ov

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:01

Ik zou geen deken omdoen, veel te warm en zelfs een hele dag regen moeten ze prima kunnen hebben nu. Je hebt er al netjes een schuilstal bij staan, of je moet merken dat ze er last van heeft zoals Wildgirl haar paard hierboven.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:12

Waarom denk je dat ze een deken nodig heeft?

Lekker aflaten. Het is gewoon warm en daarnaast heeft ze ook nog een stal om te schuilen. Een gezond paard heeft met dit weer echt geen deken nodig

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:16

Veel te warm, medische uitzonderingen daargelaten doet het meer kwaad dan goed om ze nu een regendeken op te leggen

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:26

Ik zou idd ook nooit een volledige regendeken met deze temperaturen opleggen. Onder mijn combi deken zweet mijn paard niet, mede omdat het waterdichte deel ademend is. Ze staat 24/7 buiten zonder schuilstal.
Indien je niets aan je paard merkt ts(extreem trillen, verkouden, stijf) zou ik lekker de deken in de kast houden.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:40

Wildgirl schreef:
Hier een quarter met een behoorlijk gevoelige bovenlijn. Als ik die met deze temperaturen bloot in de stortregen zet dan heb ik een extreem stijf paard en met een beetje pech een spierbevangen paard.
Zij staat daarom onder een vliegendeken met hals waarvan de hals en rug een waterdichte strook vormen.
[ [url=m/2M9ut0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil niet anders meer. Uitsluitend bij regen met temperaturen boven de 25 graden staat ze in haar blootje.
Is het 20 graden met veel zon staat ze ook gewoon zonder deken, het zit het hem puur in de regen(koud).
Qua pasvorm zweer ik bij de amigo vamoose, QHP/Bucas trokken erg.


Hier hetzelfde. Regen vliegendeken. Luchtig genoeg en toch bescherming wat voor dit paard fijner werkt. Vooral omdat zodra de bui weg is het weer stikt van de vliegen, dus op deze dagen de ideale deken. Als het warmer is zonder deken maar vaker alsnog vliegendeken op die iv werend is.

Echte regendeken gaat hier pas op onder de 15 graden. En andere paarden hadden deze deken niet, alleen een normale vliegendeken.

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:04

Ik vind voor dat rare wisselende weer de Bucas Sunshower echt een uitkomst _/-\o_

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:15

Ik gebruik ook een combi deken voor mijn gevoelige volbloed. Ik kan ze niet bloot zetten met al die steekbeesten hier, dus (te) dikke kwpn en pony enkel vliegendeken die gewoon natregent en opdroogt en hij een combideken.

Celebi
Berichten: 3713
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:23

Mijn paard is nu bijna 23 en hoewel hij 20 jaar in de bossen heeft geleefd in alle denkbare omstandigheden, merk ik dat hij hier op de kale Nederlandse paddocks en weides gewoon niet genoeg beschutting heeft om echt te kunnen schuilen voor wind en regen. Hij draagt deze periode nu dus veel de Rambo Summer Series deken die best goed waterdicht blijft met langdurige regen (alleen als het dag en nacht achtereen regent of enorm hoost dan moet ik de deken wel echt wisselen voor of na de nacht). Ben er heel blij mee want zijn rug blijft goed droog (borst en zijkant niet natuurlijk vanwege het gaas), maar daardoor blijft hij wel warm genoeg en krijgt hij geen last van zijn rugspieren. Is echt een uitkomst geweest deze zomer. Ik haal er wellicht nog een Autumn series bij voor als het iets kouder wordt.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:27

Kijk naar je paard. Ik vind het ook veel te warm voor een 0 grams, maar mijn kneuterige KWPNer liet dodelijk merken dat hij het niet naar zijn zin had eergisteren. Heeft dus een dagje met een deken op gestaan, paard was weer vrolijk.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:38

Ik heb ook een Rambo summerseries erop liggen.
Dichte rug en verder vliegendeken.
Als het droog blijft heeftie een gewone vliegendeken, maar met dit wisselvallige weer ben ik blij met de optie van een dichte rug.

Anoniem

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:12

Geen deken!
Ze heeft een schuilstal, en ondanks wind en regen zijn de temperaturen warm, vooral voor een paard.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:05

Mijn oudere merrie met artrose in de rug krijgt dan de summer series van rambo op. Vliegendeken met waterdichte rug. Maar alleen als er veel buien zijn, of langere periodes van regen. Woensdag op donderdag met liner opgelegd, donderdag overdag zonder de liner en gisteren en vandaag weer bloot want maar korte buitjes.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:38

Mijn paarden zijn véél gelukkiger nu dan met die droge warmte. En als het echt heel veel zwaar regent (niet aan de orde deze dagen), kunnen ze hun schuilstal in, maar zelfs dat doen ze niet door de warmte. Hun zomervacht droogt ook snel op.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:47

Als je de rug droog wilt houden kun je met deze temp kiezen voor een vliegendeken met waterdichte rug, dat is minder warm dan een regendeken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:08

Ik kom ook binnenvallen.
Denk dat ik nav de reacties ook een vliegendeken met waterdichte rug moet halen.

Mijn 5 jarige is schraal op de rug, mag zeker nog spier en wat vetjes bij hebben. Eergisteren heb ik hem zijn regendeken opgelegd want het regende non-stop en je zag hem ook rillen.
Gisteren deken afgehaald want dat was toch te warm in de zon.
En vandaag twijfelde ik. Gelukkig waren het maar buien vandaag en was de zon zo warm dat hij ook snel weer droog was.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:37

Hier is dat dilemma ook elke dag nu. Wel of geen regen deken op bij mijn pony. Bekijk het van dag tot dag en moment tot moment wat dat betreft.

Nouvel: heb je een paar opties van die vliegendeken met waterdichte rug? Daar wil ik evt nog wel naar kijken! Dat zou een fijne tussenoplossing zijn met dit weer. Zal zelf ook eens googlen. Mijn pony moet wel iets op hebben namelijk wanneer het regent.

Het is en blijft uiteindelijk echt kijken naar je paard.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:33

Ik heb ook een vliegendeken met waterdichte rug. Dat is ideaal voor dit weer. Paard heeft minder last van die vervelende steekbeesten en geen deken wissel nodig. Als het droog blijft krijgt ze een gewone vliegendeken om.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:45

Heb de vliegenregendeken van Pagony/Divoza. Ik vind het een hele fijne betaalbare deken! En ideaal met dit weer.
Busse heeft er 1, Nika dacht ik ook nu. Kentucky geloof ik ook....Zullen er vast wel meer zijn. Iig betaalbaarder dan die van Rambo en ook steviger.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:41

Bucas, Horseware, Weatherbeets, Pagony, allemaal hebben ze wel een deken in het assortiment met een waterdichte rug en mesh aan de zijkanten.

Ik heb die van Pagony gehad, maar die vond ik erg slecht ademen en werd met een zonnetje tussen de buien snel warm, daar heb ik mijn pony regelmatig klam onder vandaan gehaald.
Die van Bucas is fijn als je paard in de pasvorm past, mijn huidige paard past die niet.

Die heeft nu die van Rambo, de summerseries, en dat vind ik echt een heel fijne deken.