Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:03

Hier, midden NL, is het ook alsof je in een sauna stapt. Het begint nu iets te waaien, en dat is een warme wind.

xxxmh

Berichten: 3495
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:25

Knoek schreef:
Tja maar laten we allemaal even niet vergeten dat de KNHS verenigingen gewoon wedstrijdafdracht vraag he? Sommige verenigingen hebben eenmaal niet veel vet op de botten om dat allemaal maar voor lief te nemen en zelf die kosten te dragen.
En heel eerlijk? Hier aan de kust prima weer om een proef te rijden.


Nou ik woon ook aan de kust en het was echt warm en benauwd. Koelt nu pas beetje af. Ik heb mijn paard lekker laten staan en als ik wedstrijd had dan had ik niet gegaan.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:35

Ayasha schreef:
Die wat nu in het belgisch limburg op wedstrijd zijn (en de proeven die TS noemt zijn belgisch) zitten geen r**t met hun paard in. Ik heb hier eentje die heel goed tegen de warmte kan. Zette de weide open en hij ging er drie passen op om zich vervolgens om te draaien en weer in de schaduw van de boom te gaan staan. :+

Om 5 uur in de ochtend was het hier al 26°C


Hier ook een Belg en alles in mijn omgeving gaat gewoon door. Een helse dag, met hitte in de voormiddag en onweersdreiging in de namiddag. Maar o wee als we niet met onze reet op dat paard kunnen gaan zitten. Hallucinant hoe wereldvreemd paardenvolk kan zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:41

Knoek schreef:
Tja maar laten we allemaal even niet vergeten dat de KNHS verenigingen gewoon wedstrijdafdracht vraag he? Sommige verenigingen hebben eenmaal niet veel vet op de botten om dat allemaal maar voor lief te nemen en zelf die kosten te dragen.
En heel eerlijk? Hier aan de kust prima weer om een proef te rijden.

En dan vragen we ons af hoe het komt dat we ons zorgen moeten maken om onze sport....


Gini schreef:
Hier ook een Belg en alles in mijn omgeving gaat gewoon door. Een helse dag, met hitte in de voormiddag en onweersdreiging in de namiddag. Maar o wee als we niet met onze reet op dat paard kunnen gaan zitten. Hallucinant hoe wereldvreemd paardenvolk kan zijn.

Ik geloof dat wij niet al te ver uit elkaar wonen (relatief gezien) en die wat nu op wedstrijd zijn. Tja, ik kan dat niets anders noemen dan mishandeling.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:01

Hier is jumping jong west brabant ook gewoon doorgegaan gister en vandaag.
Zo volgens de uitslagen te zien ook gistermiddag om 14 uur is 6 jarige rubriek gestart.
Niet normaal....

Padoertje
Berichten: 1550
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:26

Zag dat de regio bij ons gisteren al 7.30 van start ging, zodat iedereen voor 10u klaar was. Genoeg schaduw om je wagen te parkeren en afspuit mogelijkheden. Dan is het prima te doen, mits je niet te lange reistijd hebt.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:38

Padoertje schreef:
Zag dat de regio bij ons gisteren al 7.30 van start ging, zodat iedereen voor 10u klaar was. Genoeg schaduw om je wagen te parkeren en afspuit mogelijkheden. Dan is het prima te doen, mits je niet te lange reistijd hebt.


Was idd heel goed te doen. Zelfs nog met jas aangelopen gisteren met laden enzovoorts.
Ik had eerst om kwart voor 4 gemoeten en dan had ik afgemeld. Nu was ik om 9.15 en binnen 15 minuten protocol kunnen halen en naar huis. Toen was er nog maar 1 combinatie aan de beurt dacht ik. Ze stond half 11 weer buiten en vanaf 12 uur ging de temperatuur flink omhoog. Maar toen ik 's ochtends reed was het 23 graden.
Vandaag was het benauwder maar veel minder warm als andere delen van het land. Toen het allemaal klaar was was het 26 graden.
Ik ben echt een zeikerd met hitte, maar zoals het bij ons georganiseerd was dit weekend was gewoon echt heel goed te doen. Vroeg starten, nergens op wachten, parkeren in de schaduw en een windje.

In andere delen van het land was het veel warmer hoorde ik al. Wij hebben echt mazzel gehad zo.
Maar ik heb paard ook niet op de trailer gezet om te wachten. Gewoon meteen gaan rijden als ze erop ging. Waardoor we gisteren echt al lang thuis waren voordat het boven de 25 graden werd.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-07-23 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 16:39

Ik ben vandaag gewoon geweest en het was prima te doen, trailers stonden in de schaduw en het was de hele tijd bewolkt met een fris windje. Ik heb zelfs nog met mijn vest gereden. Paard was niet eens bezweet. Natuurlijk moet je nu ook geen uur gaan inrijden. De proeven waren ver genoeg uit elkaar zodat ze tussendoor ook even kon afkoelen en rusten. Ze deed het helemaal prima, was nog helemaal hevig en had geen snelle ademhaling. Het hangt dus ook wel gewoon van plek tot plek af en het uur waarop je start

Padoertje
Berichten: 1550
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:51

MyWishMax schreef:
Padoertje schreef:
Zag dat de regio bij ons gisteren al 7.30 van start ging, zodat iedereen voor 10u klaar was. Genoeg schaduw om je wagen te parkeren en afspuit mogelijkheden. Dan is het prima te doen, mits je niet te lange reistijd hebt.


Was idd heel goed te doen. Zelfs nog met jas aangelopen gisteren met laden enzovoorts.
Ik had eerst om kwart voor 4 gemoeten en dan had ik afgemeld. Nu was ik om 9.15 en binnen 15 minuten protocol kunnen halen en naar huis. Toen was er nog maar 1 combinatie aan de beurt dacht ik. Ze stond half 11 weer buiten en vanaf 12 uur ging de temperatuur flink omhoog. Maar toen ik 's ochtends reed was het 23 graden.
Vandaag was het benauwder maar veel minder warm als andere delen van het land. Toen het allemaal klaar was was het 26 graden.
Ik ben echt een zeikerd met hitte, maar zoals het bij ons georganiseerd was dit weekend was gewoon echt heel goed te doen. Vroeg starten, nergens op wachten, parkeren in de schaduw en een windje.

In andere delen van het land was het veel warmer hoorde ik al. Wij hebben echt mazzel gehad zo.
Maar ik heb paard ook niet op de trailer gezet om te wachten. Gewoon meteen gaan rijden als ze erop ging. Waardoor we gisteren echt al lang thuis waren voordat het boven de 25 graden werd.


Ja dat is echt top! Heb je fijn gereden?

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:59

Dat ze de tijden aan passen naar smorgens vroeg is prima he!

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:21

Ayasha schreef:
fohadie schreef:
Ik weet niet in welke regio de wedstrijd is/was maar hier is het lang geen 30 graden meer n ook is hier geen noodweer voorspelt. Geldt niet voor heel NL he?

Wel is het hier benauwd en bijna windstil, nog niet echt lekker maar een wedstrijd zou imo wel kunnen. Zou me idd drukker maken om het vervoer, in de trailer kan de temperatuur flink oplopen!

Benieuwd wat de TS heeft gedaan!

Hebben jullie een "niveau 0" proef?
Belgie nl. wel. En voor heel Belgie is code geel of rood afgekondigd afhankelijk van het gebied. TS zit in Antwerpen en van wat ik hoor van mijn vrienden daar is het daar ook om te stikken.

Dan weet ik niet waar jouw vrienden zitten want het was echt prima te doen vandaag hoor. Er was idd noodweer voorspeld, om 16u, en ik reed alles in de voormiddag dus gewoon gegaan. Er was erg veel zuurstof, een fris windje en geen zon. Zoals ik al zei, paard was niet bezweet, niet buiten adem, geen schuim en gewoon topfit.

Dus zou fijn zijn als ik in het vervolg niet zomaar uitgescholden wordt voor dierenmishandelaar? Ik heb vandaag geen enkel paard gezien die aan het zweten was. Trailer stond in de schaduw, daar was het lekker koel in dus daar heeft ze tussendoor een halfuurtje in gestaan. Het enige waar mevrouw last van had waren vliegen.
Inrijden was binnen met goede verluchting. Voor proef 1 heb ik 10 minuutjes ingereden, zelfs geen galop gedaan behalve in de proef zelf.
Voor de 2e een kwartiertje en dan naar buiten waar het bewolkt was en echt niet zo warm als jullie hier beschrijven. Ik kan zelf slecht tegen warmte en had nergens last van behalve een beetje zweten.

Dus ik zou het fijn vinden als we in de toekomst een beetje vriendelijker met elkaar om kunnen gaan?

EDIT: oh ja, en het noodweer waarover jullie het hebben? Dat was een halfuurtje regen (exact zoals ze voorspeld hadden trouwens). Toen is alles naar binnen verplaatst.
Laatst bijgewerkt door Waidida op 09-07-23 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:25

Hier vandaag niet op pad gegaan. Niet eens vanwege de warmte en het rijden zelf.
Maar... Die trailer.

Als ik nu een gratis sauna wil, stap ik in mijn trailer.
Die is niet normaal heet.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:44

maralyn schreef:
Hier vandaag niet op pad gegaan. Niet eens vanwege de warmte en het rijden zelf.
Maar... Die trailer.

Als ik nu een gratis sauna wil, stap ik in mijn trailer.
Die is niet normaal heet.

Ook als je ermee gaat rijden?
Wij waren gister met de trailer op pad. Mijn pony vond het heerlijk dat windje erdoorheen, kwam met 0 zweet van de trailer af. Ik had het ook warmer verwacht op de trailer maar was dus helemaal niet zo.

maralyn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:46

absque_dubio schreef:
maralyn schreef:
Hier vandaag niet op pad gegaan. Niet eens vanwege de warmte en het rijden zelf.
Maar... Die trailer.

Als ik nu een gratis sauna wil, stap ik in mijn trailer.
Die is niet normaal heet.

Ook als je ermee gaat rijden?
Wij waren gister met de trailer op pad. Mijn pony vond het heerlijk dat windje erdoorheen, kwam met 0 zweet van de trailer af. Ik had het ook warmer verwacht op de trailer maar was dus helemaal niet zo.


Helaas wel ja.

Gisteren wel op pad geweest. Was te sneu om te zien. Niet okey.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:52

Waidida schreef:
Ik begrijp jullie reacties, sowieso kijk ik zelf zondag nog aan of er effectief wordt gestart of niet, het weer kan nog veranderen maar als het echt te warm wordt starten we gewoon niet hoor


Het zit er al op en je bent al geweest .
Maar voor de volgende keer neem niet de dag zelf een beslissing. Als je weet dat het zo warm wordt kies eerder wat je gaat doen .

Voor de organisatie en overige deelnemers is er niets zo klote als de dag zelf allemaal mensen die nog afbellen . Als je dat eerder doet kan het programma nog op tijd ingekort worden . Zodat de overige deelnemers ook weten waar ze aan toe zijn .
Je kan niet op de dag zelf opeens nog van alles aanpassen dus dan zijn er gaten in het programma ook bv voor jury niet fijn met dat warme weer .
En het geld jammer dan .

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:52

Verschilt per trailer dan. Onze trailer is minder warm dan een auto zonder airco.
Niet dat ik dit weekend iets gedaan heb met mijn paard, maar gewoon om aan te geven dat een trailer niet zo warm hoeft te zijn.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:53

genja schreef:
Waidida schreef:
Ik begrijp jullie reacties, sowieso kijk ik zelf zondag nog aan of er effectief wordt gestart of niet, het weer kan nog veranderen maar als het echt te warm wordt starten we gewoon niet hoor


Het zit er al op en je bent al geweest .
Maar voor de volgende keer neem niet de dag zelf een beslissing. Als je weet dat het zo warm wordt kies eerder wat je gaat doen .

Voor de organisatie en overige deelnemers is er niets zo klote als de dag zelf allemaal mensen die nog afbellen . Als je dat eerder doet kan het programma nog op tijd ingekort worden . Zodat de overige deelnemers ook weten waar ze aan toe zijn .
Je kan niet op de dag zelf opeens nog van alles aanpassen dus dan zijn er gaten in het programma ook bv voor jury niet fijn met dat warme weer .
En het geld jammer dan .

Daar heb je zeker een punt en daar had ik eigenlijk niet aan gedacht. In de toekomst hou ik dit in mijn achterhoofd

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 18:54

Ineke2 schreef:
Verschilt per trailer dan. Onze trailer is minder warm dan een auto zonder airco.
Niet dat ik dit weekend iets gedaan heb met mijn paard, maar gewoon om aan te geven dat een trailer niet zo warm hoeft te zijn.

Nee klopt, ik stond me om te kleden in de trailer en daar was het heerlijk koel, daarna ging iets pakken in de auto en daar was het dan weer wel warm.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:02

maralyn schreef:
Helaas wel ja.

Gisteren wel op pad geweest. Was te sneu om te zien. Niet okey.

Wat balen zeg! Dan zou ik ook zeker niet op pad gaan nee. Gek dat dat per trailer wisselt eigenlijk.

MarjanB

Berichten: 16492
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:09

Ik dacht dat er met dit soort weer een vervoersverbod is.. ook voor paarden. Alleen noodzakelijk spoed vervoer

Ayasha
Blogger

Berichten: 57977
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:10

Waidida schreef:
Ayasha schreef:
Hebben jullie een "niveau 0" proef?
Belgie nl. wel. En voor heel Belgie is code geel of rood afgekondigd afhankelijk van het gebied. TS zit in Antwerpen en van wat ik hoor van mijn vrienden daar is het daar ook om te stikken.

Dan weet ik niet waar jouw vrienden zitten want het was echt prima te doen vandaag hoor. Er was idd noodweer voorspeld, om 16u, en ik reed alles in de voormiddag dus gewoon gegaan. Er was erg veel zuurstof, een fris windje en geen zon. Zoals ik al zei, paard was niet bezweet, niet buiten adem, geen schuim en gewoon topfit.

Dus zou fijn zijn als ik in het vervolg niet zomaar uitgescholden wordt voor dierenmishandelaar? Ik heb vandaag geen enkel paard gezien die aan het zweten was. Trailer stond in de schaduw, daar was het lekker koel in dus daar heeft ze tussendoor een halfuurtje in gestaan. Het enige waar mevrouw last van had waren vliegen.
Inrijden was binnen met goede verluchting. Voor proef 1 heb ik 10 minuutjes ingereden, zelfs geen galop gedaan behalve in de proef zelf.
Voor de 2e een kwartiertje en dan naar buiten waar het bewolkt was en echt niet zo warm als jullie hier beschrijven. Ik kan zelf slecht tegen warmte en had nergens last van behalve een beetje zweten.

Dus ik zou het fijn vinden als we in de toekomst een beetje vriendelijker met elkaar om kunnen gaan?

EDIT: oh ja, en het noodweer waarover jullie het hebben? Dat was een halfuurtje regen (exact zoals ze voorspeld hadden trouwens). Toen is alles naar binnen verplaatst.

Verspreid over Antwerpen. Ge kunt zoveel van uwen tak maken als ge wilt. Dat veranderd mijn mening niet over mensen die in deze omstandigheden op wedstrijd gaan. Op een aantal plaatsen was het 35 graden en amper te ademen en de knollen werden er vrolijk door gejaagd ‘want ze zweten toch niet.’ :n

We zijn er deze keer inderdaad goed vanaf gekomen kwa noodweer maar alle omstandigheden waren er om een herhaling van Pukkelpop te hebben. Als jij dat risico wil nemen is dat je goed recht. Het is mijn goed recht om daar wat van te vinden.

maralyn

Berichten: 10436
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:22

absque_dubio schreef:
maralyn schreef:
Helaas wel ja.

Gisteren wel op pad geweest. Was te sneu om te zien. Niet okey.

Wat balen zeg! Dan zou ik ook zeker niet op pad gaan nee. Gek dat dat per trailer wisselt eigenlijk.


Mijn henra was heel cool. Mijn ifor absoluut niet. Best balen. Maar wel iets om rekening mee te houden. :j

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:39

MarjanB schreef:
Ik dacht dat er met dit soort weer een vervoersverbod is.. ook voor paarden. Alleen noodzakelijk spoed vervoer

Dat dacht ik ook...

Daphne_Lady
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:45

Is er geen hitteprotecol?

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 19:47

Ayasha schreef:
Verspreid over Antwerpen. Ge kunt zoveel van uwen tak maken als ge wilt. Dat veranderd mijn mening niet over mensen die in deze omstandigheden op wedstrijd gaan. Op een aantal plaatsen was het 35 graden en amper te ademen en de knollen werden er vrolijk door gejaagd ‘want ze zweten toch niet.’ :n

We zijn er deze keer inderdaad goed vanaf gekomen kwa noodweer maar alle omstandigheden waren er om een herhaling van Pukkelpop te hebben. Als jij dat risico wil nemen is dat je goed recht. Het is mijn goed recht om daar wat van te vinden.

Voor de 100ste keer, want blijkbaar wordt daar hier mooi over gelezen, het was hier zeker geen 35 graden, het heeft de 30 niet eens aangetikt. En ik jaag mijn paard nergens door, als ze ook maar 1 moment had getoond dat oncomfortabel was was ik terug naar huis gegaan.
Je mag zeker je mening hebben, maar je kent de feiten niet, je was hier niet en maakt een andere versie in je hoofd.
Het was ook niet in Antwerpen maar Vlaams Brabant. Tegen dat het "noodweer"zou komen zouden wij al lang thuis zijn en dat was ook zo. En ze voorspelden hier gewoon een halfuur hevige regen dus niet bepaald een pukkelpop 2.0.
Graag dus stoppen met mij uit te kakken, mijn paard is op geen enkele manier niet comfortabel, fit of vrolijk geweest.