Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 19:57

Mijn 18 jarige ruin werkt elke dag zijn vliegenmasker af, soms al na 1 uur, ik wordt er een beetje moe van. En dat staat hij dus weer met zijn ogen bomvol met vliegen. Ik woon i Frankrijk, erg veel vliegen af.
Hij heeft een masker met zo'n boog, van Rambo. En 1 zelfde soort van Kramer.
Wie heeft er tips voor een masker wat goed blijft zitten?
Hij heeft overal maat cob van, de maskers zijn iets te groot, maar een pony maat zal te klein zijn. Ik heb altijd een masker met oren, zonder neus flap. Bij mijn andere 3 paarden blijven de maskers wel goed zitten.

Foto van het monster.
Afbeelding

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:01

Busse!

Afbeelding

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 20:03

Zoiets heb ik van weatherbeeta, dacht er al aan die eens te proberen

Skessa_
Berichten: 10649
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:06

Mijn pony krijgt ook alles af. Ik heb nu gewoon een vliegenfrontriem, die laat ze wel (op een enkele x na) zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:06

Je kunt ook de touwtjes met gespen doen.Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:16

Idd zo'n gordijn. Wij hebben die ook voor ons paard die alles af krijgt. En dan met tiewraps vast aan het halster, zodat de kans dat het er af gaat nog kleiner is.

nimbletje
Berichten: 786
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:30

Ik heb vliegenmasker zonder oren en haal dan een plukje van voorpluk met een elastiekje vast aan de manen. Kan ook met een vlechtje maar als ze dan per ongeluk vast komen te zitten gaat het niet zo snel los.

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 20:35

Met zo'n vliegenfrontriem moet ie een halster om, dat vind ik eng in de wei

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:42

Zo'n weidehalster erbij kopen :)

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:45


ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:58

Afbeelding
deze van shires blijven goed zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:23

Ik heb in mijn masker met oren 2 gaatjes geknipt waar ik de voorpluk doorheen haal en die dan buiten het masker aan elkaar bind met een elastiekje. Zo blijft t masker bij hem wel goed zitten..
Het is een zoektocht..

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:25

Mijn merrie werkt ze ook af als er oren aanzitten. Zonder oren houd ze hem om. Kan het niet zijn dat hij de oren vervelend vind?
Je hebt ook maskers die niet met klittenband zijn, maar volledig elastisch zijn. Die zijn ook een stuk lastiger af te krijgen.

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:26


Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 23:36

Ik heb een vliegenfrontriem met extra elastiekjes vast aan een veiligheidshalster. Dat halster heeft naast de normale sluitingen om het om en af te doen, ook links en rechts een klittenband sluiting. Bij paniek / vastzitten gaat die los.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 00:03

Ik heb nadat ik lang sliertjes aan het halster had, toch maar deze gehaald.

Deels omdat ik graag het halster af heb in de weide. En deels omdat er nog altijd veel vliegen op en rondom het hoofd en de neus bleven komen.
Mijn paard is ook heel handig met dingen af doen als het haar niet aanstaat. Maar tot nog toe lijkt ze heel content met dit masker. Blijft heel mooi zitten, en is tevens ook 70÷ uv werend, scheelt echt een stuk (zelf ook even getest :o )
Was wat huiverig over de sliertjes, of ze vinden het super fijn, of worden dacht ik knettergek van de sliertjes op de neus. Was heel even 5 min wennen (ook voor de andere paarden in de wei :Y) ) maar nu lijkt ze het super fijn te vinden, en zie echt bijna geen vlieg meer op de neus zitten!

Afbeelding

https://www.ej.nl/vliegenmasker-shires- ... sqr=Masker
Hij is er ook zonder franjes, zonder oren, met neusflap ipv sliertjes.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 07:44

Een andere optie is om naar je paard te luisteren. Die vind het blijkbaar niet fijn. Ik begrijp niet zo goed waarom het dan toch op moet. Zie je dat het hem rust geeft dan is het een fijn product. Hij doet het elke dag af, dus …..

Tara_13

Berichten: 750
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 07:47

Mijn paard laat de cashel crusader goed zitten

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 07:54

Jennyj01 schreef:
Een andere optie is om naar je paard te luisteren. Die vind het blijkbaar niet fijn. Ik begrijp niet zo goed waarom het dan toch op moet. Zie je dat het hem rust geeft dan is het een fijn product. Hij doet het elke dag af, dus …..


Dat gevoel krijg ik ook bij onze fjord idd :) echt alles binnen no time af (zelfs zn oude fjordenmaatje een keer helpend betrapt met zn tanden klittenband lostrekkend ik dacht echt wtf gebeurd dit echt :+ ) maar daar laten we het ook maar. Blij dat mijn tinker met roze neus het wel prima vind incl uv werende zonkap. Als je dat hebt of ontstoken ogen is het wel lastig natuurlijk

Tinka

Berichten: 3775
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 11:21

Hij krijgt ontstoken ogen zonder masker. Er zijn hier ook veel meer vliegen dan in Nederland. En die prikken ook in de oren, vandaar een masker met oren. Het is ook een tijd goed gegaan, dan bleef ie goed zitten voor langere tijd.

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:53

Hier helaas ook een paard wat ontstoken ogen krijgt als ik geen masker op doe in de zomer, binnen 1 dag kan t al fout gaan. Ik vraag me af of het licht gevoeligheid is, of dat het door de vliegen komt. Heb nagenoeg elke kap wel uitgeprobeerd, maar krijgt ze altijd snel af behalve de Busse die ook al eerder hier genoemd is. Ik heb er 2 zodat ik kan afwisselen als de ene vies is en gewassen moet worden. Na 3 jaar gebruik is 1 van de 2 kappen langzaamaan aan vervanging toe.

Celebi
Berichten: 3715
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:08

Toch zoeken naar een wat kleiner vallend merk. Of eentje die heel groot valt waardoor maat pony wel past misschien. Het bucas masker (die met blauw gaas) viel hier enorm groot in maat cob. Pony verzoop er zowat in. Dan past maat pony op een kleiner maatje dan de mijne wellicht perfect. En je zou nog kunnen kijken of je een masker aan een vlechtje vast kunt maken in de manen met een touwtje of elastiekje. Iets wat als het moet wel gewoon breekt, maar net even wat meer houvast geeft dan een kap 'los'.

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:30

Ik had het probleem ook.

Dus ik heb nu met katoenen 'garen' vlechtjes gemaakt en die in zijn voorpluk ingevlochten. :)
Geen masker af te werken, maar wel beschermin tegen de vliegen.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:54

Wij hebben ook een pony die dat vaak afgooit maar wij doen dan het halster er overheen.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard doet elke dag zijn vliegenmasker af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:30