Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 23:54

Stanley van mij is vorige winter blind geraakt aan 1 oog, ik merk nu met vliegjes dat hij extreem op reageert als ze bij dat oog gaan zitten. Echt beetje headshaking dit heeft hij niet eerder gehad.

Nu kent hij wel vliegenmasker maar dat vind ik weer spannend met 24/7 om. Hij loopt in een paddock paradise

Iemand ervaring met 24-7 vliegenmasker op en blind aan 1 kant.

xxxmh

Berichten: 3495
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:04

Ben ik ook benieuwd naar want mijn paard heeft 1 oog en vroeg me dit laatst al af. Ben bang dat ze dan nog minder ziet.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 00:41

Hier een paard gehad met 1 oog (andere oog operatief verwijderd). Na de operatie werd ons juist op het hart gedrukt om, zodra de eerste vlieg tevoorschijn komt, direct een vliegenmasker op te doen. Het liefst een die helemaal afsluit. Om te voorkomen dat het gezonde oog gaat ontsteken door vliegen, want dan zien ze amper/niks meer.

Overigens stond ons paard 's nachts op stal en dan was het masker af. Ik heb geen ervaring met vliegenmaskers 24/7 op.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:30

Ja hier! Mijne is sinds januari blind aan 1 oog en ik heb haar 24/7 buiten lopen met vliegenkap op. Gaat prima. Het is wel een rustige kudde. Als het veel regent net zoals afgelopen week dan heeft ze geen vliegenkap om. Maar ik probeer zo veel mogelijk om te houden, ook in de nachten heeft ze m gewoon op.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:55

Mijn pony mist al 28 jaar een oog en heeft vaak een vliegenkap om. Juist om het ene oog te beschermen. Zonder staat ze vaak wat te schudden tegen de vliegen.
Aangezien ze fjord is met een mooie volle pluk, heb ik er een waar de pluk mooi over het masker valt.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:05

Gewoon een vliegenmasker op doen. Mijn merrie is niet blind oid maar wel heel gevoelig voor oogontstekingen dus die heeft ‘m ook 24/7 op.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:32

ja om doen hoor, ook met 1 oog kan dat prima :j
ik vond het ook doodeng,maar hier twee die steeds ontstekingen hebben dus dan maar de kap op in de zomer en dat gaat prima.
zit dat ding wel scheef dan schuren ze het er zelf wel af.
bij ons lopen er meer met de kap 24/7 op

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:52

Geen ervaring met een paard met 1 oog, maar wel met 24/7 kap om.
Als ik dat met dit weer niet doe, staat hij ook soort van de headshaken.
Juist in de schemering zijn er onwijs veel vliegjes en dergelijke, dus hem s morgens om (laten) doen en s avonds afdoen is geen optie, want de schemering is inmiddels vroeger dan dat er mensen op stal zijn die de kap om zouden kunnen doen (of dat ik er zelf voor het werk langs kan om om te doen).
Alleen als het echt flink gaat regenen doe ik hem niet om, maar anders dus wel.

Aliedaa

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:22

Ik heb een paard met een aangeboren blind oog. Hij redt zich prima met een masker en woont ook op een paddock paradise. Hij heeft hem een paar keer 's nachts op gehad, dat ging ook goed. Wel gebruik ik bij hem alleen maskers zonder oren, of ik knip ze er zelf af. Hij heeft zijn oren nodig om te compenseren voor zijn zicht. Ik heb gemerkt dat hij de andere paarden te laat 'ziet' aankomen als hij wel een masker met oren op heeft. Maar wellicht verschilt dit per paard.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vliegen kap en blind aan 1 oog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 15:52

Thx voor de antwoorden

Oren heb ik altijd vrij hij haat dingen om z’n oren haha.