Weidegang opbouwen en werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 19:56

Hallo!

Hoe doen jullie het met weidegang opbouwen en werk? Mijn pony vreet zich helemaal rond en komt dan waggelend van het land af dus ik wil hem rustig opbouwen met een graasmasker dit jaar. Echter door werk (7 uur weg van huis en 19 uur thuis) lukt het niet goed om het rustig op te bouwen.

Vorig jaar heb ik hem op de paddock gehad, maar ik merk dat hij vervelend word als hij geen vriendjes om zich heen heeft. Staleigenaar wilt geen paarden verplaatsen van land-paddock, er zijn geen stalgenoten die rustig opbouwen, het is meteen 24/7 het land op.

Dus: fulltime werkenden: hoe doen jullie dit?

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:07

Een stalhouder die geen moeite in een week opbouwen wil steken snapt niet zo heel veel van pony's en gezondheid... Mijn pony's zouden in elk geval grote problemen krijgen met - hop de wei op - in deze periode. Ik zou verhuizen want het voorjaarsgras kunnen ze geen van 3 verdragen. Graasmasker vinden ze niks.

Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 20:28

Lindsey_99 schreef:
Een stalhouder die geen moeite in een week opbouwen wil steken snapt niet zo heel veel van pony's en gezondheid... Mijn pony's zouden in elk geval grote problemen krijgen met - hop de wei op - in deze periode. Ik zou verhuizen want het voorjaarsgras kunnen ze geen van 3 verdragen. Graasmasker vinden ze niks.


Niet zo netjes om meteen de stalhouder aan te vallen. Deze meneer is 80+ en doet mij en een aantal anderen een groot plezier om onze pony’s te verzorgen in de wintertijd. Ik kan goed begrijpen dat hij met zijn 80+ geen 500 meter wil lopen met 20 pony’s.

Daarnaast is mijn pony een graasmasker inmiddels gewend.

Je oplossing is dus verhuizen? Of lees ik over een andere oplossing heen?

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:32

Kun je niet tijdelijk een verzorgster inhuren (betalen) om de pony buiten te zetten? Ja, dat kost je tijdelijk wat geld, maar dan heb je wel wat je wilt.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:36

Zijn er geen stalgenoten die smiddags komen en dan jouwe erop kunnen zetten?
Of iemand bij jou in de buurt vragen?
Het is maar tijdelijk, je kan eerst zelf savonds doen, dan iemand die een week smiddags doet en dan ben je een aardig end.

Moska

Berichten: 3403
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:39

Hoeveel tijd heb je na je werk om de pony aan de hand te laten grazen? Dan kun je in ieder geval iets aan gewenning doen en dan in het weekend wat langer in het gras.

Zelf staat mijn paard nog in volpension en daar wordt altijd goed gedacht om het opbouwen gelukkig.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:56

Hier grote voordeel dat wij grotendeels langs elkaar heen werken. Gemiddeld werkt mijn man vanaf 03.00 uur tm ergens eind de ochtend en ik start 08.00 uur. In de eerste 2 weken doet hij ze s middags 2 uurtjes op de weide en uiteindelijk 4 uurtjes in de tijd er na. Gaat dat helemaal goed en werkt de nattigheid/droogheid goed mee dan ga ik op ten duur (deze week inmiddels) voor mijn werk ze op de weide zetten en haalt hij ze er rond 14 uur af. Dat bouwen we uit tot 24/7. Maar we doen het voornamelijk rustig aan nu ivm het zo nat is. We willen de weides op 1 na niet kapot hebben dus passen daarop de uren en snelheid aan. Gelukkig staan ze hier op paar km afstand en eventueel doet de boer het ook gerust

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 20:58

Geen groepjes stalgenoten die er smiddags of sochtends zijn, als er 3 of 4 ze erop zetten met zn allen en zo ook weer een aantal ze eraf halen, kan heel de groep gewoon netjes opgebouwd worden, en als er 2 naast elkaar kunnen scheelt ook weer lopen

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:23

Gezien je werktijden gok ik dat je niet heen en weer kan rijden tussendoor? Dat je een uur opneemt oid?
Of een week de middagen vrij nemen zodat je op tijd je paard van het land kan halen?
Op mijn vorige stal regelde ik het met stalgenoten of ik reed heen en weer.

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:30

Met stalgenoten een schemaatje maken en met elkaar de opbouw regelen.
Wij beginnen vaak met ze tijdens de werkzaamheden erop te laten en daarna dat de ene ze erop zet en de ander ze eraf haalt bv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:33

Kun je ze niet ‘savonds na je werk een half uurtje/uurtje op had land zetten om op te bouwen? Of eventueel met stalgenoten regelen dat de een ze op het land zet en de andere ze er enkele uurtjes later er af haalt?

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:39

Toen ik mijn paard verhuisde van een zandpaddock naar een weiland, heb ik het graseten opgebouwd door haar aan de hand te laten grazen in de berm (langs een zandpad bij de bosrand). Op een gegeven moment heb ik zelfs prikpaaltjes neergezet en haar uiteindelijk twee uurtjes, drie uurtjes laten grazen (ik ernaast met een boek erbij). Ik had er 2 tot 3 weken de tijd ervoor genomen. Het was wel een intensieve klus, maar ik had geen andere manier om haar te laten opbouwen. Nu is zij niet gevoelig voor gras overigens. De verhuizing is toen prima gegaan.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:00

Wij bouwen op en meestal is dat met een aantal stal genoten samen. E Maar ook mensen die niet opbouwen, omdsat ze bv 't land niet op gaan, zijn altijd bereid om te helpen als ze op stal zijn. Met op en af het land doen. Nu met thuiswerken ga ik zelf op thuiswerkdagen ook wel eens in m'n pauze heen en weer.

Misschien kan je vragen of stal genoten je willen helpen als ze op stal zijn? Bv X is om 16 uur op stal, die zet je paard op 't land, en jij haalt na werk er weer af? Of dat iemand je paard, in de tijd dat ze met hun eigen paard bezig zijn, je paard op 't land zetten voor een uurtje?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 23:13

Ik heb mijn paarden aan huis.
Ik geef ze een weekje elke dag een bak gras dat ik in de weide afmaai met mijn grasmaaier op hoogste stand. ( Opletten voor giftige planten en niet in de zon op een hoop leggen..
Daarna gaan ze enkele vakantiedagen voor 3 a 4 uur in de weide.
En daarna overdag en ’s nachts op stal.
Tenslotte 24 u voor diegene die er tegen kunnen.
Ik heb ook een veelvraat, die moet ’s nachts altijd binnen/ met paddock.

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:22

Kan je niet afspreken met de pensionhouder dat jouw pony (eventueel samen met een weidemaatje) een kleiner stukje wei krijgt (dat je dan zelf afzet met prikpaaltjes) zodat je met strookbegrazing kan werken? Als de paddock rechtstreeks uitkomt op de wei, zou je ook een soort Flexgate systeem kunnen installeren, zodat de paddock bijv. na de middag opengaat en ie dan paar uurtjes op de wei kan tot je terug bent van werk.

Mando

Berichten: 15699
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:23

Ik laat hem na het werk nu iedere dag opbouwend grazen.
Begonnen met 10 min en nu ben ik op een half uur.
Kan je niet vragen of je na het werken met je paard je hem even terwijl jij je spullen opruimt hij op een afsloten stukje mag staan.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:24

Ik koos altijd voor mijn paard en nam gewoon vrij van mijn werk om op te bouwen. Dat betekende de eerste week was ik s-morgens vrij om een uurtje mee te gaan met de rest en dat in een week opbouwen naar 4 uurtjes.
De week erop zet stal hem buiten en deed ik binnen zetten en was ik daarom s-middags vrij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:45

Idd samen met stalgenoten regelen, en anders met strookbegrazing beginnen waarbij je geleidelijk aan een grotere strook geeft?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:49

Strookbegrazing moet de eerste stuk zodanig groot zijn om een beetje te kunnen bewegen dat dat paard er de eerste 2 dagen non-stop eten aan heeft. Het nut om dat als opbouwend te gebruiken ontgaat mij volledig. In fact bouwen wij hier juist 2 weken op tot aan de 24/7 strookbegrazing.

Ben je niet regelmatig op stal? Een 4/5 keer per week een uurtje tot 2 uurtjes laten grazen kan al voldoende zijn om ze te laten wennen. En dan een weekend met 1x3 uur en 1x4 uur en klaar. Als ze 4 uur aan kunnen, kunnen ze er prima een hele dag op mits ze er qua gewicht tegen kunnen.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:45

Ik kan strookbegrazing nog wel begrijpen en kan wel helpen bij opbouwen of om sneller op te bouwen. Je beperkt dan toch de hoeveelheid gras een beetje. Ik heb het ook op die manier gedaan, omdat mijne zich in het begin ziek eet (en er veel gras staat). Dan maar wat 'beperkt' in de beweging de eerste weekjes, maar het helpt wel dat we wat sneller de uurtjes kunnen lengen zonder dat ze zich te vol eet.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:50

misschien idd wat stukjes afzetten op de wei? met stalgenoten shifts maken? beginnen met opbouwen wanneer je wel vrij bent (dus 's avonds, weekends, etc)? 's avonds zelf gras geven?

ik werk zelf ook fulltime maar hier bouwen we wel op. eerst weekends zelf een half uurtje laten grazen. daarna zet de stalhouder ze op 'kleine' stukjes waar het gras niet al te hoog staat. op dit moment staan ze de hele dag op die stukjes. straks gaan ze op de grote weide.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:45

koend schreef:
Ik heb mijn paarden aan huis.
Ik geef ze een weekje elke dag een bak gras dat ik in de weide afmaai met mijn grasmaaier op hoogste stand. ( Opletten voor giftige planten en niet in de zon op een hoop leggen..
Daarna gaan ze enkele vakantiedagen voor 3 a 4 uur in de weide.
En daarna overdag en ’s nachts op stal.
Tenslotte 24 u voor diegene die er tegen kunnen.
Ik heb ook een veelvraat, die moet ’s nachts altijd binnen/ met paddock.


Ik heb begrepen dat gemaaid gras een risico op koliek geeft, omdat het te klein is om goed te kauwen.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:32

Vinnie123 schreef:
Niet zo netjes om meteen de stalhouder aan te vallen. Deze meneer is 80+ en doet mij en een aantal anderen een groot plezier om onze pony’s te verzorgen in de wintertijd. Ik kan goed begrijpen dat hij met zijn 80+ geen 500 meter wil lopen met 20 pony’s.
Daarnaast is mijn pony een graasmasker inmiddels gewend.
Je oplossing is dus verhuizen? Of lees ik over een andere oplossing heen?


Nounou.... aanvallen... :roll: gelijk deze aanvullende info erbij zetten was héél misschien wel handiger geweest om de situatie te schetsen...

Citaat:
Staleigenaar wilt geen paarden verplaatsen van land-paddock, er zijn geen stalgenoten die rustig opbouwen, het is meteen 24/7 het land op.
Echter door werk (7 uur weg van huis en 19 uur thuis) lukt het niet goed om het rustig op te bouwen


Uitgaande van bovengenoemde zou ik inderdaad wat passenders zoeken als dat in de buurt te vinden is. Het zal wellicht een prima plek zijn maar voor jouw pony niet geschikt als hij zich kogelrond eet. Bevangenheid is niet ondenkbaar.

Er zijn zat oplossingen te bedenken; strookbegrazing, een stukje afzetten voor de pony, een track maken met een zak hooi erbij, graasmasker als de pony dat accepteert, iemand inhuren, vrij nemen tussendoor. Is iets dergelijks haalbaar, dan is het ook opgelost. Succes.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:13

Hulp inschakelen, bouw op tot zover het zelf lukt en schakel dan hulptroepen in om binnen te zetten of op het land te zetten.

Bij ons op stal regelen we het onderling, de ene ploeg zet buiten en de ander zet binnen, tot de boel opgebouwd is. Vaak neem ik in die periode wel een paar keer uurtjes op van mijn werk om het te regelen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Weidegang opbouwen en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:43

Als er meerdere stal genoten willen meewerken is het echt wel een optie zonder tussenkomst van de stalhouder.
Voor 10 dagen is onze stalhouder er niet, en nemen we alles over met elkaar. Ook het opbouwen van de weidegang.
Ik ben eigenlijk altijd met de avond wel op stal (nu zeker nu ze aan het einde van de dracht zit).
We zijn begonnen met anderhalf uur erop. De ene stalgenoot zet ze erop en ik heb ze er weer afgehaald met mijn dochter.
Gaat prima en overleggen even met elkaar qua tijden, hoe laat ze erop gegaan zijn en hoe laat ze eraf moeten