40 graden en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 696
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:31

Mijn paard heeft vandaag de hele dag buiten gestaan op de wei. Ik denk dat ik haar morgen wel zo rond 10 uur op stal zet met hooi. Vind het maar lastig, ook voor buiten blijven staan is wat te zeggen. Er is echter niet veel schaduw op de wei en op alle filmpjes die ik kreeg staat ze buiten de groep in de volle zon... Ik wil haar zo graag tegen haarzelf beschermen, mijn 25 jarige oma.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:44

Hier staan mijn twee pony's in het land met een hele grote boom die voor schaduw zorgt en meestal staat er wel wat wind.paddock kunnen ze normaal ook in maar die heb ik gisteren gesloten. En dat vind mijn mini shet geen goed idee en tot zes keer toe kon ik hem uit het hete zand halen }:0 1 keer lag hij middenin te slapen :roll: , mijn welshje heeft er wel moeite mee met de warmte, maar ik spuit ze een paar keer af. De stal is ontzettend warm helaas....

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:46

Afbeelding Wij hebben dit opgehangen scheelt echt veel.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:51

Jelske Staat gelukkig in de enige paddock/wei met bomen voor schaduw. Hij kan bij water. Hij red 't maar even ik kan niet veel voor 'm betekenen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:55

Mijn spaanse merrie heeft gisteren mooi op het land gelopen, er stond een windje dus het was goed te doen.
Ze zijn niet bezweet geweest en ze hebben regelmatig gebruik gemaakt van het natuurlijke badje langs de wei :+ haar veulen is al goed uit de vacht, dus die had het ook niet heel warm

Afbeelding

Vandaag blijven ze wel onderdak :)

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:00

De paarden hebben gisteren overdag op stal gestaan vannacht buiten op de wei gelopen. Behalve de merrie met veulen die is gisteravond laat op stal gestaan en vanmorgen vroeg weer naar buiten (i.v.m. eventuele wolf). Zo dadelijk gaan alle paarden weer op op stal. Wij hebben een sproeier op het dak van de schuur geplaatst, dat scheelt wel behoorlijk.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:04

Vandaag is de luchtvochtigheid hoger, smog erger en temperatuur hoger. Zeer slechte omstandigheden om ook maar iets zonder serieuze afkoelende omstandigheden buiten te laten. Slootjes en vennetjes zou ik inmiddels ook niet meer vertrouwen ivm met hoge water temperaturen. Hier alles binnen met ventilatoren. De 2 bejaarden staan aan de hartslagmeters. Ook de hoogbejaarden kippen en jonge kuikens binnen voor de ventilator. Voor de stallen staan de sproeiers aan.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:08

Geen paarden meer maar die bleven ook altijd eigenwijs in de zon staan ondanks dat ik een heerlijk koele inloop stal had.

Maak me wel een beetje zorgen om de koeien. Die hebben geen enkele schaduw := in de stallen is het nu ook niet te harden, zo benauwd! Dus vraag me af wat beter is.
Volgens mijn pa kunnen ze prima buiten blijven dus zal wel goed zijn, maar toch

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:16

Gisteren hebben we ze de hele dag buiten gehouden maar dat gaat vandaag niet lukken ben ik bang.
Vanmorgen voor half 7 stonden ze al in de paddock met hooi.
Om half8 had ik de hoefsmid voor de paarden en daarna zijn ze de wei op gegaan.
Ik ga rond 13.00 even kijken hoe ze erbij staan en ik denk dat ze dan ook een paar uurtjes naar binnen gaan…

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:31

Hier staan ze nu nog in de wei. Vanaf de middag sluit ik ze op in de paddock bij de schuilstal aangezien ze nog niet zo snel van begrip zijn dat ze nu een andere route terug moeten nemen nu ik een deel van de track afgesloten heb ivm vallende groene eikels..

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:36

We hebben hier gelukkig diverse plekken met schaduw. Een paar grote bomen die zorgen voor mooie plekken en de schuilstal waar altjid een briesje staat. Scheelt een stuk aan zorgen!

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:43

@Kabayo, dank u voor de foto's ter verduidelijking.
Wel apart zo, dat is echt helemaal open, dus (wat niet helemaal de bedoeling is, lees ik, maar het doet zijn werk toch).
Mooie paardjes, overigens :j

Zo'n zeil aan de open kant van een (schuil)stal hangen, zoals marleen_usar, is ook wel een slim idee.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:00

ik laat het aan de paarden zelf over,ze kunnen alle kanten op.Mijn ruin staat met zijn lijf in de stal en zijn hoofd in de volle zon.Tja.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:03

Britta31 schreef:
ik laat het aan de paarden zelf over,ze kunnen alle kanten op.Mijn ruin staat met zijn lijf in de stal en zijn hoofd in de volle zon.Tja.



Haha ja zo stond mijn oudste gister ook de hele dag :') Mafklapper.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:06

Hier zijn de dieren mega vroeg het land op gegaan, ze komen met een uurtje weer in de boxen. De boxen zijn buitenboxen met kapschuurdak, met aan de achterkant een doorgang en uitloop. Ze hebben dus altijd schaduw en kunnen zelf kiezen of ze in het stro in de box of buiten in de uitloop staan. Ik ben vanmorgen op stal geweest (toen stonden ze dus al buiten) om de (automatische) drinkbakken te checken en schoon te maken voor als ze van het land komen. Vanmiddag om 13 uur rij ik er nog even heen om te checken of het goed gaat met ze en uiteraard weer de waterbakken. Niet, dat er eentje besluit om precies vandaag in z'n drinkbak te mesten ofzo := Om 16 uur gaat mijn stalgenootje er heen en checkt al onze dieren en waterbakken. En vanavond ga ik er weer heen. Op deze manier kunnen we het een beetje in de gaten houden en als het nodig is ingrijpen met water en/of luchtwegmedicijnen. Meer kan ik geloof ik op het moment ook niet doen.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:13

Zojuist de merries en veulen op stal gezet, het was hier al 25+ graden en praktisch geen wind, dus ook veel irritante vliegen en dazen. Allemaal een berg hooi, dan komen ze de dag wel door. Boxen zijn in grote schuur met geïsoleerd dak (net zoiets als bij Kabayo) en boven elke box een ventilator. Ruinen kunnen zelf inlopen in het voorste deel van de schuur, ook voor hun hooi voorzien in de inloop. Of ze kunnen in de paddock in de schaduw of naar de wei. Echter in de praktijk staan ze 90% van de dag binnen. Soms even kwartiertje naar de wei, maar dan op een holletje weer terug. Natspuiten doe ik niet, tenzij ik zie dat ze overmatig zweten of staan te pompen. En dan vanavond uur of 9, denk ik, alles weer het land op.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:19

Hier zijn ze toch uit zichzelf uit de wei naar binnen gekomen. Iets wat ze normaal niet doen, dus zegt veel.. en de temperatuur is nog lang niet zo hoog als vanmiddag..

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:23

Ik heb vanmorgen vroeg de wei uitgemest en de stal gedaan, paarden voorzien van ontbijt en toen naar buiten gegooid.
Met de middag zet de stal eigenaar ze binnen en dan gaan ze weer naar buiten als de weide grotendeels voorzien is van schaduw.

Ga laat op de avond nog wel even afspoelen denk ik vanavond. Gisteren ook gedaan, werd zeker gewaardeerd.

Gisteren hebben ze gewoon buiten gelopen, maar toen was het wel een pak aangenamer (vooral in de ochtend) dan nu.

Ik kon iig toen ik om 8 uur thuis was, direct door onder de douche :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2426
Geregistreerd: 07-02-11

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:50

Hier staan de shetters ook in de volle zon. De Arabier kiest nu wel voor de stal, maar dat kan ook voor de vliegen zijn. Vind t wel grappig dit contrast tussen eiland pony’s en woestijn pony :Y)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:15

Hier staat en ligt alles in de volle zon te snurken terwijl ze ook in de schaduw kunnen grazen of op stal kunnen gaan staan (en die zijn koel, onder de bomen en iedereen inloop/buitendeur) dus ik vind het gezegend met ze.
De schapen liggen lekker onder de bomen op de vochtige grond te herkauwen.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:53

Onze Shetlanders heb ik vanmorgen om 6 uur buiten gezet en rond kwart voor 12 heb ik ze weer naar binnen gehaald, ze hadden nog wel schaduw maar ze waren zo aan het roepen waardoor ik het gevoel kreeg dat ze het niet meer prettig vonden buiten.

Vanavond zet ik ze nog weer een aantal uurtjes buiten.

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:00

Hier staan ze sinds april 24/7 buiten. Vandaag rond 12u beide binnengehaald ivm vrijwel geen schaduw rond het middaguur. Mijn kwpn ruin leek het wel fijn te vinden, maar mijn spanjaard brak de stal af en stond binnen een uur druipend van het zweet.. dus ik heb ze zojuist maar weer naar buiten gedaan, beide natgespoten en er is iets schaduw. Dan moeten ze het zelf maar uitzoeken.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:05

Hier staat ook alles 24/7 buiten. Ze hebben beschikking tot schaduw, maar de merriegroep stond net in de volle zon. Geen druppel zweet, geen versnelde ademhaling. Gewoon heel relaxed. De enige die het warm had was ik toen ik het draad ging verzetten :+

Op stal is het daarnaast benauwder, op het land staat nog best een lekker briesje. Paarden houden het prima vol zo :j

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:07

Hier ook tussen 12 en half 1 onder de spuit gezet en naar binnen gedaan. Was toen al 33 graden

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:09

ze hoeven helemaal niets, bepalen eigen tempo, staan hier buiten, kunnen langs bomenrij in de schaduw staan, maar staan nu allemaal midden op weiland zonder beschutting, heel relaxed... Ik heb ook nog de grote sproeier aangezet voor ze, geeft wat verkoeling..maar niets hoor..eten totdat het gras hooi wordt..eigenwijs heet dat..