[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4702
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:27

Ik ga ook op zoek naar een goede vliegendeken voor mijn pensionada, die kan er op één of andere manier slechter tegen en krijgt mega bulten nu van het steken (had ze vroeger nooit).

Ik heb de mio gehad maar die schuurde toch onder haar luchtpijp, en die van Lemieux vind ik te “dik”. Wellicht bucas proberen, daar hoor ik ook goede verhalen over.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:53

Ooit waren er tips over hoe een
t sluiting afschermen tegen blijven hangen in het hooi net... wat waren die.. ( denk dat mijn jonkie dat anders gaat lukken) en haar vliegendeken had ik 2e hands op de kop getikt niet lettende op de sluiting... {:)-:(

Slmt9

Berichten: 4849
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:18

Wat voor soort sluiting is het? Staat mij iets bij van een sok open knippen bij de tenen en dan om de sluiting.

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:09

Slmt9 schreef:
Wat voor soort sluiting is het? Staat mij iets bij van een sok open knippen bij de tenen en dan om de sluiting.



T sluiting

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 07:52

Iemand hier ervaring met een vliegendeken van horseware? Blijven deze koel eronder

snorkel1986

Berichten: 3037
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:55

snorkel1986 schreef:
Slmt9 schreef:
Wat voor soort sluiting is het? Staat mij iets bij van een sok open knippen bij de tenen en dan om de sluiting.



T sluiting


Dit ben ik nu aan het testen of dat afdoende werkt

MyWishMax

Berichten: 25433
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:01

Hieperdi schreef:
Iemand hier ervaring met een vliegendeken van horseware? Blijven deze koel eronder


Welke bedoel je?

Ik vind de kleur heel belangrijk qua koel blijven. Maar ik zoek dus ook uv werend, had zo'n zilveren/witte die weerkaatste en heel licht en dun was. Daar bleef paard koel onder, terwijl een ander met dezelfde kleur warmer was doordat de stof dikker was. Donkere kleuren koop ik niet.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:11

Alle dekens zijn natuurlijk UV werend, denk maar aan je eigen shirt, daar verbrand je in principe ook niet onder ;)
Maar kleur en dikte van de stof is erg belangrijk. Horseware heeft verschillende vliegendekens, welke bedoel je? Ik vind de Rambo Sweet Itch vrij warm vergeleken met de dunne amigo dekens, maar dat is niet zo gek want die stof is behoorlijk dicht geweven omdat het een eczeem deken is.

Heb zelf de protector naar tevredenheid gebruikt, maar deze had ik alleen in de dagen van de dazen op. Die deken heeft wel wat andere mindere kanten, maar was wel koel op mijn zwarte paard.

Bij vliegendekens is het sowieso goed om een maat of halve maat kleiner te bestellen gezien de rek van de stof, alle HW vliegendekens die ik in hadden gehad heb hadden dat sowieso nodig om passend te zijn.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:12

snorkel1986 schreef:
snorkel1986 schreef:

T sluiting


Dit ben ik nu aan het testen of dat afdoende werkt


Stukje van een oude binnenband werkt beter. Die kan je er dan zo overheen schuiven.

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:22

MyWishMax schreef:
Hieperdi schreef:
Iemand hier ervaring met een vliegendeken van horseware? Blijven deze koel eronder


Welke bedoel je?

Ik vind de kleur heel belangrijk qua koel blijven. Maar ik zoek dus ook uv werend, had zo'n zilveren/witte die weerkaatste en heel licht en dun was. Daar bleef paard koel onder, terwijl een ander met dezelfde kleur warmer was doordat de stof dikker was. Donkere kleuren koop ik niet.

Ja dat weet ik niet welke. Ze hebben natuurlijk de mio de amigo de rambo. Ik heb als winter deken de amigo bravo. Maar het is belangrijk dat mijn paard er wel lekker koel onder blijft

MyWishMax

Berichten: 25433
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:25

RianneH schreef:
Alle dekens zijn natuurlijk UV werend, denk maar aan je eigen shirt, daar verbrand je in principe ook niet onder ;)
Maar kleur en dikte van de stof is erg belangrijk. Horseware heeft verschillende vliegendekens, welke bedoel je? Ik vind de Rambo Sweet Itch vrij warm vergeleken met de dunne amigo dekens, maar dat is niet zo gek want die stof is behoorlijk dicht geweven omdat het een eczeem deken is.

Heb zelf de protector naar tevredenheid gebruikt, maar deze had ik alleen in de dagen van de dazen op. Die deken heeft wel wat andere mindere kanten, maar was wel koel op mijn zwarte paard.

Bij vliegendekens is het sowieso goed om een maat of halve maat kleiner te bestellen gezien de rek van de stof, alle HW vliegendekens die ik in hadden gehad heb hadden dat sowieso nodig om passend te zijn.


Bij van dat gaas zoals een deken verbrand je wel hoor. Er is ook speciale kleding voor mensen die niet in de zon mogen. En zelfs met normale kleding kan het uv licht er wel doorheen komen, ligt ook aan de dichtheid van de stof. Ik moet daar speciaal op letten van het ziekenhuis.

De mio was hier heel luchtig en werd paard niet veel warmer onder. 1 van de eigen merken van ruitersportzaak wel, zowel degene in lichte kleur maar de donkere kleur helemaal. En de mijne heeft het niet snel warm,maar onder die dekens wel

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:58

Ik heb de rambo protector. Die vind ik vrij luchtig, de stof lijkt een beetje op heel stevige vislijn, onverwoestbaar, je kan ook echt door de gaatjes heen kijken. Is daardoor ook niet zo uv werend of geschikt als eczeem deken. Maar pas tegen de 30 graden gaan ze daar echt onder zweten.

De Amigo mio is dunner qua stof maar daar kijk je niet doorheen. Mijn paarden scheurden er wel binnen een week uit, dus niet zo stevig :+ .
De grap is dat de Amigo mio vliegenkap dan wel weer onverwoestbaar is, lijkt qua stof ook meer op de rambo.

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:00

De Mio vliegen deken is de enige de enige deken die mijn paard ooit stuk heeft gekregen. Ze is absoluut geen sloper en duld andere paarden niet dusdanig dichtbij dat ze er aan kunnen trekken, maar deze was dus wel stuk.

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:52

En hoe zit dat met regen? Mijn paard gaat van de week 24:7 het land op, blijven de dekens lang nat? Beetje sneu als hij snachts na een flinke bui staat te bibberen van de kou vanwege een nat deken op zijn lijf

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:58

Hoe dunner de stof hoe sneller het droogt natuurlijk, maar het plakt wel aan je paard vast en legt de haren daardoor plat. Een onverwacht buitje in de zomer kan vaak heel verfrissend zijn zelfs met deken, maar een nacht vol regen zoals laatst is met vliegendeken of exceemdeken toch altijd tricky.

Spenk
Berichten: 21816
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:59

Hieperdi schreef:
En hoe zit dat met regen? Mijn paard gaat van de week 24:7 het land op, blijven de dekens lang nat? Beetje sneu als hij snachts na een flinke bui staat te bibberen van de kou vanwege een nat deken op zijn lijf

Dan moet je een rambo nemen. Die stof neemt geen water op en wordt dus ook niet nat.

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:01

De protector dan, niet de sweet itch. Maar wel mee eens :j

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:12

RianneH schreef:
De protector dan, niet de sweet itch. Maar wel mee eens :j

Dankjewel ga ik voor de rambo protector kijken

Spenk
Berichten: 21816
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:18

Ja klopt de protector :j

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:26

Wel minimaal een halve maat kleiner passen eerst, er zit best veel rek in.

Bagheera_206

Berichten: 25912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:46

Ik heb ook een vraag over de Protector. Had de maliënkolder nog liggen van mijn vorige paard. In verpakking met de kaartjes er nog aan. :') Vandaag was mijn paard dus flink aantal keer gestoken. Ik thuis de deken opgehaald en opgelegd. Deken ligt prima, maar de hals is het net niet. Ik heb hem wel opgelaten, omdat ze daar ook flink was gestoken. Weten jullie of je de hals van Protector los kunt krijgen en of dat dan past met de klittenbandjes enzo?

fransje23

Berichten: 15416
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:39

Wat zijn de ervaringen met de Bucas Buzz off X big neck?

Ik heb nu een Weatherbeeta Comfitec Airflow II en die ligt goed maar heeft geen echte buikflap.
Mijn paard heeft regelmatig een soort verhaal in braille op haar buik, zoveel steken.
Dus zoek een deken die ruim valt en luchtig is.

Bagheera_206

Berichten: 25912
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:49

De maliënkolder aka Protector van Horseware heeft gelukkig wel een buikflap en een extra lange staartflap.

Afbeelding

Die Bucas lijkt mij ook wel een hele fijne. Hoe stevig is dat stofje? Hier liepen ze vanmiddag al lekker te sjorren aan de vliegendeken. -O- Ik hoop dat hij heel blijft. :=

fransje23

Berichten: 15416
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:59

Dat zou ook een optie kunnen zijn maar volgens mij heeft de Rambo protector geen vaste hals.
Van Weatherbeeta is er ook een extra sterke deken, dacht ik.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:26

fransje23 schreef:
Dat zou ook een optie kunnen zijn maar volgens mij heeft de Rambo protector geen vaste hals.
Van Weatherbeeta is er ook een extra sterke deken, dacht ik.


Klopt, maar die heeft geen buikflap. Ik heb ze gehad en fijn als er slopers in je kudde staan.
Helaas zit mijn huidige paards tussen de dekenmaat van mijn overleden pony en van mijn overleden paarden in.
Ondanks een hele gevoelige huid heeft hij geen rare reacties op vliegen.