[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:44

Ik wissel echt heel weinig dekens (amigo). Als ik dat soms lees hier vraag ik me soms echt af wat ik verkeerd doe :=

goldyc

Berichten: 759
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:53

Mijn paard staat gewoon onder een 0 gram als het regent. Dat komt dus neer op ongeveer de hele winter. Ik heb zelfs geen liners voor haar, in geval van nood kan ik er een fleecedeken onder doen maar dat is het ook. Mocht ze meer nodig hebben, krijgt ze wel liners, maar tot op heden heeft ze dat gewoon niet nodig gehad. Mijn paard wordt niet geschoren en is 12 jaar oud.
Een ander paardje dat ik goed ken, heeft bijna de hele winter onder een smarten medium gestaan. Enkel bij temperaturen boven de 12 graden, krijgt die een gewoon regendeken op. Dus dat valt ook wel mee met wisselen.

Sintara

Berichten: 7432
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:59

De mijne heeft vooral een regen deken gedragen, alleen met de vorst en ellende tot 200 gram gegaan.
En met mooi weer tussendoor heeft ze afentoe een paar uur zonder gestaan omdat ze daar enorm van geniet.
Ze staat nu alweer een maand ofzo zonder, op een dag na

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:20

Nou ja dat bedoel ik.... In die zin zie ik niet zo heel veel winst in het bucassysteem. Ik denk dat elke goede basis deken een behoorlijke range kan hebben die hoe dan ook per paard verschillend is. Maar het is commercieel goed bedacht.

Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:56

Het valt en staat vooral met hoe goed die dekens ademen. Warmte vasthouden, maar nooit heet worden. Er zijn maar weinig merken die daar zo goed in zijn heb ik het idee. Maar andere dekens kunnen inderdaad ook een ruime marge hebben hoor. Gewoon uitproberen en het verschilt per paard.

Zo is mijn 0 grams Rhino vanaf 12 graden echt aan de warme kant en vanaf 14 graden, zeker met een klein zonnetje gewoon veel te heet. De Smartex Rain haalde het prima met 14 graden en een zonnetje. Ik heb een goedkoop EJ dekentje van 0 gram en die is duidelijk koeler dan de Rhino en kan hij dus overdag makkelijker op als het net aan de warmere kant is, maar hij krijgt het daar met echt guur weer dus ook sneller koud onder. Allemaal 0 grams, allemaal een andere binnenvoering en allemaal een andere kwaliteit en dat maakt vreselijk veel verschil.

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:01

Daar sla je ook echt de spijker op zijn kop.

Een amigo of bucas freedom kan je compleet niet vergelijke met een Rambo Rhino of een Bucas smartex/atlantic/power.

Die dekens hebben een minder stevige buitenstof. Wat dus betekend ze wat minder warm zijn in de zon maar ook sneller koud worden omdat wind en kou er sneller doorheen komt.

Daarentegen heeft een dikkere stof van ballistic nylon het effect het ook wat sneller warm is. Ik kon een Rambo niet op doen met 15 graden dat was veel te warm net als de bucas irish. Maar een bucas atlantic of smartex heb ik er geen problemen mee.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:05

Bedankt voor jullie ervaringen! Was inderdaad zeker van plan om naar het paard te blijven kijken hoor, maar ga dan wel gewoon de medium kopen, als die past natuurlijk, en voor de warmere dagen eventueel een dunne regen deken, en kijken hoe lang ze het daaronder uithoudt.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:10

Sinds mijn paard onder de Amigo Bravo staat met een 100gr liner is ze veel comfortabeler dan onder de smartex.
Smartex moest ik zo vaak wisselen. Nu heeft ze de hele winter onder deze deken gestaan en alleen bij die paar echte dagen vorst heeft ze 200 op gehad. Volgens mij vind ze het gewicht van deze combi ook veel fijner. De smartex was zwaarder en ook snel klam van binnen waardoor hij nog zwaarder leek.

Maar hoewel de enorme keuze het soms lastig maakt is het ergens ook fijn. Geeft ons de mogelijkheid om iets te kopen wat echt bij je paard past en niet meer zoals vroeger "omdat iedereen dat merk had zal het wel goed zijn".

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:29

Ik heb onder andere de HexStop van Rhino, maar daar zaten al vrij snel gaatjes in terwijl het paard absoluut geen sloper is of met slopers staat.
Eerder dekens gehad met 'normale' stof (1200/1600 D) en daar geen probleem mee.

Hier nog een vraag omtrent de Bucas dekens.
Weet iemand hier toevallig welk model het langste is in de verticale lengte? Dus van boven naar beneden?
Ik heb de Irish geprobeerd, maar die vond ik erg kort.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:49

Dat is een beetje kenmerkend aan Bucas. Alleen de Bucas X-range is een heel andere variant met meer lengte. Missch dat je die eens kan bekijken.

Gek van je Rhino. Lees hier veelal positieve dingen over Rhino en juist die Hexstop zou extra stevig moeten zijn. Zou even kijken naar je garantie.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:04

Dat vind ik ook het mindere met Bucas met mijn witte paard… Bucas zit hem mooier dan rambo, maar rambo bedekt een stuk meer als hij ‘s nachts in de poep ligt… :+
Staartkoord van Bucas zit ook hoger waardoor een een groter deel van de deken omklapt met rollen en liggen.
Ik vind de halzen van Rambo ook een stuk mooier zitten dan die van Bucas.

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:22

Heb inderdaad direct melding gemaakt, maar viel niet onder garantie helaas.
Verder wel heel tevreden over de deken zelf.

Ja, dat is het hier ook inderdaad, tenminste, bij het passen.
Het is zo weinig stof in vergelijking met alle andere dekens.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:31

Vervelend zeg dat het is uitgesloten. Niet zo netjes.

Spenk
Berichten: 21800
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:01

Nouvel schreef:
Dat vind ik ook het mindere met Bucas met mijn witte paard… Bucas zit hem mooier dan rambo, maar rambo bedekt een stuk meer als hij ‘s nachts in de poep ligt… :+
Staartkoord van Bucas zit ook hoger waardoor een een groter deel van de deken omklapt met rollen en liggen.
Ik vind de halzen van Rambo ook een stuk mooier zitten dan die van Bucas.

Het ligt ook echt aan je paard :)

Hier zitten bucas halzen veel mooier. Rambo halzen zijn hier echt enorme tentdoeken.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:21

Afbeelding

Onze vriend staat inmiddels met de Amigo op en vind ‘m beter zitten dan de Bucas Freedom, die viel aan de voorkant ook steeds open

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:57

Spenk schreef:
Het ligt ook echt aan je paard :)

Hier zitten bucas halzen veel mooier. Rambo halzen zijn hier echt enorme tentdoeken.


Oh ja dat zal ook zeker hoor, maar ik vind het wel jammer, want de dekens van Bucas zitten op zich mooier bij hem dan Rambo…
Die halzen heb ik dan een maat groter nodig dan bij de dekens horen, anders zijn ze te strak, en ze regenen eerder in omdat ze meer kieren geven soort van bij de aansluiting op de deken.
En dekens zelf gaan bij echt veel en harde regen doorlekken op de zijnaad.
Rambo bedekt wat meer lijf, dat scheelt vies worden… :D en hij blijft er droger onder met veel regen.
Ik wissel ze af, Rambo en Bucas.

Celebi
Berichten: 3745
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:14

Is die Bucas X Range turnout dan niet wat voor je? Beetje 'het beste van beide werelden'

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:26

Celebi schreef:
Is die Bucas X Range turnout dan niet wat voor je? Beetje 'het beste van beide werelden'


Ja misschien wel, ik zal eens kijken, al lijkt die wel heel erg lang aan de zijkanten…
Maar goed, misschien is dat ‘m wel 8-)

DuoPenotti

Berichten: 29830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:08

LOCKSHORSEFASHION.COM

Iemand ervaring met deze site?

Nibbit

Berichten: 10421
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:22

DuoPenotti schreef:
LOCKSHORSEFASHION.COM

Iemand ervaring met deze site?


Ja ik heb de XL deken, bevalt goed!

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:52

Ik ben er wel klaar mee nu. :')
Mijn paard is blijkbaar gewoon heel raar gebouwd.
Gelukkig helpt de borstbeschermer die eerder was aangeraden wel goed en zijn de schuurplekken bijna weg.

Dit is dus de Weatherbeeta in 1 maat kleiner, omdat de vorige zo groot viel. Meerdere opties geprobeerd bij de sluiting.

Maat 6'3
Afbeelding

Maat 6'6
Afbeelding

Maat 6'3
Afbeelding

Maat 6'6
Afbeelding

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:02

Fika, ik vind de kleine maat niet mooi zitten. Hij trekt van alle kanten. Welke dekens of modellen heb je al geprobeerd?

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:10

Hij trekt heel erg inderdaad.
Ik heb de volgende dekens gepast:

Amigo Bravo 12 plus (disc): Bij de borst te ruim, in graashouding veel druk op de borst.
Weatherbeeta Dynamic 2: Bij de borst te ruim.
Bucas Irish: Gaat binnen enkele minuten scheef zitten, singels erg ver naar voren geplaatst.
Kavalkade Alaska IV: Veel te ruim aan alle kanten.
HH Thor: Veel te ruim.
Rhino plus: Na 2 maanden schuurplekjes op de borst en halsaanzet.
Lemieux Arika: Redelijk gelijke pasvorm als de Rhino, maar meer (teveel?) druk op de borst.
Highlander Plus: Te ruim aan alle kanten.
Rambo Wug: Trekt heel erg naar achteren.
Felix Buhler Highneck: Sluit te hoog.

Dus ik hou het voorlopig bij de Rhino dekens.
Ik heb nu ook het vermoeden dat het voornamelijk door de onderdekens kwam.
Nu zonder onderdekens en met borstbeschermer zijn de schuurwondjes zo goed als weg.

manzano

Berichten: 23972
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:33

Ik zou echt een keer de amigo bravo 12 plus proberen gezien je lijstje en opmerkingen.
Ik weet niet waar je woont? Ik heb een 6.6

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:34

Die heb ik geprobeerd, staat bovenaan het lijstje.
Met een disc front.
Het is dezelfde als de Rhino's die ik nu heb, alleen een andere stof en andere voorsluiting.

Afbeelding

Afbeelding