Dekenmalaise: met de billen bloot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 16:41

Ola!

Het speelt steeds vaker door m’n hoofd: wat als ik volgende herfst geen deken meer op mijn paard ga leggen? (Let wel: ik doe al ruim 30 jaar aan dekens en heb alle soorten en maten op voorraad. Het zou echt life changing zijn voor mij {:} )

Ik ben zó zat van. Vroeger ging begin september het regendekje op en als het koud werd de winterdeken. In het voorjaar ging de winterdeken weer af en zo simpel was het.

Tegenwoordig is het klimaat zo aan het veranderen. De temperaturen zijn idioot voor de seizoenen en de regen- en zonuren ook.

Hoewel ik sinds een paar jaar een fantastische dekenmerk heb ontdekt, merk ik dat ik loop te wisselen qua diktes in dekens. En daar ben ik spuugzat van. Overdag 20 graden en in de nacht bijna 0. Daar sta je dan met je ‘eenmaal de deken af, altijd af’.

Mijn Gelderse buffel kan echt wel wat hebben, maar die overgang vind ik gewoon te groot. Ik switch zelf ook tussen winter- en zomerjas nota bene. En nee, mijn paard is geen mens en ik ben geen paard. Vermenselijking vind ik echt iets anders. Ik kijk naar de omstandigheden die veranderen en waarin ik moet meebewegen op een manier die ik niet meer snap en praktisch gezien héél irritant vind.

En dan heb ik het nog niet eens over de praktische kant van alle geregel om de deken op en af te doen (paard nu nog niet aan huis, straks hopelijk wel). Dus zo ontstond ineens het idee: wat als ik gewoon géén deken meer omdoe straks in de herfst?

Ik rij vrij weinig (en als, dan in het bos) en longeer gemiddeld twee keer per week. Als we niet aan het verbouwen zijn. En ik zou graag een veulentje willen fokken (denk volgend jaar). Lijkt me zoveel handiger een drachtige merrie zonder deken. Toch?