Dekenmalaise: met de billen bloot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 16:41

Ola!

Het speelt steeds vaker door m’n hoofd: wat als ik volgende herfst geen deken meer op mijn paard ga leggen? (Let wel: ik doe al ruim 30 jaar aan dekens en heb alle soorten en maten op voorraad. Het zou echt life changing zijn voor mij {:} )

Ik ben zó zat van. Vroeger ging begin september het regendekje op en als het koud werd de winterdeken. In het voorjaar ging de winterdeken weer af en zo simpel was het.

Tegenwoordig is het klimaat zo aan het veranderen. De temperaturen zijn idioot voor de seizoenen en de regen- en zonuren ook.

Hoewel ik sinds een paar jaar een fantastische dekenmerk heb ontdekt, merk ik dat ik loop te wisselen qua diktes in dekens. En daar ben ik spuugzat van. Overdag 20 graden en in de nacht bijna 0. Daar sta je dan met je ‘eenmaal de deken af, altijd af’.

Mijn Gelderse buffel kan echt wel wat hebben, maar die overgang vind ik gewoon te groot. Ik switch zelf ook tussen winter- en zomerjas nota bene. En nee, mijn paard is geen mens en ik ben geen paard. Vermenselijking vind ik echt iets anders. Ik kijk naar de omstandigheden die veranderen en waarin ik moet meebewegen op een manier die ik niet meer snap en praktisch gezien héél irritant vind.

En dan heb ik het nog niet eens over de praktische kant van alle geregel om de deken op en af te doen (paard nu nog niet aan huis, straks hopelijk wel). Dus zo ontstond ineens het idee: wat als ik gewoon géén deken meer omdoe straks in de herfst?

Ik rij vrij weinig (en als, dan in het bos) en longeer gemiddeld twee keer per week. Als we niet aan het verbouwen zijn. En ik zou graag een veulentje willen fokken (denk volgend jaar). Lijkt me zoveel handiger een drachtige merrie zonder deken. Toch?

Maar dan? Al die gekke lange haren? Met rijden? :x En wat als het nou weer zo extreem gaat regenen? Gaat ze wel in haar schuilstal staan dan? Zou het zomaar kunnen? Van 5 jaar wel dekens dragen naar ineens niet meer?

Wieowie ervaring?

P.s. Dit is mijn mooie rooie als veulen in haar wintervacht:
Afbeelding

Afbeelding

En dit is ze afgelopen winter in wintervacht (nagenoeg zomervacht zeg maar, dus het verschil zou wel echt heel groot zijn):

Afbeelding

Afbeelding

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:47

Zelf ben ik gestopt met dekens nadat mijn paard de diagnose artrose kreeg en dus niet meer fanatiek bereden kon worden. Ik heb toen gewoon simpel in september geen deken meer opgedaan :D hij was ook jaren gewend aan dekens en zelfs scheren. Maar zijn eigen systeem pakte het moeiteloos op en hij kreeg een prima vacht. Helemaal niks extreem teddy achtig haha. Hij staat op een paddock Paradise maar mijn ervaring is dat ze niet per se droog gaan staan tenzij het echt heel guur is.. Eten gaat voor :') nu staat hij gelukkig voor hem wel half droog als hij uit de hooistallen eet haha.
Ik heb er geen spijt van gehad! Geen geklier met wisselen, geen kapotte dekens, enz. Ik zou er voor gaan!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:49

mijn gelders scheer ik ieder jaar, soms ook wel 2 of 3x. en toen had hij een peesblessure..... ik had besloten hem de hele winter rust te geven en dus heb ik zijn deken afgelaten. (niet geschoren ook). hij kreeg een perfecte vacht, stalhouder kwam zelfs na een dag regen de stal ingestormd om die vacht eens te bekijken. huid was kurkdroog en paard voelde zich tiptop.

behalve een bult poetswerk... want hij was ook meteen een varken, heb ik ervan genoten. hij ook.
Nu zijn we weer aan het rijden en hij krijgt het echt te warm met zijn vacht, dus weer scheren en dekens op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het paard heeft er in ieder geval niks onder geleden

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:51

Ik had een buffel, die had het snel koud, ik heb een bloederig type, die heeft het nooit koud.

Gewoon uitproberen, the proof of the pudding is in the eating.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:56

Hier doen de paarden die niet of weinig bereden worden het prima zonder deken tenzij het echt guur weer met veel wind en regen is.

Wel 1 oud ponietje die ik wel een ongevoerd regendekentje opdoe en glucosamine bijgeef in de winter, ik merk dat zijn artrose wel beter gaat als hij niet helemaal nat wordt.

Voor mijn eigen paard werkt het helaas niet, die wordt vaak (4-6x per week) gewerkt en vaak 's avonds waardoor hij echt sloom en lang nat is met een wintervacht. Dat is helaas scheren en dekens op.

En qua schuilstal: mwah, ze hebben er wel een maar laten hun net zo goed kliedernat regenen tot ze staan te bibberen als het echt guur weer is en zelfs dan nog gaan ze er weinig in. In de zomer is die dan weer de meest geliefde plek ever.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 15-04-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:57

Kijk naar je paard en probeer het. Je kunt, als het niet gaat, altijd weer een deken erop gooien.

Mijn ouwetje moet teveel eten om warm te worden / blijven. Die help ik een handje met dekens, zodat hij dat kleine beetje dat ie eet kan gebruiken voor zijn vetjes (die er niet zijn en niet komen, maar zonder deken wordt ie helemaal een schriel ding)
Mijn gup krijgt met en zonder dekens amper vacht. Die zet met een koutje zo haar rug vast dat ze stokkreupel raakt. Dus ook bij die durf ik het risico niet te nemen.

Maar als er ooit een normaal paard, whatever that may be, komt, dan ga ik eerst zonder dekens proberen. Ik doe het met liefde voor opa en gup, maar als het niet nodig zou zijn....

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:03

Je kan het idd gewoon proberen. Desnoods gooi je er weer een deken op als ze het toch niet trekt.

Ik ben op dat gebied ook wel een beetje een vermenselijker en vind het ook gewoon handig dat ze schoon blijft onder de deken maar paarden kunnen best wel wat hebben.
Met deze natte winter wel blij dat ze onder dek stond, dagen en dagen regen hakt er wel in.

Toen ergens midden maart na een buitenrit besloten het deken af te laten (was toen lekker warm overdag). Desnoods legde ik hem wel weer op als de nachten nog te koud waren.
Toen kwam er een klein wereldprobleempje en mocht ik letterlijk niet meer naar m'n paard en stalhouder houd zich niet bezig met dekenwissels.
Dus stond ze buiten in de blote kont. Heerlijk bij de 20° overdag, waarschijnlijk wel een tikkie fris in de vroege ochtend bij lichte vriestemperaturen.
Ze heeft sindsdien geen deken meer op gehad en van wat ik hoor en zie (stalhouder houdt me gelukkig wel op de hoogte) staat ze rond en gezond te glimmen in de weide.
Het is een volbloed, staan bekend als bibberaars maar van haar weet ik dat ze het niet snel koud heeft en best in staat is een grizzlyvachtje te maken indien nodig.
Koude deert haar niet. Bij veel regen maak ik me meer zorgen.

Als jouw paard schuilmogelijkheid heeft (en daar ook gebruik van maakt) kan ze in principe best zonder deken.

Een deken bij drachtige merries is idd onhandig en met veulen aan de voet zelfs mogelijk gevaarlijk.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:05

Mijn fjord heeft altijd zonder deken gestaan, want ik heb een rothekel aan dekens. Precies om de redenen die jij noemt. Ik kreeg een arabiertje en hij kwam in een kudde terecht met nog meer warmbloeden. Ik dacht: oh, dat kan hij ook. Puntje bij het paaltje: dat kon hij niet.

Ik zie zat andere paarden waarbij het prima gaat, maar bij die van mij lukt het gewoon echt niet. Ik heb het zelfs twee keer geprobeerd. :D Als ik jou was, zou ik het gewoon proberen. Wellicht lukt het en staat je paard lekker zonder deken. Als het niet lukt heb je zat dekens liggen om weer op te gooien. :) Mocht ze nou echt last krijgen van de hitte kan je altijd een streepje op de borst wegscheren. Dan hoeven ze niet direct onder de dekens maar hebben ze wel iets meer lucht.

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:11

Ik zou het inderdaad gewoon proberen. Mbt regen: als het hard regent gaan ze hier wel in de schuilstal staan, maar heel vaak blijven ze ook gewoon in de regen staan. Een gezonde vacht kan daar natuurlijk ook gewoon tegen. Alleen aan de buitenkant van de vacht worden ze dan nat, dus last hebben ze er eigenlijk niet van. Het is alleen wat onhandig als je daarna wil gaan rijden en ze nat zijn, maar op zich gaat dat meestal ook wel.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:13

Dat lijkt mij een prima uitgangspunt.

De comforttemperatuur van een paard ligt tussen de +10 en -5. Elk gezond paard dat in de gelegenheid gesteld wordt om vacht aan te maken in lijn met de seizoenen en voldoende ruwvoer te eten krijgt kan in Nederland zonder deken.

Dit jaar hebben we zo goed als geen winter gehad, een paar graden nachtvorst, dat was het (tenminste hier in het westen van het land). Mijn arabierig typje heeft de hele winter gedaan met een regendeken. Ze heeft een stal met uitloop en stond regelmatig buiten. De regendeken hield de koude wind en de regen, als die er waren, tegen. Verder had ze wintervacht, zo'n 2,5 cm lang, en dat is geen probleem geweest met rijden. Ze is geen dag ziek geweest.
Edit: arabierig typje heeft geen ondervacht, dus iets van bescherming tegen regen en koude wind is wel lekker.

Voordat ik voor arabierig typje mocht zorgen, had ik maflinger. Maflinger had een berenvacht van zo'n 5 cm en heeft in de 13 jaar dat ik haar had nog nooit een deken op gehad. Dat was nooit een probleem, ook niet met rijden. Soms bij hard werken zweette ze wat meer, maar zodra ze weer op adem was hield het zweten op en werd ze droog op de huid. De haren waren dan nog wel nat door de capillaire werking daarvan, maar dat was nooit een probleem. Die waaiden wel droog in de wind. Ze is geen dag ziek geweest.
Edit: maflinger had zomereczeem dus heeft een paar zomers wel een eczeemdeken op gehad. Toen ze op een plek kwam waar haar zomereczeem verdween is helemaal dekenloos door het leven gegaan.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 15-04-20 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:14

joh, ik heb er 2 uit het zuidelijkste puntje van Spanje. Die maken ook gewoon een perfecte wintervacht aan. Nog nooit problemen mee gehad. Ik vind vliegendekens al gedoe, laat staan al dat gewissel en bovendien heeft moeder natuur dat echt heel goed ontworpen :)

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:15

Ik ben er mee gestopt een aantal jaar geleden.
Ik deed ze altijd al laat op (eind oktober/liefst november) en zo snel mogelijk weer af (maart), maar mijn 30 jarige en mijn volbloed hadden het wel echt nodig. 30 jarige kon geen hooi meer eten en mijn volbloed werd ook magerder en kreeg last van zijn spieren op zijn rug.

Helaas ben ik beide paarden verloren en bleef ik over met mijn toen 6 jarige Lusitano. Die was in prima conditie, had het zeker niet koud en kreeg ook niet een al te dikke vacht. Toch heb ik hem nog een winter in de dekens gestopt, omdat het voor mijn gevoel zo hoorde. Toen zijn nieuwe vriend arriveerde op als enter ben ik accuut gestopt. Zij spelen zo veel met elkaar dat dekens het waarschijnlijk niet een winter volhouden.

Inmiddels ben ik 5 jaar verder en het gaat super goed. Mooie vachten, niet te dik, dus geen last met trainen. En ze blijven goed in conditie en in hun spieren. En het is heel fijn om me totaal niet druk te hoeven maken over deken op of af. :) Dus als het kan, dan zou ik het zeker proberen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 17:45

Ah fijn! Eigenlijk allemaal positieve berichten. De uitzonderingen die gemaakt worden, vind ik volkomen begrijpelijk.
Ik heb nu in de basis een kerngezond paard, dus ik ga de gok nemen.
Vermoedelijk gaat ze richting voorjaar wel last krijgen van de warmte als ze nog niet gewisseld is van vacht. Warmte is sowieso wel een dingetje met rijden, maar dan is het scheren van een stukje hals wellicht een oplossing inderdaad.
Bedankt voor het delen van alle ervaringen in ieder geval!

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:52

Mijn bijna driejarige staat de hele winter in haar 'blote' billen. Die is natuurlijk niet geschoren, maar trekt het prima! Overdag in de paddock en 's nachts op stal.

Mijn jachtpaard is ook ongeschoren en heeft een berenvacht, maar dan wel eentje die niet echt waterdicht is geloof ik := Die vindt het écht niet fijn in de regen. Dus die staat in de winter met een Bucas op. Met de vorstvrije winters van de afgelopen jaren is dat een prima deken qua temperatuur. En zweet ze een keer, dan kan hij er zo op! Ze staat nu het droog is al weken zonder deken. 's Nachts op stal, en overdag ook op de paddock. Met de warme dagen heeft ze het inderdaad wel wat sneller warm maar goed, dat is dan maar even zo := Van een beetje zweten gaan ze ook niet dood.

In jouw geval zou ik het prima aandurven hoor! Lekker vol in het haar, en als je met rijden merkt dat ze écht de warmte niet kwijt kunnen dan kun je inderdaad de hals scheren. Is het heel vies guur en nat weer kun je altijd nog een keer een deken erop doen, als ze niet comfortabel zijn. Maar over het algemeen kunnen ze veel meer hebben dan wij denken :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:54

Mijn 5 jarige staat zonder, heeft ook nooit met gestaan.
Mijn 13 jarige heeft tot zijn 5/ 6 zonder gestaan, daarna met.
Afgelopen winter zonder, maar toen ging hij slecht lopen vanuit de si leek het.
Dus weer een deken op.
Gelukkig weet ik nu wat het was geweest en volgend jaar gaat hij weer zonder.

Siers83

Berichten: 7361
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:24

Hier een aantal jaren geschoren en nu deze winter niet gedaan omdat ik weinig rijd. Ik ga dus weer scheren, wat een gezeik met dat haar. Nu heb ik een ppid'er dus extra veel haar. Maar dat haar laat nu dus los. Het zit overal! Kom t zelfs soms in mn ondergoed tegen. En t zweten is ook een ding. Mn merrie zweet snel en veel, altijd al. En dat samen met lange vacht is nu dus klitten. Je kan t natuurlijk altijd proberen maar ik wil t niet meer. Ik gooi er wel weer een bucas op en scheer, al word t mss deels

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:40

Wat je ook kan doen is er voor kiezen om pas later een deken op te doen, en dan een regendeken, eventueel met een lichte voering, voor de echt koude en natte periode. Dus niet meer de overstap maken naar het dikke dekbed. Je kan dan in het voorjaar wat vroeger overstappen op helemaal naakt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:06

Voor mijn Portugese merrie was het afgelopen herfst toch al te fris met regen en wind. Ze was heel de tijd heen en weer aan het rennen om zich warm te houden. Dus toch maar een deken op gedaan. Je kunt het altijd aankijken natuurlijk.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:32

Toen ik mijn paard kocht stond hij met deken, de winter daarna gewoon geen deken meer op gedaan en dat gaat al jaren prima. Hij krijgt een mooie vacht, niet lang en kan nog prima rijden. Ook mijn jonge paard staat zonder deken, hem rijdt ik vrij fanatiek en ja, hij zweet wel wat op zijn hals, maar that's it.

Melvern
Berichten: 4411
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:55

Mijn 12 jarige merrie heb ik geen deken omgedaan dit jaar ivm blessure en dus niet werken. Ze heeft een lekkere dikke vacht gekregen en vind het wel lekker zo volgens mij.

Al 10 jaar heeft ze in de winter een deken en vaak is ze geschoren. De overgang naar dekenloos ging zo der problemen. Ze staat alleen wel altijd in de regen ookal kan ze in de schuilstal.

Mijn pony stond vorig jaar met een deken in de winter en die heb ik toen afgebouwd zodat ze in maart zonder kon omdat ze toen uitgerekend was. Ze had toen in de natte tijden wel een regendekentje, maar ook hierbij ging het zonder staan prima. Zonder was wel nodig want ons veulen dook met een in de buiksingels toen we haar een keer met dekentje zette.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:06

Ik sluit mij helemaal aan met voorgaande reacties wat betreft; kijk naar je paard. Dat is eigenlijk het enigste wat je echt kunt zeggen, en dat er wel een aantal dingen zijn waar je rekening mee moet houden voor een goede gezonde vacht die zn werk kan doen. Bijvoorbeeld dat de wintervacht van een paard geniaal is qua ontwerp, maar dat wij mensen daar nog wel eens een stoorzender in kunnen zijn. Persoonlijk ben ik er bijvoorbeeld geen fan van om een paard in de winter te wassen of heel veel te poetsen (echt schoonschrobben zeg maar) omdat je daarmee de vettige laag verstoord die juist maakt dat ze "waterdicht" kunnen zijn. Daarnaast is het goed om rekening te houden met de manier waarop paarden zich warm houden, namelijk een (ook vrij geniale) "cv-installatie" die wel moet kunnen draaien, en dat doet die door middel van de spijsvertering. Genoeg ruwvoer om de cv draaiende te houden is dus wel belangrijk.

Mijn twee kerels staan 24/7 buiten, en zelfs in de winter zie ik ze maar weinig gebruik maken van de schuilstal. Als het echt vies weer is zetten ze de kont in de wind en doen ze het hoofd omlaag. Maar we hebben eerder ook een bejaarde dame gehad die op een gegeven moment teveel energie kwijt was aan het warm blijven en de vacht aanmaken, dat die wel echt een deken nodig had om te voorkomen dat ze anders ontzettend vermagerde. Aan de andere kant staat hier bij de buurman een pony van 29 jaar die nog nooit een deken gezien heeft en nog elke winter weer een schitterend bontjasje aanmaakt.

Dus kortom, inderdaad, kijk naar je paard en hoe het gaat, ieder paard is anders maar het kan zeker wel. Maar als je het wil proberen dan inderdaad gewoon deken aflaten. Ga je met dunnere dekens werken als "overgang" dan verstoor je alleen maar die vachtwerking en heb je er die winter eigenlijk vrij weinig aan.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dekenmalaise: met de billen bloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:40

In principe staat de mijne ook zonder.
( koudbloed, 24/7 buiten).
Alleen als het echt dagenlang guur is soms een licht gevoerde regendeken.

s1993

Berichten: 2124
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:56

Die van mij staat zonder deken maar ik zit te denken volgend jaar toch een deken op te doen. Hij valt onder de categorie 'varken', is gek op modder en altijd smerig in de winter :p En dan kan ik heel vaak weinig met hem doen...

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 09:42

Daar gaan we dan :D


Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alle dekens opgeborgen en moet echt op mn handen zitten om ze er niet op te gooien. Wat-veel-haar :+

Merk dat het haar aanzetten wel energie kost. Ze is de hele zomer kleddervet geweest, met vetribbels over haar flanken/buik. Die zijn binnen een week verdwenen en ze heeft nu alweer een redelijk normaal gewicht.

Nog even en dan is ze weer net zo behaard als dat ze als veulen was haha
Afbeelding


Tegelijk heel blij met deze keuze, want het weer blijft raar en onvoorspelbaar. Dus geen gedoe meer met deken op en deken af. *\o/*

En oh ja.... paard lijkt er tot nu toe van te genieten. Komt elke dag zwart op stal haha (Zal blij zijn als ze straks aan huis staat en alleen nog maar in woudzand kan rollen ;-)).

Ik vind het wel een echte borsteluitdaging. Nog iemand met tips en trucs?

Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18717
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:48

Haha lekker varkentje heb je!
Het beste is wachten tot het zand goed is opgedroogd en dan met een harde borstel overheen.

Ik heb een 26 jarige en wel een deken. Niet voor haar vacht, maar wel omdat ze van regen en kou heel snel stijf wordt en ik merk dat ze minder happy is. Ondanks de deken heb ik een dikke teddybeer (24/7 buiten met schuilstallen), maar ik vind een blije oma wel wat waard :D
De Shet staat bloot. Dat is al een lekkere teddybeer. Met haar ben ik begonnen met longeren en als ik merk dat ze daar last van heeft dan komt er een race streep, maar wel zonder deken laten staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekkere pluisony in de winter :+.