Het ABC van Scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 13:04

Hoi allemaal,

ik zou graag het ABC van scheren willen weten.

Ik denk erover om mijn E pony te scheren omdat hij erg dikke vacht heeft bovendien heeft hij last gehad van luis (is behandeld) maar zijn vacht zit nog vol pelletjes enzv. Ik zou hem dus graag eens scheren, helemaal of een patroon om hem erna eens grondig te kunnen wassen op een warme dag.


Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, en rolt zich best graag en veel.

Als ik hem laat scheren dan zal ik ook met dekens moeten beginnen, maar welke grams dekens moet je gebruiken bij welke temperaturen?

Ik heb momenteel enkel een 0 grams fleece gevoerd regendeken in mijn bezit.

Ik was ook aan het denken om hem onder de knieen niet te scheren en zijn hoofd niet te scheren (zijn hals wel) dus dan heb ik ook een hals nodig? dacht eraan het eind maart te laten doen.


hij is onmiddelijk kletsnat bij het rijden en het duurt enorm lang voor hij droog is

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:14

Ik zou nu niet meer scheren. Bij mijn paard vliegt het winterhaar er al af en zou zonde zijn als de zomervacht dan niet meer mooi aangroeit als je nu scheert. Maar ik kan het mis hebben hoor.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:25

Onderhals eruit werkt al verademend voor je paard. Eventueel de buik er ook uit scheren.

Mijne gaat maandag in half jachtmodel. Heeft nu teveel last aan de longe zodat ik hem vanaf maandag weer intensiever kan trainen nadat zijn vacht er deels af is.

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan. Hij staat wel onder een deken.

Edit. Je tekst nog een keer overgelezen en met luizenhistorie adviseer ik je om dan helemaal te scheren en te overbruggen met een goede ademende deken. ;)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:08

...waarom 'nu' je dier scheren als hij al behandeld is voor luizen?

Ik ben erg terughoudend met de tondeuse - als de vacht nog nat is, is de huid al droog en koelt het dier al weer veel minder af.
Ik pas dan de oude truc toe: een bos stro op het dier en een 'deken van laken' er over, binnen een kwartier is het dier droog.

En momenteel zijn ze hun wintervacht al aan het uitharen, dat maakt het ook een ingewikkeld moment om te scheren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:08

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:19

Hier zijn er 2 minimaal geschoren ivm kleine die zich naar rainrot zweette vorig jaar, geen dekens nodig, want regen komt daar niet en met liggen blijft het ook droog. Buik scheren zou ik niet doen, die wordt hier juist vaak nat en vies.
Zoals het er nu naar uit ziet, gaat er dit jaar zo tegen september preventief weer de scheermachine langs in hetzelfde model. Iets meer verbranden in de winter kan voor die van mij toch geen kwaad.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:07

Als je nu scheert zou ik er zeker nog een minimaal 300 grams deken op leggen want de nachten zijn koud. Zou dan voor een waterdichte kiezen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:20

Mijn shet wil nog niet in de rui en het gaat nu volgens internet warm worden.
Als ik een klein stukje wil scheren tegen de warmte, wat voor scheerapparaat/scheerkop heb ik dan nodig?

Heb iets voor de honden liggen maar weet niet of dat met paardenvacht ook werkt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:29

Overdag is het wellicht een paar dagen wat warmer, maar de nachten zijn nog 'koud'. Zelf zou ik zeker niet voor scheren kiezen, in ieder geval niet nu.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:32

Shenavallie schreef:
Overdag is het wellicht een paar dagen wat warmer, maar de nachten zijn nog 'koud'. Zelf zou ik zeker niet voor scheren kiezen, in ieder geval niet nu.


Het is even kijken wat het weer gaat doen verder ja, maar goed het is fijn om toch te weten hoe en wat op voorhand zodat ik niet op het laatste moment met een pony zit die druipt van het zweet maar zonder het materiaal wat ik nodig heb :o

Zou ook nooit helemaal scheren, ben alleen geen dikke vachten gewend :Y)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Het ABC van Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:52

Ik zou ook niet meer scheren, de zomervacht is al volop in de groei, komt tussen de wintervacht door. Die scheer je mee en straks heb je een paard met een te korte zomervacht die zichzelf niet meer warm kan houden omdat het haar te kort is en de isolatiewaarde dan te laag.

Weldadig doen? Gewoon met een lekkere shampoo wassen. Dan komt alles er ook wel aardig uit en voorkom je jeuk.