[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:38

Wat zal warmer zijn:
Bucas irish extra high neck(300grams).

Of een bucas smartex rain met de bucas multi stable en event hele hals (beide fleece binnenkant,hals niet)

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:04

Mijn ongeschoren koukleum merrie staat nu met 550 gram voor de komende week. 450 gram liner + 100 gram outdoordeken. Tot nu toe heeft ze met 450 gram liner + 0 gram outdoordeken gestaan. Hopelijk komt ze daar de koude dagen goed mee door.

Ik moet zeggen dat ik énorm tevreden ben met die 2 Ramboliners (Vari-layer 250 gram en 450 gram). Het enige nadeel is dat ze niet 100% passen onder een Amigo buitendeken. Ze vallen net iets te lang waardoor ze er achteraan wat onderuit komen, de 250 meer dan de 450. Mijn 100 gram buitendeken lijkt ook te krap te zijn eigenlijk om daar nog 450 gram onder te doen, maar een maat groter is dan weer te lang voor de knollebol, vooral als ik die dan op leg zonder iets onder.
Mijn merrie zelf echter staat wel beter dan afgelopen jaren en ze lijkt ook vrolijker, hoewel ze bijvoorbeeld vorig jaar ook met 500 gram stond, maar dan van Harry's Horse (bij veel hogere temperaturen nota bene). Ze heeft ook nergens schuurplekken. Ik heb helaas geen ervaringen met de gewone liners van Horseware dus ik kan niet echt vergelijken. Van wat ik bij anderen zie lijken die van Rambo misschien wel wat mooier te blijven, maar dat is geen correcte vergelijking natuurlijk.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:42

plutolover schreef:
hebben jullie ook bij de bucas dekens met de stay dry fleece dat de vacht er niet uit ziet?? stanley zn vacht wordt wat ruw... terwijl zn nek lekker zacht is. verharen doet hij ook nog niet


Ja hier had ik ook last van toen ik dr bucas nog gebruikte. Het zag er idd heel ruw uit, net alsof de haartjes afbraken ofzo.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:44

Ik heb precies hetzelfde met de staydry, niet heel erg maar mijn paard zit ook al heel kort in zijn vacht, maar voelde wel degelijk verschil! Inderdaad alsof de haren afbraken.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:58

Ik twijfel of ik nog een onderdeken onder soe of niet..

Hij heeft nu een smartex rain op en 150gram onderdeken. Ik heb nog een oude onderdeken van 50-100 gram..

Wil liever niet meer dan 2 dekens om. Maar om nou voor 2-3 koude nachten een nog dikkere deken te kopen.

Vandaag voelde hij ook niet koud aan.

Toch woensdag de 50-100 gram extra om doen?.

Hij staat 24/7 buiten met goede schuilmogelijkheden

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:41

plutolover schreef:
hebben jullie ook bij de bucas dekens met de stay dry fleece dat de vacht er niet uit ziet?? stanley zn vacht wordt wat ruw... terwijl zn nek lekker zacht is. verharen doet hij ook nog niet

Dit jaar niet geschoren en ook geen last van een ruwe vacht, hij staat nu onder de irish maar hiervoor de smartex

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:56

Mensen ik heb aub even jullie advies/mening nodig. Voor komende nacht wil ik toch graag die onderdeken op mijn paard. Het is een wolmix deken met voering, zodat het ding zo min mogelijk trekt op de vacht. De deken is voor onder de Smartex, met stay dry voering. Ik ben bang dat de wollen deken en de stay dry voering ontzettend gaan werken ten opzichte van elkaar. Of zouden ze juist aan elkaar "plakken" en helemaal niet schuiven? Heeft iemand ervaring met niet-gladde onderdekens onder stay dry voering?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:11

JenniferU:
Ik ken de mutli niet is dit ook een soort smartex deken? In vedergeval is de 300 grams in vergelijking met een rain denk ik 150 gram isolatie minder. Als de multi stapel dus meer dan 150 grams isolatie lijkt te bieden is die combi warmer.


Plutolover:
Kunnen ze uit de wind staan en hoe is je ruwvoer voorziening?

Koper:
Ik zou door wrijving tussen beide stoffen bang zijn voor statische elektriciteit maar dit kun je denk ik ook hebben met een gladde voering (al wrijft dat wellicht minder). Volgens mij zijn er hier genoeg die onder een bucas de horseware liner gooien dus dat gaat sowieso goed.

Ik denk dat ik vannacht ook voor het eerst mijn 300 grams liner maar is ga gebruiken. Ze staan wel op stal maar kunnen daardoor natuurlijk ook maar minimaal bewegen.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:30

Fairytail: ze kunnen in een grote schuilstal staan. Hij staat in een hitactief stal en kan elk uur 10/12 min kuil eten. Hij is ook niet mager eerder te dik.

Hij toont nu niet koud

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:51

Fairytail schreef:
JenniferU:
Ik ken de mutli niet is dit ook een soort smartex deken? In vedergeval is de 300 grams in vergelijking met een rain denk ik 150 gram isolatie minder. Als de multi stapel dus meer dan 150 grams isolatie lijkt te bieden is die combi warmer.


De multi is de onderdeken van bucas multi power, de zilvere deken mer staldeken.
Het is de oude bucas liner:
Afbeelding

Ik kan alleen nergens het aantal grammen vinden over deze deken

Afbeelding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:54

Van de onderdeken bedoel je? Die is 150 grams + fleece. Bovendeken is 0 grams met fleece.

Bij mij hebben ze die nu op.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:48

Nies_ schreef:
Van de onderdeken bedoel je? Die is 150 grams + fleece. Bovendeken is 0 grams met fleece.

Bij mij hebben ze die nu op.

Klopt de onderdeken idd.
Als bovendeken heb ik een smartex rain.
Ik heb dus nu de irish extra op.
Is de combi smartex rain + onderdeken vergelijkbaar? Of doordat het 2 dekens zijn dus warmer

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:31

Fairytail schreef:
Koper:
Ik zou door wrijving tussen beide stoffen bang zijn voor statische elektriciteit maar dit kun je denk ik ook hebben met een gladde voering (al wrijft dat wellicht minder). Volgens mij zijn er hier genoeg die onder een bucas de horseware liner gooien dus dat gaat sowieso goed.

Onderdeken is (gedeeltelijk) van wol dus het statische zal wel meevallen denk ik. Het is ook geen Horseware ding dus die vergelijking snap ik niet helemaal :=

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:00

Zo, 200 grams onderdeken gehaald. Mijn moeder vond het eerst overdreven, omdat 400 toch al best veel is. Maar ze stond vanmorgen toch echt al koud, dus gewoon 200 grans gehaald. Dus paardje is weer warm ingepakt en blij :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:33

JenniferU schreef:
Nies_ schreef:
Van de onderdeken bedoel je? Die is 150 grams + fleece. Bovendeken is 0 grams met fleece.

Bij mij hebben ze die nu op.

Klopt de onderdeken idd.
Als bovendeken heb ik een smartex rain.
Ik heb dus nu de irish extra op.
Is de combi smartex rain + onderdeken vergelijkbaar? Of doordat het 2 dekens zijn dus warmer

Als je die tabellen van Bucas bekijkt zou je denken dat het warmer moet zijn. Zelf heb ik alleen de dekens met dat fleece dus hoe het echt zit weet ik niet.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:46

Ik heb er een 300 gram onderdeken bijgehaald voor onder mijn 400 gram winterdeken. Het is lastig om ze goed warm te houden met deze temperaturen.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:39

Ik heb bij mijn koukleumpje vanmiddag ook een staldeken onder haar winterdeken gedaan omdat ze niet meer warm aanvoelde. Bij elkaar is het nu 500gr, wat me veel leek maar als ze het nodig heeft dan moet het. Ze staat dit jaar voor het eerst ook dag en nacht buiten, daardoor vind ik het soms best lastig wat te doen qua dekens.

Al had ik vandaag weer het idee dat ze zelf aangaf dat het tijd werd voor meer warmte. Normaal komt ze altijd rustig naar me toe gesjokt als ik haar roep en moet ik haar het laatste stukje komen halen. Maar vanmiddag had ze haast om uit de wei te gaan en was ze zenuwachtig. Hoppa, extra dekentje eronder en ze was weer rustig. Weet niet of het kan en misschien beeld ik het me in maar het viel me wel op. Morgen maar weer onder de deken voelen hoe ze dan aanvoelt.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:04

200 grams mio staldeken gewisseld voor de 200 grams amigo turnout medium.

Nu evengoed nog 600 gram omdat hij ook de 400 grams amigo hero op heeft maar hij is toch warmer nu.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:26

Hier staat onze geschoren pony met 400grams dekens om (met hals), avond en nacht op stal.
En onze ongeschoren pony staat met een 200grams zonder hals, avond en nacht op stal.
Ben blij dat ik voor haar toch nog de 200grams heb gehaald...is echt geen luxe nu!

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:36

Hier voelden prima aan onder 350 en 450, had nu buiten wel de halzen er aan met die koude wind

RianneH

Berichten: 28250
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:42

Hier 220grams deken met hals en 100grams onderdeken. Tot nu voelt ze er eigenlijk prima onder. Heb wel een 250grams varilayer besteld, mocht het toch omslaan de komende nachten, kan altijd nog terug gestuurd worden als ik hem niet gebruik :)

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:57

Ik heb mijn 150gr onderdeken ook gewisseld voor 300gr voor onder de smartex rain. Hele dag buiten met deze wind is echt steenkoud! Zelfs water in haar buitenbox was aan het eind van de dag nog bevroren, brrrr!

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:02

Mijn net geschoren voelt zich nog goed onder 200 grams stal deken met 200 grams outdoor deken erop :)
Staat overdag hele dag buiten snachts in een buiten stal die wel helemaal dicht is nu op klein raampje na

Koper

Berichten: 30326
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:17

RianneH schreef:
Hier 220grams deken met hals en 100grams onderdeken. Tot nu voelt ze er eigenlijk prima onder. Heb wel een 250grams varilayer besteld, mocht het toch omslaan de komende nachten, kan altijd nog terug gestuurd worden als ik hem niet gebruik :)

Of je verpatst 'm aan mij, als hij toevallig 175 onderlengte is. Die bruine met blauwe accenten bedoel je toch?

Esss ik denk 't wel hoor :)

Hier heb ik mijn ruin nu de onderdeken onder de Smartex geschoven en dan zie ik morgen wel wat ik aantref. Hij was er in elk geval lekker warm onder (en ook snel, binnen een minuut was het geheel op temperatuur). Mijn merrie stond nog goed onder 200 grams. Beide ongeschoren en 24/7 buiten. Ze hebben wel redelijk beschutting tegen de wind, staan allemaal huizen aan die kant.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:40

Ik heb nu mijn Rambo duo op met eronder een 100 gr liner. Ze voelt gewoon comfortabel dus ik laat het zo, ook omdat ze veel op stal staat vind ik meer niet nodig.