[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6773
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:51

Hier gisteren van 300 naar 400 met gevoerde hals. Stond echt niet lekker warm onder de 300. :brr:

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:08

Capriootje schreef:
Hier gisteren van 300 naar 400 met gevoerde hals. Stond echt niet lekker warm onder de 300. :brr:


Hier hetzelfde scenario.

Felba
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:22

Hoi allemaal,
Februari over een jaar (ongeveer) is het dan zo ver. Ik ga dan mijn eigen paard kopen nu ben ik me aan het inlezen over van alles. Maar dekens vind ik lastig. Aangezien het waarschijnlijk februari wordt (snachts stal, overdag wei/paddock) vraag ik me af welke dekens jullie zouden adviseren om als eerste te kopen. Waar ik op moet letten etc. Het wordt sowieso een warmbloed maar ras en geschoren/ongeschoren weet ik nog niet.
Alvast bedankt voor alle tips :)

Koper

Berichten: 30328
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:41

Felba schreef:
Hoi allemaal,
Februari over een jaar (ongeveer) is het dan zo ver. Ik ga dan mijn eigen paard kopen nu ben ik me aan het inlezen over van alles. Maar dekens vind ik lastig. Aangezien het waarschijnlijk februari wordt (snachts stal, overdag wei/paddock) vraag ik me af welke dekens jullie zouden adviseren om als eerste te kopen. Waar ik op moet letten etc. Het wordt sowieso een warmbloed maar ras en geschoren/ongeschoren weet ik nog niet.
Alvast bedankt voor alle tips :)

Februari is midden in het winterseizoen. Het enige logische om te doen lijkt mij om aan de vorige eigenaar van je paard te vragen wat voor dekens het paard die winter draagt en dat op te volgen. De dekens zitten mogelijk bij de koop in, afhankelijk van wie je koopt.

En als je het hebt over februari 2019 zou ik me er nog lang niet druk over maken. Er kan in de tussentijd zo veel veranderen. Wie weet kom je thuis met een haflinger, ik noem maar wat.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:42

Ik zou tegen die tijd aan de eigenaar vragen hoe en wat zij deden. Een regendeken is altijd handig om te hebben. Of je daarnaast met liners of waterdichte dekens wil werken hangt er vanaf wat jezelf prettig vind en ook hoe je paard gestald wordt.

Mocht je je paard komen komt het vanzelf wel wat je allemaal nodig hebt, komt goed hoor! Je kan niet alles van te voren helemaal op orde hebben :D

Felba
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 10:51

Snap ik, en begrijp ook dat je niet alles van te voren weet. Maar wil van zo veel mogelijk van te voren vast een idee opdoen zegmaar. Ik ken genoeg mensen die zich nergen in verdiept hadden. Bedankt voor de tip om het gewoon te vragen of eventueel over te nemen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:17

Slim hoor!

Je hebt best veel opties qua dekens. En per paard verschillend. Dat is wel je uitgangsposities dus gewoon lekker meelezen en op de site van Paardendrogist staat ook veel informatie over dekens.
En er zijn ook wel blogs over diverse merken op internet te vinden.
Succes en veel plezier!

Felba
Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:35

Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:48

Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen

als ze buiten staan zijn waterdichte dekens erg handig. Zelf wissel ik deze niet als ze op stal komen, dekens drogen wel als ze op stal staan. Het is fijn om op- en af te kunnen bouwen qua dikte.

uitrijdekens en fleecedekens zijn handig om je paard niet teveel af te laten koelen tijdens voor en na het rijden. Maar ook dat ligt eraan of het paard geschoren is of niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:48

Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen


Maar mss koop je wel een paard die geen dekens nodig heeft. Dat zou ik echt aanraden. Ik heb 5 paarden, waarvan 1,5 in de dekens (1 alleen ‘s nachts in de winter vanwege een serieuze knieblessure. Ze staan hier 24/7 buiten en bij nattigheid op de grond liggen is niet bevordelijk). Maar eenmaal in de dekens heb je ineens een vermogen in he schuur liggen aan van alles en nog wat en alles dubbel voir t geval het nat wordt/ stuk gaat of weet ik t wat. Dus als je een advies wil: zoek er 1 die zonder dekens kan. :+ Scheelt heel veel geld, energie en frustratie.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:03

Fabster schreef:
Felba schreef:
Dankjewel,
Ja er zijn zo veel soorten, regen, fleece, uitrij stal etc etc.
Dan nog niet gesproken over maten en grams.
Dus ik dacht miss hebben jullie wat tips over welke “soort” dekens je het beste als eerste aan kan schaffen


Maar mss koop je wel een paard die geen dekens nodig heeft. Dat zou ik echt aanraden. Ik heb 5 paarden, waarvan 1,5 in de dekens (1 alleen ‘s nachts in de winter vanwege een serieuze knieblessure. Ze staan hier 24/7 buiten en bij nattigheid op de grond liggen is niet bevordelijk). Maar eenmaal in de dekens heb je ineens een vermogen in he schuur liggen aan van alles en nog wat en alles dubbel voir t geval het nat wordt/ stuk gaat of weet ik t wat. Dus als je een advies wil: zoek er 1 die zonder dekens kan. :+ Scheelt heel veel geld, energie en frustratie.


Zonder is zeker handig, maar meeste paarden waarmee in de sport gereden worden zijn niet te houden zonder deken. Heb t bij mijn jonge paardje in het begin geprobeerd en die maakt nu dus een teddyberen vacht aan waardoor ze met rijden snel zweet. Terwijl de eerste paar jaar ze mooi dun in haar vacht bleef.

Ook als ik wilde rijden en mijn paard weer lekker uitgebreid in de blub had liggen rollen kon ik t rijden wel vergeten...

Sindsdien heeft ieder paard wat ik gehad heb in de winter dekens op. Ik vind het een gedoe, maar het heeft zijn voordelen als je actief rijd en een buitenpaard hebt.

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:20

Hier gister van 350 naar 450 gegaan. Was op de nieuwe stal een stuk kouder dan waar ze weg kwam. Maar even zien hoe ze hier onder staat, want anders moet er een warmere onderdeken bij komen :=

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:33

Peachy schreef:
Mijn ponys zijn geschoren en staan 24/7 buiten met schuilstal. Nu voelen ze bovenop de kont en rug koud aan maar aan de zijkant warm. Hebben ze het dan goed of te koud?
Staan met een 200 grams deken.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:47

Peachy schreef:
Peachy schreef:
Mijn ponys zijn geschoren en staan 24/7 buiten met schuilstal. Nu voelen ze bovenop de kont en rug koud aan maar aan de zijkant warm. Hebben ze het dan goed of te koud?
Staan met een 200 grams deken.

Dan staan ze te koud!! Boven op de billen en rug daar moeten ze warm aanvoelen...

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:34

Ook dus als de buik / schouders / liezen wel warm aanvoelen?

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:54

PanamaD schreef:
Dan staan ze te koud!! Boven op de billen en rug daar moeten ze warm aanvoelen...


Ben ik het niet met je eens. Die van mij voelt onder der 0 grams niet warm, bovenste van der haren is koud. Maar ik weet zeker dat ze het niet koud heeft, want als je tussen de haren gaat voelen dan is ze gewoon warm. Haren staan niet overeind, rilt niet en eet constant. Daarbij heeft mijn paard het zelden koud. En als ze het echt koud zou hebben zou ze wel een rondje rennen om het warm te krijgen ;).

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:16

Maar tinker, jij vroeg het ook niet toch?
Als een paard onder zijn deken, boven op de billen koud aanvoelt dan is de deken niet warm genoeg.

Peachy, als jij denkt dat ze goed staan dan is dat zo. :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:17

MTinker schreef:
PanamaD schreef:
Dan staan ze te koud!! Boven op de billen en rug daar moeten ze warm aanvoelen...


Ben ik het niet met je eens. Die van mij voelt onder der 0 grams niet warm, bovenste van der haren is koud. Maar ik weet zeker dat ze het niet koud heeft, want als je tussen de haren gaat voelen dan is ze gewoon warm. Haren staan niet overeind, rilt niet en eet constant. Daarbij heeft mijn paard het zelden koud. En als ze het echt koud zou hebben zou ze wel een rondje rennen om het warm te krijgen ;).


Alleen is het paard waar het over gaat geschoren, dus als de haren koud aanvoelen, is de huid waarschijnlijk ook koud...

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:23

PanamaD schreef:
Maar tinker, jij vroeg het ook niet toch?
Als een paard onder zijn deken, boven op de billen koud aanvoelt dan is de deken niet warm genoeg.

Peachy, als jij denkt dat ze goed staan dan is dat zo. :)


Nou daar begon ik over te twijfelen dus omdat ik hier las over hoe je moet voelen of ze warm genoeg zijn onder de deken.
Hij heeft ook weleens staan te rillen en dan is het duidelijk Maar nu vond ik het een twijfelgeval .

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:39

Afbeelding

Weekendje andere kant van het land, ook Brr hier, wel lekker even buiten spelen!
Ongeschoren onder 200 en geschoren onder 350, extra onderdekens mee voor het geval dat ze het koud krijgen.

simongek

Berichten: 5346
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:59

Peachy schreef:
PanamaD schreef:
Maar tinker, jij vroeg het ook niet toch?
Als een paard onder zijn deken, boven op de billen koud aanvoelt dan is de deken niet warm genoeg.

Peachy, als jij denkt dat ze goed staan dan is dat zo. :)


Nou daar begon ik over te twijfelen dus omdat ik hier las over hoe je moet voelen of ze warm genoeg zijn onder de deken.
Hij heeft ook weleens staan te rillen en dan is het duidelijk Maar nu vond ik het een twijfelgeval .


Als ze rillen ben je te laat. Ik voel ook. Op de hals en billen. Als die koud zijn gaat er wat bij

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:04

Peachy schreef:
PanamaD schreef:
Maar tinker, jij vroeg het ook niet toch?
Als een paard onder zijn deken, boven op de billen koud aanvoelt dan is de deken niet warm genoeg.

Peachy, als jij denkt dat ze goed staan dan is dat zo. :)


Nou daar begon ik over te twijfelen dus omdat ik hier las over hoe je moet voelen of ze warm genoeg zijn onder de deken.
Hij heeft ook weleens staan te rillen en dan is het duidelijk Maar nu vond ik het een twijfelgeval .

Als ze staan te rillen ben je imo al 10 stappen te laat.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:06

Weet iemand raad met het volgende: vorig jaar heb ik een Bucas Smartex aangeschaft. Erg tevreden mee geweest en netjes laten wassen met de garantie er nog op. Beviel mij zo goed, dat ik ook een 150 grs versie heb gekocht. Alleen het gekke is dat hij nu één kant op gaat hangen, wat die vorig jaar niet deed. Ik las ergens op het forum dat die dekens sowieso goed moeten liggen zonder de singels heel strak te zetten.

Heeft iemand een idee waarom die deken nu opeens lijkt te schuiven? Ik heb er een foto van, kan ik per pb wel sturen.

prugelpiet

Berichten: 12587
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:07

Peachy schreef:
Peachy schreef:
Mijn ponys zijn geschoren en staan 24/7 buiten met schuilstal. Nu voelen ze bovenop de kont en rug koud aan maar aan de zijkant warm. Hebben ze het dan goed of te koud?
Staan met een 200 grams deken.


Die hebben het koud. Vind 200 ook wel erg weinig als ze geschoren zijn en 24/7 buiten staan. De ongeschoren staan hier nog warmer.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:38

Hier geschoren onder de Rambo duo (100 gram) en een liner van 300 gram. Dus totaal dikke 400 gram en een hals. Daar voelt ze goed onder, het is echt koud op de vlakte...