[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:22

MarjanB schreef:
Ik haalde die van mij vanmiddag koud uit de wei onder 100 grams… helemaal strak op de rug en bloed chagrijnig

S nachts staat ze op stal en ben bang dat 200 te warm is. Wat zouden jullie doen?

Ze heeft bijna geen haar

[ [url=m/f9d9tz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die van mij heeft overdag een 200gr op en snachts 160gr

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:35

Die van mij staat nog bloot, die stikt van de hitte als ik der 0 grams op leg. Vind het zelf ook nog behoorlijk warm

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:22

MTinker schreef:
Die van mij staat nog bloot, die stikt van de hitte als ik der 0 grams op leg. Vind het zelf ook nog behoorlijk warm

Dat heeft de mijne ook, alleen onder de 10 graden en met regen en/of wind leg ik een deken op.
En een buitje redt ze ook wel, zeker overdag :) erg blij mee!

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:35

Hier alles al een tijdje onder de 200 grams. Betreft twee PRE’s zeer strak in het pak (niet geschoren, er zou niet eens wat afkomen :') )

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:43

Denk dat het ook erg aan het ras ligt. Mijn PRE is ongeschoren maar zit superkort in zijn vacht. (Vind ik wel fijn dan hoef ik niet te scheren :) )
Met 15 graden en een bui staat hij gewoon te bibberen buiten. Hij gaat nu zijn derde Nederlandse winter in.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:44

Nou dat, als ze vacht hebben dan is nu een deken te warm maar met die korte velletjes als die van mij is dat gewoon niet te doen helaas…

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:53

MarjanB schreef:
Nou dat, als ze vacht hebben dan is nu een deken te warm maar met die korte velletjes als die van mij is dat gewoon niet te doen helaas…

Dat ligt natuurlijk aan het paard. Mijn paard zit als ik je foto zo zie nog dunner in de vacht en die heeft het helemaal niet koud staat onder 50 grams.

Maar dat is net als mensen de ene loopt nu in 2 vesten en de ander in tshirt korte mouw.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:24

Queijo schreef:
Denk dat het ook erg aan het ras ligt. Mijn PRE is ongeschoren maar zit superkort in zijn vacht. (Vind ik wel fijn dan hoef ik niet te scheren :) )
Met 15 graden en een bui staat hij gewoon te bibberen buiten. Hij gaat nu zijn derde Nederlandse winter in.


Mijn in Spanje geboren cruzado heeft het echt nóóit koud! Ook nooit gehad trouwens, ze is 6 jaar in Nederland.
Wat vooral voor mij omdenken want ik ben een koukleum.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:04

Ik hoop dat ik hier even een vraag mag stellen. Snap dat het voor elk paard verschillend is hoor.
M’n fjord heeft een redelijke vacht en heeft nu een 0 grams regendeken op. Volgende week wordt ze (helemaal) geschoren. Wat zou er daarna voor deken op moeten? Ze staat 8 uur buiten en rest op stal. Heb 100/200/400 grams liggen. Nog nooit een paard gehad in de winter dus alles is nieuw voor me := Zou ik dan de 200 grams moeten opdoen en de 100 overslaan?

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:42

Sintara schreef:
Dat heeft de mijne ook, alleen onder de 10 graden en met regen en/of wind leg ik een deken op.
En een buitje redt ze ook wel, zeker overdag :) erg blij mee!

Ok, vanavond had ze het een beetje te koud dus nu wel onder de 0 gram

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:20

Eindelijk zijn er weer wat Weatherbeeta dekens op voorraad!
Bij Agradi heb ik met wat codes uit het kortingcodes topic en Black friday korting een Weatherbeeta premier free 100 gram met losse halster voor 158 euro! *\o/*
Nu hopen dat hij net zo mooi valt als de regendeken.

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:35

Selina schreef:
Ik hoop dat ik hier even een vraag mag stellen. Snap dat het voor elk paard verschillend is hoor.
M’n fjord heeft een redelijke vacht en heeft nu een 0 grams regendeken op. Volgende week wordt ze (helemaal) geschoren. Wat zou er daarna voor deken op moeten? Ze staat 8 uur buiten en rest op stal. Heb 100/200/400 grams liggen. Nog nooit een paard gehad in de winter dus alles is nieuw voor me := Zou ik dan de 200 grams moeten opdoen en de 100 overslaan?

Ik zou met de 200 beginnen ja. Mocht ze te warm of te koud zijn kun je altijd nog wisselen. Mijne heeft vorige winter een hele poos onder de 200 gestaan en pas toen het echt koud werd ging ik over naar 300.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 22:53

Selina schreef:
Ik hoop dat ik hier even een vraag mag stellen. Snap dat het voor elk paard verschillend is hoor.
M’n fjord heeft een redelijke vacht en heeft nu een 0 grams regendeken op. Volgende week wordt ze (helemaal) geschoren. Wat zou er daarna voor deken op moeten? Ze staat 8 uur buiten en rest op stal. Heb 100/200/400 grams liggen. Nog nooit een paard gehad in de winter dus alles is nieuw voor me := Zou ik dan de 200 grams moeten opdoen en de 100 overslaan?

Ik zou beginnen met jouw gevoel, dus een 200 grams.

Laat haar lekker een.half uurtje/uurtje haar gang gaan en ga dan voelen.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:10

Ik zou ook de 200 grams opdoen. Die ligt nu ook op mijn paard met superkort vachtje (en het snel koud heeft). Als het rond het vriespunt komt ga ik maar 400 grams.

Mando

Berichten: 15723
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 07:57

Mijne is geschoren en staat van 8 tot 2 buiten en onder 100 gr had hij het deze week lekker maar hij is totaal geen koukleum.

Luna02
Berichten: 153
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:19

Ik vind dit een super fijn stroomschema om globaal te kijken hoeveel grams past bij het weer. Moet wel bij gezegd worden dat ieder paard anders is en dat je toch de meeste informatie haalt uit het voelen hoe warm of koud ze het hebben.

Afbeelding

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:21

Selina schreef:
Ik hoop dat ik hier even een vraag mag stellen. Snap dat het voor elk paard verschillend is hoor.
M’n fjord heeft een redelijke vacht en heeft nu een 0 grams regendeken op. Volgende week wordt ze (helemaal) geschoren. Wat zou er daarna voor deken op moeten? Ze staat 8 uur buiten en rest op stal. Heb 100/200/400 grams liggen. Nog nooit een paard gehad in de winter dus alles is nieuw voor me := Zou ik dan de 200 grams moeten opdoen en de 100 overslaan?


Ik zou ook beginnen met 200 gram en kijken hoe comfortabel ze daarmee is.
Het is voor elk paard anders wat ze fijn vinden.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:43

Luna02 schreef:
Ik vind dit een super fijn stroomschema om globaal te kijken hoeveel grams past bij het weer. Moet wel bij gezegd worden dat ieder paard anders is en dat je toch de meeste informatie haalt uit het voelen hoe warm of koud ze het hebben.

[ [url=m/8s7jg7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze komt voor mijn paard ook overeen :j

Toch kan ik niet wachten tot mn sensor binnen is zodat ik het gewoon kan meten :+
Blijf je nog steeds zitten met het verschil tussen dag en nacht (24/7 buiten), maar kan ik nu zien of dat daadwerkelijk iets is waar ik me druk om moet maken :D

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:49

Bedankt voor met meedenken. Heb m’n oog nu ook laten vallen op de Bucas Smartex 300g. Dan heb ik een 200 & 300 grams liggen en dan moet het wel goed komen met m’n kale pony :Y)

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:13

Hmmmm mijn horsepal wil geen verbinding meer maken vandaag. Heb de sensor al mee naar huis genomen, in m’n broekzak gehad, batterij eruit, app opnieuw geïnstalleerd, maar soms vindt ie hem wel, maar kan ie hem niet uitlezen. Lijkt van korte duur de pret…

Dekengerelateerd, was flink warm vandaag na zo’n natte nacht. En dan morgen en maandagnacht weer koud, wat een verschil.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:15

@Rianne, mijn horsepal wil soms ook niet uitlezen. Ik heb even wat tips opgezocht: niet continu blijven verbinden want dat trekt de batterij leeg. Beter kan je (minimaal) een half uur wachten en dan weer uitlezen. Bij mij leest hij na ongeveer 2 uur weer uit, en als ik het vergeet de dag erna doet hij het altijd wel weer. Uit en aanzetten, batterij eruit heeft bij mij allemaal niet gewerkt. Geduld wel :D
Mijn pony heeft het juist de hele nacht te koud gehad… Maar ik heb gisteren ook zijn hals iets verder geschoren omdat hij met rijden zweet als een jekko. Dus misschien dat dat scheelt

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:43

Mag ik jullie om tips vragen? Mijn paard heeft een stal met uitloop en staat tenzij hij eten krijgt buiten. In weer en wind. Dit is zijn eerste winter in een dergelijke stal. Hij is niet geschoren en zit nu wat dikker in het haar dan normaal. Hij staat onder een 0 grams amigo wug. Helaas vond ik de deken vanmorgen klam en was het op z’n borst/ hals een beetje u geregend. Ik kan me niet herinneren dit ooit te hebben gehad bij de amigo dekens. Ik twijfelde om de deken na t rijden weer op te leggen ivm tikje nattige voering. Wat doen jullie in zo’n geval? De nattige plekken zaten bij de hals/ borst en de voering aan de onderkanten.

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:53

Beste manier van drogen van de deken is op het paard, tenzij je zelf een verwarmde ruimte hebt waar de deken kan drogen.
Dus zoals vandaag, waar het relatief warm was, heb ik zelf ook de iets klamme deken weer opgelegd. Zou het zijn blijven regenen dan gaat de reserve erop (met hals tegen inregenen dan).

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:12

Mijn paard stond vanochtend gigantisch te zweten onder de 0 gram. Beetje ingewikkeld allemaal.. Gisteravond was ze nog te koud.

Ik heb voor vanacht de deken maar afgelaten aangezien het iig droog blijft

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:14

RianneH schreef:
Hmmmm mijn horsepal wil geen verbinding meer maken vandaag. Heb de sensor al mee naar huis genomen, in m’n broekzak gehad, batterij eruit, app opnieuw geïnstalleerd, maar soms vindt ie hem wel, maar kan ie hem niet uitlezen. Lijkt van korte duur de pret…

Dekengerelateerd, was flink warm vandaag na zo’n natte nacht. En dan morgen en maandagnacht weer koud, wat een verschil.


Batterij bijna leeg misschien. Zo begon dat bij mij ook. Nieuwe batterij en het was over.