[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:32

Afbeelding

Afbeelding

Heel blij met de bestelde deken!! Zit super mooi. Uiteindelijk is het dus die met v sluiting geworden. Is dus de amigo bravo

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:36

Ellen1983 schreef:
Sunshower is wel héél prijzig (net even opgezocht)

Klopt, is enkel om hem proper en droog te houden.

Het is niet de bedoeling om hem te scheren, maar ik zou niet willen dat hij te warm krijgt op de zonnige dagen, of te koud snachts als het vriest (als de vacht plat gedrukt wordt en daardoor de isolatie-functie verliest)

Als ik een 50 gram regendeken, of een fleecegevoerde, zou aanschaffen, doe ik daar goed aan? Om dan vanaf binnenkort de ganse winter op te houden?

(Ik denk mss teveel na over zo'n dingen, maar dat vind ik nu geen slechte eigenschap van mezelf, haha, daarom hoor ik graag jullie advies en ervaringen)

Ik zou dan voor een 50gr gaan om toch iets van vulling te houden. Op de koudere, regenachtige dagen wordt de deken zwaar van het water en dan kunnen de haren niet meer omhoog om hem warm te houden. Daarom zou ik voor minimaal 50gr gaan zodat dat stukje gecompenseerd wordt. Mijn paard heeft een prima vacht en staat met een 0gr deken, maar op de dagen dat het echt hard waait en regent wordt hij toch koud. De temperatuur hoeft niet eens laag te zijn. Dan gooi ik een 100gr op. Maar dagen als vandaag kan hij zonder deken toe als het windstil is met een waterig zonnetje. Is echt even per dag bekijken.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 00:43

JackieT schreef:
Hier mag ik morgen 4 hectare land gaan afspeuren naar mijn sensor :') wou hem net aflezen maar de sensor was niet te vinden.

Vind het wel een ideale uitvinding, geeft mij een stuk meer rust zo


:D Dat is mij ook al een keer gebeurd. Tip, hou je telefoon aan en laat hem de sensor zoeken steeds. Dat verkleint het gebied behoorlijk.

Ik vind juist door de sensor het zo goed zichtbaar hoe enorm paarden kunnen verschillen ook. Mijn net (super kort) geschoren merrie staat precies comfortabel onder een 300 met 100 gram rugpaneel. Haar moeder heeft het ongeschoren onder haar 300 gram nu gewoon koud... Toch bijzonder altijd weer.

Jonnekee
Berichten: 756
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 01:16

Veulen84 schreef:
JackieT schreef:
Hier mag ik morgen 4 hectare land gaan afspeuren naar mijn sensor :') wou hem net aflezen maar de sensor was niet te vinden.

Vind het wel een ideale uitvinding, geeft mij een stuk meer rust zo


:D Dat is mij ook al een keer gebeurd. Tip, hou je telefoon aan en laat hem de sensor zoeken steeds. Dat verkleint het gebied behoorlijk.

Ik vind juist door de sensor het zo goed zichtbaar hoe enorm paarden kunnen verschillen ook. Mijn net (super kort) geschoren merrie staat precies comfortabel onder een 300 met 100 gram rugpaneel. Haar moeder heeft het ongeschoren onder haar 300 gram nu gewoon koud... Toch bijzonder altijd weer.


Hoe weet je wanneer ze het te warm of te koud hebben?

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:02

beegee schreef:
Ik zou dan voor een 50gr gaan om toch iets van vulling te houden. Op de koudere, regenachtige dagen wordt de deken zwaar van het water en dan kunnen de haren niet meer omhoog om hem warm te houden. Daarom zou ik voor minimaal 50gr gaan zodat dat stukje gecompenseerd wordt. Mijn paard heeft een prima vacht en staat met een 0gr deken, maar op de dagen dat het echt hard waait en regent wordt hij toch koud. De temperatuur hoeft niet eens laag te zijn. Dan gooi ik een 100gr op. Maar dagen als vandaag kan hij zonder deken toe als het windstil is met een waterig zonnetje. Is echt even per dag bekijken.

Oh bij mijn 0 gram hero heeft mel dat niet, kunnen de haren goed overeind blijven want deze wordt niet zwaar.
Bij de 100 grams bravo is dat wel het geval, maar daarbij gaat het alleen om kleine stukjes rug, schouders en heupen waar de deken de vacht plat drukt

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:16

beegee schreef:
Ik zou dan voor een 50gr gaan om toch iets van vulling te houden. Op de koudere, regenachtige dagen wordt de deken zwaar van het water en dan kunnen de haren niet meer omhoog om hem warm te houden. Daarom zou ik voor minimaal 50gr gaan zodat dat stukje gecompenseerd wordt. Mijn paard heeft een prima vacht en staat met een 0gr deken, maar op de dagen dat het echt hard waait en regent wordt hij toch koud. De temperatuur hoeft niet eens laag te zijn. Dan gooi ik een 100gr op. Maar dagen als vandaag kan hij zonder deken toe als het windstil is met een waterig zonnetje. Is echt even per dag bekijken.


Wat een goeie tip!

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:30

Jonnekee schreef:
Hoe weet je wanneer ze het te warm of te koud hebben?


De sensor verteld dus dat hun temperatuur onder de deken erg laag is. Daarnaast merkte ik het gisteren ook met rijden. Ze had echt een lange opwarmtijd nodig en was vrij stijf in d'r rug.

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:04

Hoe doen jullie dat als je werkt met een liner systeem?

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:06

Ik vind die lage temperatuur inschatten wel moeilijk hoor, kan niet echt vinden wat de beste range is anders dan wat Horsepal zelf aangeeft.

Ik heb de sensor aan een touwtje zitten en die zit aan een van de ringen van de deken vast. Doe je een liner eronder schuif je hem gewoon onder de liner :)

Aatrox
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:37

Een van de ringen van de liner aansluiting bij de hals of hoe moet ik dat voor me zien?

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:42

Ja :) kan vanavond wel een foto maken.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:55

Saaams schreef:
Hoe doen jullie dat als je werkt met een liner systeem?


Ik ga zakjes in de dekens naaien, zodat ik kan wisselen per deken.
In de regendeken doe ik dat in de binnenvoering.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:03

Ik heb een 200 gram staldeken welke dikker voelt dan mijn 300 gram liner. De ene is nieuw en de ander één seizoen gedragen en ongewassen.

Is de 200 in dit geval dan toch warmer of is dat misleiding?

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:08

Ik heb wel eerder gelezen dat dekens minder warm worden door gebruik, wassen etc.
Maar of dat verschil al na 1 jaar merkbaar is?

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:39

Dat vraag ik me ook af. Ben ook wel benieuwd "hoeveel grams" mijn deken nu na 7 jaar is :') (Bucas Freedom 150 grams)

Mijn 31 jarige pony heeft het niet koud hoor, waarschijnlijk Cushing, 1 september geschoren en nu alweer meer vacht dan de andere twee. En in geval van nood een liner eronder.

Aatrox
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:08

Volgens mij is dat een beetje misleiding ook wel hoor, mijn 250 grams die ik 1x heb laten wassen en ruim 2 seizoenen in gebruik heb is namelijk echt even zwaar als mijn nieuwe 250 grams outdoor die nog veel luchtiger is.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:13

Het kan in gewicht wel hetzelfde zijn, maar volgens mij gaat de vulling steeds meer samen plakken en wordt minder luchtig. Dat zorgt ervoor dat het minder goed isoleert. Zoiets geldt geloof ik ook bijv bij slaapzakken.
Ik weet niet de exacte theorie en ik weet ook niet hoe snel zoiets gaat of hoeveel minder warm het wordt. Vast op google te vinden.

Edit: google over het slaapzak verhaal
Citaat:
In synthetische slaapzakken vallen gaten in de vulling na een paar keer wassen, waardoor je koude plekken op je lichaam krijgt en niet warm blijft

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:19

Slmt9 schreef:
Het kan in gewicht wel hetzelfde zijn, maar volgens mij gaat de vulling steeds meer samen plakken en wordt minder luchtig. Dat zorgt ervoor dat het minder goed isoleert. Zoiets geldt geloof ik ook bijv bij slaapzakken.
Ik weet niet de exacte theorie en ik weet ook niet hoe snel zoiets gaat of hoeveel minder warm het wordt. Vast op google te vinden.

Edit: google over het slaapzak verhaal
Citaat:
In synthetische slaapzakken vallen gaten in de vulling na een paar keer wassen, waardoor je koude plekken op je lichaam krijgt en niet warm blijft


Daarom heb ik ook een donzen slaapzak. Kost wat, maar dan heb je ook wat. _O- Die gaan wel heel lang mee.

Maar geloof nou niet dat dons een oplossing is voor paardendekentjes. := De synthetische vulling van paardendekentjes is idd wel onderhevig aan gebruik, wassen, opvouwen, uithangen, etc. Denk alleen eigenlijk dat als een deken dun wordt het ook wel echt tijd wordt om de deken te vervangen voor een nieuwer exemplaar. := Je hebt toch geen smoes nodig om te kunnen gaan shoppen voor je paard? :D

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:25

ik heb uiteindelijk afgelopen week de Bucas power turnout (met best flinke korting) besteld. Ben er zooo blij mee!

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 21:44

Ik heb de bucas power turnout light gewonnen.
Vandaag voor het eerst gepast.
Ik vind de range wel erg ruim -10 tot +16. Ik vraag me oprecht af qua hoe luchtig die is, of alles onder de 5 graden dan toch niet koud is. :+

Ik heb ook een bucas smartex rain van 3 jaar. Daar was ik al fan van. Is nog super waterdicht, maar je merkt wel beschadiging/slijtage van de stof aan de buitenzijde.


Afbeelding

Hij is wat meer gevormd dan de smartex. Waardoor minder kans op inregenen. Op heftige regendagen moest ik altijd de hals gebruiken.

Maar past als gegoten. Moet nog even wat soepeler worden.


Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:04

Ik haalde die van mij vanmiddag koud uit de wei onder 100 grams… helemaal strak op de rug en bloed chagrijnig

S nachts staat ze op stal en ben bang dat 200 te warm is. Wat zouden jullie doen?

Ze heeft bijna geen haar

Afbeelding

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:06

Mijne staat ‘s nachts ook op stal en heeft 200 gram :j

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:06

Nacht 100gr en overdag dan 200? Heb mijne vannacht juist van 100 naar 0 gezet omdat t warm was. Haha.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:07

Heb je een hals om? Misschien dat dat nog helpt? Hier ook bijna geen vacht en onder 50 grams met hals dat is voldoende voor hem.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:12

Helaas is wisselen nu niet mogelijk, heb wel een hals maar die is wel gevoerd. Weet niet of dat te warm is en ze heeft eigenlijk een hekel aan dr hals :=

Vanaf zondag wilde ik eigenlijk de 200 op doen want dan wordt t kouder.