[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:55

Mijn paard heeft de Kentucky showdeken op als staldeken. Deze deken zou 160gr zijn, maar ik heb het idee dat hij warmer is? Iemand een idee? Ik weet nl nog niet zo goed wat ik hierna op moet doen als het kouder word. Zijn 200gr of de gelijk de 370gr?

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:10

Pally schreef:
Mijn paard heeft de Kentucky showdeken op als staldeken. Deze deken zou 160gr zijn, maar ik heb het idee dat hij warmer is? Iemand een idee? Ik weet nl nog niet zo goed wat ik hierna op moet doen als het kouder word. Zijn 200gr of de gelijk de 370gr?


Waarom heb jij het idee dat de showdeken warmer is?

Heb zelf geen ervaring met Kentucky. :=

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:59

Bagheera_206 schreef:
Pally schreef:
Mijn paard heeft de Kentucky showdeken op als staldeken. Deze deken zou 160gr zijn, maar ik heb het idee dat hij warmer is? Iemand een idee? Ik weet nl nog niet zo goed wat ik hierna op moet doen als het kouder word. Zijn 200gr of de gelijk de 370gr?


Waarom heb jij het idee dat de showdeken warmer is?

Heb zelf geen ervaring met Kentucky. :=


Ja geen idee eigenlijk :') . Denk door die zachte voering dat het warmer lijkt? Het voelt ook niet als een dunne deken.

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:19

Wat grappig om het verschil in dekens te zien met de horsepal.
Met zijn vorige deken (50 grams DKR) had hij het ‘s nachts vaak te koud en ‘s ochtends/overdag goed, met warmte pieken als ze liepen te spelen of rennen.
Met zijn nieuwe deken (100 Gr Rhino wug) heeft hij ‘s nachts de goede temperatuur, maar zodra ze naar buiten gaan iets te koud. Er staat bij ons vaak een ijzige stevige wind in de paddock/weiland. De hoge temperatuur pieken zijn er niet, ik gok omdat de deken beter ademt.

Eigenlijk zou zo’n sensor standaard bij elke deken moeten komen :')

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:19

Mijn paard heeft nu de bucas Turnhout light op. Nu zit ze redelijk teddy in haar vachtje en wil ik haar gaan scheren. Kan ze deze deken op blijven houden of moet er een onderdeken onder?

Figo88

Berichten: 2647
Geregistreerd: 07-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:25

Ik verwacht dat ze wel een dikkere deken nodig heeft als het kouder wordt. Met scheren haal je immers de vacht die het paard (los van dekens) warm houdt, weg. Maar je moet gewoon goed naar je paard kijken en voelen of en wanneer hij een dikkere deken nodig heeft.

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 17:38

Ja maar dan moet ik die wel even kopen voordat ik ga scheren :Y) Maar vind het bij de bucas Turnhout zo moeilijk omdat ze zo grote range qua temperatuur hebben. Daarom weet ik het nu niet zo goed

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:00

Ik zou zeggen wisselt per paard. Als je paard het snel koud heeft zou ik zeker een dikkere deken er op leggen. Ik ken echter ook een haflinger die het snel warm heeft waarbij dat geen probleem zou zijn.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:30

Wat zouden jullie betalen voor een als nieuw uitziende Rhino plus heavy?
Deken is super netjes en schoon. Geen beschadigingen of roest aan de gespen. Met 'V' sluiting en afneembare hals.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:51

Wow, ik ben zo blij met de Rambo Optimo dekens voor mijn paard <3
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb ik ook de hals eraan bevestigd. De dekens blijven perfect op hun plek liggen. Wel echt een maat kleiner nodig.

Wilde even deze positieve ervaring met jullie delen :=

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:19

Ik ben ook heeeel positief verrast door de Bucas power cooler. Doet echt wat ze beloven, was behoorlijk sceptisch maar werkt als een trein! Ga paard denk ik toch maar scheren aankomend weekend, maar zo’n deken komt altijd goed uit.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:03

Ik kan hier niets vinden over de productiedatum van Bucas dekens, dus ik wilde het maar even aan jullie vragen. Ik kreeg een Bucas Rain geleverd van een webshop, zonder de magneetsluiting, dus ik vroeg mij af hoe oud dat model dan wel niet zou zijn. Heb meerdere Bucasdekens en zelfs de oudste van 6 jaar oud heeft al magneetsluiting. Nu zag ik op de sticker van de tas en op het etiket in de deken 4 cijfers. 27-14 En ik zie bij allemaal 4 cijfers. Nu denk ik dat dat een weeknummmer en een jaartal is. Klopt ook wel met de leeftijden van de dekens die ik heb. Maar.....is dat ook zo? Dan heb ik namelijk een model geleverd gekregen wat al 7 jaar op de plank heeft gelegen. |o

Afbeelding

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:22

Via instagram reageert Bucas heel snel. Misschien daar proberen?

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:37

Ik kom hier ook even binnenvallen.
Ik heb een tinker die 24/7 buiten staat, hij is 9 jaar, ongeschoren en gezond.
Ik heb hem 3 jaar en dit is de eerste winter dat hij buiten zal blijven.
Nu doe ik vaak buitenritten (minstens 1x per week) en kom ik niet graag met een 'moddervarken' buiten.
Welk deken zou ik kunnen opleggen zodat we toch een beetje proper de baan op kunnen?
Groetjes!

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:52

Ik zal eens kijken op mijn Bucas-tas Nikysa90!

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:57

Ellen1983 schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen.
Ik heb een tinker die 24/7 buiten staat, hij is 9 jaar, ongeschoren en gezond.
Ik heb hem 3 jaar en dit is de eerste winter dat hij buiten zal blijven.
Nu doe ik vaak buitenritten (minstens 1x per week) en kom ik niet graag met een 'moddervarken' buiten.
Welk deken zou ik kunnen opleggen zodat we toch een beetje proper de baan op kunnen?
Groetjes!


Bucas Sunshower heeft geen voering, dus als het je echt enkel om het schoonhouden gaat? Wellicht dat een optie?

beegee
Berichten: 955
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:03

Ellen1983 schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen.
Ik heb een tinker die 24/7 buiten staat, hij is 9 jaar, ongeschoren en gezond.
Ik heb hem 3 jaar en dit is de eerste winter dat hij buiten zal blijven.
Nu doe ik vaak buitenritten (minstens 1x per week) en kom ik niet graag met een 'moddervarken' buiten.
Welk deken zou ik kunnen opleggen zodat we toch een beetje proper de baan op kunnen?
Groetjes!

Gaat dus alleen maar om droog houden? Dan een simpel 0 of 50-grams regendekentje. Zou althans mijn voorkeur hebben.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:53

Sunshower is wel héél prijzig (net even opgezocht)

Klopt, is enkel om hem proper en droog te houden.

Het is niet de bedoeling om hem te scheren, maar ik zou niet willen dat hij te warm krijgt op de zonnige dagen, of te koud snachts als het vriest (als de vacht plat gedrukt wordt en daardoor de isolatie-functie verliest)

Als ik een 50 gram regendeken, of een fleecegevoerde, zou aanschaffen, doe ik daar goed aan? Om dan vanaf binnenkort de ganse winter op te houden?

(Ik denk mss teveel na over zo'n dingen, maar dat vind ik nu geen slechte eigenschap van mezelf, haha, daarom hoor ik graag jullie advies en ervaringen)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:14

Coentjuh schreef:
Ik zal eens kijken op mijn Bucas-tas Nikysa90!


Dank Coentjuh!
Maar ik heb ondertussen Bucas op de mail gehad. Het zijn inderdaad de cijfers van de batch MAAND-JAAR en het kon volgens hun geen kwaad dat hij al wat ouder is. Toch vind ik het raar dat een webshop een deken verkoopt van 7 jaar. Alle andere bucassen die ik kocht staat het huidige jaar of het jaar ervoor op. Nou ja, terugsturen is ook weer zonde van de verzendkosten, dus ik ga er maar van uit dat Bucas weet wat ze zeggen en dan meld ik de deken aan voor hun 3jr garantie.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:43

Bij mijn twee Bucas dekens staat 22-13 (dat zal 2013 zijn). En dat kan goed kloppen want heb ze begin 2014 gekocht. Neem aan dat het geen kwaad kan idd voor jouw deken hoor.

Bij mij is nog 1 deken heel erg goed (maar niet iedere winter gebruikt) en de andere doet het ook nog steeds, wel bijna aan vervanging toe, toch langzaam op zoek naar een nieuwe (150 grams maat 5,9"). Mag ook van 7 jaar geleden zijn toen waren de kleurtjes van Bucas veel leuker... :D

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:59

Ja, Bucas is wel vaak wat minder hip in de kleurtjes. Hoewel die blauwe ook wel goed herkenbaar is.

Meer horsepal eigenaren hier in het topic? Ik heb hem voor het eerst uitgelezen, waar hebben jullie de comfortabele zone van je paard op staan?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:41

Ik heb de vochtigheid tussen de 25 en 65 staan. De temperatuur tussen de 28 en 31.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:48

Ik zoek de orscana sensor, maar kan 'm nergens vinden. Ja op Amazon voor 200+ euro.
Iemand een idee waar die nog te verkrijgen zijn?

Edit: nevermind. Bij equinics hadden ze toch nog wel een kleine voorraad, dus daar heb ik hem zojuist besteld :D

xSCWx
Berichten: 7069
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 22:37

RianneH schreef:
Ja, Bucas is wel vaak wat minder hip in de kleurtjes. Hoewel die blauwe ook wel goed herkenbaar is.

Meer horsepal eigenaren hier in het topic? Ik heb hem voor het eerst uitgelezen, waar hebben jullie de comfortabele zone van je paard op staan?

Ja hier een fanatieke horsepal uitlezer :D ik heb alleen de minimale temperatuur omlaag gezet naar 27,5 omdat hij dan ook nog prima voelt onder de deken.

JackieT
Berichten: 518
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:25

Hier mag ik morgen 4 hectare land gaan afspeuren naar mijn sensor :') wou hem net aflezen maar de sensor was niet te vinden.

Vind het wel een ideale uitvinding, geeft mij een stuk meer rust zo