[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:14

Wij hebben ook een tijdje een dekensloper gehad. Ik deed een oude deken over mijn goede deken.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:39

Aantal denier zegt maar deels hoe stevig de deken is. Het soort stof maakt ook enorm uit. De duurdere Horseware en Bucas hebben dat balistische nylon. Dat is wel vrij stevig.

Hangt er ook vanaf waar ze aan trekken. Hier al twee paarden die de staartflap kwijt zijn. :=

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:02

Hier werkt de PHB ook t beste. Mijn paard ging ook terug de kudde in, wat met de ruinen prima gaat, maar de merries.. heb zn rambo original opgedaan. Die liever kapot dan de wug. Ik zie meerdere pogingen, maar tot nu toe geen gaten oid.

De spray heeft nu weinig zin met de regen die eraan gaat komen denk ik.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:20

Ja waar ze trekken maakt erg uit. De buurman van mijn paard heeft al een paar keer de deken van Mel bij de hals opgetild, waarbij mevrouw hing te spartelen. Maar dat houdt de deken gewoon prima tot nu toe :=

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:17

Jullie nu ook in de webinar van Bucas? :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:17

Hoe gaan jullie dat doen met de temperaturen die vanaf dit weekend worden voorspeld? Nog genoeg warme dekens in de kast liggen?

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:23

Nou de verschillende sites geven heel uiteenlopende voorspellingen. De een zegt dat het zelfs 5 graden gaat vriezen overdag en de andere dat het helemaal niet gaat vriezen.
Dus ik kijk het ff aan.. Ze heeft het op het moment eigenlijk een beetje te warm met dr 100 grams, maar omdat het afentoe opeens zo guur is en blijkbaar het weer zo weer flink kouder kan worden laat ik het maar ff zo. Afgelopen weekend had ze het prima met 200 grams, 's nachts misschien net ietsje fris.

Ik vind het wel erg moeilijk allemaal. Als het echt heel guur gaat worden doe ik er voor de nacht wel 300 gram op zodat ze niet teveel hoeft te rennen om warm te worden

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:24

Bagheera_206 schreef:
Hoe gaan jullie dat doen met de temperaturen die vanaf dit weekend worden voorspeld? Nog genoeg warme dekens in de kast liggen?

Hier wordt het niet kouder dan 5 graden?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:39

Ik zag hier voorspellingen voor volgende week van -8 in de nacht. := Denk dat ik dan maar de 100 gram liner onder de 0 gram regendeken doe.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:51

Hier max -4 maar dat is maar 1 nachtje. Rest gemiddeld maar -1. Ik pas dus de dekens niet aan :)

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:00

Met dergelijke temperaturen zou ik ook niet meer gebruik maken van een ongevoerde deken, zeker niet bij een paard op leeftijd. Die verliest ondanks de dikte van sommige dekens toch echt te veel warmte aan de deken zelf. Zal je ook merken als je je hand op de kont legt, dat die in verhouding kouder aan voelt dan bijvoorbeeld achter de schouder waar de deken nog wat lucht heeft en kan isoleren.

Maar ik vermoed dat wij het prima zullen redden met 100+100 grams en eventueel een hals of mijn varilayer 250 grams onder een 0 grams deken. Eerst ook maar zien of de voorspelde kou echt zo flink door zet.

Tancreda4

Berichten: 24060
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:22

Ongevoerd vind ik sowieso geen optie in de winter eigenlijk. Met 10 graden prima, maar ook dan bij langdurige regen merk ik dat ze toch vaak koud worden. Dan kan je ze beter bloot laten lopen. Ik gebruik eigenlijk nooit echt 0 grams dekens. Of het moet een Rhino zijn, die zijn ook net wat dikker dan een ongevoerde gewone deken. Hier 50 grams of meer.

Mijn shet staat al een heel tijd met 100 grams op en m'n grote met een 0 rhino en 100 grams onderdeken. Die heb ik vorig weekend wel even een 200 grams onderdeken opgedaan omdat ze best koud voelde onder haar deken. Met -5 en rond vriespunt overdag gaat die ook op.
Al vond ik de 200 grams niet heel echt veel dikker aanvoelen dan mn 100 grams onderdeken, dus ik vraag me af of het eigenlijk wel zin heeft := Ik heb nog een 300 grams buitendeken liggen die ze op zou kunnen hebben.

Beiden alleen voorkant geschoren.

Volgend jaar wil ik een groter deel scheren, iig bij mijn grote merrie. Er zullen dan wel weer dikkere dekens moeten komen ben ik bang :=

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:41

Hier was t afgelopen week al -7, maar mijn paard (met wintervacht) heeft het met die temperaturen warmer dan wanneer de temperatuur hoger is maar het regent.

Mijn paard staat eigenlijk alleen met regen of temp onder de 5 graden onder een regenliner met 100gr ionic. Maar die komt dichterbij een 200gr door de werking. Die krijgt wel onbeperkt ruwvoer en dat maakt ook wel het verschil. Ze eten met name met regen en kou gewoon meer.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:45

Ik heb de uitdaging dat ik wat rainrot plekjes heb en het goed droog moet houden van DA. Hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer en denk dat ze tot -5 nog wel OK is met ongevoerde deken. De vacht wordt samengedrukt, maar is evengoed nog wel isolerend. Heb gelukkig ook nog een 200 gram deken liggen en daar kan eventueel ook nog de 100 gram liner onder.

Afgelopen maandag hingen er zelfs ijspegels aan de deken. Als ze echt heel veel warmte zou verliezen hadden die er denk ook niet aan gehangen.

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:24

Wauw, ijspegels aan de deken! Ik denk opzich ook niet dat jouw paardje het snel koud zal krijgen, bagheera. Ze heeft een flinke vacht en is het gewend om het zelfs zonder te doen toch.
Morgen is het mooi zonnig weer, dan zou ik de deken er zelfs af doen als ik jou was. Alleen gebruiken tegen de nattigheid en als het dan echt koud wordt en sneeuwstorm er meteen 200 gram of zelfs 300 op leggen. Want met vulling is de deken een stuk zwaarder, dat drukt de vacht plat

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:29

Heeft er hier iemand de groene Bucas atlantic? Ik vind de kleur zo mooi :+ maar nu heb ik ook al foto’s gezien dat hij meer donkergroen lijkt, niet het mooie zeegroen. Dus nu zit ik in dubio...

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:46

Bagheera_206 schreef:
Ik heb de uitdaging dat ik wat rainrot plekjes heb en het goed droog moet houden van DA. Hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer en denk dat ze tot -5 nog wel OK is met ongevoerde deken. De vacht wordt samengedrukt, maar is evengoed nog wel isolerend. Heb gelukkig ook nog een 200 gram deken liggen en daar kan eventueel ook nog de 100 gram liner onder.

Afgelopen maandag hingen er zelfs ijspegels aan de deken. Als ze echt heel veel warmte zou verliezen hadden die er denk ook niet aan gehangen.

[ [url=m/UUhpqp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RaTc5y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Whaha hier ook ijspegels gehad idd :D

oliebol wat naar die rainrot. Dat lijkt me zoiets ellendigs. Weet je ook hoe dat ontstaan is?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:55

Ik heb het vermoeden verminderde weerstand ivm ouderdom en heel veel regen gehad met +10 temperaturen. Dat is natuurlijk lekker gaan broeien in die dikke wintervacht. -O-

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:43

Ik merk eigenlijk geen verschil tussen 0 en 10 graden buiten hoor. Hier gewoon dezelfde dekens:
Geschoren paard 250+100 gram
Ongeschoren oud paard 0+100/200 gram

Alleen als het hele dag gaat regenen doe ik bij mn geschoren paard een ongevoerde halsdeken op.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:12

Als de voorspelling zo blijft, -8 en windkracht 6 dan zal het flink guur aanvoelen. Denk dat ik dan van 75 gram naar 200 gram ga. Aantal jaar terug spierbevangen geweest met zulk weer, dus dat risico neem ik niet.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:14

Devic schreef:
Heeft er hier iemand de groene Bucas atlantic? Ik vind de kleur zo mooi :+ maar nu heb ik ook al foto’s gezien dat hij meer donkergroen lijkt, niet het mooie zeegroen. Dus nu zit ik in dubio...


Mijn moeder heeft mijne overgenomen maar ik vind hem wel echt zee groen. Alleen als hij helemaal nat regent is het donkerder maar dat is niet zo gek denk. Heb er zo gauw geen foto van bij de hand

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:19

Dispar_Vulgo schreef:
Ik merk eigenlijk geen verschil tussen 0 en 10 graden buiten hoor. Hier gewoon dezelfde dekens:
Geschoren paard 250+100 gram
Ongeschoren oud paard 0+100/200 gram

Alleen als het hele dag gaat regenen doe ik bij mn geschoren paard een ongevoerde halsdeken op.

Oh bij die van mij merk ik daar wel echt verschil in. 10 graden en droog, dan red ze het zonder deken. Met wind of regen 0 grams. Onder de 5 graden heeft ze toch wel 100 grams nodig, zeker met regen. En bij vorst 200 grams.. De hals vindt ze vreselijk, hoe slecht het weer ook is. Maar ze gebruikt hem wel om dan toch niet meer de hele tijd met pinguïnkont in de wind te staan dus soms gaat hij toch op, alleen zo min mogelijk. Het scheelt wel warmte idd

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:58

Buienradar geeft vanaf zaterdag in de nachten gevoelstemperatuur -10/-12 aan. Dat gaat koud worden :brr:
Mijn koukleum staat nu onder 300 gram. Ik moet nog even bedenken welke dekens ik dit weekend op doe.

evelynCB
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:35

evelynCB
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-01-21
Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn Friese merrie aan het kijken naar een nieuwe zweetdeken. Ze heeft dit jaar voor haar doen best wel een wintervacht, volgend jaar zal ik haar scheren maar daar is het dit jaar al te laat voor. Ze zweet door haar vacht best hard tijdens het rijden en droogt met de kou ook langzaam op. Ik heb voor haar sinds een paar jaar een zweetdeken van Eskadron (die ik eerder heb gekocht omdat ik hem zo mooi vond dan voor de functie), maar heb nou niet het idee dat deze echt helpt met het opnemen van vocht. Ik ben aan het overwegen om de lemieux thermo cool voor haar te kopen, maar ben bang dat deze misschien te warm is en niet echt helpt met het opnemen van vocht. Heeft iemand ervaring met dit probleem en deze deken en anders andere suggesties voor een goede zweetdeken met dit doel?
Laatst bijgewerkt door evelynCB op 03-02-21 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:35

Bagheera_206 schreef:
Ik heb het vermoeden verminderde weerstand ivm ouderdom en heel veel regen gehad met +10 temperaturen. Dat is natuurlijk lekker gaan broeien in die dikke wintervacht. -O-


Het is ontstaan in de tijd dat hij nog geen deken droeg?
Ik dacht altijd dat t kwam door dikke natte vacht wat gaat broeien onder een deken.