[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:10

Ik heb voor de winter ook altijd halzen aan de dekens, zodra hij geschoren is eigenlijk wel een hals op maar nu is hij nog niet geschoren en vind ik het nog wel warm voor een hals aan de regen deken. Misschien is een lite wug erbij dan nog wel een fijne aanvulling op zijn deken garderobe.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:56

Hallo, heb hier af en toe mee gelezen, maar nooit echt vragen gehad. Nu wel... Heb een nieuw paard die in de afdankertjes van mijn overleden paard loopt, blijft mooi liggen ook al zijn ze misschien net iets te groot. Ik zou voor deze 4 jarige het liefst een smartex willen qua gemak, maar voor haar hoge schoft en tegen het inregenen zou ik graag een high neck willen, volgens mij bestaat deze niet. Iemand tips voor iets soortgelijks? Dit paard is vorig jaar gekomen en heeft al heel wat dekens gesloopt, het lijkt nu goed te gaan, al kan ik daar nog niet teveel op af gaan omdat ze pas een kleine week weer onder een deken staat.
Ik zie nu de power turnout, dat lijkt me een fijne deken.
Helaas wel prijzig voor een paard waarvan ik niet zeker weet of ze 'm heel houdt

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:19

tantesam schreef:
Hallo, heb hier af en toe mee gelezen, maar nooit echt vragen gehad. Nu wel... Heb een nieuw paard die in de afdankertjes van mijn overleden paard loopt, blijft mooi liggen ook al zijn ze misschien net iets te groot. Ik zou voor deze 4 jarige het liefst een smartex willen qua gemak, maar voor haar hoge schoft en tegen het inregenen zou ik graag een high neck willen, volgens mij bestaat deze niet. Iemand tips voor iets soortgelijks? Dit paard is vorig jaar gekomen en heeft al heel wat dekens gesloopt, het lijkt nu goed te gaan, al kan ik daar nog niet teveel op af gaan omdat ze pas een kleine week weer onder een deken staat.
Ik zie nu de power turnout, dat lijkt me een fijne deken.
Helaas wel prijzig voor een paard waarvan ik niet zeker weet of ze 'm heel houdt



Waar ik bij een 4 jarige eerder bang voor zou zijn is dat ze er volgend seizoen uitgegroeid is... en voor 1 seizoen is het wel een hele dure deken. Aan de andere kant, als ze alles sloopt is dat ook duur. Als je slecht verwoestbaar met halve hals wilt kan je naar de Rambo wug kijken

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:23

Dat eruit groeien is ook zeker nog een ding ja.Ideaal zou een 6.6 zijn, maar de 6.9 van mijn vorige paard blijven erg goed liggen, dus misschien op de groei... Lijkt me zo heerlijk dat je lange tijd achter elkaar zelfde deken kan gebruiken en niet altijd dekens en liners aan 't wisselen bent.
Ik ga kijken voor de Rambo, bedankt!

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:25

Bucas heeft wel high neck dekens, maar niet de smartex geloof ik. Wel de Turnout, zit ook stay dry voering in, maar ze zijn iets minder algemeen te verkrijgen dan de Horseware Wug dekens. Plus dat de Turnout wel een stevig prijskaartje heeft..

Overigens ben ik niet zo overtuigd van de warmtecurve van Bucas, ik denk dat bepaalde hoge en lage punten wel erg optimistisch zijn ingeschat. Bij iets te koud kunnen ze de kachel wel brandende houden door te eten, maar te warm kan ook best onprettig en gevaarlijk worden, en het zweten valt wellicht minder op door de voering die het juist goed op neemt.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:26

tantesam schreef:
Dat eruit groeien is ook zeker nog een ding ja.Ideaal zou een 6.6 zijn, maar de 6.9 van mijn vorige paard blijven erg goed liggen, dus misschien op de groei... Lijkt me zo heerlijk dat je lange tijd achter elkaar zelfde deken kan gebruiken en niet altijd dekens en liners aan 't wisselen bent.
Ik ga kijken voor de Rambo, bedankt!


Je kunt altijd nog een 2e hands smartex oid kopen voor dit seizoen en dan past ze volgend/over 2 seizoenen vast goed in de dekens van je vorige paard.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:29

Hier een beetje teleurgesteld van de Rambo optimo of beter gezegd spijt van de grote uitgave...
Ik had een Rambo duo met liners in maat 190 die was duidelijk te klein. Nu een Rambo optimo gekocht 195 in de hoop dat ie voor altijd mee zou gaan. Paardje is nu 5 en nog aan het groeien.
Helaas is de deken écht te groot ... zo jammer. Kan hem niet ruilen. Maar als iemand toevallig een nieuwe 190 wil ruilen tegen 195 hoor ik het graag.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:36

carika schreef:
Hier een beetje teleurgesteld van de Rambo optimo of beter gezegd spijt van de grote uitgave...
Ik had een Rambo duo met liners in maat 190 die was duidelijk te klein. Nu een Rambo optimo gekocht 195 in de hoop dat ie voor altijd mee zou gaan. Paardje is nu 5 en nog aan het groeien.
Helaas is de deken écht te groot ... zo jammer. Kan hem niet ruilen. Maar als iemand toevallig een nieuwe 190 wil ruilen tegen 195 hoor ik het graag.


De optimo vallen ruim een maat groter inderdaad. Waarom kan je hem niet ruilen?

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:06

carika schreef:
Hier een beetje teleurgesteld van de Rambo optimo of beter gezegd spijt van de grote uitgave...
Ik had een Rambo duo met liners in maat 190 die was duidelijk te klein. Nu een Rambo optimo gekocht 195 in de hoop dat ie voor altijd mee zou gaan. Paardje is nu 5 en nog aan het groeien.
Helaas is de deken écht te groot ... zo jammer. Kan hem niet ruilen. Maar als iemand toevallig een nieuwe 190 wil ruilen tegen 195 hoor ik het graag.


Dit staat toch ook overal bij de webshops wel bij vermeld en anders was het met passen wel duidelijk toch? de optimo valt echt veel ruimer namelijk.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:22

Capriootje schreef:
carika schreef:
Hier een beetje teleurgesteld van de Rambo optimo of beter gezegd spijt van de grote uitgave...
Ik had een Rambo duo met liners in maat 190 die was duidelijk te klein. Nu een Rambo optimo gekocht 195 in de hoop dat ie voor altijd mee zou gaan. Paardje is nu 5 en nog aan het groeien.
Helaas is de deken écht te groot ... zo jammer. Kan hem niet ruilen. Maar als iemand toevallig een nieuwe 190 wil ruilen tegen 195 hoor ik het graag.


De optimo vallen ruim een maat groter inderdaad. Waarom kan je hem niet ruilen?


Particulier gekocht.
Tja de Rambo duo 190 was duidelijk te klein, 200 of 205 zou passen. Vandaar de conclusie dat het de 195 optimo wordt.
Twee maten verschil had ik niet verwacht.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:55

Ik haalde mijn merrie net trillend van de kou naar binnen. Heb er een qhp regendeken met fleece opgelegd, heb er geen zonder fleece... Ben bang dat de fleece de komende dagen wel te warm gaat zijn. Wat denken jullie? Wil wel een andere deken aanschaffen zonder fleece, maar volgensmij heeft qhp die niet en geen idee welk merk hetzelfde valt als qhp...

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:59


J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:04

Capriootje schreef:
Deze is van QHP zonder fleece dus ze zijn er wel
https://www.dekroo.nl/products/qhp-turn ... collection

Die 'ongevoerde' hebben als binnenlaag fleece:

Stofsamenstelling binnenkant: 65% Polyester, 35% Katoen

Edit: op de qhp site staat bij dekens waar specifiek fleece wordt genoemd deze samenstelling van de binnenkant, maar ook bij deken waar geen fleece staat staat deze samenstelling. Niet echt duidelijk dus..

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:15

Ah oké, bij de andere staat er echt duidelijk bij dat het fleece voering is. De kroo kan je zeker wel benaderen om het te vragen, prima service hebben ze.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:17

Heb inmiddels qhp zelf gebeld en t staat verkeerd op hun site. Er zijn inderdaad dekens zonder fleece, waaronder deze. :D Dank je!!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:46

Ik snap echt niet dat Bucas nog altijd als HET dekenmerk wordt gezien. Wat een rommel! Een nieuwe regendeken, heeft hij vorig jaar 2 dagen op gehad en is gewassen met Bucas product en hij staat er verdorie nat onder. Dat is al het zoveelste paard die ik nat onder een bucas uithaal. Had de deken het voordeel van de twijfel gegeven. Geef mij dan maar mn shires dekens die zijn stuk goedkoper en echt waterdicht -:(-

De ruitershop hier is dicht en heb nu geen reserve regendeken. Binnen zetten gaat niet en hij gaat niet in de stal staan met regen. Ben echt boos nu :+

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:07

Oh jee, dat is niet best nee.
Ik heb zelf een seizoen Bucas gebruikt, wel een tijd heel nat 24/7 buiten, ging prima.
Maar voor de pasvorm voor Rambo gegaan. Daar jarenlang geen problemen mee gehad.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:20

Joliieeenn schreef:
Ik snap echt niet dat Bucas nog altijd als HET dekenmerk wordt gezien. Wat een rommel! Een nieuwe regendeken, heeft hij vorig jaar 2 dagen op gehad en is gewassen met Bucas product en hij staat er verdorie nat onder. Dat is al het zoveelste paard die ik nat onder een bucas uithaal. Had de deken het voordeel van de twijfel gegeven. Geef mij dan maar mn shires dekens die zijn stuk goedkoper en echt waterdicht -:(-

De ruitershop hier is dicht en heb nu geen reserve regendeken. Binnen zetten gaat niet en hij gaat niet in de stal staan met regen. Ben echt boos nu :+

Is die alleen gewassen daarmee? Dat is niet voldoende ze moeten ook nog met de spray behandeld worden..

Mijn waterdichte bucassen gaan zo al 3 jaar mee en worden elk jaar gewassen.

Met elk merk heb je wel rukdekens er tussen zitten := ik heb ook lekke Rambo gehad en Shires. Maar ook wel goeie.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:31

Joliieeenn schreef:
Ik snap echt niet dat Bucas nog altijd als HET dekenmerk wordt gezien. Wat een rommel! Een nieuwe regendeken, heeft hij vorig jaar 2 dagen op gehad en is gewassen met Bucas product en hij staat er verdorie nat onder. Dat is al het zoveelste paard die ik nat onder een bucas uithaal. Had de deken het voordeel van de twijfel gegeven. Geef mij dan maar mn shires dekens die zijn stuk goedkoper en echt waterdicht -:(-

De ruitershop hier is dicht en heb nu geen reserve regendeken. Binnen zetten gaat niet en hij gaat niet in de stal staan met regen. Ben echt boos nu :+


Denk dat ie dan echt niet goed gewassen is...
Dan gaan ze inderdaad lek (te heet wassen smelt de coating, niet goed het proces volgen zorgt ervoor dat hij niet meer goed waterdicht wordt etc)
Waarom heb je hem eigenlijk laten wassen na 2 dagen dragen?

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:20

Ik had mijne ‘s nachts onder 100 gram en vanmorgen maar de liner eronderuit gehaald dus gewoon alleen regendeken. Was wel nat weer voorspelt maar hij voelde nu net gewoon koud eronder. Wist al wel dat het een koukleum is maar het was behalve nat niet echt koud vandaag.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:51

Capriootje schreef:
Ik had mijne ‘s nachts onder 100 gram en vanmorgen maar de liner eronderuit gehaald dus gewoon alleen regendeken. Was wel nat weer voorspelt maar hij voelde nu net gewoon koud eronder. Wist al wel dat het een koukleum is maar het was behalve nat niet echt koud vandaag.

Mijn koukleum staat onder de bucas smartex medium en snachts doe ik daar een recuptex onder anders heeft hij het echt koud.
Staat sinds dit weekend 24/7 buiten met schuilstal.
Had het op stal ook altijd al koud onder de smartex onder de 7 graden.... Deze zakt wel ook altijd scheef.

Heb nu de Rambo duo serie besteld. Rib uit mijn lijf, maar hopelijk kan ik zo heel de winter door. Zijn Rambo cosy lag altijd perfect maar dat is een stal deken. For bewaar ik voor onder de waterdichte dekens voor als het echt koud wordt.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:36

Ik vind het best benauwd nu buiten, het was vanmorgen vroeg al 16 graden en weinig wind.
Heb ‘s nachts op stal de dekens af en overdag de dunne regendekens op.

De duo is fijn, zal je vast veel plezier van hebben!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:38

Nouvel schreef:
Ik vind het best benauwd nu buiten, het was vanmorgen vroeg al 16 graden en weinig wind.
Heb ‘s nachts op stal de dekens af en overdag de dunne regendekens op.

De duo is fijn, zal je vast veel plezier van hebben!


Ja was raar weer vandaag. Had het zelf ook warm met een dunne jas aan.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:14

Die van mij staat nog onder de vliegendeken haha. Steekvliegen hier en echt te warm voor een regendeken. Deken is ook zo droog na een bui.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:21

Mijn paard staat momenteel onder de bucas sunshower, ideaal voor deze temperaturen. Waterdicht en door het net aan de binnenkant tot 20 graden (zonder zon) goed te dragen zonder dat het te warm is eronder.