[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:38

Ik laat gewoon de bovendeken erop (droogt op het paard het beste) maar als die heel erg nat is wissel ik de bovendeken voor een reserve bovendeken en daar doe ik dan evt de liner aan vast.

Op zich kan je prima de bovendeken af doen op stal, maar dan moet je met staldekens/onderdeken werken, die heeft ook buikriemen waardoor de deken niet schuift. Is in dezelfde diktes te krijgen, maar wat lastiger wassen door de vele gespen en riemen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:55

Jessie2020 schreef:
Ok Bedankt.
dus als ik met liners wil werken, heb ik voor op stal nog een staldeken nodig voor over de liner. In de ochtend verwissel ik dan de staldeken voor de regendeken?

Wat mij aansprak aan de liners is dat ik las dat die goed zelf wasbaar zijn want dun. Ik wil die liners graag wat vaker kunnen wassen.

Is er iemand die met liners werkt en hoe doen jullie dat dan op stal?

Ook las ik dat er liners bestaan die tevens als zweetdeken fungeren. Weet iemand daar meer van?


Bucas heeft wel liners die je als staldeken kan gebruiken. Zijn fijne dekens met met buiksingel en klittenband om vast te zetten aan een buitendeken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:56

Ik zou niet gaan wisselen. Als je dekens nog nat zijn, zijn ze de volgende dag helemaal klam. Of ze eerst op het paard binnen op laten drogen en dan pas wisselen.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:18

Natte dekens laat ik ook het liefst op het paard drogen. Nat ophangen zorgt er vaak voor dat de binnenkant klam wordt.
Die van mijn is niet geschoren heeft een dunne vacht en staat sinds 3 dagen s’nachts met een 0gr deken en vandaag twijfel ik nog of ik de deken overdag op laat. Kwpn’er die 24/7 buiten staat.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:20

Tancreda4 schreef:
Ongeschoren 100/200 gram met deze nog warme temperaturen hoef ik bij mijn dames niet te proberen. Die hebben best een vachtje en krijgen het dan warm. Ik heb beiden een stukje hals weggeschoren en een 0 gram voor de shet en een 0 gram rhino wug voor de grote. Warm zat.

Nu 100/200 gram moet je in de winter 500 ofzo opgooien.... Bij heel extreem weer hebben ze 300 gram op en snachts op stal. Als het echt goed vriest. Al paar jaar niet op gehad (24/7 buiten ongeschoren)


Straks verhuizen ze naar stal ergens in november. Maar ja, afhankelijk kunnen ze inderdaad wel eens dik onder hun dekens komen.


RianneH schreef:
Qua temperatuur onder de deken, je paard zou niet anders hoeven voelen dan wanneer je zomers (20 graden) je hand op je paard legt. Te warm betekend, ja, te warm :) Lauw of koud is echt te koud, beste is om te voelen bovenop de kont omdat ze daar de meeste warmte verliezen aan de omgeving.


Meten is weten. De afgelopen dagen kon ik de sensor niet goed uitlezen. Dus je hebt een prachtige grafiek van wat wel niet klopt.

Afbeelding

De grafiek begint bij woensdag. Toen legde ik een 50 grams op met het idee dat ze het koud had. Dan zie je dalen naar de nacht. 's ochtends een piek bij voertijd. Daarna een hele sterke daling toen ik de deken af had. Dat was rond 11/12 uur. Toen deken weer terug gelegd omdat ze voor ik hem afdeed niet het idee had dat ze het extreem warm had. Daarna zie je hem redelijk onder de lijn hangen, en zakken in de nacht. 9 uur weer voertijd en piekje. Daarna nog koud maar opwarmen in de zon en weer instorten. Einde van de middag was ik er zelf en vond ik d'r koud (ik kan haar reacties goed lezen). Die hoge piek is het feit dat ik de sensor even op de blower van de auto had. Daarna kon ik hem uitlezen. Toen 100 gram er bij gegooid. De hele nacht dus ongeveer op de juiste waarde. In het weekend voor ik zelf om 9 uur. Dus daar uitgelezen en de deken af gedaan.

Elk jaar in september en oktober is het hetzelfde. Ze wiebelen gewoon op en neer. Ze zakken er dik onder in de nacht en als de zon schijnt zitten ze er boven. Maar als ik optijd ben met genoeg deken dan is de grafiek veel minder instabiel. Dan gaat alles veel geleidelijker en kost het ze dus minder energie.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:31

Wat zouden jullie doen voor een merrie van 4 jaar en 4 maanden.
Een goedkopen deken kopen (Amigo) voor het geval ze toch nog wat groeit?
Of zal ze niet meer uit haar deken groeien en gelijk een dure duurzame deken kopen ?

Ik wil Rambo, dus dan ben je wel wat kwijt voor een leuke set (regendeken, airmax en 100 gr liner).

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:33

Mijn paard is na zijn 4e nog zeker een dekenmaat gegroeid.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:36

Yvank_ schreef:
Mijn paard is na zijn 4e nog zeker een dekenmaat gegroeid.


Ja daar ben ik dus ook bang voor (wil ook helemaal niet zo'n groot paard :') )

Mijn Haf is zelfs na zijn 5e nog uit een deken gegroeid, maar dat was vooral de breedte en die koudbloedjes doen er wel even over om uit de dijen.
Dit is wel een heel ander type, veel hackney bloed en een beetje gelders, geen idee hoe die zich ontwikkelt.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:37

Nou echt groter is die niet geworden hoor! Maar breder.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:40

Veulen84 schreef:
Tancreda4 schreef:
Ongeschoren 100/200 gram met deze nog warme temperaturen hoef ik bij mijn dames niet te proberen. Die hebben best een vachtje en krijgen het dan warm. Ik heb beiden een stukje hals weggeschoren en een 0 gram voor de shet en een 0 gram rhino wug voor de grote. Warm zat.

Nu 100/200 gram moet je in de winter 500 ofzo opgooien.... Bij heel extreem weer hebben ze 300 gram op en snachts op stal. Als het echt goed vriest. Al paar jaar niet op gehad (24/7 buiten ongeschoren)


Straks verhuizen ze naar stal ergens in november. Maar ja, afhankelijk kunnen ze inderdaad wel eens dik onder hun dekens komen.


RianneH schreef:
Qua temperatuur onder de deken, je paard zou niet anders hoeven voelen dan wanneer je zomers (20 graden) je hand op je paard legt. Te warm betekend, ja, te warm :) Lauw of koud is echt te koud, beste is om te voelen bovenop de kont omdat ze daar de meeste warmte verliezen aan de omgeving.


Meten is weten. De afgelopen dagen kon ik de sensor niet goed uitlezen. Dus je hebt een prachtige grafiek van wat wel niet klopt.

[ [url=m/btfFHD.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grafiek begint bij woensdag. Toen legde ik een 50 grams op met het idee dat ze het koud had. Dan zie je dalen naar de nacht. 's ochtends een piek bij voertijd. Daarna een hele sterke daling toen ik de deken af had. Dat was rond 11/12 uur. Toen deken weer terug gelegd omdat ze voor ik hem afdeed niet het idee had dat ze het extreem warm had. Daarna zie je hem redelijk onder de lijn hangen, en zakken in de nacht. 9 uur weer voertijd en piekje. Daarna nog koud maar opwarmen in de zon en weer instorten. Einde van de middag was ik er zelf en vond ik d'r koud (ik kan haar reacties goed lezen). Die hoge piek is het feit dat ik de sensor even op de blower van de auto had. Daarna kon ik hem uitlezen. Toen 100 gram er bij gegooid. De hele nacht dus ongeveer op de juiste waarde. In het weekend voor ik zelf om 9 uur. Dus daar uitgelezen en de deken af gedaan.

Elk jaar in september en oktober is het hetzelfde. Ze wiebelen gewoon op en neer. Ze zakken er dik onder in de nacht en als de zon schijnt zitten ze er boven. Maar als ik optijd ben met genoeg deken dan is de grafiek veel minder instabiel. Dan gaat alles veel geleidelijker en kost het ze dus minder energie.



Interessant. Hoe kom je uit op de boven en ondergrens? Temperaturen rond de 30 graden lijkt mij te warm maar dat kan ik niet onderbouwen.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:04

Twijfel of ik de 50 grams erop gooi met dit smerige natte gedoe...
Een dag of 2...
(24/7 buiten wel schuilplek)

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:09

Yvank_ schreef:
Nou echt groter is die niet geworden hoor! Maar breder.


Wat voor type paard of pony?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:12

Muze schreef:
Twijfel of ik de 50 grams erop gooi met dit smerige natte gedoe...
Een dag of 2...
(24/7 buiten wel schuilplek)


De temp is nog vrij hoog, hier hebben ze het al behoorlijk warm onder de ongevoerde regendekens.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:18

Ja dat is zo lastig vind ik ook

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:20

Hier echt goed warm onder de 0 gram s‘nachts, en overdag de deken af. Maar het is momenteel droog hier en niet direct regen verwacht.

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:38

Ik heb ook een paar vragen!
Hier valt de regen nu met bakken uit de lucht, het is hier overdag nog rond de 15-17 graden maar veel wind en 's nachts rond de 10 graden. Mijn 3-jarige merrie krijgt nu ook al echt een donsvacht. Ben niet van plan haar te scheren dit jaar gezien ze nog maar net zadelmak is maar ze wordt wel 2-3x per week gewerkt en zweet soms snel. Wil haar volgende week een regendeken 0 gram opleggen met fleece vulling. Maar twijfel dan om haar nog een winterdeken aan te schaffen met hals voor als het kouder wordt, en hoeveel gram neem ik dan best? Ik heb nog een deken zonder hals van ik denk 150-200 gram. Ze staat overdag buiten en 's nachts op stal (binnenstallen).

En dan mijn ruin... Die heeft artrose in de rug en staat helemaal nog niet dik in de vacht dus die moet sowieso deze week terug een deken op. Maar ik weet totaal niet hoeveel gram. Die staat overdag buiten en 's nachts ook op stal maar dit zijn buitenstallen. Uiteraard zijn paarden met artrose gevoelig aan koud en vochtig weer. Ik twijfel dus om hem meteen al een 200g deken op te leggen. Maar is dit niet te warm voor nu of wacht ik best nog even met dekens tot hij wat meer in zijn vacht gekomen is?

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:57

Het komt nu met bakken uit de hemel zeg je, waarom zou je dan pas komende week een deken op leggen?

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:23

carika schreef:
Veulen84 schreef:

Meten is weten. De afgelopen dagen kon ik de sensor niet goed uitlezen. Dus je hebt een prachtige grafiek van wat wel niet klopt.

[ [url=m/btfFHD.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grafiek begint bij woensdag. Toen legde ik een 50 grams op met het idee dat ze het koud had. Dan zie je dalen naar de nacht. 's ochtends een piek bij voertijd. Daarna een hele sterke daling toen ik de deken af had. Dat was rond 11/12 uur. Toen deken weer terug gelegd omdat ze voor ik hem afdeed niet het idee had dat ze het extreem warm had. Daarna zie je hem redelijk onder de lijn hangen, en zakken in de nacht. 9 uur weer voertijd en piekje. Daarna nog koud maar opwarmen in de zon en weer instorten. Einde van de middag was ik er zelf en vond ik d'r koud (ik kan haar reacties goed lezen). Die hoge piek is het feit dat ik de sensor even op de blower van de auto had. Daarna kon ik hem uitlezen. Toen 100 gram er bij gegooid. De hele nacht dus ongeveer op de juiste waarde. In het weekend voor ik zelf om 9 uur. Dus daar uitgelezen en de deken af gedaan.

Elk jaar in september en oktober is het hetzelfde. Ze wiebelen gewoon op en neer. Ze zakken er dik onder in de nacht en als de zon schijnt zitten ze er boven. Maar als ik optijd ben met genoeg deken dan is de grafiek veel minder instabiel. Dan gaat alles veel geleidelijker en kost het ze dus minder energie.



Interessant. Hoe kom je uit op de boven en ondergrens? Temperaturen rond de 30 graden lijkt mij te warm maar dat kan ik niet onderbouwen.


De sensoren worden gemaakt door horseware. De app komt standaard met een comfort temperatuur advies tussen de 28 en 32 graden. Vervolgens ben ik zelf gaan testen wat bij welk paard hoort. Deze van de grafiek hierboven zit prettig tussen de 27 en 30. De meter geeft ook luchtvochtigheid aan. Als ze te warm staan zie je de vochtigheid onder de deken stijgen. Dat begint bij dit paard ergens tussen de 31 en 32 graden. (Bij haar moeder pas bij 35 graden.) Bij 33 graden trekt dit paard zelf z'n deken uit.

De onderkant is vooral zichtbaar aan gedrag. Dit paard is nogal gevoelig op z'n spieren en bij temperaturen onder de 25 graden wordt ze lastig met zadelen en rijden. In de variaties tussen 25 en 27 wordt ze traag en futloos. Er gaat veel energie naar warm blijven. Wat je ook ziet is dat als ze het koud hebben, de grafiek onregelmatig wordt. Met sterkere variaties tussen kouder en warmer.

Onderstaande grafiek is van afgelopen december. De nacht temperatuur was 4/5 graden, de dag temperatuur rond de 8. De dekens waren een 300 gram met een 400 gram ruginzet voor het paard met de zwarte lijn. Dit is dezelfde als die van de grafiek die je eerst zag. Maar de grafiek is nu mooi vlak. Je ziet ook gene uitschieters bij de voerbeurten. De dip is van de dekens die af zijn, de blauwe lijn is d'r moeder. Die het liever wat warmer heeft. Die stond hier onder een 450.


Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:29

RianneH schreef:
Het komt nu met bakken uit de hemel zeg je, waarom zou je dan pas komende week een deken op leggen?

Omdat mijn dekens nog niet gewassen zijn... 8)7 Maar dat is mijn vraag ook niet.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:34

Ik zou niet meteen een 200 grams opleggen, maar verder kan je het volgens mij het beste gewoon proberen en afentoe kijken hoe ze erbij staan.

Ook voor marie, wij weten ook niet of ze een koukleum is of niet. Sommige mensen houden het de hele winter bij een 100 grams, anderen gaan over de 400gr..

Ik weet het zelf ook nog niet, ik heb genoeg om tot 300 grams te maken en verder zien we wel

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:48

Marie heeft nog nooit een deken op gehad. Ik heb ze dit jaar in februari gekocht, toen had ze een flinke wintervacht dus denk niet dat ze snel koud heeft. Maar wil vermijden dat ze terug zo'n dikke vacht krijgt nu ze in het werk staat... Diallo is altijd iets verwender geweest en heeft nooit zonder deken gestaan maar werd ook altijd geschoren (nu niet). Het is dus echt een beetje puzzelen nu welk paard welk deken krijgt en of ik nog nieuwe dekens moet halen of niet. Heb tenslotte maar 1 regendeken van 0g, de rest gaat allemaal al naar de 100-200g. Ik haat deze periode van het jaar als het op dekens aankomt :')

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:13

Vandaag staat die van mij ook zonder, in mijn hoofd is het een heel drama haha.
Maar toen ik der net buiten had gezet, na het rijden even op stal met zweetdekentje, ging ze gelijk in de modder rollen dus denk dat ze het wel mee vind vallen.

Zit even te twijfelen of ik nog een 200gr erbij moet halen. Ze heeft nu een 0gr. En 1 die werd verkocht als 100gr maar blijkt dus een 0gr met fleece voering( deze had ze de afgelopen dagen op) en een 300gr voor als het echt koud word.

Ze staat nu nog 24/7 buiten. Als het slechter word gaat ze snachts op stal en gaat de inloopstal weer open.

Maar is de overgang 0gr - 300gr straks niet te groot. Ze is een draver en word niet geschoren

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:26

Die overgang vind ik idd best wat groot. Toen mijn paard geschoren werd ging ik vaak van gevoerd regendeken naar 200g en dan bij echt koud weer er nog een deken van 200g/300g bovenop.

Ik heb intussen nog een extra regendeken 0g besteld voor Diallo dat hij nu aan kan dan.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:26

Sosha schreef:
Yvank_ schreef:
Nou echt groter is die niet geworden hoor! Maar breder.


Wat voor type paard of pony?

Gewoon een bruine warmbloed haha.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:26

Fleece kan je meestal wel rekenen als 50-100 grams vulling hoor :j Meest betaalbare optie is om er een 100grams onderdeken bij te halen, maar ik vind het zelf ook prettig om meerdere dekens te hebben zodat je als ze echt door en door nat zijn kan wisselen (of per abuis een lekkage hebt).

Mijn vraag Calipsolover was omdat je aan geeft dat het nu nat is, ik begrijp daarom niet waarom je niet op het paard met rugproblemen niet nu een deken doet? Kijk, als de dekens nu bij de wasserette liggen is dat een logische reden, maar dat stond niet in jouw tekst, daarin stond de vraag of ie in de loop van de week een deken op moet. Miz is hij er al bij gebaat nu een deken op te krijgen, omdat dit het typische weer is wat voor verkrampte rugspieren zorgt en artrose zoals je zegt niet goed gedijt bij vochtig koud weer. De kans is groot dat 0 grams voldoende is, hier is dat ruim voldoende (24/7 buiten, 25 jaar, schuilstal maar daar is ze wat huiverig voor) maar het is heel erg paard, locatie en weersafhankelijk.
De merrie zou ik puur functioneel een deken om doen, waarschijnlijk kan je nu nog prima toe met 's nachts 0 grams en overdag (zeker zoals gister met de zon erbij) geen deken. Echt wintervacht tegenhouden is ook voor een groot deel licht afhankelijk, is er lang licht op stal?