[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:23

Afbeelding

Afbeelding

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:36

Sintara schreef:
Weten jullie trouwens hoe het zit met de waterdichtheid van de vacht van een paard als die een deken op krijgt? Raakt hij dat snel kwijt of is het een fabel dat dat gebeurt..



Dat blijft gewoon. Niet te vaak wassen en geen antiklit op het lichaam gebruiken.

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:01

_pauline_ schreef:
Van horseware / Rambo hebben ze een "nieuwe" liner. Met een soort stay dry voering.

Iemand hier al ervaring er mee en ervaring of liners van horseware onder bucas dekens passen?

https://www.dochorse.nl/rambo-airmax-liner.html



Ik heb deze, super fijn in gebruik. Ze glimmen er mooi van en al het zweet is weg en makkelijk te wassen zijn ze.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:28

Bambino schreef:
_pauline_ schreef:
Van horseware / Rambo hebben ze een "nieuwe" liner. Met een soort stay dry voering.

Iemand hier al ervaring er mee en ervaring of liners van horseware onder bucas dekens passen?

https://www.dochorse.nl/rambo-airmax-liner.html



Ik heb deze, super fijn in gebruik. Ze glimmen er mooi van en al het zweet is weg en makkelijk te wassen zijn ze.


Heb je, je paard er ook al eens nat onder weggezet met een gewone outdoor deken? Het wordt niet klam?

Ik ben vooral daar benieuwd naar:)

Celinee_
Berichten: 4629
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 07:58

Bambino schreef:
_pauline_ schreef:
Van horseware / Rambo hebben ze een "nieuwe" liner. Met een soort stay dry voering.

Iemand hier al ervaring er mee en ervaring of liners van horseware onder bucas dekens passen?

https://www.dochorse.nl/rambo-airmax-liner.html



Ik heb deze, super fijn in gebruik. Ze glimmen er mooi van en al het zweet is weg en makkelijk te wassen zijn ze.

Aan hoeveel gram staat deze liner ongeveer gelijk, weet je dat? Is ie heel dik of juist wat dunner? Ik kan dat in de beschrijving op internet niet duidelijk vinden.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:01

November108 schreef:
Oké misschien een beetje een rare dekenvraag zo middenin, maar mijn oude merrie is met pensioen en zoals het eruit ziet kan ze lekker zonder deken blijven (maakt nu al een pak wintervacht aan om u tegen te zeggen). Mijn andere merrie heeft een maat groter dus aan mijn complete set Bucas-dekens heb ik even niet meer zoveel. Nu heb ik wel de mogelijkheid om ze gewoon te bewaren in onze berging (vochtvrij, op kamertemperatuur). Zijn ze dan eventueel wat jaren goed te houden tot er een paard weer langskomt die ze zal passen? Of zullen ze minder worden van jaren in de kast liggen?


Denk dat het wel meevalt als je ze (zoals je al aangaf) vochtvrij kunt opbergen en ook buiten het bereik van eventueel ongedierte kunt houden. Zou ze wel eerst wassen voordat je ze opbergt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:53

Esss schreef:
November108 schreef:
Oké misschien een beetje een rare dekenvraag zo middenin, maar mijn oude merrie is met pensioen en zoals het eruit ziet kan ze lekker zonder deken blijven (maakt nu al een pak wintervacht aan om u tegen te zeggen). Mijn andere merrie heeft een maat groter dus aan mijn complete set Bucas-dekens heb ik even niet meer zoveel. Nu heb ik wel de mogelijkheid om ze gewoon te bewaren in onze berging (vochtvrij, op kamertemperatuur). Zijn ze dan eventueel wat jaren goed te houden tot er een paard weer langskomt die ze zal passen? Of zullen ze minder worden van jaren in de kast liggen?


Denk dat het wel meevalt als je ze (zoals je al aangaf) vochtvrij kunt opbergen en ook buiten het bereik van eventueel ongedierte kunt houden. Zou ze wel eerst wassen voordat je ze opbergt.


En goed om erop te letten dat je ze niet opbergt met scherpe vouwen. Bij dekens zal het wel meevallen, maar bij tenten zijn dat de plekken waar het doek slijt.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:29

Hebben jullie wel eens zelf je deken gerepareerd?
Hier zit een scheurtje aan de binnenkant van de deken bij de borstsluiting. Wilde eigenlijk kijken of ik dit zelf zou kunnen maken. Buitenkant is nog helemaal in tact :) .

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:59

Josien_ schreef:
Hebben jullie wel eens zelf je deken gerepareerd?
Hier zit een scheurtje aan de binnenkant van de deken bij de borstsluiting. Wilde eigenlijk kijken of ik dit zelf zou kunnen maken. Buitenkant is nog helemaal in tact :) .


Natuurlijk, gewoon naald en draad, alhoewel het met een naaimachine sterker wordt.
Als het op een rot plek zit waarvan je bang bent dat het gaat schuren, naai je eerst het kapotte aan elkaar en dan een stuk badstof of gladde stof er overheen zetten.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:15

Sosha schreef:
Josien_ schreef:
Hebben jullie wel eens zelf je deken gerepareerd?
Hier zit een scheurtje aan de binnenkant van de deken bij de borstsluiting. Wilde eigenlijk kijken of ik dit zelf zou kunnen maken. Buitenkant is nog helemaal in tact :) .


Natuurlijk, gewoon naald en draad, alhoewel het met een naaimachine sterker wordt.
Als het op een rot plek zit waarvan je bang bent dat het gaat schuren, naai je eerst het kapotte aan elkaar en dan een stuk badstof of gladde stof er overheen zetten.


Ja ga ik proberen!

Iemand ervaring met de liner dekens van Kramer? Bijvoorbeeld deze? Het lijkt alsof de horseware liners hier ook aan zouden moeten passen..
https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... er-systeem

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:45

Ik heb die van mij net shakend aangetroffen -O- dus maar droog gewreven met een handdoek, deken opgedaan en een rondje gestapt. Toen was het meteen over.

Wel best gek, vanochtend leek ze het nog zelfs warm te hebben. Ik ben blij dat ik nog even ben gaan kijken vanavond..

Ik wil wel dat ze nog een beetje verder wend dus morgen gaat hij overdag iig weer af
Laatst bijgewerkt door Sintara op 25-09-20 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:45

Nat en wind.... dat is echt niet fijn voor ze

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:50

Nee dat blijkt. Het was geen eens trillen meer, maar echt shaken inclusief benen.
Maar met een beetje geluk gaat ze wel nog wat meer vacht aanmaken, toch? Ik moet er niet aan denken dat ze zo blijft kleumen de hele winter

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:19

Ik heb hier ook de 100 opgedaan. Waait en regent en het is niet warmer dan 12 graden. De omslag is gewoon snel gegaan.

Heeft iemand hier verstand van horsepals. Krijg mijne niet aan de praat. Had ze juist nu wel goed kunnen gebruiken.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:41

Mijne sinds gister avond dr regendeken op. Was warm zat zo overdag :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:05

Buiten de regendekens en binnen de katoenen zomerdekens.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:09

Houden jullie de dekens nu gewoon blijvend aan of afhankelijk van het weer want zag dat het eind volgende week 20 graden kan worden?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:12

Als het te warm wordt gaan ze weer af.
Ik vind het op stal ook nog eigelijk te warm om dekens op te houden, onder de ingevoerde Rambo’s vond ik ze binnen te warm voelen, dus de katoenen dekens binnen maar op gedaan.
Buiten kunnen ze de regendekens goed hebben.
Lastig nu weer even...

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:12

Afhankelijk van het weer. Nu nat, dus op, straks weer droog en warm, dan blijft ie gewoon af.

Deze periode is inderdaad altijd schipperen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:16

Ja he, vind ik nu ook. En wil wel weer voorkomen dat hij heel erg dik in z'n vacht zit. Zit sowieso een beetje wat voor deken ik ga kopen. Heb nu een 0 gram met fleece voering. Ben ook wel heel benieuwd hoe hij het gaat doen, want op z'n vorige stal kwamen ze in de winter niet buiten. Nu wel lekker zo lang het licht is.

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:22

Ik laat hem zo veel mogelijk af, maarja ze had het gewoon te koud..
Ze heeft de vorige keer dat het zulk slecht weer was ook twee keer een nachtje de deken op gehad (toen was ze ook ziek), verder nog helemaal niet. Hij gaat morgen ook gewoon weer af, die van mij wil ik juist wel een beetje meer vacht laten kweken. Ze heeft al meer dan het was (het was hamster achtig, niet langer dan 3mm), maar ik ken cavias met meer haar

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:14

Ik doe hem ook af als t weer droog en warmer is..

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:58

Heb je, je paard er ook al eens nat onder weggezet met een gewone outdoor deken? Het wordt niet klam?

Ik ben vooral daar benieuwd naar:)[/quote]

Enkel licht bezweet of nat van afspuiten een beetje, niet extreem nat eronder weg gezet, maar dat zou ik bv met een Bucas stay dry ook niet doen..
Hij wordt niet klam, wel moet je bovendeken goed ademend zijn omdat die anders het vocht tussen de liner en deken niet kan afvoeren. Maar paard staat er kurkdroog onder.

Hij staat gelijk aan 50/75 gram, door het ademend vermogen lijkt die koeler bij ineens een flink zonnetje dan enkel losse regendeken.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:54

_pauline_ schreef:
Heb je, je paard er ook al eens nat onder weggezet met een gewone outdoor deken? Het wordt niet klam?

Ik ben vooral daar benieuwd naar:)


Bambino schreef:
Enkel licht bezweet of nat van afspuiten een beetje, niet extreem nat eronder weg gezet, maar dat zou ik bv met een Bucas stay dry ook niet doen..
Hij wordt niet klam, wel moet je bovendeken goed ademend zijn omdat die anders het vocht tussen de liner en deken niet kan afvoeren. Maar paard staat er kurkdroog onder.

Hij staat gelijk aan 50/75 gram, door het ademend vermogen lijkt die koeler bij ineens een flink zonnetje dan enkel losse regendeken.


Zeiknat zou bij mij ook de bedoeling niet zijn. Maar eerder indd nog wat nat van na het afspuiten en net niet droog genoeg onder de zweetdeken vandaan. Of licht klam na het uitstappen.

Ik vind de deken het onthouden waard!

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:28

Ik zet mijn paarden wel nat over hun hele lijf van het afspoelen weg onder de Bucas Smartex. Gaat prima.