[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:15

Zo'n temp tabel is maar relatief. Verschilt per paard. En gaan ze uit van kale of behaarde paarden?

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:15

Rosje8 schreef:
Yvank_ schreef:
Smartex is ongeveer gelijk aan 100/150 grams....
Maar als je denkt het allemaal te warm is... Hoezo wil je dan een gevoerde deken opdoen? En ga je niet voor een freedom turnout light (0 grams) oid.


Dat heb ik hierboven geschreven, de freedom is veel te smal, die past niet

De irish valt vergelijkbaar mijn paard heeft 6.6 van freedom en irish en passen beide mooi op zelfde manier.

De smartex heeft ook vergelijkbare pasvorm past ook in 6.6 mooi. Maar die heb je ook in big neck dan zal jij die hebben?

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:19

Citaat:
De irish valt vergelijkbaar mijn paard heeft 6.6 van freedom en irish en passen beide mooi op zelfde manier.

De smartex heeft ook vergelijkbare pasvorm past ook in 6.6 mooi. Maar die heb je ook in big neck dan zal jij die hebben?


Ik heb mijn bericht net nog aangevuld. Ik heb geen big neck smartex, maar de freedom zit toch niet goed op de schouders en bij dr sluiting. Hij heeft toch een andere voorkant. Misschien dat de smartex bij jou net wat ruimer zit ofzo waardoor de freedom ook kan, maar bij mij dus niet.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:20

Tancreda4 schreef:
Zo'n temp tabel is maar relatief. Verschilt per paard. En gaan ze uit van kale of behaarde paarden?


Thanks, toch een kwestie van gewoon de irish proberen dan!

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:27

Is er hier al ervaring met de bucas recuptex turnout light. Ik zit er aan te denken om deze aan te schaffen. Makkelijk 2 in 1 dacht ik.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:28

Rosje8 schreef:
Citaat:
De irish valt vergelijkbaar mijn paard heeft 6.6 van freedom en irish en passen beide mooi op zelfde manier.

De smartex heeft ook vergelijkbare pasvorm past ook in 6.6 mooi. Maar die heb je ook in big neck dan zal jij die hebben?


Ik heb mijn bericht net nog aangevuld. Ik heb geen big neck smartex, maar de freedom zit toch niet goed op de schouders en bij dr sluiting. Hij heeft toch een andere voorkant. Misschien dat de smartex bij jou net wat ruimer zit ofzo waardoor de freedom ook kan, maar bij mij dus niet.

Maar dan past Irish ook niet vrees ik.. Die sluit net als de freedom vrij hoog. De smartex wat lager. Ik vind ze op de schouders allemaal dezelfde pasvorm hebben. Maar als bij jouw de smartex wel op de schouders past en freedom niet misschien komt dat dan door de wat hogere sluiting?

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:35

Freedom en Irish hebben echt ene andere pasvorm hoor. Voor m'n grote paard en m'n shet zit de freedom wel wat krapper op de schouders dan de Irish in dezelfde maat. Ook vond ik de freedom minder mooi achter vallen bij de billen. De irsih heeft meer plooiing op de schouders dan de freedom en geeft daarom daar net wat meer ruimte.

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:51

Ik ben niet bekend met de bucas dekens. Heb afgelopen seizoen wel een stay dry deken van bucas gekocht, die als liner kan dienen. Hopelijk past deze onder mijn amigo regendeken. Binnenkort even passen.

Ik gooi einde dag vandaag de regendekens op.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:42

Oké misschien een beetje een rare dekenvraag zo middenin, maar mijn oude merrie is met pensioen en zoals het eruit ziet kan ze lekker zonder deken blijven (maakt nu al een pak wintervacht aan om u tegen te zeggen). Mijn andere merrie heeft een maat groter dus aan mijn complete set Bucas-dekens heb ik even niet meer zoveel. Nu heb ik wel de mogelijkheid om ze gewoon te bewaren in onze berging (vochtvrij, op kamertemperatuur). Zijn ze dan eventueel wat jaren goed te houden tot er een paard weer langskomt die ze zal passen? Of zullen ze minder worden van jaren in de kast liggen?

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:10

Mijn paard gaat binnenkort de wei op, vandaar dat ik toch maar even de vraag stel over ervaringen.
Hij is best een kou kleum. Ik heb een Bucas Smartex Medium, maar als het rond het vriespunt komt, heeft hij het hier echt al koud onder. Daar komt bij dat deze deken ook niet optimaal ligt, hij zakt scheef ondanks toch de juiste maat (paard is bijna 1.80 en ik heb maat 2.05 ). Ik heb een Rambo Cosy staldeken, en die ligt perfect.

Nu zoek ik natuurlijk een goede waterdichte deken, en ik denk dan toch maar iets van Rambo aangezien deze goed ligt. Maar dan, welke (combinaties)? Mijn paard is een koukleum, en ik wil niet dat hij koud/nat wordt. Ik kan sochtends en savonds wisselen, dus dat is allemaal geen probleem. Ik dacht zelf aan een 50 of 100 grams waterdichte, met losse liners en eventueel een losse hals. Budget naar kwaliteit. Maar ik wil wel gewon zeker zijn dat hij bewegingsvrijheid heeft en dat de deken goed waterdicht is.

Misschien hebben jullie tips in welke richting ik kan kijken (en waar deze dan het goedkoopste is, want korting is natuurlijk altijd mee genomen :-) )

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:46

Ik zou dan gaan voor de Rambo Duo. Is de 100 gram deken incl hals en 300 liner. De 100 en 200 gram liner kan je evt los bij kopen nog.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:49

Sky_As schreef:
Mijn paard gaat binnenkort de wei op, vandaar dat ik toch maar even de vraag stel over ervaringen.
Hij is best een kou kleum. Ik heb een Bucas Smartex Medium, maar als het rond het vriespunt komt, heeft hij het hier echt al koud onder. Daar komt bij dat deze deken ook niet optimaal ligt, hij zakt scheef ondanks toch de juiste maat (paard is bijna 1.80 en ik heb maat 2.05 ). Ik heb een Rambo Cosy staldeken, en die ligt perfect.

Nu zoek ik natuurlijk een goede waterdichte deken, en ik denk dan toch maar iets van Rambo aangezien deze goed ligt. Maar dan, welke (combinaties)? Mijn paard is een koukleum, en ik wil niet dat hij koud/nat wordt. Ik kan sochtends en savonds wisselen, dus dat is allemaal geen probleem. Ik dacht zelf aan een 50 of 100 grams waterdichte, met losse liners en eventueel een losse hals. Budget naar kwaliteit. Maar ik wil wel gewon zeker zijn dat hij bewegingsvrijheid heeft en dat de deken goed waterdicht is.

Misschien hebben jullie tips in welke richting ik kan kijken (en waar deze dan het goedkoopste is, want korting is natuurlijk altijd mee genomen :-) )


Ik heb de mijne van Hypostore, een Amigo Bravo 0 grams met losse hals heb ik gekocht. Bij Agradi zijn de liners af en toe in de aanbieding (heb nu alvast de 100 en 200 grams besteld). Zelf vind ik de losse hals ideaal, deze gooi ik alleen op als het echt veel regent en guur is. Ben voor een 0grams gegaan omdat ik dan met 1 buitendeken het hele seizoen kan doen, met natuurlijk verschillende vullingen voor de warmte. Heb de 100grams heel even opgedaan voor het passen en te kijken hoe dat linersysteem nou werkte, maar ze werd er echt al warm onder!

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:52

wat is het verschil in de Amigo Bravo en de Rambo Duo?
Ik had wel al wat zitten neuzen op Agradi, alleen ik kwam er dan niet helemaal uit welke dan beter zou zijn of wat er anders is.....
En de mensen die paarden 24/7 buiten hebben lopen, krijgen jullie paarden geen schuurplekken en is het een beetje te doen qua dekens?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:59

Sky_As schreef:
wat is het verschil in de Amigo Bravo en de Rambo Duo?
Ik had wel al wat zitten neuzen op Agradi, alleen ik kwam er dan niet helemaal uit welke dan beter zou zijn of wat er anders is.....
En de mensen die paarden 24/7 buiten hebben lopen, krijgen jullie paarden geen schuurplekken en is het een beetje te doen qua dekens?


Andere buitenstof. Bij de website van Epplejeck staat het vaak goed uitgelegd in de beschrijving.

Edit: Voor mij heeft de prijs wel de doorslag gegeven moet ik eerlijk zeggen hoor, ik heb nu voor ruim onder de €200 een regendeken, een hals en twee liners. Maar ik wilde dan ook graag een 0 grams deken hebben en de Rambo zou ik dan los moeten kopen (de Duo is iets gunstiger volgens mij door het pakketprijsje). Vond dat echt absurd duur worden voor exact dezelfde deken (sluitingen etc.) met een andere buitenstof. Maar mijne staat niet 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door November108 op 23-09-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:02

Kwaliteit ;) En pasvorm vind ikzelf.

Hier 24/7 Op PP met schuilstal en ben heel erg tevreden over mijn Rambo duo. Al heb ik die 300 gram erbij niet nodig, want had al een 100 en 250 liner, maar de aanbieding was dusdanig dat het de moeite waard was.

Bij deze dekens geen last van schuurplekken of gekat bij opleggen van de deken. Goedgekeurd door paardlief dus.

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:13

Hier ook toch de Rambo qua kwaliteit en pasvorm. Voorheen altijd 24/7 buiten, nu van 22:00 tot 08:00 op stal maar alsnog erg blij met de Duo.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:22

dank je, ik had alle sites behalve epplejeck al gehad, ga daar nog eens rondneuzen. Ik betaal nu liever 100 euro meer, als de kwaliteit en pasvorm maar goed is.....Al gooi ik hem eerst wel even gewoon nog met de Bucas buiten, om zeker te weten dat zijn nieuwe weidegenoot geen dekenvreter is....want daar zijn ze te duur voor :-P

Nouvel

Berichten: 28569
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:27

Hier passen ze de Rambo ook beter dan de Amigo bravo, die lijkt wel smaller te vallen aan de voorkant.

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:03

Ik heb net een tweedehands rhino gekocht.
Ook mooie deken.
200 grams. Ga pony deel scheren ( koudbloed, 24/7 buiten met eten en schuil).
Dan zal dat wel genoeg zijn toch?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:46

Ik heb vandaag beide dames hun regendeken opgedaan. Het had even geregend en ze hadden het meteen ook koud.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:08

Die van mij heb ik alleen verlost van der vliegendeken, dus nu gewoon bloot. Was ook nog niet koud met de regen. Stond zelf ook in T-shirt stront te scheppen in de regen haha.

Sintara

Berichten: 7457
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:17

Weten jullie trouwens hoe het zit met de waterdichtheid van de vacht van een paard als die een deken op krijgt? Raakt hij dat snel kwijt of is het een fabel dat dat gebeurt..

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:17

Andere vraag: passen horseware liners onder bucas? En hoe maak je die dan goed vast?

Sintara

Berichten: 7457
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:19

Muze schreef:
Andere vraag: passen horseware liners onder bucas? En hoe maak je die dan goed vast?

Ja dat past, mijn vorige verzorgpaard had dat. Hij zat vast met klittenband voor en met twee clipjes aan de achterkant

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:21

Achter waar de bilriemen zitten?
Maar voor??
Klittenband is bij bucas voor de hals toch?