[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:20

Geloof dat de grote merken hebben aangegeven dat er geen grote kortingen meer gegeven mogen worden tijdens het seizoen, alleen nog uitverkoop aan het eind van het seizoen. Zou dus via marktplaats kijken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:38

Ik wacht dan wel even af met de regendeken, ze zit toch al aardig goed in de vacht en ze komt ergens te staan waar ze altijd in een ruime hal kunnen schuilen. Dus ze zou ook goed zonder moeten kunnen. Kijk ik wel of ik nu nog goedkoop een vliegendeken kan scoren vast voor volgend jaar.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:23

Je zou ook in de U.K. kunnen kijken. De pond staat heel laag!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:33

Weidebloem schreef:
Je zou ook in de U.K. kunnen kijken. De pond staat heel laag!


Dat zal ook veel schelen denk ik, maar ik ben mijn adresje om daar te bestellen kwijt.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:49

Hoi allemaal! Ik kom even binnenvallen met een vraag over of ik in mijn situatie mijn paard een deken op zal doen of niet, ben benieuwd hoe mede-paardeneigenaren erover denken.

Mijn 2,5 jarige NRPS ruin staat sinds een half jaar op 6ha weiland zonder schuilstal (zijn we wel mee bezig om die één aan te leggen maar dat kan natuurlijk even duren). Het is een plek waar de wind flink op staat en het kan er dus enorm guur zijn. Hiervoor stond hij op een relatief kleine paddock met ruime schuilstallen en ging hij in de winter 's nachts op stal. Toen heb ik er met regen overdag ook af en toe een 0gr deken op gehad omdat hij het duidelijk koud had, mager en onbespierd was en lichte aanleg voor rainrot had. Sinds de verhuizing is hij enorm opgeknapt: het grotere land, meer beweging en gras heeft hem duidelijk goed gedaan en inmiddels is hij redelijk op gewicht en heeft hij wat bespiering kunnen opbouwen. Nu staat de winter voor de deur en vraag ik mij af of ik hem een deken op zal doen of niet. Aan de ene kant ben ik geen voorstander van een deken op zo'n jong dier leggen, maar aan de andere kant ben ik bang dat ik anders de winter uitkom waarbij we weer terug bij af zijn; een schraal en onbespierd paard, al helemaal omdat dit de eerste winter wordt waarbij hij waarschijnlijk wordt blootgesteld aan het "echte ruige weer" omdat hij voorheen immers in vergelijking erg beschut stond.

Mocht ik toch kiezen om er een deken op te leggen, begin ik waarschijnlijk met een 100gr. maar met mogelijkheid tot liners eronder zodat ik afhankelijk van het weer kan uitbreiden naar een zwaardere deken.

Hoe denken jullie hierover?

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:52

Wat leggen jullie nu s nachts op volledig geschoren paarden die 24/7 buiten met schuilstal staan? Ik zit te denken aan 100 gram.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:39

Hoi! Hoe vinden jullie deze deken zitten?
Ik heb deze aangeschaft voor de winter, paard komt niet op het gras en eet hooi uit hooibakken.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:46

@animalfriend, ik zou het bij een 0 Frans houden tegen met name de wind. 100 of150 gram zou ik achter de hand houden voor als je merkt dat je paard het echt koud heeft. Meestal kunnen ze wel goed tegen kou, maar mocht hij invallen door een groeispurt o.i.d is het fijn als hij minder energie hoeft te stoppen in warm blijven.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:25

Weidebloem, bedankt voor je reactie! Hoop eigenlijk het invallen door inderdaad een eventuele groeispurt juist voor te zijn, vandaar dat ik dacht aan 100gr. Maar uiteraard wil ik ook niet interfereren met zijn "natuurlijke mechanisme". Ik ga eens wat rondkijken naar geschikte 0grams met mogelijkheid tot liners!

Maria500, ik vind hem wat groot ogen. Voornamelijk bij de schouder en borst omdat je daar nog best wat ruimte over hebt. En de schouder-split naar mijn idee wat te ver naar voren zit (bijna op de borst op sommige foto's). Maar kan natuurlijk zijn dat een maat kleiner weer te klein is, dat probleem heb ik in ieder geval een aantal keer meegemaakt....

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:31

maria500 schreef:
Hoi! Hoe vinden jullie deze deken zitten?
Ik heb deze aangeschaft voor de winter, paard komt niet op het gras en eet hooi uit hooibakken.


[ [url=m/Ff50qK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JXGTMt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/esZ6ii.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wrp7yq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I43te3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a9DJ4a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A9WNJI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/COPBWz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Kto2Gd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CKx3eC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DoZnBe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nkpyr1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HGhKnu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2V6Am7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou deze nuet doen. Hij staat open bij de hals dus dan gaan hij hoogstwaarschijnlijk inregenen

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:11

Ik heb maandag geschoren, stond heerlijk overdag zonder en snachts met een oude bucas shamrock zweetdekentje. Omdat er nu meer wind komt en misschien ook regen de smartex rain 0 gram op, maar die is eigenlijk gewoon te warm. De sunshower lees ik zoveel slechte recensies over dat ik die niet wil kopen.

Wie heeft tips welke deken wat minder warm is? Ik zag bij ej een bucas select turnout, heeft die dezelfde pasvorm als de smartex dekens? De freedom bv is echt veel te smal van voren.

Anders merk mag eventueel ook, maar voorkeur voor bucas

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:12

De irish?

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:15

De irish in 50 gram is dan wel een goede optie denk ik ook.

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:39


Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:42

Capriootje schreef:
De irish in 50 gram is dan wel een goede optie denk ik ook.


Thanks! Die heeft dus dezelfde pasvorm? De atlantic is er ook in 50gram, maar de irish heeft een leuker prijskaartje Jammer dat ik hem nu alleen in het zwart kan vinden, dat is juist warm als de zon even doorkomt.

In het voorjaar zou het dan ook een fijne deken zijn als de smartex te warm is.

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:42

Irish is er normaal in 3 kleuren.
Ik vind m zelf prettig qua pasvorm

femkepienJarig

Berichten: 459
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:44

Oh horseware liner zou ik ook wel interessant vinden voor wanneer het te warm is voor een 100 gram liner maar er toch iets onder wilt... :)*
Laatst bijgewerkt door femkepien op 23-09-20 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:45

Als Bucas oké ligt op je paard is de Irish niet heel gek qua pasvorm. Hier heb ik hem een tijdje gebruikt maar vond hem toch te hoog vallen vooraan.

Iets om wel in het achterhoofd te houden is dat het qua water dichtheid niet de kwaliteit heeft die de (dure) smarten dekens hebben. Ik heb de mijne na één seizoen wel moeten inspuiten op de rand van de staartflap, en daarna voor de zekerheid de hele deken alsnog gedaan. Verder was ik over de dikte wel tevreden :)

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:45

De mijne is nog steeds perfect waterdicht.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:46

Rosje8 schreef:
Capriootje schreef:
De irish in 50 gram is dan wel een goede optie denk ik ook.


Thanks! Die heeft dus dezelfde pasvorm? De atlantic is er ook in 50gram, maar de irish heeft een leuker prijskaartje Jammer dat ik hem nu alleen in het zwart kan vinden, dat is juist warm als de zon even doorkomt.

In het voorjaar zou het dan ook een fijne deken zijn als de smartex te warm is.

Nou dat valt enorm mee hoor :o dat die warm is in de zon....

Hij is er ook in rood en donkerblauw. Maar als je bang bent dat de zon te warm is moet je een sunshower opdoen...

HarmanyL

Berichten: 2666
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:47

_pauline_ schreef:
Van horseware / Rambo hebben ze een "nieuwe" liner. Met een soort stay dry voering.

Iemand hier al ervaring er mee en ervaring of liners van horseware onder bucas dekens passen?

https://www.dochorse.nl/rambo-airmax-liner.html


Hmm die is wel interessant al vraag ik me af wat t zweet dan doet onder de buiten deken?

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:47

Ik ook. Daarom hoop ik dat er mensen zijn die m al in gebruik hebben onder hun gewone deken.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:05

Thanks voor het meedenken allemaal!
In het rood zie ik de turnout jiet in 6.6 maar ej heeft hem in het blauw, dat heb ik liever dan zwart.

Bucas geeft alleen zelf in de temperatuur tabel aan dat de irish tot 12graden goed is en de smartex tot 14. Maar jullie denken dus dat de irish wel minder warm is? Er zit toch 50gram in..

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:13

Smartex is ongeveer gelijk aan 100/150 grams....
Maar als je denkt het allemaal te warm is... Hoezo wil je dan een gevoerde deken opdoen? En ga je niet voor een freedom turnout light (0 grams) oid.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:14

Yvank_ schreef:
Smartex is ongeveer gelijk aan 100/150 grams....
Maar als je denkt het allemaal te warm is... Hoezo wil je dan een gevoerde deken opdoen? En ga je niet voor een freedom turnout light (0 grams) oid.


Dat heb ik hierboven geschreven, de freedom is veel te smal, die past niet. Ik zeg ook nergens dat ik een gevoerde deken wil ik zoek alleen het liefst een bucas met dezelde pasvorm als smartex. De select is 0 gram maar kan ik ook nergens vinden, anders had ik hem al besteld, vraag is alleen of die dezelfde pasvorm heeft.
Laatst bijgewerkt door Rosje8 op 23-09-20 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt