[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:18

Wat is jullie ervaring met het laten wassen van Rambo dekens? Ik heb er eentje overgenomen maar die is zo extreem vies dat in het er met een borstel niet af krijg. Deken blijkt ook blauw, niet zwart te zijn...

Maar ben wat huiverig voor laten wassen, heb hem als reserve gekocht maar wil wel dat ie goed waterdicht blijft. Nu laten wassen en dan regelmatig weer moeten Inspuiten vind ik ook zonde..

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:26

Ik laat mijn dekens (Rambo/Amigo) jaarlijks wassen bij de epplejeck en ze zijn nog perfect waterdicht.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:27

RianneH schreef:
Wat is jullie ervaring met het laten wassen van Rambo dekens? Ik heb er eentje overgenomen maar die is zo extreem vies dat in het er met een borstel niet af krijg. Deken blijkt ook blauw, niet zwart te zijn...

Maar ben wat huiverig voor laten wassen, heb hem als reserve gekocht maar wil wel dat ie goed waterdicht blijft. Nu laten wassen en dan regelmatig weer moeten Inspuiten vind ik ook zonde..


Mijn hele vieze winterdeken durf ik ook nooit te wassen. Ik maak de deken zelf schoon met een hogedrukspuit.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:37

Gewoon even in een bak met koud water een nacht laten weken en dan goed afspoelen. Geen hoge drukspuit gebruiken, dan beschadig je de waterdichte coating.

Laten wassen doe ik zelden, hoor te vaak over dekens die niet meer waterdicht zijn.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:00

MTinker schreef:
Gewoon even in een bak met koud water een nacht laten weken en dan goed afspoelen. Geen hoge drukspuit gebruiken, dan beschadig je de waterdichte coating.

Laten wassen doe ik zelden, hoor te vaak over dekens die niet meer waterdicht zijn.


Denk dat bij mijn deken de waterdichte laag aan de binnenkant zit dan, ik spuit hem al in 6 jaar ieder jaar schoon en blijft goed waterdicht. Maar is indd wel een risico.

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:41

Weet iemand of er naast bucas nog meer merken dekens heeft met een stay dry voering?
Mijn paard kan na het rijden nog wel eens gaan nazweten en onder een gewone regendeken of winterdeken is niet fris.

Nu heb ik de bucas smartex gepast echter deze past niet lekker, op dit moment is de Power Turnout light high neck onderweg.

Normaal gesproken lopen al onze paarden in de winter op de weide overdag en snachts buiten box, dus ik dacht de ideale deken. Echter door omstandigheden is dit paard verhuisd voor deze winter naar een stal waar ze in een binnenbox staat (wel direct naast de buitendeur) en overdag op de paddock maar bij slecht weer blijven ze binnen.

Ik bedacht mij nu zou het niet beter zijn om over te stappen op een staldeken? Zou dit beter ventileren?

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:57

RianneH schreef:
Wat is jullie ervaring met het laten wassen van Rambo dekens? Ik heb er eentje overgenomen maar die is zo extreem vies dat in het er met een borstel niet af krijg. Deken blijkt ook blauw, niet zwart te zijn...

Maar ben wat huiverig voor laten wassen, heb hem als reserve gekocht maar wil wel dat ie goed waterdicht blijft. Nu laten wassen en dan regelmatig weer moeten Inspuiten vind ik ook zonde..

Ik laat mijn dekens (Bucas..Rambo) elk jaar wassen en impregneren Speciaal van Bucas. Gaat altijd prima. Dekens blijven goed. Kost iets meer, rond de 27 euro per deken dacht ik.

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:09

Bambino schreef:
Weet iemand of er naast bucas nog meer merken dekens heeft met een stay dry voering?
Mijn paard kan na het rijden nog wel eens gaan nazweten en onder een gewone regendeken of winterdeken is niet fris.

Nu heb ik de bucas smartex gepast echter deze past niet lekker, op dit moment is de Power Turnout light high neck onderweg.

Normaal gesproken lopen al onze paarden in de winter op de weide overdag en snachts buiten box, dus ik dacht de ideale deken. Echter door omstandigheden is dit paard verhuisd voor deze winter naar een stal waar ze in een binnenbox staat (wel direct naast de buitendeur) en overdag op de paddock maar bij slecht weer blijven ze binnen.

Ik bedacht mij nu zou het niet beter zijn om over te stappen op een staldeken? Zou dit beter ventileren?


Dat zou ik ook wel willen weten. Van Bucas krijgt ze helaas schuurplekken, maar het systeem is super ideaal.

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:21

Ik heb de smartex ook op verschillende paarden liggen en die drukken allen op het begin van de Manenkam. Ook de uitvoering met de big neck. Erg jammer want het is een fijne vooral functionele deken

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:23

sarablack schreef:
Zolang ik zelf nog slaap met mijn raam open en onder een laken slaap en overdag nog T shirts draag. Krijgt mijn paard geen deken aan.
Ik begin pas als het weer guur word en het continu regent.
Bij ons zijn de paarden enorm vrolijk vandaag je ziet dat ze gewoon van de temperatuur en de wind genieten.


Ik heb mijn dekbed er weer in hoor :j

Mijn paard staat onder de ongevoerde regendeken.

Volgende maand scheren en 150gr op

Sintara

Berichten: 7430
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:03

Mijn paard is nu ziek maar de da heeft me expliciet gewaarschuwd er geen deken op te leggen. Nu overdag is het nog steeds warmer dan ideaal is voor paarden, en 's nachts juist lekker. Ze moest de warmte juist zo goed mogelijk kwijt kunnen.

Paard gaat ook in de regen staan trouwens, lijkt te willen afkoelen

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:22

RianneH schreef:
Wat is jullie ervaring met het laten wassen van Rambo dekens? Ik heb er eentje overgenomen maar die is zo extreem vies dat in het er met een borstel niet af krijg. Deken blijkt ook blauw, niet zwart te zijn...

Maar ben wat huiverig voor laten wassen, heb hem als reserve gekocht maar wil wel dat ie goed waterdicht blijft. Nu laten wassen en dan regelmatig weer moeten Inspuiten vind ik ook zonde..


Ik laat ze altijd wassen bij Equismart/Limpia, elke zomer alle waterdichte dekens en ze komen altijd als nieuw terug.

Ik heb met slecht weer overdag de regendekens op en bij mijn paard met gevoelige spieren de koude ochtend een dunne regendeken tot het warmer wordt.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:41

Hier paard vannacht al een regendeken met fleecevoering opgedaan. Was gisterenochtend wat koud en stond vannochtend er juist lekker bij. Staat wel 24/7 buiten en is wat mager. Was 10 graden vannacht.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:51

hier snachts een fleecedekentje om. Ik zie aan zijn rug dat hij dat echt even nodig heeft

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:55

Hier nog te warm voor dekens. Het is snachts juist heerlijk. Ze staan 24/7 buiten.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:01

10 graden is best een prettige temperatuur voor paarden, alleen heb je 10 graden met een zonnetje of 10 met forse wind en flinke regen. Dat maakt het verschil. We staan ook niet allemaal op een zelfde locatie dus echt algemeen wel of geen deken kan je niet zeggen.

Hoewel ik wel denk dat we misschien wat te snel dekens op leggen, al kan ik het gevoel volledig begrijpen. Wat het lastig maakt is dat er so een aantal uur een deken op wel prettig kan zijn, maar zodra het droog wordt dit snel te warm is. Dan is het kiezen tussen twee kwaden. Voorjaar en najaar zijn altijd lastige periodes.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:03

Ook daar zijn plenty oplossingen voor. Neem de dekens met waterdichte rug en rest vliegenstof. Dat is dan vaak een betere keus.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:09

Die kunnen het weer van gister (hier althans) schijnbaar niet aan.
Maakt voor mij niet uit, ik heb d’r nog zonder deken staan.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:13

Oh ik heb geen problemen met enorme buien daarmee :)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:38

RianneH schreef:
Die kunnen het weer van gister (hier althans) schijnbaar niet aan.
Maakt voor mij niet uit, ik heb d’r nog zonder deken staan.


Die van mij redden dat ook niet inderdaad, bij enorme hoosbuien gaan hier nu de gewone regendekens er op.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:14

Maar een gezond paard kan toch met deze temperaturen van 18 graden wel tegen regen?

Als ze iets mankeren is het anders natuurlijk!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:32

Weet niet of jullie heel ander weer hadden maar hier was het gisterennacht 10 graden, regen (af en aan buien) en wind. Hij stond er prima bij vannochtend. Wellicht verschilt het per paard, mijne wordt echt niet blij van kou op zijn spieren. In de winter is het ook vaak genoeg 10 graden en dan staat hij ook niet bloot. Zodra zon doorkomt staat hij weer zonder.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:34

Hier regende het niet veel nee wel 10 graden maar dat is niet erg maar mijn paard heeft ook een grote droge schuilstal dus kan altijd onder dak dat scheelt ook. Bovendien is anders wanneer je ze scheert en buiten zet zonder deken omdat het wat warmer is. Maar paarden die nooit een deken op hebben staan nu ja ook zonder? En nog geen dikke berenvacht. Die kunnen er ook tegen.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:41

Yvank_ schreef:
Maar een gezond paard kan toch met deze temperaturen van 18 graden wel tegen regen?

Als ze iets mankeren is het anders natuurlijk!

Zou je denken. Die van mij is al wat ouder, maar die zie je gelijk interen op de bovenlijn. Dekentje op en de bovenlijn is weer gevuld en ontspannen. Dan maar een dekentje op hoor.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:55

Yvank_ schreef:
Maar een gezond paard kan toch met deze temperaturen van 18 graden wel tegen regen?

Als ze iets mankeren is het anders natuurlijk!


Het is hier 13 graden en vannacht 10.

Ik wacht toch nog heel even met scheren want je hebt vaak in september nog wat warme dagen en dan is 150gr teveel.