[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:01

Capriootje schreef:
Ik twijfel nu of ik wel ga scheren deze week, de wedstrijd zal waarschijnlijk niet door gaan inderdaad.

Mijne moest 3 jaar terug ook verdoofd worden, heb hem al die jaren 2/3 keer per winter laten scheren door een ‘prof’. Meisje was ex groom van een grote springruiter. Nu is hij wel echt braaf, behalve met z’n oren. Die doe ik met de tondeuse, dat vind hij wel prima. Ben allang blij dat het nu zonder verdoving kan en hij het allemaal prima vind.


Ik wacht ook nog even met scheren nu de wedstrijden die ik deze maand had opgegeven zijn afgelast.
Misschien kan ik het dan zover rekken dat ik dit jaar maar 1x hoef te scheren.

Die van mij is heel gevoelig met scheren, gaat wel zonder verdoving maar voorste deel moet met de praam op en benen doe ik niet.
Dus ik als toch met 1x af kan is voor hem wel fijn...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 15-10-20 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:35

Kaitlyn schreef:
Ik ben toch wel jaloers op al die paarden die zo te scheren zijn hoor. :o


Ik op de mensen die zo snel en strak kunnen scheren.

Ik heb 2 sukkels die zo stil staan... En nog ben ik 4 uur per e-pony bezig om het er enigsinds fatsoenlijk uit te laten zien.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:49

Veulen84 schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik ben toch wel jaloers op al die paarden die zo te scheren zijn hoor. :o


Ik op de mensen die zo snel en strak kunnen scheren.

Ik heb 2 sukkels die zo stil staan... En nog ben ik 4 uur per e-pony bezig om het er enigsinds fatsoenlijk uit te laten zien.


As jij nou een beetje sukkeligheid aan die van mij geeft, krijg jij een beetje snelheid van mij. :')

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:20

Kaitlyn schreef:
Veulen84 schreef:
Ik op de mensen die zo snel en strak kunnen scheren.

Ik heb 2 sukkels die zo stil staan... En nog ben ik 4 uur per e-pony bezig om het er enigsinds fatsoenlijk uit te laten zien.


As jij nou een beetje sukkeligheid aan die van mij geeft, krijg jij een beetje snelheid van mij. :')


Deal. _/-\o_

Ik ben goed in SD dat helpt bij dit soort dingen.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:47

SD? :o?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:56

Systematische Desensitisatie.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:48

Veulen84 schreef:
Systematische Desensitisatie.


Dat kan ik ook wel gebruiken. :D

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 13:04

Veulen84 schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik ben toch wel jaloers op al die paarden die zo te scheren zijn hoor. :o


Ik op de mensen die zo snel en strak kunnen scheren.

Ik heb 2 sukkels die zo stil staan... En nog ben ik 4 uur per e-pony bezig om het er enigsinds fatsoenlijk uit te laten zien.


Wowie ik kan in een uur 1,5 uur op mijn gemakje scheren! En de laatste had ik in een uurtje klaar denk ik. Ik scheer ze in mijn uppie.

Ik laat geen dekjes staan, lukt nooit zo goed om dat netjes te doen en ik vind het onzin.
Als je een schoon dekje erop legt dan is er helemaal niks aan de hand. Het werkt alleen maar een zweetrug in de hand.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:12

Nou ik ben klaar :D Een dikke 3 uur bezig geweest met mijn ongelofelijk brave 3 jarige. Scheer met de Moser Max Tondeuse. Heb nog wat kleine plekjes gemist maar die neem ik later wel eens mee.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:49

Ik heb vandaag voor de eerste keer een volledige pony geschoren. Dit was dus de 3de keer dat ik überhaupt geschoren heb. Vind het wel goed gelukt! Afbeelding

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:01

Ik had een nieuw apparaat gekocht, een Voss easycut maar toen ik vandaag wilde gaan scheren kreeg ik hem helaas niet goed aan de praat. Hij pakt de haren amper en scheert het niet af. Heb allerlei afstellingen van de messen geprobeerd. Iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn? Anders moet hij helaas toch retour.

Tancreda4

Berichten: 24064
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:41

Stalgenoot had dit ook. De messen laten slijpen en daarna deed hij het super goed.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:07

Hier woody geschoren met een secoletin tondeuze. Ging prima.
Afbeelding

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:09

Zijn hier mensen die de hals helemaal scheren en een deken zonder hals opdoen?

Paard heeft een hekel aan halsdekens :')

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:11

Ja ik! Altijd eigenlijk. Funest voor je manen dat soort halzen.

wendy1987

Berichten: 6941
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:04

Ik ook altijd. Gewoon compleet scheren en geen hals op in de winter

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:08

Geen enkel geschoren paard krijgt hier een halsdeken op. Staan ook zonder halsdeken buiten.

Hier ook verschillende angstige paarden met scheren en daarom een heiniger xplorer gekocht. Wij zetten vaak de angstige paarden naast een paard dat braaf is en scheren dat brave paard eerst. Af en toe even richting angstig paard. Ze staan vaak rustig te eten na een tijdje. Soms scheren we het angstige paard niet eens, maar zetten deze er gewoon naast als we andere scheren, wennen ze aan het geluid. Maar eentje vindt het vreselijk eng en kan ook echt flink trappen naar jou of machine. Dat vergt wat meer geduld maar ook snelheid.

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:22

Ik kom heel even binnenvallen.

In december word mijn paard geschoren. Het handigst is dat je het toch van te voren wast. Maar moet dit perse met warm water, of kan het ook eventueel met koud water, eventueel bij gebrek en warm water? :)

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 13:32

Banyu schreef:
Ik kom heel even binnenvallen.

In december word mijn paard geschoren. Het handigst is dat je het toch van te voren wast. Maar moet dit perse met warm water, of kan het ook eventueel met koud water, eventueel bij gebrek en warm water? :)

Gewoon goed roskammen en borstelen.

Ik vind wassen maar flauwekul. Merk echt geen verschil met scheren..... Heb ooit mijn eigen aan een kant gewassen en de andere kant gepoetst.
Resultaat was gelijk aan beide kanten :+

Uitgezonderd veel zand in de vacht, daar ben ik niet zo blij mee. Vandaar goed borstelen en zandvrij. ;)

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:05

Als ik paarden van anderen ga scheren verwacht ik toch dat ze echt goed gewassen zijn. Echt funest voor de scherpte van je messen... Kan gewoon met koud water. Evt thermos warm water meenemen :)

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:25

Ik merk geen verschil en scheer al meer dan 25 jaar.... Veel mensen kunnen hun paard niet wassen en dan is goed borstelen een pré.

Jorex

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:36

Als ik de mijne niet was, gaan er 3 messensets door heen. Maar dat zijn dan ook shetlanders die dag en nacht in een zandpaddock staan. Als ik borstel dan komt het zand alleen maar op de haren te liggen ipv ertussen, dus die moeten wel echt gewassen voordat ik begin met scheren.

Lizz

Berichten: 8895
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:39

Heb nog nooit een paard gewassen voor het scheren. Of laten wassen voor het scheren.

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:41

Jorex schreef:
Als ik de mijne niet was, gaan er 3 messensets door heen. Maar dat zijn dan ook shetlanders die dag en nacht in een zandpaddock staan. Als ik borstel dan komt het zand alleen maar op de haren te liggen ipv ertussen, dus die moeten wel echt gewassen voordat ik begin met scheren.

Oh echt?

Ongewassen paarden doe ik er gemiddeld 10 tot 15 mee. Wellicht heb je de messen dan niet goed afgesteld op de machine of gebruik je niet genoeg olie :o

Koeien schoor ik gemiddeld 25 tot 30 stuks met 1 messenset

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 18:57

kaatje77 schreef:
Banyu schreef:
Ik kom heel even binnenvallen.

In december word mijn paard geschoren. Het handigst is dat je het toch van te voren wast. Maar moet dit perse met warm water, of kan het ook eventueel met koud water, eventueel bij gebrek en warm water? :)

Gewoon goed roskammen en borstelen.

Ik vind wassen maar flauwekul. Merk echt geen verschil met scheren..... Heb ooit mijn eigen aan een kant gewassen en de andere kant gepoetst.
Resultaat was gelijk aan beide kanten :+

Uitgezonderd veel zand in de vacht, daar ben ik niet zo blij mee. Vandaar goed borstelen en zandvrij. ;)



Borstelen is het probleem niet. Staat nu onder 0 grams regendeken. Desnoods met koud water wassen de dag ervoor dan, en volgende ochtend goed poetsen! :D

Vacht gaat er toch af, en daarna krijgt ze gelijk warme deken open.