[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:34

Oei, dat klinkt positief :') Dat wil ik eigenlijk voorkomen... :=

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:03

Maartje_M schreef:
Oei, dat klinkt positief :') Dat wil ik eigenlijk voorkomen... :=


Ze is wel lekker rustig na zo'n spuit. :')

Nee even zonder dollen, ik had het liever ook niet gedaan maar ze gaat echt compleet over de zeik zonder verdoving. Een simpele pasta werkt hier niet voldoende.
Gisteren had ik springles, kwam mijn instructeur even met een scheerapparaat aan of wij bepaalde messen ook verkochten. Toen zette hij hem aan om even het geluid te laten horen op 2 meter afstand en ik had al een snurkend en in de startblokken staand paard.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:05

Capriootje schreef:
Ziet er prima uit toch! Wat voor deken heb je erna op gedaan?

Ik ga denk morgen of donderdag scheren. Zaterdag indoor wedstrijd springen en dat gaat lang duren voor hij droog is als ik het niet voor die tijd doe.


Dankjewel! Ik heb hem nu een 100 gram op gedaan en rond 21:30 ben ik klaar met werken en gaat er een 200 op voor de nacht met hals. Hij staat nog dag en nacht buiten. Kwam hij al naar binnen s'nachts dan mocht de 100 gram erop blijven.

Hier ook geschoren omdat hij er na 25 min rijden zo bij stond. Vond het zo sneu voor hem.. Anders had ik nog eventjes gewacht. Er kwam tijdens het scheren ook een heleboel opgedroogd zweet tevoorschijn. Kan niet fijn zijn denk ik voor die paarden..
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21829
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:15

Capriootje schreef:
Ziet er prima uit toch! Wat voor deken heb je erna op gedaan?

Ik ga denk morgen of donderdag scheren. Zaterdag indoor wedstrijd springen en dat gaat lang duren voor hij droog is als ik het niet voor die tijd doe.

Die wedstrijd zal wel niet doorgaan :P

Ketly

Berichten: 5933
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:21

Maartje_M schreef:
Ik dacht ook mijn pony even te scheren, maar ze is echt doodsbang voor het apparaat... Pony is echt nergens bang voor, maar dit mocht echt niet. Tips hoe ik dit aan kan pakken? Anders gaat het apparaat terug en ga ik op zoek naar een hele stille of een tondeuse oid...


Mijn doodsbange paard.. :+
Afbeelding

Oplossing was met een tondeuse en watten in de oren :D Ik ben erg benieuwd hoe mijn nieuwe paard vrijdag gaat reageren!

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:26

Maartje_M schreef:
Ik dacht ook mijn pony even te scheren, maar ze is echt doodsbang voor het apparaat... Pony is echt nergens bang voor, maar dit mocht echt niet. Tips hoe ik dit aan kan pakken? Anders gaat het apparaat terug en ga ik op zoek naar een hele stille of een tondeuse oid...

Vooral zelf niet bang zijn.
Als je het niet aan durft, laat een professional dit dan de eerste keer doen. Heb heel veel angstige paarden gehad die als levensgevaarlijk werden bestempeld, maar uiteindelijk zonder sedatie goed te scheren waren. Het is net hoe je zelf reageert op je paard ;)

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:28


Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:12

kaatje77 schreef:
Maartje_M schreef:
Ik dacht ook mijn pony even te scheren, maar ze is echt doodsbang voor het apparaat... Pony is echt nergens bang voor, maar dit mocht echt niet. Tips hoe ik dit aan kan pakken? Anders gaat het apparaat terug en ga ik op zoek naar een hele stille of een tondeuse oid...

Vooral zelf niet bang zijn.
Als je het niet aan durft, laat een professional dit dan de eerste keer doen. Heb heel veel angstige paarden gehad die als levensgevaarlijk werden bestempeld, maar uiteindelijk zonder sedatie goed te scheren waren. Het is net hoe je zelf reageert op je paard ;)


Eens, veel paarden worden slecht begrepen is mijn ervaring.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:46

Ik had zelf niet het idee dat ik bang was, maar soms vind mijn pony dat anders dan ik natuurlijk. Maar de machine aan in de buurt vond ze echt niet tof. Ze ging echt aan het touw hangen en dat doet ze nooit. Het is onze bombproof kinderpony, die normaal niks eng vindt, dus ik dacht ook “dit doen we even”
Heb nu een tondeuse besteld. Wil toch vooral de hals doen en misschien een stuk buik want ze moet wel zonder deken blijven

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:10

Ook nooit vastzetten in eerste instantie.....kijk maar even in mijn link hoe je dat het beste aan kunt pakken ;)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:12

Idd eerste keer heel veel profijt gehad van een prof. Nu nog elk seizoen plezier van. :j

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:13

SkyMarian schreef:
Idd eerste keer heel veel profijt gehad van een prof. Nu nog elk seizoen plezier van. :j

Daarom :j

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:28

Plus dat het erg fijn afkijken was. Mijn jonge pony kon ik vorig jaar zonder problemen scheren. Investering meer dan waard. +:)+

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:38

Ik heb de mijne ook de eerste keer laten scheren door iemand die jaarlijks een heleboel paarden doet. Ik denk als ik het zelf had gedaan hij nu niet zo braaf zou zijn. Hij is al rillerig en dan ik nog nerveus erbij is vragen om drama's _O-

Toen ik zag dat hij alles behalve zijn oortjes gewoon liet doen had ik zoiets van aaaah dan kan ik het zelf ook wel. Nu hij heeft niet veel geduld en ik ben nog niet zo snel. Als hij er genoeg van heeft dan stop ik gewoon en ga ik de dag erna verder. Het heeft geen zin om dan te blijven vechten.. Dus vandaag heb ik dan het grove werk gedaan en morgen of donderdag nog even bijwerken

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:39

Eigenlijk wel een goede tip.
Ik ga eens kijken voor iemand die binnenkort een jacht patroon wil doen

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:47

En hoe en waar vind ik eventueel een professional?

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:55

Maartje_M schreef:
En hoe en waar vind ik eventueel een professional?

Via mij :D
Welke provincie woon je?

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:00

Regio Eindhoven

kaatje77

Berichten: 10441
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:17

Ik zal je een pb sturen. Momentje

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:41

Ik scheer zelf ook al jaren in regio Eindhoven, stuur me anders even een berichtje :)

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:06

SkyMarian schreef:
Idd eerste keer heel veel profijt gehad van een prof. Nu nog elk seizoen plezier van. :j


Hier helaas niet. De eerste paar keer was het met tranquigel nog te doen met iemand die veel deed scheren. 2 Jaar geleden heb ik er iemand anders bij gehad die ook veel paarden deed scheren.
Weer tranquigel erin, die vrouw komt, aait Gibbie even, maakt alles klaar en zet het apparaat aan en toen vloog Gibbie al bijna door het plafond. Mijn hemel wat een ramp was dat, ze werd zelf bang, Gibbie werd staatsgevaarlijk (zelfs met de praam erbij) en heb uiteindelijk gezegd dat ze moest stoppen. Overal nog plukken haar, benen waren bijna niet geschoren. Heb het zelf de volgende dagen afgemaakt met mijn tondeuse en dat was het moment dat ik heb besloten dat ik het zelf wel ging doen.
Vorig jaar met domosedan in 1 ruk doorgeschoren. Probeer haar met de tondeuse nog wel te desensibiliseren, maar beentjes opscheren is oké zodra ik verder omhoog kom wordt ze ook daarmee ongemakkelijk.
Afgelopen maandag liet mijn springinstructeur even een apparaat zien waar hij de paarden helemaal mee scheert (Saphir met een bredere scheerkop) en zette die even aan. Ik zat op een paard die in de startblokken stond om weg te vliegen. :(:)

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:17

Ik heb gister mijn pony geschoren die helemaal in paniek schiet als het apparaat aangaat. Zij reageert gelukkig wel heel goed op een praam en tussendoor was de praam los gegaan toen kon ik haar billen wel afmaken. Praam weer opnieuw erop voor de benen. Met rust en beleid en verstand kom je een heel eind. niet schreeuwen en schoppen.

Ik heb er vroeger 1 gehad die was met spuiten erna nog gevaarlijk en moest je opletten. Elk beest is anders.

Mijn 4 jarige heb ik al 2x geschoren, gelukkig geeft die er geen moer om want die kan ik wel 4x scheren in een winter. Als 3 jarige gewoon apparaat erop gezet, eerste keer beetje kijken en nu kijkt ie nog niet eens op.

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:32

Ik twijfel nu of ik wel ga scheren deze week, de wedstrijd zal waarschijnlijk niet door gaan inderdaad.

Mijne moest 3 jaar terug ook verdoofd worden, heb hem al die jaren 2/3 keer per winter laten scheren door een ‘prof’. Meisje was ex groom van een grote springruiter. Nu is hij wel echt braaf, behalve met z’n oren. Die doe ik met de tondeuse, dat vind hij wel prima. Ben allang blij dat het nu zonder verdoving kan en hij het allemaal prima vind.

Ketly

Berichten: 5933
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:37

Ik doe het inmiddels ook liever zelf. Niet dat de scheerders die langskwamen het niet goed deden, maar mijn vorige merrie schoot volledig in de stress. Toen heb ik zelf de Moser Max gekocht en toen kon ik zelfs haar benen scheren terwijl ze los stond omdat ze gigantisch eenkennig was. De laatste keer dat ik haar liet scheren heeft ze bijna de hele stal afgebroken en stond ze te zweten en trillen.

Dit jaar ga ik ook weer met de tondeuse mijn nieuwe paard doen. Die is een stuk rustiger van karakter maar toch vind ik het een fijn apparaat en het ook fijn om hem zelf te scheren.

Ik heb hem momenteel ongeschoren nog steeds bloot staan. Als ik hem vrijdag geschoren heb (temperatuur rond de 11/12/13 graden komende week) heb ik keuze om een 50 grams, 150 grams en 300 grams op te gooien. Dit zijn de temperatuur ranges:

Afbeelding

Ik weet dat het per paard verschillend is, maar dit is de eerste keer dat ik hem een winter heb dus ik moet ergens beginnen. Wat zouden jullie proberen met deze temperaturen en geschoren? Het is geen koudkleum en half 'koudbloed' en daar heb ik al helemaal geen ervaring mee.. :+

Paard in kwestie:
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:59

scheren, een deken opdoen, een half uur later gaan voelen