[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mijnt
Berichten: 393
Geregistreerd: 14-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:05

Handig topic! Ik ben op zoek naar wat ervaringen, mijn haflinger staat 24/7 buiten zonder schuilstal in een kudde van zo'n 6/7 paarden. Eerdere jaren kreeg hij gewoon een wintervacht maar was het eigenlijk geen doen met rijden dus reed ik zo'n 2x in de week maar daarna was hij helemaal nat en duurt het lang voordat hij droog is.
Ik wou al eerder met dekens werken maar doordat er een pony bij in de kudde stond die mijn dekens er af trok kon het niet. Die pony staat niet meer in de kudde en nu heb ik voor het eerst mijn pony een deken op. Op dit moment nog een ongevoerde regendeken. Alleen na het rijden of longeren is hij gauw nat zodra ik hem goed aan het werk zet. Ik heb niet de mogelijkheid om na het rijden na paar uur weer terug te gaan om hem dan buiten te zetten.
Zou het handig zijn om een patroon bij hem te laten scheren? Is dat te doen met 24/7 buiten?
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee maar zou hij dan door het patroon minder zweten en dat ik hem bijvoorbeeld na een half uur zelf weer buiten kan zetten? Nu zet mijn staleigenaar hem elke keer naar buiten maar dat is niet prettig als dat elke dag bijna moet. Vandaar dat ik over een patroon dacht dat ik toch kan blijven rijden. Ik heb wel de mogelijkheid om naar een binnenbak te kunnen met slecht/winterweer.

kaatje77

Berichten: 10439
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:34

Ik zou voor een jachtmodel gaan! Kan het de warmte kwijt en toch niet te kaal.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:14


lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:16

netjes geschoren.

ik vindt het een erg mooie pony

Piekosjj

Berichten: 5473
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:24

Wauw dat heb je netjes gedaan zeg! _/-\o_ Knappe Rhoda!
Mijn pony is met een beetje geluk volgende week aan de beurt. Ze vind het apparaat erg eng, dus ik ben met haar gaan oefenen maar het lijkt niet echt wat te vlotten. Het apparaat zelf is niet eng, het geluid ook niet, maar de combinatie wel. Ik kan een stuk van haar af staan, maar zodra ik dicht bij kom (lees; handen op ±10 cm) dan wordt ze gek. Weg willen rennen, mij omver proberen te lopen. Ik ben niet zo'n fan van verdoving, maar na 2 weken van rustige aanpak maar geen enkele vordering ga ik maar voor zo'n pasta van tranquigel, of iets in die richting. Iemand misschien tips om het toch zonder verdoving te doen? Praam heeft geen enkel effect op d'r, ze ziet 'm steeds weer af te krijgen wat natuurlijk niks opschiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:04

Mijne heeft ook nooit dekens met hals op hoor, die is ook geschoren op zijn hals, beest heb er nooit last van, sta je in een buitenstal ofzo dan is het wel verstandig denk ik :Q

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:07

Als ik mijn pony ga scheren, welke dekens heb ik dan nodig? Afgelopen winter was ze ongeschoren en had ik een 200 grams, met vrieskou een fleece er onder en dat ging prima.
Ik dacht zelf om dan een 300 grams er bij te kopen en als het écht koud word de 200 grams (stal/onderdeken) en onder te doen? Of is het dan een te grote overgang van 300 naar 500? Of heeft ze aan een 300 grams genoeg met kou?
Als het flink vriest komt ze niet buiten omdat alles dan bevroren is, normaal staat ze 's winters in de middag een paar uur in de paddock.

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:16

ziet er mooi uit minka!

jippyhorse, ik heb mijn geschoren paard ('s nachts binnen) nooit dikker gehad dan 400 grams en daar voelde ze altijd goed onder.
gewoon even goed in de gaten houden hoe hij aanvoelt en dan zo nodig dikker of dunner gaan

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:21

Oké dankje. Eerst maar eens zorgen dat mijn moeder het goed vindt dat ze geschoren wordt, mijn instructrice zei ook al tegen me dat ze echt geschoren moet worden want ze is onwijs snel nat.
Misschien dat ik haar anders gewoon gedeeltelijk laat scheren, ziet er niet uit maar zo is het niet fijn voor de pony en ook niet voor mij want ik wil soms ook gewoon naar huis kunnen in plaats van nog een uur moeten wachten terwijl ze staat te drogen. Maar ik weet niet wat voor patroon het handigst is, waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Geaa05

Berichten: 210
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Hoi!

Ik heb bokt al doorzocht, maar ik heb nog geen nuttig antwoord gevonden.

Ik ben opzoek naar een lichtgewicht scheerapparaatje voor mijn shetlander. Nou heb ik al eens apparaten gehuurd, maar dan krijg je van die loeigrote dingen mee.
Ook heb ik al eens via via een Lister Star in mijn handen gehad. De donkergroene. Dit vind ik een super fijn apparaatje voor de mini's, dus die wil ik nu zelf aanschaffen.
Maar ik kom op Google blauwe, paarse, beige, en groene Listers tegen.. En ik kan niet echt een duidelijk verschil vinden.

Wie kan me helpen?

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:04

Piekosjj schreef:
Wauw dat heb je netjes gedaan zeg! _/-\o_ Knappe Rhoda!
Mijn pony is met een beetje geluk volgende week aan de beurt. Ze vind het apparaat erg eng, dus ik ben met haar gaan oefenen maar het lijkt niet echt wat te vlotten. Het apparaat zelf is niet eng, het geluid ook niet, maar de combinatie wel. Ik kan een stuk van haar af staan, maar zodra ik dicht bij kom (lees; handen op ±10 cm) dan wordt ze gek. Weg willen rennen, mij omver proberen te lopen. Ik ben niet zo'n fan van verdoving, maar na 2 weken van rustige aanpak maar geen enkele vordering ga ik maar voor zo'n pasta van tranquigel, of iets in die richting. Iemand misschien tips om het toch zonder verdoving te doen? Praam heeft geen enkel effect op d'r, ze ziet 'm steeds weer af te krijgen wat natuurlijk niks opschiet.


Rhoda vindt het ook erg spannend, ik zet de machine aan en blijf rustig een half uur ernaast staan. In het begin flipt ze compleet, maar na een tijdje gaat ze rustig eten, op het moment dat zij ontspant, zet ik de machine uit als beloning en laat d'r even eten. Na een tijdje kan ik d'r bij met de machine. Heb vrijdag d'r lichaam, kont en hals geschoren. Voor d'r benen, buik en wangen heb ik d'r zaterdag wat tranquigel gegeven, want dat is toch wel erg spannend. Zo leert ze deels zonder verdoving dat het helemaal niet zo eng is en voor de enge stukken houdt ze ook d'r rust.

Piekosjj

Berichten: 5473
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:56

minka schreef:
Rhoda vindt het ook erg spannend, ik zet de machine aan en blijf rustig een half uur ernaast staan. In het begin flipt ze compleet, maar na een tijdje gaat ze rustig eten, op het moment dat zij ontspant, zet ik de machine uit als beloning en laat d'r even eten. Na een tijdje kan ik d'r bij met de machine. Heb vrijdag d'r lichaam, kont en hals geschoren. Voor d'r benen, buik en wangen heb ik d'r zaterdag wat tranquigel gegeven, want dat is toch wel erg spannend. Zo leert ze deels zonder verdoving dat het helemaal niet zo eng is en voor de enge stukken houdt ze ook d'r rust.


Dankjewel voor je antwoord! Ik heb dit zo ook gedaan bij mijn ruin die het verschrikkelijk eng vond, en dat ging hartstikke goed. Uiteindelijk hoefde hij nogeneens vast gehouden te worden. Misschien ben ik wat te enthousiast geworden omdat de resultaten bij mijn ruin zo goed waren, dat ik denk ik wat te hard van stapel ben gelopen bij haar en het wat te weinig tijd gaf. :(:)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 07:32

hallo ik heb een tinker en die gaat vrijdag weer geschoren worden omdat ze te nat blijft na het werk.
maar nu twijfel ik omdat het weer best nat is en winderig.

Ze staat overdag heerlijk de hele dag buiten in weer en windt.

scheer ik haar deken model en dan hoofd niet en benen niet.

of: dekenmodel en hoofd niet de rest eraf


of: helemaal en zadel vorm op rug en hals niet


Ze heeft het snel warm .

en zou ze het nog warm hebben als ik dekenmodel doe en deken van 100 grams erop gooi?
want dan zit je niet met dekens te klooien met aan het werk.

wat zouden jullie doen?

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:40

Wat ik me nog afvroeg: wanneer scheer je best?
Zou 11 november te vroeg zijn? Beter begin december?
Wil graag maar 1x scheren...

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:31

Ik scheer bewust vroeg, het is nu nog warm buiten, paarden staan te puffen in hun wintervacht. December/januari ligt er een pak sneeuw en is het ijskoud, dan hebben ze met rijden een stuk minder last van hun vacht en ben blij dat er dan alweer een laagje op zit :j

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:03

minka schreef:
Ik scheer bewust vroeg, het is nu nog warm buiten, paarden staan te puffen in hun wintervacht. December/januari ligt er een pak sneeuw en is het ijskoud, dan hebben ze met rijden een stuk minder last van hun vacht en ben blij dat er dan alweer een laagje op zit :j

Jou paard nu al geschoren? ik begrijp je redenering inderdaad!
Denk dat het bij mij rond 11 november zal gedaan worden. Iets vroeger dan vorig jaar.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:12

Ja die heb ik afgelopen weekend geschoren, kon vorige week vrijwel niet rijden, omdat ze na 5 min zeiknat was en ik kreeg d'r daarna niet meer droog.

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:26

Ohja, heb de foto's gezien, knappe pony :D
Staat ze op stal, of ook 24/24 buiten?

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:40

Overdag buiten, 's nachts op stal :)

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:47

Ik heb mijn haf maandag laten scheren.
Had nog dekens liggen maar pasvorm niet perfect dus had een bucas smartex extra all in one big neck besteld in maat 185 maar helaas wat te strak bij borst en schoft.
Nu de 190 besteld, hopelijk past deze goed.
Normaal heeft ze altijd 185.
Weet iemand van jullie of bucas altijd wat kleiner uitvalt?

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:18

Alizeetje schreef:
Wat ik me nog afvroeg: wanneer scheer je best?
Zou 11 november te vroeg zijn? Beter begin december?
Wil graag maar 1x scheren...

Het is per paard verschillend wanneer je het beste kan scheren.
Als je geluk hebt hoef je maar een keer te scheren, maar die van mij is ondertussen al voor de 2de keer gedaan.

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:54

Bij ons zijn er al heel veel geschoren. Ben een maand geleden al begonnen met de eerste paarden.
Heb Eddie vandaag toch ook maar even het lijf eruit geschoren, die was zo aan het zweten in het werk met zijn dikke vacht. Benen en hoofd er lekker in laten zitten, paard gaat toch nog niet mee op concours.

Piekosjj

Berichten: 5473
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:25

horsii schreef:
Ik heb mijn haf maandag laten scheren.
Had nog dekens liggen maar pasvorm niet perfect dus had een bucas smartex extra all in one big neck besteld in maat 185 maar helaas wat te strak bij borst en schoft.
Nu de 190 besteld, hopelijk past deze goed.
Normaal heeft ze altijd 185.
Weet iemand van jullie of bucas altijd wat kleiner uitvalt?

Mijn Bucas smartex vind ik ook erg smal bij de borst, wel een erg oud exemplaar, heeft nogeneens een staartflap en bevestiging voor een hals, wat ze tegenwoordig geloof ik allemaal hebben. Maargoed, back to the point. Mijn ruin is erg smal, en zelfs voor hem vind ik hem op de borst erg krap, terwijl hij op z'n lijf perfect ligt. Hij krijgt altijd een schuurrandje op de schouder als hij de deken te lang op heeft. Dit is ook de rede waarom ik niet graag voor dekens kies die je van voor niet kan verstellen, wat dus met Bucas niet kan.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:30

Dribbelkont schreef:
hallo ik heb een tinker en die gaat vrijdag weer geschoren worden omdat ze te nat blijft na het werk.
maar nu twijfel ik omdat het weer best nat is en winderig.

Ze staat overdag heerlijk de hele dag buiten in weer en windt.

scheer ik haar deken model en dan hoofd niet en benen niet.

of: dekenmodel en hoofd niet de rest eraf


of: helemaal en zadel vorm op rug en hals niet


Ze heeft het snel warm .

en zou ze het nog warm hebben als ik dekenmodel doe en deken van 100 grams erop gooi?
want dan zit je niet met dekens te klooien met aan het werk.

wat zouden jullie doen?


Heb je een hals deken?
De hals is over het algemeen een deel wat flink zweet.
Ik zou helemaal kaal doen, behalve hoofd, benen en zadelvorm. Maar om te voorkomen dat er snel weer haar op de hals zit, is een halsdeken dan wel verstandig.

Nouvel

Berichten: 28568
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:03

Ik wilde ook later scheren om maar 1x te hoeven scheren, maar mijn merrie zat al zo dik in het haar.
En die zweet enorm snel en veel, dus een ramp met die hoge temp...
Dus ik heb toch ook maar vorige week al geschoren...

Ik heb er op dit moment een 100 grams rambo op liggen waar ze echt goed warm onder voelt, buiten gaat er met dat natte en waaierige weer een hals bij.