[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:28

Maar er zit een verschil in compleet kaal en lang smerig haar...

Ik scheer dit jaar een model waarbij bovenkant rug en hals erin blijven.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:04

Yvank_ schreef:
Maar er zit een verschil in compleet kaal en lang smerig haar...

Ik scheer dit jaar een model waarbij bovenkant rug en hals erin blijven.


Ik zie niet waarom ze het dan warmer zouden hebben van nog een klein strookje.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:18

Jij vindt dat een paard in een jachtmodel het net zo koud heeft als een kaal paard?

Dat lijkt me echt bijzonder aangezien er ook wel jachtmodellen zijn waarbij paarden niet eens een deken om krijgen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:20

Als mijn paard het echt zo vreselijk koud zou hebben dat ze nu al onder 300 gram of meer moest dan ging ze in de toekomst niet meer kaal en zou ik inderdaad enkel een baan scheren. Geen hoofd, geen benen, niet het volledige lijf. Dan maar minder knap in de wintermaanden. :j

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:49

We gaan het zien. Vorig jaar kan het ook een combi van omstandigheden zijn geweest. Ze kwam 5 dec pas bij mij, geschoren en wel. Nu staat ze sinds maart aan huis dus veel beter management. Vorig jaar knalden ze haar in de regen op een postzegel paddock. Bewoog ze heel de dag niet. Gewoon NIET. Nu rent en speelt ze in een mega wei. Geen stress meer van verhuizingen, volop speelruimte etc.

En ik heb vaker een koukleum gehad. Zij voelt zich ook niet fit bij lang haar.

En een jachtmodel zonder deken snap ik persoonlijk ook totaal niks van. Ik snap sowieso veel niet maar dit wel haha. Wat maakt het nou uit of ze een 200 of 400 op heeft? Als ze het maar niet koud heeft. Niet elk dier is hetzelfde. Als zij in de winter 600-800 nodig heeft en het daarmee goed doet zie ik alleen maar voordelen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:58

Hey het was maar een vraag, hoeft je niet zo aangevallen te reageren.

Mij lijkt een koukleum ook handiger om een jachtmodel te scheren, kunnen ze de warmte kwijt en houden ze de rug en billen lekker warm. Elk laagje extra lijkt mij toch echt te schelen.

Ik ben meer van het principe, als je niet hoeft te compenseren, doe het dan ook niet. Maar goed, het is en blijft een keuze van iedere eigenaar, was alleen oprecht geïnteresseerd naar de motivatie.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:41

MarliesV schreef:
Hey het was maar een vraag, hoeft je niet zo aangevallen te reageren.

Mij lijkt een koukleum ook handiger om een jachtmodel te scheren, kunnen ze de warmte kwijt en houden ze de rug en billen lekker warm. Elk laagje extra lijkt mij toch echt te schelen.

Ik ben meer van het principe, als je niet hoeft te compenseren, doe het dan ook niet. Maar goed, het is en blijft een keuze van iedere eigenaar, was alleen oprecht geïnteresseerd naar de motivatie.


Mijn laatste reactie was niet op jouw berichtje. ;-)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:16

Kaitlyn schreef:
Als mijn paard het echt zo vreselijk koud zou hebben dat ze nu al onder 300 gram of meer moest dan ging ze in de toekomst niet meer kaal en zou ik inderdaad enkel een baan scheren. Geen hoofd, geen benen, niet het volledige lijf. Dan maar minder knap in de wintermaanden. :j


Toch vind ik het lastig. Ik heb 2 kouwkleumen. Moet ze dit jaar nog scheren, maar staan met vacht gewoon onder de 250 en 300 gram. Toch als ik ga rijden hijgt de een als een stoomlocomotief. Na 5 minuten druipt het vocht er af. Zet ik ze dan weer op stal koelen ze heel snel af voor ze droog zijn.
Dus scheer ik het haar er af en gooi ik gewoon een dikke deken op (450 ofzo).

Voor het mooi zou ik het ook niet doen. Dan poets ik liever wat meer dan dat gekut met scheren.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:42

en als je een jachtmodel scheert?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:44

Veulen84 schreef:
Kaitlyn schreef:
Als mijn paard het echt zo vreselijk koud zou hebben dat ze nu al onder 300 gram of meer moest dan ging ze in de toekomst niet meer kaal en zou ik inderdaad enkel een baan scheren. Geen hoofd, geen benen, niet het volledige lijf. Dan maar minder knap in de wintermaanden. :j


Toch vind ik het lastig. Ik heb 2 kouwkleumen. Moet ze dit jaar nog scheren, maar staan met vacht gewoon onder de 250 en 300 gram. Toch als ik ga rijden hijgt de een als een stoomlocomotief. Na 5 minuten druipt het vocht er af. Zet ik ze dan weer op stal koelen ze heel snel af voor ze droog zijn.
Dus scheer ik het haar er af en gooi ik gewoon een dikke deken op (450 ofzo).

Voor het mooi zou ik het ook niet doen. Dan poets ik liever wat meer dan dat gekut met scheren.


Ja lijkt mij inderdaad ook lastig hoor! Wat is dan de beste optie? Hier gelukkig aan max 300 gram altijd genoeg gehad, maar als ze het ineens koud krijgt gooi je er wel een extra deken op.

En inderdaad gedeeltelijk scheren? Vooral bij paarden die echt gaan verkrampen in de rug van de kou? Zelf dus geen ervaring mee of dat voldoende zou werken of dat ze het dan in het werk alsnog te warm krijgen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:46

Mijn ervaring is ze dan de warmte echt goed kwijt kunnen maar op de rug niet zo snel verkrampen want daar zit het haar nog..

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:45

Ik heb bij de ene de afgelopen 11 jaar zoveel variaties geprobeerd. Kaal werkt als enige. Die krijgt het gewoon helemaal koud en daar is rug ook geen issue.

De andere heb ik vorig jaar eerst alleen onderkant hals en borst geschoren. Dat was te weinig, dus toen benen en buik er uit. Maar toen kreeg ze last van stijve achterbenen/broekspieren. Probleem van tutje is dat ze giga cold backed is. Maar ze hijgt ook en moet echt aan het werk blijven, want snel te zwaar.
Dit jaar wil ik een kruising doen tussen 2 scheerpatronen. Hals, buik en voorbenen er uit. Rug en achterbenen er in.

Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:12

Eerste keer zelf mijn paard geschoren.

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog best aardig gelukt!

Morgen nog even bijwerken, de hoefsmid kwam tussendoor en na 2 uur was meneer het flink zat.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:18

Netjes gedaan hoor!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:34

Gaaf gedaan zeg!

Hier van de week ook de eerste kaal gemaakt, foto gaat op een of andere manier steeds op z’n kant... -O-

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:16

Oh Daphara, wij moeten echt binnenkort samen rijden, die van mij krijgt ook dat patroon.
Mini en maxi samen haha.
Netjes gedaan hoor!

Nouvel, is dat een Fries? Heb je de sokken er ook afgehaald?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:15

Arabo Fries, ja van het voorjaar de sokken eraf moeten halen vanwege mijt en daarna weer laten groeien. Nu er weer af gehaald, kan de boel weer even lekker luchten en drogen de benen sneller met nat weer en bagger.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:12

Nouvel, lijkt altijd zo kaal zonder, haha. Maar goed, soms kan je niet anders en is het beter zonder.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:30

MarliesV schreef:
Oh Daphara, wij moeten echt binnenkort samen rijden, die van mij krijgt ook dat patroon.
Mini en maxi samen haha.
Netjes gedaan hoor!

Nouvel, is dat een Fries? Heb je de sokken er ook afgehaald?


Ik denk dat je onder het zadel er niet al teveel meer van ziet. Ik heb dit jaar expres vroeg geschoren, omdat het nu nog warm genoeg is. Ik wil wel met een maand of 2 nog een keer dit patroon scheren, alleen dan 10-15 cm lager, ben benieuwd of we dan echt een laagjes effect krijgen.

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:20

Daphara schreef:
Eerste keer zelf mijn paard geschoren.

[ [url=m/tYkXeJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jhaTtU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch nog best aardig gelukt!

Morgen nog even bijwerken, de hoefsmid kwam tussendoor en na 2 uur was meneer het flink zat.


Dat is netjes gedaan zeg! :D


Ik wil mijn shetlander scheren in een soort jachtpatroon. Hij staat 24/7 buiten maar wel met een goede schuilstal waar hij volledig uit de koude wind kan staan. Hij heeft al een flinke vacht.
Ik wil in iedergeval nek, deel hals, borst en buik bloot maar twijfel om ook een stuk van de flank mee te pakken (zweet altijd erg bij z'n billen en lies).

Ook twijfel ik over de benen, het verschil ziet er niet uit en hij zal alsnog bezweet zijn op z'n benen (vatten ze dan nog net zo snel kou?) maar ik denk dat dat snel te koud wordt voor hem..
Vooral benen wel / niet vind ik erg lastig.
Heeft iemand foto's met een koudbloed waarbij de benen wel / niet geschoren waren en hoe ervaren jullie dit? Toch een heel stuk kouder dan enkel jachtpatroon?
Ik heb een 0 gram en 200g deken voor hem.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:49

Geen idee of je het hier goed kan zien maar ik heb van Kaatje hier op Bokt (die scheert professioneel) over genomen om een half been te laten staan, zo is die van mij qua oksels ed vrij van haar, daar zweet ze heel erg en heeft ze heel lang haar. Maar staan toch de sokken/benen er nog in ter bescherming.

Ik scheer dus, halve hals/borst tot achter de singel en de beentjes half. En dan een streep over de buiknaad en de binnenkant achterbenen kaal.
Die van mij heeft ZE en heeft echt verlichting van haar buiknaad en binnenkant achterbenen kaal en ik merk dat dit ook beter ventileert.


Afbeelding

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:06

Stille Meelezer hier. Ik doe de benen inderdaad ook zoals MarliesV. Vroeger ook nog weleens kaal gegaan, maar dit bevalt erg goed :j Scheren tot halverwege en dan scheer ik een klein stukje met de haren mee om de overgang wat netter te maken.

Afbeelding

Bij zn spanmaatje is het wat beter te zien
Afbeelding

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:51

Iemand een tip hoe je bij een tinker de benen netjes kunt scheren maar de flossen laat zitten. Zit te twijfelen waar ik de overgang het beste kan maken en hoe de overloop het minste opvalt..

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:26

Overgang met de haren mee scheren of een opzetstuk op de tondeuse. Afhankelijk wat je tot je beschikking hebt.

Ik doe de flossen met het kleine apparaat met een opzetstuk er op en dan de overgang met de haren mee. Al vind ik zelf een harde lijn ook niet verkeerd staan, zolang er geen lange flossen zitten.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:11

Dat had ik inderdaad ook gedacht maar waar kun je die overgang het mooiste maken, net onder de knie van het voorbeen en achter richting de hak?