[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:32

Geschoren, met een hondentondeuse bij gebrek aan paardenmachine _O- :+
Is wat korter maar hij heeft een 200 gram staldeken aan met gevoerd regendeken bovenop.
En voor zijn eerste keer was hij super braaf.

Afbeelding

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:48

Oei dat is wel erg fris! Meestal op 1 mm zijn die, pak die maar goed in deze koude en natte dagen.

Voor de scheerders: Ik denk dat ik op draadloos wil overstappen, nu Heiniger Xperience. Overstap naar Xplorer ligt dus voor de hand. Of zijn er nog andere goede opties?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:07

Hmm, dit was niet mijn keuze geweest qua patroon, waarom zo?

Ik zou als nog een ervaren scheerder er bij halen en het netjes laten oplossen. Dit is niet functioneel en lijkt nergens op vind ik.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:18

Of het mooi is laat ik in het midden maar functioneel is het wel natuurlijk. Hals en buik zijn bloot terwijl de lendenen en achterhand warm gehouden worden. Meer weg scheren maakt het niet functioneler ofzo.

HOrsiegek: ik ben heel tevreden over de Xplorer.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:28

Ik vind dit juist meer functioneel. Hals onder de manen eruit, een streep midden op zijn hals. Borst eruit waar hij mee trekt, streep langszij voor de strengen waar hij langs zweet. En juist de flanken eruit waar hij als hij actief loopt veel zweet. En het fluf onderop zijn buik lekker laten zitten zodat hij niet met zijn geschoren buik in koud nat zand kan liggen. Het is ook maar net wat je doel ermee is, ik men ermee vandaar dit patroon. Bijkomend voordeel is dat hij ook bloot kan blijven staan, of in zijn geval onder de deken waarop zijn wintervacht is aangepast omdat hij die al sinds september op heeft.:D
Afbeelding
Afbeelding
Dit is overigens met mijn moser gedaan met 3mm messen. Voordeel is ook dat ze zo geen halsdeken op hoeven.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:05

Art_Ificious schreef:
Geschoren, met een hondentondeuse bij gebrek aan paardenmachine _O- :+
Is wat korter maar hij heeft een 200 gram staldeken aan met gevoerd regendeken bovenop.
En voor zijn eerste keer was hij super braaf.

[ [url=m/I9ECW2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh brrrrrrr. Hopelijk heb je er een goede winddichte, ademende en waterdichte deken op liggen.... Dit lijkt wel 0,5mm :oo

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:08

kaatje77 schreef:
Art_Ificious schreef:
Geschoren, met een hondentondeuse bij gebrek aan paardenmachine _O- :+
Is wat korter maar hij heeft een 200 gram staldeken aan met gevoerd regendeken bovenop.
En voor zijn eerste keer was hij super braaf.

[ [url=m/I9ECW2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh brrrrrrr. Hopelijk heb je er een goede winddichte, ademende en waterdichte deken op liggen.... Dit lijkt wel 0,5mm :oo

Heb scheerkop van 5mm gebruikt dus het lijkt op foto korter dan het werkelijk is hoor.

Sowieso heeft die dekens op. Voelt zelfs de stroomdraad niet dus kruipt er tussendoor nu omdat een hert of Everzwijn de onderste lint losgetrokken had (sporen gevonden) :')

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 01:12

Oh echt? Dit is 3mm net na het scheren, je kunt het paard zijn lichaam echt niet zien. Denk echt dat je een 0,5 hebt gepakt.....

Afbeelding

Maar goed, hopelijk loopt je paard geen kou op :brr:

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:43

Hondentondeuzes hebben ook een 0,5 dus ik denk inderdaad je die te pakken had...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:02

Ik weet echt wel welke ik gepakt heb hoor. Ik scheer mijn poedel ook zelf en weet welke opzetstukjes ik bij hem gebruik (of niet gebruik)

Je ziet toch ook duidelijk verschil in het nog kortere (nog niet eens 100% kale) en het lichtbruine.
Het betreft hier tevens een zwartbruin paard (geen écht zwarte maar heel donkerbruin).

Het hele lichte vlekje hier is zelfs nog behaard. Dus niet kaal.
Afbeelding

Zoals eerder vernoemd heeft hij wel 2 dekens op.
Hij is ook de enige van de 3 die gisteren buiten bleef staan terwijl de 2 anderen die geen deken op hebben bij de stallen gingen staan uit de wind.
Afbeelding

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:41

Ik zie op de foto duidelijk zijn huid. Maar het groeit wel weer aan, dikke jas aan en goed voer dan overleeft ie het vast :P

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:56

Jester het groeit niet weer aan nu, pas als de zomervacht gaat groeien. Als ik mijn shetjes in januari scheer, komt het haar er niet op. Jorie is nu een paar weken terug gedaan in januari en die loopt er nog precies zo bij als toen ie net geschoren was inclusief strepen en onregelmatigheden helaas. Dat is wel een beetje het nadeel van in januari scheren, dan moet je daarna wachten op de zomervacht. Bovenstaande pony van mij was overigens in september volledig geschoren en dat is wel weer aangegroeid afgelopen winter. Bij mijn pony's komt overigens de zomervacht pas april/mei eronder te zitten. Dus die zijn ook wel relatief laat en laat ik ze zelf uitharen dan zitten ze alleen de maand augustus in zomervacht. -O-

Mooi dat je paard zich lekker voelt Artificious! Dat is het belangrijkste, ook goed om te zien dat ie een halsdeel op heeft. :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:20

Heb zojuist wel nog 1 deken extra er bij onderaan gedaan. In het regendeken zit een klein scheurtje. Waarschijnlijk doordat hij soms verjaagd wordt door de 2 anderen en dan bijten ze hem wel eens.

Hij heeft door dat ander deken (ook waterdicht) nu 400 gram opliggen.

Ze hebben sowieso de hele dag door hooi ter beschikking. Zowel buiten in de hooibak als in de stallen waar ik in elke stal een net heb opgehangen.
Op z'n hoofd komen nu al wel haren Los als ik hem daar aai.

Voor volgende winter wil ik sowieso wel een scheermachine voor paarden aankopen. Moet alleen bekijken welke want er zijn ontzettend veel merken zag ik :')

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:35

Jorex: haar groeit altijd aan. Dat zeg je zelf. Dus ook het paard van art ficious heeft ooit weer een normale vacht :D dat hij dat niet volgende week weer heeft lijkt me logisch en ook niet de bedoeling van scheren want dan bleven we bezig :+

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:49

Haar groeit gewoon aan hoor. Het is niet zo dat het ineens stopt na het scheren. Was het maar zo, dan was ik niet zo druk.... :')

Advies voor een tondeuse: kijk eens naar de Moser max45, topmachine op snoer. Kun je gerust een heel paard mee scheren.

Strepen is oefenen, als je veel scheert krijg je daar vanzelf handigheid in

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:24

Snoer of accu maakt me niets uit. Stroom heb ik wel op stal :)

Die moser ga ik eens bekijken.

Tevens mijn vorige pony ook geschoren gehad met diezelfde hondentondeuse
Dat zag er zo uit.

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:30

Ik bedoel te zeggen dat bij de mijne de wintervacht niet meer groeit, dus zou ik ze nu scheren zouden ze kort blijven tot minstens april/mei. Of zijn de mijne daar zo uniek in dan? Mijne is ook geschoren met een moser, is een toptondeuse, je moet alleen wel even 2 setjes van 3mm erbij nemen want hij scheert standaard op 1mm. Die vos ziet er keurig uit art!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:36

Het ene paard is gewoon de andere niet. Ik scheer mijn beide merries op 1 mm begin november. De ene zie je nu nog steeds op sommige plekken het roze door. De andere heeft gewoon weer zo'n vacht dat ik opnieuw kan scheren nu.
Optimaal wil je ook gewoon dat je paard wel een paar maanden kort blijft, anders blijf je werken.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:20

Hoi,

Ik wil eigenlijk mijn paard scheren om hem van z'n dikke vacht te helpen maar ook als oefening met het scheren. Maar scheer ik z'n zomervacht nu mee? Hij is nu sinds vandaag in de rui geschoten..

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:49

Gewoon scheren, niks aan de hand

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:05

Ik weet niet of ik dit hier mag delen, maar ik verkoop mijn Moser Max 45 met een 1mm scheerkop, twee 3 mm scheerkoppen en heb ook nog een grote fles olie die nog voor 3/4 vol zit. Ik heb alles in een mooi bijpassend bakje zitten. De reden dat ik het apparaat verkoop is omdat ik helaas geen eigen paard meer heb. Voor meer info mag je een pb sturen :D

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:27

Mag je hier ook je vraag stellen over de scheermachine zelf?

Ik heb een Heiniger Handy, die na enkele minuten al aan het handvat super heet wordt, dat ik hem zelfs niet kan blijven vasthouden.
Moet dit apparaat eigenlijk soms een onderhoud hebben? Zoja, waar kan ik dat laten doen (België, West-Vlaanderen)?

Hij is toch al minimum 10 jaar oud.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:42

Ik vermoed dat die vol haar zit.

De handige Harry zou dat zelf kunnen schoonmaken.

Heel veel schroefjes losdraaien, dan het binnenwerk haar vrij maken. Vet op de lager en weer in elkaar zetten en de machine wordt niet meer warm :Y)

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:19

kaatje77 schreef:
Ik vermoed dat die vol haar zit.

De handige Harry zou dat zelf kunnen schoonmaken.

Heel veel schroefjes losdraaien, dan het binnenwerk haar vrij maken. Vet op de lager en weer in elkaar zetten en de machine wordt niet meer warm :Y)


Ben gelukkig zeer handig, dan waag ik me er dit weekend eens aan om hem open te doen.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:34

Ellen1983 schreef:
kaatje77 schreef:
Ik vermoed dat die vol haar zit.

De handige Harry zou dat zelf kunnen schoonmaken.

Heel veel schroefjes losdraaien, dan het binnenwerk haar vrij maken. Vet op de lager en weer in elkaar zetten en de machine wordt niet meer warm :Y)


Ben gelukkig zeer handig, dan waag ik me er dit weekend eens aan om hem open te doen.


Tip: maak foto's van wat je loshaalt, weet je het even niet meer dan heb je een handige back-up
:j