[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:31

Ik heb vorige week nog de buik weg geschoren. Die lange haren daar was ik zo zat en het was allemaal te warm met rijden en het ging klitten. Maar daar leek de zomervacht nog niet echt door te zijn en ik heb het met een opzetkam geschoren dus niet extreem kort.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:10

Jonnekee schreef:
Zijn er mensen die hun paard nu nog scheren?

Wou het eigenlijk niet meer doen maar schrok vanavond gewoon wat een pak haar er voor zijn doen afkwam :Y)


Jahoo, ik heb volgend weekend nog een afspraak staan :) Sommige moet je gewoon echt een handje helpen met ontharen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:50

Ik wilde even een vraagje stellen aan de ervaringsdeskundigen hier.

Ik heb mijn 8-jarige merrie 22 november laten scheren. Zij is hiervoor nog nooit geschoren.
Zij had wat scheerstreepjes die normaal na een week niet meer zichtbaar zouden moeten zijn, minimaal dus.
Afbeelding


Zij heeft echter tot nu toe nogsteeds de scheerstrepen in haar vacht staan. Haar vacht is gewoonweg niet gegroeid. Ze komt sinds deze week in de rui dus hopelijk ziet ze er binnenkort eindelijk niet meer 'net geschoren' uit.

Dit is vorige week, dus 4 maanden geleden geschoren:
Afbeelding
Afbeelding

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik zal haar volgend jaar denk ik maar in oktober scheren, misschien helpt dat?

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:13

@DenieesB, ben ik ook heel benieuwd naar. Mijn fjord heeft hetzelfde, heb hem voor het laatst geschoren in December.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:25

In principe groeit de vacht niet meer aan na de kortste dag in december. Maar dan zou je verwachten dat de vacht tussen november en december nog wel groeit.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:29

Jorex schreef:
In principe groeit de vacht niet meer aan na de kortste dag in december. Maar dan zou je verwachten dat de vacht tussen november en december nog wel groeit.


Dan gaat er bij de mijne wat mis haha die heb ik na december nog 2x geschoren :+

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:37

DenieesB schreef:
Ik wilde even een vraagje stellen aan de ervaringsdeskundigen hier.

Ik heb mijn 8-jarige merrie 22 november laten scheren. Zij is hiervoor nog nooit geschoren.
Zij had wat scheerstreepjes die normaal na een week niet meer zichtbaar zouden moeten zijn, minimaal dus.
[ [url=m/j0v1IB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zij heeft echter tot nu toe nogsteeds de scheerstrepen in haar vacht staan. Haar vacht is gewoonweg niet gegroeid. Ze komt sinds deze week in de rui dus hopelijk ziet ze er binnenkort eindelijk niet meer 'net geschoren' uit.

Dit is vorige week, dus 4 maanden geleden geschoren:
[ [url=m/Yv5L9X.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6OzKNi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik zal haar volgend jaar denk ik maar in oktober scheren, misschien helpt dat?


Ik ken meer paarden waarbij de vacht gewoonweg bijna niet terug groeide. Ik weet het altijd aan lang licht op stal en altijd voldoende warme dekens. En soms heb je dan gewoon geluk. Want zo zie ik het maar. Alleen die scheerstrepen zijn wat jammer.

Pieneappel

Berichten: 490
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:09

Jonnekee schreef:
Zijn er mensen die hun paard nu nog scheren?

Wou het eigenlijk niet meer doen maar schrok vanavond gewoon wat een pak haar er voor zijn doen afkwam :Y)


Ik heb lange tijd getwijfeld maar vandaag toch de knoop doorgehakt om mijn wat oudere fjordenmerrie toch deels te laten scheren. Ze heeft het zo warm steeds. Hopelijk lukt het komende week. Het plan is jachtpatroon te doen . Het is warm genoeg om geen deken op te hoeven daarmee en ongeschoren deel beschermd het lichaam nog tegen regen.

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:25

Een vacht van een paard groeit op basis van daglicht. Zo rond de kortste dag van het jaar (medio dec) is de vacht volledig gegroeit. Scheren vanaf begin december geeft dus vaak nauwelijk nieuwe vacht meer. Maar sommige paarden worden begin november geschoren en blijven mooi kort, bij anderen komt de vacht soms net zo hard weer terug.
Moeder Natuur is soms wat eigenwijs

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:10

Ik ben vandaag ook nog maar weer aan het scheren geslagen. Ze willen zaterdag 20 graden hier en met een wedstrijd in het vooruitzicht wel zo prettig dat ze dan hun warmte wat beter kwijt kunnen.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:12

Mijn paard heb ik in februari nog geschoren en het is opzich al wel mooi aangegroeid maar wanneer weet je dat ze zonder deken in de regen kunnen blijven staan ?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:30

Ik vind het nu echt nog wat koud zeker steeds met die wind en regen. De vacht dekt soms nog noet heel geweldig. Kan bij jouw paard anders zijn, die van mij is in maart geschoren. Vacht is dik zat maar dekt op de rug niet heel mooi. Vanaf vrijdag gaat die af.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:09

Hier nog steeds aan het twijfelen met welke kop ik ga scheren en of het het extra geld waard is om brede messen te bestellen.

Met welke hebben jullie geschoren?

Misschien domme vraag maar weet iemand of je deze kunt laten slijpen?
https://www.zooplus.nl/shop/honden/verz ... =100949.15

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:18

Bij de epplejeck slijpen ze ook gewoon mijn moser messen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:14

Ik heb vanmiddag indd oa mijn moser messen opgehaald bij de EJ.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:35

En gaat het dan om moser tondeuse messen?
Zie dat een aantal slijpers die tondeuse messen/scheerkoppen niet slijpen.
Zou zonde zijn als ik naar de EJ rijd en weer kan omdraaien met scheermessen haha.

Overigens wel tevreden over de geslepen messen bij EJ?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:35

Hier altijd grote en tondeuse messen naar EJ (ik werk er, dus lekker handig) en altijd goed geslepen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:39

Laurievc schreef:
Hier altijd grote en tondeuse messen naar EJ (ik werk er, dus lekker handig) en altijd goed geslepen.


Dat is dan inderdaad super handig!
Weet je dan heeel toevallig ook of ze de service ook in België hebben?
Dat is voor mij een half uurtje rijden en naar Eindhoven ben ik toch al gauw een uur onderweg, dus zou weer flink schelen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:42

De medewerkster die ze aannam twijfelde over mijn moser (45) messen, haar collega zei toen, alles wat losse messen heeft kunnen we slijpen.

Alleen vaste scheerkoppen niet.

Of ik tevreden ben weet ik pas over minimaal een half jaar.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:46

xJurdyWonanx schreef:
Laurievc schreef:
Hier altijd grote en tondeuse messen naar EJ (ik werk er, dus lekker handig) en altijd goed geslepen.


Dat is dan inderdaad super handig!
Weet je dan heeel toevallig ook of ze de service ook in België hebben?
Dat is voor mij een half uurtje rijden en naar Eindhoven ben ik toch al gauw een uur onderweg, dus zou weer flink schelen.

Ik werk in BE, dus heel zeker van wel :D

De Moser's kan je toch ook van elkaar af halen met vijsjes? Of ben ik mis? Mijn Heiniger Saphir koppen zijn in ieder geval geen enkel probleem. Enkel de Sectolin met plastic mogen we niet aannemen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:55

Ik werk in BE, dus heel zeker van wel :D

De Moser's kan je toch ook van elkaar af halen met vijsjes? Of ben ik mis? Mijn Heiniger Saphir koppen zijn in ieder geval geen enkel probleem. Enkel de Sectolin met plastic mogen we niet aannemen.[/quote]

Ik zat even te kijken op Google of ik een foto kon vinden van de scheerkoppen, maar ga nu twijfelen of ik niet zelfs Wahl of een ander merk heb. Morgen op stal eens kijken hoe die mesjes in elkaar zitten en welke ik nu precies heb. Wel fijn te weten dat het in België gewoon kan. Dan rij ik zaterdag waarschijnlijk even op en neer om ze te brengen, want ik heb al maanden een voorraad liggen die ik niet meer kan gebruiken :')

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:26

Dankje dan ga ik ze weg brengen :)

voor als iemand nog een Heiniger zoekt bij Emmers zijn er een paar in de aanbieding

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:57

Er zijn ook genoeg bedrijven waar ne ze naar kan opsturen, scheelt een hoop benzine en tijd. Ik deed ze bijv altijd naar puttenstein in wezep opsturen, dan had je ze binnen een week weer terug

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:58

Heeft iemand hier wellicht nog tips om mijn 4-jarige aan te leren dat ik haar achterbenen ook 'gewoon' kan scheren?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Wennen aan geluid is gelukt, rest van het lijf scheren gaat probleemloos.
- Praam - Werkt bij de voorbenen prima, achterbenen grote paniek.
- Domosedan - Reageert ze dusdanig extreem op dat het gevaarlijker is dan zonder.

Ik ben dus een beetje aan het eind van m'n opties, maar misschien hebben jullie nog tips :)

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:02

Friesfanaat schreef:
Heeft iemand hier wellicht nog tips om mijn 4-jarige aan te leren dat ik haar achterbenen ook 'gewoon' kan scheren?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Wennen aan geluid is gelukt, rest van het lijf scheren gaat probleemloos.
- Praam - Werkt bij de voorbenen prima, achterbenen grote paniek.
- Domosedan - Reageert ze dusdanig extreem op dat het gevaarlijker is dan zonder.

Ik ben dus een beetje aan het eind van m'n opties, maar misschien hebben jullie nog tips :)


Ik zou nog proberen het apparaat op het been te houden en weghalen als ze niet meer reageert. Dus niet perse scheren maar de trilling er tegenaan houden. Als het alleen om optillen en niet stilstaan gaat trouwens, als ze het licht uit je ogen slaat zou ik dat niet proberen :')
Doe je dit met het grote scheerapparaat? Een tondeuser is vaak fijner en laten ze makkelijker toe. Veel paarden die ik heb geschoren reageren hier echt stukken beter op dan de grotere.