[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:27

Ziet er bij jullie wel netjes uit. Benen moeten sowieso een stukje mee omdat hij anders alsnog kletsnat is in de oksels. Alleen is meneer een vos en is het verschil dus groot en super lelijk :+

Afbeelding

Heb iemand gevonden die al jaren scheert dus vraag aan haar wat ze aanraadt.

Jorex

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:30

@Nyaleti, hier shetlanders in model alleen een streep in de hals en deken eruit en volledig geschoren op hoofd en sokken na. Ik merk geen verschil met zweet op de benen en het koud krijgen daardoor. Pony is halverwege september al geschoren dus nu alweer wat dikker in de vacht. Ik heb dit jaar de benen en hals wel meegepakt wegens dat ik hem zo vroeg al gedaan heb.
Afbeelding
Hier was ie echt net geschoren en gewassen:
Afbeelding
Zelfde pony een paar jaar geleden waarbij de benen nog stonden, het ziet er niet uit maar is wel functioneel. Hier waren mijn messen overigens niet goed geslepen, dus vandaar dat de pony zo streperig is. :+
Afbeelding

Hij heeft dit jaar al last van vage toefjes haar die sneller weer terug groeien dan de rest, dus ik ga dit weekend even met een opzetstuk kijken of ik die toefjes wat kan egaliseren.

Nyaleti

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:58

Ja denk dat alles er af gaat behalve de 'bovenlijn'. Stuk op de hals laten staan en de bovenkant van z'n lijf. Hij heeft gevoelige longen en hoest snel dus ik denk dat hij beter af is met goed gebruik van een zweetdeken dan toch nog natte benen die na 3 uur nog vochtig zijn.

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:33

Connaisseur schreef:
Dat had ik inderdaad ook gedacht maar waar kun je die overgang het mooiste maken, net onder de knie van het voorbeen en achter richting de hak?

Dat zijn wel de hoogtes tot waar ik het doe en persoonlijk het mooist vind. Die van mij is morgen de pineut. Als ik eraan denk zal ik tussendoor van de benen foto’s proberen te maken.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 18:31

Hoi allemaal ik kom zo even binnenvallen

Ik heb een kwpn merrie die momenteel heel erg hard zweet na het rijden dan bedoel ik ook echt van voor tot achter, wij rijden op Z2 niveau, ik scheer haar eigenlijk nooit omdat ik geen last heb van het zweten en momenteel zijn er geen wedstrijden dus voor de mooi hoef ik het ook niet te doen, maar heb nu toch twijfel of ze zelf geen last heeft van dat vele zweten. Zouden jullie haar toch scheren ?

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 06:26

paardje2013 schreef:
Hoi allemaal ik kom zo even binnenvallen

Ik heb een kwpn merrie die momenteel heel erg hard zweet na het rijden dan bedoel ik ook echt van voor tot achter, wij rijden op Z2 niveau, ik scheer haar eigenlijk nooit omdat ik geen last heb van het zweten en momenteel zijn er geen wedstrijden dus voor de mooi hoef ik het ook niet te doen, maar heb nu toch twijfel of ze zelf geen last heeft van dat vele zweten. Zouden jullie haar toch scheren ?


Je zou kunnen overwegen om eerst de onderhals eruit te scheren. Puur voor het gemak.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:29

MarliesV schreef:
Vorig jaar heb ik een foto van een haflinger hier voorbij zien komen met de rug en hals er nog in en dan in van die punten geschoren (vage omschrijving sorry).

Herkent iemand die omschrijving en is die foto nog beschikbaar? Twijfel er over om dit jaar voor iets meer te gaan, maar wil wel graag zonder deken. Als ik nu op tijd scheer (ze heeft nu nog een eczeemdeken met regenliner op) dan zit er tegen de kou al weer wat vacht op.


Dat was de mijne

Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24083
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:51

Hoe scheren jullie je paarden die 24/7 staan en niet in een droge schuilstal gaan/kunnen liggen maar in het zand? Ik druf zo slecht de buik eruit te scheren, omdat ze alrijd buiten op het zand ligt. Maar misschien maak ik mij hier onterecht druk om?

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 12:46

Hier dit jaar voor een corona kapsel gegaan :D

Ik ga er vanuit ik deze winter voornamelijk alleen thuis in de buitenbak kan rijden.

De natte rand is van het wassen haha! Even de restjes veemarkeerstift weghalen.

Afbeelding
Geschoren met de liscop lite en benen en hoofd met de moser max

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 15:24

Blijft een gaaf patroon stal Fiore!

Die van mij is ook weer kaal. Heb nog fotootjes kunnen maken van de benen. Alles gedaan met een Sectolin scheermachine.

Voorbenen tot hier gewoon normaal geschoren:
Afbeelding

Stukje met de haren mee. Begin vol de machine erop en dan een soort ‘veeg‘ beweging maken zodat het geleidelijk afloopt
Afbeelding

De achterbenen, tot hier normaal
Afbeelding

En met overgang
Afbeelding

Het volledige resultaat :D Hij is deze keer weer zwart gebleven *\o/* (en nog een beetje slaperig enzo van de sedatie)
Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:19

Die benen erin en dan half op het gewricht geschoren vind ik persoonlijk geen porum.

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:47

Ik vind het keurig. Zo behoudt je de functie en help je toch met de koeling.

Functie gaat hier toch voor uiterlijk vertoon.

Ik ga morgen maar eens een poging doen. Helaas alleen maar goed, ze is braaf en anders maak ik de puntjes op de i op maandag.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:51

Ik denk het bij dit paard gedaan is voor de sokken. Want verder kan ik niet bedenken hoe de benen helpen als je ze er in houdt..

Ik heb met geschoren beentjes juist minder last van mok etc. Ze staan hier wel de hele dag buiten :j , ik kies dan dit keer juist voor de rug/kont en stukje hals erin te houden.

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:43

In mijn geval is het voortgekomen uit luiheid en een stukje veiligheid. Pony vond scheren vroeger verschrikkelijk, kon echt gevaarlijk worden. Onderbenen laten staan scheelde een hoop. En juist de sokken zo vind ik persoonlijk alleen maar leuk :)

Of het qua warmte uitmaakt durf ik niet zo goed te zeggen. Ze zijn ook weleens helemaal kaal geweest en dan vind ik die onderbeentjes toch altijd maar koud aanvoelen als ze heel de dag buiten staan. Maar dat is misschien gewoon mijn gevoel.

Hopelijk geeft het connaisseur (En anderen) in ieder geval een beeld voor hoe ze de benen van haar Tinker zou kunnen doen.

Nyaleti

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:56

DieL_Zor schreef:
In mijn geval is het voortgekomen uit luiheid en een stukje veiligheid. Pony vond scheren vroeger verschrikkelijk, kon echt gevaarlijk worden. Onderbenen laten staan scheelde een hoop. En juist de sokken zo vind ik persoonlijk alleen maar leuk :)

Of het qua warmte uitmaakt durf ik niet zo goed te zeggen. Ze zijn ook weleens helemaal kaal geweest en dan vind ik die onderbeentjes toch altijd maar koud aanvoelen als ze heel de dag buiten staan. Maar dat is misschien gewoon mijn gevoel.

Hopelijk geeft het connaisseur (En anderen) in ieder geval een beeld voor hoe ze de benen van haar Tinker zou kunnen doen.


Ik vind het er echt niet gek uitzien oid. Staat wel gaaf :) zeker met een zwart of donker paard gaat dit prima.

Wat doen koudbloed eigenaren met de baard? :+ Mijn pony is een echte vent dus heeft een flinke baard. Hoofd gaat echt niet geschoren worden, gaat nooit lukken, maar omdat z'n borst en hals wel kaal zijn lijkt zijn hoofd altijd 10x zo groot :+

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:33

Ik vind dit er ook netjes uit zien. Veel beter dan van die beeenwarmer/uggs/harige snowboots :))

Jorex

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:00

Ik heb bij Alex de sokjes ook erin gelaten, wel onderbenen geschoren. Ik vind dat kaal niet lijken. Hier gaan de baarden eraf, ook bij de pony die in wintervacht blijft. Ik vind die baarden zo onfunctioneel als ik hun hoofdstel om doe, ik heb altijd haren tussen de gespen zitten.

Nyaleti

Berichten: 6290
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:14

Jorex schreef:
Ik heb bij Alex de sokjes ook erin gelaten, wel onderbenen geschoren. Ik vind dat kaal niet lijken. Hier gaan de baarden eraf, ook bij de pony die in wintervacht blijft. Ik vind die baarden zo onfunctioneel als ik hun hoofdstel om doe, ik heb altijd haren tussen de gespen zitten.


Ben wel benieuwd hoe die van jou er net geschoren uit zien dan! Van beide eigenlijk, sokjes eraan zal er wel lief uit zien maar baard er af en toch een vacht op het hoofd?

Jorex

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:47

Die van Alex staat hierboven in mijn post al. Van Jorie heb ik geen foto gemaakt vlak na het scheren, maar daar scheer ik uiteraard niet op de huid maar alleen de lange baardharen. Oftewel de vacht is blijven staan. Dit is een foto van ongeveer 2 weken na het scheren. Je ziet er echt niks van dat die baard eraf is. Ook de geschoren pony heeft baard eraf en hoofd erin, alleen iets extremer gedaan.
Afbeelding

Dit was Alex van opzij net geschoren.
Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:48

Nyaleti ik scheer die van mij altijd onder de kin kaal, ook als ik het hoofd er in laat.
Je zou ook een opzetstukje kunnen gebruiken en de lange haren weghalen, lijkt vaak al een stuk beter. Pas op voor de tastharen dan, dat je die niet meepakt.

Hier vandaag binnen anderhalf uur klaar, het ging verbazingwekkend soepel alleen.

Before en after halve been en hoofd laten staan.


Afbeelding
Afbeelding

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:40

Nyaleti schreef:
DieL_Zor schreef:
In mijn geval is het voortgekomen uit luiheid en een stukje veiligheid. Pony vond scheren vroeger verschrikkelijk, kon echt gevaarlijk worden. Onderbenen laten staan scheelde een hoop. En juist de sokken zo vind ik persoonlijk alleen maar leuk :)

Of het qua warmte uitmaakt durf ik niet zo goed te zeggen. Ze zijn ook weleens helemaal kaal geweest en dan vind ik die onderbeentjes toch altijd maar koud aanvoelen als ze heel de dag buiten staan. Maar dat is misschien gewoon mijn gevoel.

Hopelijk geeft het connaisseur (En anderen) in ieder geval een beeld voor hoe ze de benen van haar Tinker zou kunnen doen.


Ik vind het er echt niet gek uitzien oid. Staat wel gaaf :) zeker met een zwart of donker paard gaat dit prima.

Wat doen koudbloed eigenaren met de baard? :+ Mijn pony is een echte vent dus heeft een flinke baard. Hoofd gaat echt niet geschoren worden, gaat nooit lukken, maar omdat z'n borst en hals wel kaal zijn lijkt zijn hoofd altijd 10x zo groot :+


Je kunt tot aan de kaaklijn scheren. Onder het hoofd kun je alles wegscheren zodat de lange haren ook weg zijn

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:41

MarliesV schreef:
Nyaleti ik scheer die van mij altijd onder de kin kaal, ook als ik het hoofd er in laat.
Je zou ook een opzetstukje kunnen gebruiken en de lange haren weghalen, lijkt vaak al een stuk beter. Pas op voor de tastharen dan, dat je die niet meepakt.

Hier vandaag binnen anderhalf uur klaar, het ging verbazingwekkend soepel alleen.

Before en after halve been en hoofd laten staan.


[ [url=m/Q3V67p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LO9W4m.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi gedaan Marlies!

Capriootje

Berichten: 6771
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:33

Ik heb nu best leuke 3* en 4* staan maar twijfel nog welke ik houd. Zijn allemaal wel leuke kleurtjes, back en qua stats beetje gelijk, soms puntje verschil op 1 ding maar een perfecte heb ik nog niet helaas.

kaatje77

Berichten: 10434
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:40

Capriootje schreef:
Ik heb nu best leuke 3* en 4* staan maar twijfel nog welke ik houd. Zijn allemaal wel leuke kleurtjes, back en qua stats beetje gelijk, soms puntje verschil op 1 ding maar een perfecte heb ik nog niet helaas.

Verkeerd topic :?

Connaisseur
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:57

DieL_Zor schreef:
<knip>

Hopelijk geeft het connaisseur (En anderen) in ieder geval een beeld voor hoe ze de benen van haar Tinker zou kunnen doen.


Ik scheer voor klanten en heb zaterdagochtend de tinker geschoren. Tot halverwege de knie in een rechte lijn vind ik persoonlijk niet zo mooi. Toevallig kon ik bij de voorbenen de kleurovergang aanhouden wat het minst opvallend is. Achter heb ik het in een punt richting de hak geschoren.