welke leeftijd een hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhtimmerwerk
Berichten: 567
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: schellinkhout

welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 14:23

met welke leeftijd van het paard koop je een hoofdstel en wanneer gaat er een bit in?

Kady_

Berichten: 2041
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: was glen_vanii

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:24

3 jaar, kun je beginnen met inrijden, dus met een bit en hoofdstel Lachen

Emori

Berichten: 13130
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:25

ik had mijn hafje al met 2,5 bit en hoofdstel al om
gewoon om te wennen, een kwartiertje er in en dan er weer uit.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:45

M'n verzorgpaard had op haar eerste al een bitje in, om met haar te kunnen fietsen.

M'n huidige paard pas op 4,5... (geloof ik)

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:55

Ik wacht ook tot die van mij 3 is.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:07

ik denk 2,5 rustig aan beginnen te wennen..

mirijam

Berichten: 528
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Middelburg

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:36

ik denk 2,5 een keertje in en laten wennen en dan pas weer als ze wat ouder is. Rustig laten wennen.

Anoniem

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:41

Volgens mij staat daar geen leeftijd op.
Kijken naar het paard is belangrijker.
Het ene paard kun je op drie jaar een bit inhangen, het andere paard is daar pas met vijf jaar aan toe.

Charaz

Berichten: 24355
Geregistreerd: 12-04-02

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:11

Iig niet voor zn 3e jaar, die kleine bekkies zijn helemaal niet op een bit berekend en met wisselen lijkt het me ook niet prettig.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:42

Ik zou ook pas beginnen met 3. Lachen

Anoniem

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:47

Ik vind de ideale leeftijd ook pas bij 3 jaar of ouder. Mede omdat ik helemaal een voorstander ben van op 4jarige leeftijd pas in rijden.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:50

Charos schreef:
Iig niet voor zn 3e jaar, die kleine bekkies zijn helemaal niet op een bit berekend en met wisselen lijkt het me ook niet prettig.


Ik zou ook niet eerder beginnen dan tussen de 2,5 en drie, maar de bovengenoemde argumenten kloppen volgens mij niet helemaal. Ten eerste groeit het hoofd van je paard echt niet meer enorm tussen zjn tweede en zijn derde, dus zijn mond ook niet, dus dat zijn mond er te klein voor zou zijn is onzin ( bovendien zou je er dan nog een kleiner bit in kunnen doen, niet dat ik dat aanraad, maar hypotetisch gesteld ). Daarnaast wisselt een paard met ± 2,5 , ±3,5 en ± 4,5 , dus wat dat betreft zou je pas na het laatste wisselen een bit in kunnen doen.
Ik vind drie wel een mooie leeftijd, omdat het me eerder niet nodig is. Het bit hoef je pas te gaan gebruiken als je gaat rijden, dus waarom zou je eerder beginnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:54

Ik zou pas met hoofdstel en bit beginnen als de basis van het rijden er goed inzit. Je moet zuinig zijn op de mond van een paard.

lytse2003

Berichten: 453
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:59

Ik zou naar je paard kijken maar voordat je voor het eerst een bit erin doet zou ik de paardentantarts naar het gebid laten kijken.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:00

Inderdaad ( herinnert zich dat ze de paardentandarts ook nog moet bellen ). Ik laat bij die van mij ook eerste een keertje het gebit nakijken, voor de zekerheid.

amberS
Berichten: 318
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: rotterdam

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:45

ik ga ook rustig beginnen met 2,5 zo..

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:48

De mijne wordt over 4 maanden 3 jaar, maar ik heb nog helemaal geen hoofdstel en heb er ook helemaal geen haast mee. Ik ga hem eerst bitloos inrijden en na het wisselen wen ik hem wel aan een bit, maar ik hoop dat we lekker bitloos aan de slag kunnen blijven in de toekomst. Vergeet niet dat jonge paarden hele gevoelige monden hebben door het wisselen.....

Charaz

Berichten: 24355
Geregistreerd: 12-04-02

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:28

erleyne schreef:
Ik zou ook niet eerder beginnen dan tussen de 2,5 en drie, maar de bovengenoemde argumenten kloppen volgens mij niet helemaal. Ten eerste groeit het hoofd van je paard echt niet meer enorm tussen zjn tweede en zijn derde, dus zijn mond ook niet, dus dat zijn mond er te klein voor zou zijn is onzin ( bovendien zou je er dan nog een kleiner bit in kunnen doen, niet dat ik dat aanraad, maar hypotetisch gesteld ). Daarnaast wisselt een paard met ± 2,5 , ±3,5 en ± 4,5 , dus wat dat betreft zou je pas na het laatste wisselen een bit in kunnen doen.
Ik vind drie wel een mooie leeftijd, omdat het me eerder niet nodig is. Het bit hoef je pas te gaan gebruiken als je gaat rijden, dus waarom zou je eerder beginnen.


De mijne is nu 2,5 jaar en heeft echt nog een baby-bekkie waarvan ik zeker verwacht dat dat nog wel veranderd. Voor een paard is het natuurlijk fijner om na het wisselen pas een bit in te krijgen, ik wil de mijne ook bitloos in gaan rijden, maar ik rijd hem ook pas met 4 jaar in dus tegen die tijd zien we het wel.

Ik ben er iig geen voorstander van om al te vroeg te beginnen met bitten, longeren, zadels ed. want waar ligt de grens dan?

Leschem
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:15

Mijn meidje kreeg het al in toen ze 2 was, aangezien ze heel druk buiten was. Sinds haar hoodstel met bitje luistert ze perfect en is ze langzaamaan gewend aan het bit. Eerst sabbelde en kauwde ze er een beetje op, maar nu weet ze dat ze het moet dragen als ze wil 'fietsen' en dat woord doet wonderen Knipoog
Ik ben geen voorstander van intensief gebruik van het hoofdstel bij minderjarige paardjes als het alleen maar om het hebben van een hoofdstel gaat. Laat je veulen vooral lekker veulen zijn, in mijn geval bood het uitkomst, maar als het niks was, was ik er ook meteen mee gestopt!

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:12

Mijne met 2 jaar 1x in de 2 maand even hoofdstel en bitje in.
Is nu alleen maar gemakkelijker.
Wel heb ik regelmatig de tandarts laten komen zodat ik zeker wist dat hij er geen nare ervaring aan had etc. (pijn door het bit)

Happinez

Berichten: 8403
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: welke leeftijd een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:16

2 jaar , en dan af en toe , hooguit een kwartiertje