Paniekerig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:11

Ik heb een jonge haflingermerrie die bloednerveus is. Eerst stond ze bij een andere oudere merrie, maar ik vind het beter om haar in een groep te hebben lopen dus nu loopt ze in een groepje quarters.
Ze hangt heel erg aan mij, als ik op stal ben volgt ze me overal en let op waar ik ben. Ze staat dag en nacht buiten, met een schuilstal. Buiten is ze nog redelijk kalm, maar zodra we binnen komen is ze heel nerveus, druk en angstig. Ze rent dan alle kanten op, blijft maar draaien en mij in de gaten houden. Zodra ik uit haar zichtveld verdwijn is het paniek.
Ik heb haar nu een paar keer in de roundpenn gehad (buiten), en daar rent ze het liefst alleen maar keihard rond. Ik wil graag grondwerk met haar gaan doen, maar dan moet ze mij natuurlijk eerst accepteren als leider. Aan de ene kant denk ik dat ze me wel als leider ziet, maar aan de andere kant ook weer niet.
De binnenbak is doodeng, waarom geen idee? Ze gaat staken, steigeren en zich proberen om te gooien. Ook is een tijd lang erg bang geweest van de stroomdraad. Ik kreeg haar de wei niet meer uit. Nu loopt ze braaf mee, maar zodra ze iets ziet wat ze eng vind, gaat ze staken. Ik weet dan vaak nog geeneens wat ze heeft gezien. Ik doe net alsof er niks aan de hand is, en nog is er paniek. Ze verschuild zich dan het liefste achter mij. Gister was het weer raak, loopt ze de wei niet meer in. Welk paard wil nou niet de wei in?
Verder is ze doodsbenauwd van mannen, waarom weet ik ook niet?

Hebben jullie tips voor mij, hoe ik beter met haar om kan gaan?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:52

Heeel veel gaan grondwerken. Juist door het grondwerken verdien je het respect van je paard.

Omdat je wel een moeilijker paard hebt, is het verstandig om eerst eens een clinic te gaan volgen met je paard. Kunnen zei je meteen helpen bij haar angst om alleen binnen te zijn.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:57

Mevrouw had vandaag besloten dat ze niet de wei uit ging. En dan gaat ze stilstaan.. Na flink kwaad worden loopt ze wel weer mee, maar iedere keer dat gezeik bij die stroomdraad. bah! Ik wilde eigenlijk met haar een rondje lopen en weer terugzetten, maar daar had ze zich zelf gekloot. Het werd een lesje respect hebben voor de baas. In de binnenbak. Ze vind de binnenbak doodeng, vooral als er gekke monsters in lopen die zich verstoppen in het zand. Ze heeft zich even mogen uitrazen en toen moest ze aan het werk. Even haar eraan helpen herinneren dat HO!! ook echt ho is. Dat was even moeilijk, maar na een paar keertjes ging het weer goed. En dat altijd blijven opletten heel erg belangrijk is, was ze ook even vergeten. NA de les heb ik even met haar aan de hand gestapt over het erf, want die troel maakte zich zo druk dat ze gewoon nat was. Bij de wei aangekomen, ging mevrouw weer niet die wei in. grrr. Toen zijn we begonnen aan een lesje de stroomdraad is niet eng. Gelukkig was dit probleem zo verholpen.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 17:57

Heb je enig iedee waar ik zulke clinics kan vinden?

Favory_love
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:24

Je zegt dat als je wil gaan grondwerken,ze jou eerst als leider moet zien.
Grondwerken is een paardvriendelijke manier om te zorgen dat ze jou als leider gaat zien en van die positie uitgaande,kan je steeds meer gaan grondwerken.
Ik zou niet gelijk op een clinic gaan,koop een goed boek er over en ga eerst ZELF eens aan de slag.
JIJ moet de leider worden van je paard zodat ze leert dat ze MOET komen als JIJ haar uit de wei gaat halen of wil dat ze naar rechts gaat ipv dat ze naar links wil.
Als je er namelijk weinig/niets van afweet,gaan die trainsters het vaak van je overnemen en heb jij bij die clinic alleen maar staan kijken;)
Als je er wat over wil weten,stuur me een berichtje of voeg me toe op msn : bella_beest@hotmail.com Lachen

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:29

Favory_love schreef:
Je Ik zou niet gelijk op een clinic gaan,koop een goed boek er over en ga eerst ZELF eens aan de slag.
JIJ moet de leider worden van je paard zodat ze leert dat ze MOET komen als JIJ haar uit de wei gaat halen of wil dat ze naar rechts gaat ipv dat ze naar links wil.
Als je er namelijk weinig/niets van afweet,gaan die trainsters het vaak van je overnemen en heb jij bij die clinic alleen maar staan kijken;)


Ik zou juist wel gelijk een clinic doen en niet zelf gaan aanklooien. Als je bij een goede trainer boek neemt hij (zij) het heus niet over hoor. Ik heb zelf fijne ervaringen met Emiel Voest. Daan Simoons lijkt me ook goed, heb clinics van hem gezien en dat doet hij heel leuk.

EDIT: je schrijft dat je paard je wel en niet als leider ziet. Zoals ik je verhaal lees denk ik eerlijk gezegd van niet. Als jij de leider zou zijn zou ze zonder al te veel problemen jou volgen. Want jij bent de leider en als jij zegt dat het goed is is het goed. Maar dat is een stukje persoonlijke filosofie…

Het lijkt me een heel leuk paardje, ik hoop dat jullie er samen uitkomen en dat jullie veel plezier gaan krijgen. Suk6!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:52

ik bedoelde met accepteren als leider meer dat ze niet als een gestoorde idioot gaat rondrennen. Ik denk dat je ook gelijk hebt Ir111. Maar als ze me niet als leider ziet, waarom hangt ze dan zo aan me?

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:16

Als ze jou als leider ziet zal ze niet meer als een idioot gaan rondrennen denk ik. Een paard wat een leider 'zoekt' is een onzeker en angstig paard.

Ben jij op het moment dat ze zo aan je hangt het enige bekende voor haar? Misschien is dat de reden? Hangt ze alleen aan je op voor angstige momenten? Of anders ook? Misschien zoekt ze duidelijk naar een leider en zoekt ze die in jou omdat jij vertrouwd voor haar bent?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:18

Anders ook, zodra mijn auto het erf oprijd eigenlijk al. En dat ze gewoon bij haar vriendjes.

Ik heb nu een mailtje verstuurd want ik wil er toch graag les in krijgen. Ik ga liever nie zlf aanklooien. Hebben jullie nog tips?

Ir111

Berichten: 11995
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:29

Bij wie wil je een les gaan volgen? *nieuwsgierig*

Ik denk dat je er goed aan doet hoor, die les. Als je een goede trainer hebt kun je een hoop antwoorden krijgen op je vragen. Wordt het leven van jou en je paard denk ik een stuk gezelliger!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:31

gewoon goed les halen

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:32

geen idee, ik zag op een site een mail adres staan, maar het is niet hier in de buurt.. Ken of weet jij iemand bij mij in de buurt, mag ook via PB?

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:07

Een paar adressen voor cursussen zijn www.balingehof.nl
www.incontactmet-paarden.nl.

Verder zou niet zelf beginnen om te klooien. Als je er geen ervaring mee hebt kun je de boodschap niet duidelijk en helder overbrengen op je paard en zal er alleen maar meer verwarring ontstaan wat misschien wel leidt tot conflicten in jullie communicatie.

Als dit niet genoeg is kijk dan even op google.
Succes

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:08

Een paar adressen voor cursussen zijn www.balingehof.nl
www.incontactmet-paarden.nl.

Verder zou niet zelf beginnen om te klooien. Als je er geen ervaring mee hebt kun je de boodschap niet duidelijk en helder overbrengen op je paard en zal er alleen maar meer verwarring ontstaan wat misschien wel leidt tot conflicten in jullie communicatie.

Als dit niet genoeg is kijk dan even op google.
Succes

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:10

He verdorie hoe verwijder ik dit nou?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:10

door op het kruisje te klikken rechtsonderin Lachen

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:33

zo ik ben ook weer even bij Sietske geweest. Ik schreef laatst (paar dagen terug) dat ik zoveel problemen met haar had met grondwerken. En vandaag niet!!! Dat beest liep gewoon super! Mooi om gaan, fijn in draf en galop als ik het vroeg. En later kwam ze naar me toe en volgde me overal.. Ik was verbijsterd!!!! Het ging echt super!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:49


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:58

Bij deze dan. Zie post Cassidy.