pony uit stal halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 23:43

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pony en ik doe in de stal gewoon zijn halster om
en neem hem mee naar buiten, maar bij mijn vader lukt dat niet.
Hij heeft een keer zijn hoofd gestoten bij mijn vader ( en ook een keer bij mij )
dus nu is het het vertrouwen kwijt.
Hoe krijg ik dat weer terug?

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:44

geduld en lokken met eten, liefde gaat door de maag!

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:51

Geduld en niet lokken met eten, je bent geen snoepautomaat!

Halster omdoen, touw vastklikken en de stal uit lopen. Zodra je een weigering voelt, je omdraaien, touw slap hangen en gewoon heel rustig wachten tot hij zelf een stapje naar voren doet. Dit kan een halve minuut duren. Of een half uur... Voordeel hiervan boven de snoepjes is dat jij niet veranderd in 'dat meisje met het eten' en dat ze dus niet gaan bijten omdat ze denken dat je wat lekkers hebt op het moment dat je het niet hebt...

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:55

daar heb je ook wel weer gelijk in vjestagirl(het snoepjesautomaat idee) maar ik ben er heilig van overtuigt dat liefde door de maag gaat, dan heeft ie zo weer het vertrouwen terug. daarna kan je het altijd weer afbouwen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:56

Ik vind eten ook een goede oplossing.
Maar je moet er wel consequent in blijven om bedelen te voorkomen.
Niet te pas en te onpas snoep geven. Bij vaste "dingen".
Die van mij krijgen altijd snoep als ze goed de trailer op zijn gegaan.
(bij het uitstappen natuurlijk niet, want dan kunnnen ze er te snel uit willen voor een snoepje) En als ze het bit/hoofdstel net in hebben, bij mij open en ze hun mond al voor het bit, omdat ze weten wat daarna komt.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:07

Frederika schreef:
daar heb je ook wel weer gelijk in vjestagirl(het snoepjesautomaat idee) maar ik ben er heilig van overtuigt dat liefde door de maag gaat, dan heeft ie zo weer het vertrouwen terug. daarna kan je het altijd weer afbouwen.


Het probleem is, is dat hij niet het vertrouwen terug krijgt, maar zin heeft in eten. Waar ik bang voor zou zijn is het 'even doorbijten effect'. Dat kan 2 dingen zijn. 1 jij staat buiten de stal, hij erin. JIj hebt een emmer eten. Paardje durft eigenlijk niet door de deur, maar omdat hij zo graag eten wil neemt hij een ontzettende sprong die stal uit, gevolgd door 2 of die passen draf, want die enge deur zal je maar achterna rennen. Dan lig jij er wel onder.

Het 2de is, is op het moment dat je er niet met eten staat om je paard mee af te leiden hij toch weer aandacht krijgt voor de enge deur, en je weer bij af bent. Wat inhoud dat je de rest van z'n leven met eten moet staan.

Vertrouwen in de voeremmer hebben ze allemaal. Vertrouwen in ons is heel iets anders...

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 17:36

Bedankt voor de reacties! we hebben het al met eten geprobeerd, toen had mijn vader biks in zijn hand en liet hem 1 hapje van eten en toen draaide die zijn kont weer weg. zodat mijn vader het halster nog niet om kon doen. Het is toch niet goed als je hem eerst een hapje laat proeven want dan beloon je hem toch eigenlijk voor dat ie blijft staan en niet hij het halster om wil?

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:17

Nee, dan heeft er duidelijk geen boodschap aan dat jij het halster om wil doen, en was het eten een bijkomend voordeel. Je hebt het namelijk gegeven VOOR z'n slechte gedrag.

Als je hem eruit wil halen (en het is verstandig om het voorlopig OF door jou OF door je vader te laten doen) ga je met het halster de stal in en doe je de deur weer dicht. ga met je rug ergens tegenaan staan en wacht af wat je pony doet. Als hij gewoon naar je toe komt en jij dan rustig (met een beetje dwang) het halster om kunt doen is de open deur dus eng.

Als je het halster om hebt klik je er rustig een touw aan vast (op de goede plek, dus niet aan de achterkant van de ring, maar midden onder). Dan doe je de deur open en loop je gewoon naar buiten toe. Niet raar gaan doen, niet tegen hem praten als je dat gewoonlijk ook niet doet en niet stoppen met praten als je gewoonlijk de oren van z'n hoofd kletst. Je kan horen of je pony achter je aan komt. Doet hij dat niet, draai je dan om voor het touw op spanning komt te staan, en ga gewoon staan wachten. Niet meer of minder tegen hem praten, en geen eten, je weet nu dus dat het niet werkt... Vooral ook NIET trekken!!!

Wacht totdat hij zelf naar voren komt, maar laat hem niet omdraaien. Dit kan een halve minuut duren, of een half uur... komt hij naar voren, dan belonen, halster af en weglopen (paard in de stal)

Hij moet leren dat hij zelf z'n stal uit moet komen, zonder hapjes van dit en hapjes van dat, en zonder slaan, schreeuwen, trekken en boos worden...

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:29

Hij is niet bang om door de deur te lopen. dat vind hij helemaal niet erg. maar hij vind het halster omdoen eng. bij mijn moeder en mij lukt het gewoon maar als mijn vader het probeert draait hij zijn kont naar hem toe. Hij is niet bang voor mannen ofzo.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:07

Waarschijnlijk heeft je vader een andere lichaamshouding en geeft hij ongewild een signaal af.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:18

Laat je moeder het halster omdoen terwijl je vader ernaast staat. Laat je vader de pony doodknuffelen poetsen, laat je vader degene zijn die voert...

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Re: pony uit stal halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:40

Bedankt ! we zullen het is proberen. Haha!