Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:24

Ik heb een verzorgpony Haha! . Naast mijn verzorgpony staat Een WelshHengst dat net 2 weken gecastreerd is. Dus nu een ruin. Hij is 3 jaar. Maar hij stond eerst altijd in zijn stal. 7 dagen in de week en ongeveer 2 keer per week werd hij even losgegooid en uitgemest door wat meisjes die daar ook een eigen/verzorgpony hebben. Nu hebben mijn vriendin en ik hem ook een beetje als verzorgpony.Want de pony is van de zelfde eigenaar als onze echte verzorgpony, maar we kunnen ongeveer maar 4 keer per week komen . We longeren soms (met halster, soms hoofdstel), en wennen hem heel voorzichtig aan hoofdstel/zadel. Ook proberen wij hem wel eens de poetsen, is het heel slecht als hij er voorderest niet uit komt? wij kunnen er niks aan doen. Maar heeft misschien iemand tips voor zo'n druktemaker die de hele dag in stal MOET staan omdat hij niet in de wei mag (De wei is alleen voor de andere pensionpaarden)
groetjes

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:30

Het is niet gezond voor een paard om zo weinig naar buiten te komen. Zeker wanneer je het over een jong paard hebt dat nog niet bereden wordt.
Hij hoort gewoon met soortgenootjes lekker buiten te kunnen staan.

Ik heb helaas geen tips over hoe je dit op kunt lossen.
Misschien kan je ermee gaan wandelen/rennen (en dan het liefst lange rechte stukken)?
Ik ken ook wel mensen die met hun paard gaan fietsen maar daar zitten wat risico's aan dus dat zou ik je niet aanraden.

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:58

Dankjewel, ik wil dolgraag dat hij de wei in kan. Maar het mag niet, want de boer wil de wei graag gebruiken voor andere paarden en pony's. Ik wandel wel al veel met hem. Misschien iets in zijn stal hangen? dat hij zich minder verveelt? Want ik mest hem maar 2x in de week uit en dan is de stal zo'n vieze bende

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:00

Hij heeft ook een beetje een ingezakte rug. Denk omdat hij een lange tijd alleen maar in stal heeft gestaan en er weinig uit kwam. De boer heeft aan ons gevraagd of wij hem willen inrijden. Wie heeft er nog tips, want hij wil dat het in korte tijd gebeurt:S

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:04

niet overhaasten!

heb je er ervaring mee?

laat je alsjeblieft goed begeleiden door iemand met ervaring..

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:06

Mischien andere tip..

Hem verkopen?? als er toch niet naar omgekeken wordt wat moet dat arme paardje nou?!

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:07

Ik wil ook niet overhaasten, want afleren van is wat je te snel hebt gedaan is toch moeilijker dan aanleren.. Ik heb veel ervaring met Jonge ponys, maar inrijden nee.. De boer heeft niemand anders en de pony is 1.25! Ik ben niet zo groot, dus dat gaat wel. Maar ik kan met een vriendin maar 3x in de week komen is dat een probleem ofniet? De boer wil hem niet verkopen, ik had hem allang verkocht! maar ik ben zijn verzorgster, dus heb niks te zeggen Tong uitsteken . Zonde want als hij hem verkoopt kan hij ervolgens mij nog veel geld aan verdienen.

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:10

Gewoon zo vaak mogelijk proberen te gaan Lachen
Als je tijd hebt: meteen even gaan, ook al komt hij er maar even 5 minuutjes uit.
Over inrijden: ik zal hem eerst maar eens aan mensen laten wennen Lachen als hij jullie helemaal vertrouwt dan pas gaan beginnen.

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:15

Hij vertrouwt ons het meeste, vorige maand was het zo dat hij niemand vertrouwde en als wij nu in zijn stal komen hinnikt die zachtjes en komt hij naar ons toe.. Heel lief.. Wij komen meestal maandag, woensdag, vrijdag en nog 1x in het weekend.. dan komt hij eruit en derest van de dagen staat hij stil. Kan ik hem dan een zoutsteen/liksteen ofzo geven? voor de verveling?

Iccc
Berichten: 1405
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:16

mag ik vrage waar jij staat met je verzorg ponytje .
je verhaal komt me bekend voor.
bij mij in de buurt was precies het zelfdegeval gebeurd

Ilsiie

Berichten: 8226
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:17

idd.. en maar 3 keer per week is denk wel genoeg.. (heb er zelf ook geen ervaring mee Tong uitsteken )
wel eerst leren vertrouwen enzo Lachen
maar denk dat het wel heel verstandig is als je er wel iemand met ervaring met inrijden bij hebt Lachen

je kunt hem idd wel liksteen geven, maar daar likken ze alleen aan als ze tekort aan mineralen/zout hebben Lachen dan kun je beter een speeltje maken, je kunt ook een bal oid in zijn stal hangen aan een touwtje (wel hoog zodat hij er niet in verstrikt kan raken) waar ie mee kan spelen, en hooi dat ie daar de hele dag aan kan knabbelen.

Hebben jullie ook geen paddock oid waar ie per dag een paar uur in kan?

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:28

Ik wil best vertellen waar mijn verzorgpony staat, als ik m aar geen problemen krijg ofzo:P Hij staat in elk geval in de provincie Utrecht. Er zijn wel paddocken maar dan moet ik iemand vragen die hem erin zet, en hij is net gecastreerd en mag nog niet een sprintje trekken ofzo, vanwege de wond:P dus ik durf hem nu nog niet in de paddock te zetten maar over een weekje doe ik het wel zeker weten;)

Iccc
Berichten: 1405
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:36

ow oke nee ik heb ook zo geval meegemaakt.
ook met een welsh hengstje was alleen in zijn stalletje niemand haalde hem eruit. en was harstikke druk ze ruggetje werd vervormt door ze kleine stal.

maar veel vertouwen krijgen met het ponytje en lekker veelermee tutten.wel zalik met inrijden een ervaren persoon erbij halen.

veel suc6

Rebeccatjuh

Berichten: 777
Geregistreerd: 17-11-06
Woonplaats: Voorburg

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:38

Toch eens met de eigenaar gaan praten dat dit niet goed is voor zijn paard.
Je kan altijd voorstellen dat hij een advertentie zet "verzorgster gezocht!"
Altijd wel meisjes die daarop reageren.

Krijgt de pony beweging en heeft hij er geen omkijken naar!

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:42

Jah, maar je moet er ook geld voor betalen en niet alle meisjes willen dat, wij zochten eerst ook al een verzorgster voor een andere pony, duurt harstikke lang als je er ook geld voor moet vragen:( .. dus, maar ik zal hem meer in de paddock zetten en vragen aan de boer of hij hem ook 1 a 2 keer in de bak wilt zetten

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:42

Je betaalt ervoor dat je die kerel helpt ? Anders komt het beestje niet de box uit, jullie helpen 'm en moeten nog geld toeleggen ook ?
Wereld wordt steeds gekker.

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:55

Tjah, Sanex.. mijn ouders zeiden het ook al, maar ik vind het leuk om te doen.. en mijn ouders betalen het Tong uitsteken Clown dus, hij houd de pony denk ik om er geld mee te verdienen?? Maar als hij hem verkoopt verdient hij er nog meer mee:) Best wel raar,
Had nog een vraagje, hij heeft een enorme dikke/opgezette buik, voor zo'n kleine pony. Heeft dat er mee te maken dat hij weinig uit zijn stal komt? want hij krijgt echt niet te veel voer ofzo. Kan je dat verminderen?

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:09

Hm, ik zat eerst de denken aan spierbevangenheid ofzo. Als je zegt dat het paardje gewoon voer krijgt maar vervolgens nooit de energie ergens kwijt kan...

Waarom zou de eigenaar het paardje eigenlijk houden om er geld mee te verdienen? Niet voor de fok neem ik aan, anders zou hij niet gecastreerd worden. Denk niet dat je veel zult verdienen als het paardje altijd maar op stal staat.

Yesorno

Berichten: 855
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:11

Ik weet dat dit niet de goede Topic is, maar ik wou toch nog wat vragen:P ben nog al vragerig.. Vorige maand hebben we geoefend met hoofdstel bij de pony van 3 jaar. Dat ging allemaal goed en hij vond het ook niet echt heel eng. Maar sinds een week vind hij het wel eng. Je doet de teugels over zijn hals en legt het bit voor zijn neus en op het moment dat je je hand over zijn neus doet en het bit in zijn mond wilt doen, deinst hij achteruit, heeft hij vroeger nooit gedaan. Nou is het echt een gevecht om het bit in te doen zeg maar.. Hebben andere dat ook wel eens gehad?

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:12

Of misschien heeft de opgezwollen buik iets te maken met zijn darmen. Doet hij verder wel eens raar op stal of waarvan je denkt dat het niet goed met hem gaat?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:14

Yesorno schreef:
Hij heeft ook een beetje een ingezakte rug. Denk omdat hij een lange tijd alleen maar in stal heeft gestaan en er weinig uit kwam. De boer heeft aan ons gevraagd of wij hem willen inrijden. Wie heeft er nog tips, want hij wil dat het in korte tijd gebeurt:S


Misschien een beetje op de manier van Monty Roberts met het longeren?
Ik weet niet of je dat kent.. Knipoog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:18

Die boer heeft het idd goed bekeken.

*Paardje veel binnen = niet veel moeite voor boertje
*Paardjes stal wordt door jullie uitgemest 2 keer in de week = scheelt stro en werk voor boertje.
*Paardje krijgt aandacht van jullie= paardje wordt lekker mak terwijl boertje er geen klap voor doet
*Paardje moet in korte tijd beleerd worden door jullie en jullie betalen er nog voor ook = verdienste voor boertje en kost boertje weer geen moeite

Paardje wordt straks beleerd verkocht, dan issie meer waard dan nu. Boertje strijkt de centen op, en jullie kunnen gaan. Bedankt voor je hulp en tabee maar weer.

Meiden pas goed op, willen jullie je hier echt voor lenen ?
Ik begrijp dat het leuk is, maar er zijn ook leuke ponyeigenaren bij wie je veel mag doen zonder er voor te betalen, of desnoods een bijdrage maar dan dat je er ook wat van opsteekt, en niet dat jullie de vuile zaakjes van een ander opknappen...

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Kleine pony komt (te) weinig uit zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:50

Ik ben het met Sanex eens. ik snap dat je wat wilt doen voor dit paardje, maar zo houd je de situatie alleen maar in stand wat mij betreft. Pas op dat je je niet door de eigenaar voor zijn karretje laat spannen; voor je het weet is het paardje verkocht en staat er weer een nieuwe groene pony op stal die julie "mogen" beleren.
Ook ik zou nooit of te nimmer betalen voor het verzorgen en/of beleren van een pony, laat staan geld ophoesten zodat mijn kinderen een pony "mogen" verzorgen.

Wat betreft het hoofdstel: heel veel geduld en een likje appelstroop aan het bit wil nog weleens helpen.

Doe je het rustig aan met hem? Lachen