paard gaat verhuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:01

Eind december gaat mijn paard verhuizen naar een pensionstal. Ik kijk er heel erg naar uit, maar maak me ook een beetje zorgen.
Ze heeft 8 jaar bij een boer gestaan, waarvan de laatste 2 jaar alleen (in de weilanden langs haar stonden wel paarden)
Nu gaat ze dus naar een pensionstal en dat zal voor haar wel heel erg wennen zijn. Ik heb nog nooit een paard verhuisd dus alle tips zijn welkom! Ik ben heel benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt. Hoe heb je je paard laten wennen aan de nieuwe omgeving? Nieuwe paarden? Nieuwe bak?

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:04

Wanneer je aankomt op de nieuwe stal, laat je paard dan de omgeving goed 'verkennen'. Je geeft aan dat hij al 8 jaar bij een boer staat. Is hij nog nooit verhuisd? Ieder paard reageert anders op een verhuizing, je paard kan er gillerig zijn maar ook heel rustig.

Zet hem niet meteen volop aan het werk als je aankomt.. gooi hem los of ga lekker over het terrein lopen. Doe vooral de eerste paar dagen rustig aan... maar zet hem niet stil..

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:13

Ik heb inmiddels twee keer mijn paard verhuist.
Mijn paard wordt nogal druk op het moment dat we op een nieuwe stal aankomen Haha! Dus gooi ik hem eerst los in de bak zodat hij even zijn ei kwijt kan. Daarna maak ik een wandelingetje met hem over het terrein en doe ik verder niets. Op die manier kan hij even wennen...
Voor mijn paard werkt het prima zo, misschien dat het ook iets voor jouw paardje is.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:53

Ik heb m'n paardje een maand geleden nog verhuisd. 's Middags gewoon gepoetst, 's avonds rustig beenbeschermers omgedaan en opgeladen. Toen we daar aankwamen direct uitgeladen beenbeschermers afgedaan en naar binnen gebracht. Op stal gezet, gezord dat ze eten had (naja, daar was voor gezorgd). Voor de rest gewoon lekker op stal laten staan (ik heb haar 's avonds verhuisd). De volgende ochtend is ze met de groep het land op gegaan. 's Avonds even gelongeerd hoewel ze zichzelf al gek gerend had, meer om even te bevestigen dat hier dezelfde regels gelden als waar ze vandaan komt... Daarna eten gegeven (halve schep muesli).

Hierna ben k gewoon alles weer gaan doen zoals ik het op de andere stal ook deed. Gewoon poetsen, zadelen en rijden. Alleen het rijden is een poos wat minder gegaan, omdat er hier ineens bomen langs de kant van de bak staan, en omdat er een vaartje achter de bak langs loopt. Dus veel schrikken en ervandoor vliegen... Maar dat is nu helemaal over...

Waar ik wel voor zou zorgen is dat je de eerste tijd in je nieuwe bak je cap ophoud... In een nieuwe omgeving kunnen bekende dingen eng zijn, en als ze schrikken weet je niet wat ze doen...

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:53

Het ligt een beetje aan het karakter van je paard natuurlijk. (en zijn ervaring. Mijn paard is bijvoorbeeld gewend om af en toe mee op wedstrijd te gaan, dus op onbekend terein te komen)

Ik probeer mijn paard eerst gewoon te rijden of breng hem al rijdende naar het nieuwe adres. Dan komt hij daar niet vol bombarie aan.

Dan zou ik zoveel mogelijk zijn dagelijkse routine aanpassen aan zijn oude routine (of omgekeerd).

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ook een baal hooi/kuil van je oude stal meenemen en die de eerste dagen mengen met het nieuwe ruwvoer. Sommige paarden krijgen door de overgang van ruwvoer+ de stress die bij een verhuizing komt kijken, diarree.

De eerste dagen zou ik wel gewoon rijden (als je dat nu ook dagelijks doet) alleen zou ik de intensiteit even aanpassen. Iets minder van hem vragen. Ik kan me voorstellen dat het paard geestelijk ook even uit zijn normale doen is namelijk.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:12

Vorig jaar kochten we een merrie van 15 en die moest toen verhuizen naar haar nieuwe stal. Ze stond altijd met 4 paardjes de hele dag op de wei. Nu kwam ze op een pensionstal, in een box in een lange gang. Ze had heel veel te kijken en vond alles super interessant. De eerste week heb ik haar elke dag gelongeerd (omdat we nog geen zadel hadden en omdat haar veulen gespeend was) en na de eerste week mocht ze met een groep paarden in de wei. Zij ging als laatste en rende vol enthousiasme op de rest af, kennis maken. Dat ging goed, niks gebeurd. Na een paar weekjes was ze aan de dagelijkse routine gewend. In het begin heb ik haar ook regelmatig los gezet in de binnenbak, wennen. En niet gelijk buitenritjes gemaakt, maar kleine stukjes gewandeld. Gewoon de tijd geven om te wennen.

n_atas

Berichten: 991
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: veenendaal

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:00

mijn paardje is sinds vrijdag ook weer verhuisd, is 2e keer
ze was een kudde gewend en gewend in de wei te staan, dus heb haar gelijk de wei in gedaan
is allemaal prima gegaan

mijn tip; zoveel mogelijk mee doen met de routines die er zijn op je nieuwe stal

en het verschilt denk ook per paard

Sjoyceje

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Twente

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:21

Mijn paardje gaat vrijdag ook verhuizen. Heb haar nog niet zo lang (maand of 3) en ben ook erg benieuwd hoe het gaat. Toen ik haar kreeg moest ze erg wennen, zowel aan mij, als aan de nieuwe stal. Ik volg dit topis dus ook ff Pling

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: paard gaat verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:34

Mmh hier heel simpel gedaan: Trailer op (gaan hier altijd kaal dr op), uitgeladen, gereden, stal in en gewoon de dagen daarop mijn gewone routine uitgevoerd, vooral zelf zo gewoon mogelijk gedaan en daar pastte ze zich eigenlijk vrij snel op aan (onder het mom: zij vind het normaal, ik dan ook maar). Momenteel staat ze drie weken op deze stal en sinds een week is ze eigenlijk volledig ingeburgerd naar haar idee.
(mag ze nog weekje ingeburgerd zijn en dan gaat ze weer terug naar de oude stal, was 3weekse trainingsvakantie Tong uitsteken)