gedragsverandering merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:12

Wij hebben afgelopen voorjaar een (toen) 3 jarige merie gekocht. Zij is bij ons in de wei gekomen met 2 oudere ruinen. Dit ging toen heel goed samen. Maar nu gaat het steeds minder goed. Nu het gras op de wei bijna op is moet er hooi bijgevoerd worden. De merrie laat de andere paarden niet toe bij het hooi en zet fanatiek de aanval in. Ook uit het niets begint ze nu te slaan naar andere paarden, wat soms gevaarlijke situaties oplevert. Mijn vriend heeft vandaag een trap gekregen van haar met het binnenhalen van de paarden. De merrie begon zomaar weer te slaan naar de andere ruinen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? En is er wat aan te doen dat de merrie ineens van dit dominante gedrag vertoont? Ze is verder naar mensen lief en aanhankelijk en met rijden ook niet vervelend, maar wel erg voorwaarts soms. Ze is nog niet veel aan het werk, omdat ik rustig aan wil doen met zo'n jonge pony. Ze krijgt ook niet extreem veel voor, namelijk 2 maals daags 3/4 brok en 1/4 musli met een klein beetje vitamine en mineralen supplement. 2 maal daags 2 plakken nieuw hooi. Buiten in de wei krijgen ze ouder hooi waar bijna geen voedingsstoffen meer in zitten en wat er staat als buikvulling.
Heeft iemand vaker zulk gedragsverandering mee gemaakt?

Elke_

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-06

Re: gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:30

Mijn merrie is altijd pissig Boos!

Acqouy

Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-06

Re: gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:54

wij hebben ook een merrie op de manege die gauw pisssig werd op ruinen een merrie van 3 jaar weet niet hoe alles precies moet en word chagrijnig omdat het paard nog jong is en aan het pubere is vergelijk maar metr je eigen hoe voelde jij je als jij net aan het pubere was gauw chagrijnig naar anderen en sne laangebrand en dat is al helemaal erg als ze van zich zelf al fell is maar wees maar niet bang want dat duurd waarschijnlijk maar een tijdje daarna is ze een stuk rustiger denk ik!

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:07

ga dit volgen heb het zelfde probleem..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:08

Dit ziet er wel uit al dominant gedrag. Dat ze dat gedrag naar de ruinen heeft is lastig, maar als je zorgt dat zij altijd als eerste haar voer heeft, of als eerste uit de wei gehaald wordt is het best dragelijk te maken voor de andere twee. Zorg in elk geval dat ze verschillende plaatsen hebben een stuk uit elkaar waar ze tegelijkertijd kunnen eten.
Wat de dominatie naar jou of je vriend betreft moetj ehaar toch duidelijk maken dat ze dat gedrag in de wei of daarbuiten echt niet kan maken. Maak je groot en breed, steek je handen omhoog of geef gewoon een lel. Dat doen paarden bij elkaar ook. Je kunt zelfs beginnen met een zweepje mee te nemen om mee te dreigen of een tik uit te delen. Als het maar duidelijk wordt.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Re: gedragsverandering merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 22:18

Het is ook niet zo dat de merie heel dominant naar ons is. Dat mijn vriend geraakt werd was een foutje van haar. Ze trapt naar de andere ruin die mijn vriend vast had. Maar het is niet echt de bedoeling dat ik niet een van de ruinen eruit kan halen, omdat mevrouw dat niet altijd even goed bevalt. Soms moeten de andere paarden ook aan het werk Lachen